Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BUGATTI EB 16.4 Veyron - impozantní návrat legendy

Tomáš Zajíček
Je tomu více jak 90 let, co Ettore Bugatti poprvé představil svůj první automobil Alsace. Nyní znovuzrozená značka Bugatti, kterou vzal pod svá křídla koncern Volkswagen, oznámila nástup mezi elitu výrobců sportovních vozů.

První sériově vyráběný vůz "novodobé éry" bude v roce 2003 typ EB 16.4 Veyron. Aby se zákazníci měli na co těšit, byl tento skvost představen na 71. ženevském autosalonu se skutečným motorem, 16válcem s přímým vstřikováním o výkonu neskutečných 736 kW (1001 k)! Jméno dostal po slavném vítězi 24 hodinovky v Le Mans s vozem Bugatti 51A v roce 1939, Pierre Veyronovi.

Design karoserie dvoumístného sportovního vozu byl navržen v designérském středisku "Center of Exellence Design" koncernu VW. Výrazné linie karoserie a její proporce zdůrazňují koncepci a sportovní charakter vozu. Střídání ploch a linií, kompaktní tvar karosérie, spolu s třemi odstíny modrého laku, připomínajícími klasické vozy této značky. Tradičním stylistickým prvkem Bugatti je chromovaná maska chladiče, zdařile integrovaná do aerodynamické karosérie a doplněná přídavnými otvory pro přívod chladícího vzduchu. Charakteru vozu odpovídá i záď se širokými blatníky, dvojicemi kruhových koncových svítilen a třemi hranatými vyústěními výfukového potrubí, nekonvekčně umístěnými nad sebou uprostřed zadní stěny. Jednotu tvaru a funkce zdůrazňují i dvě stříbřitě lesklá ústí sacího potrubí, vystupující po obou stranách motoru nad plochou střechu.

Interiér se dvěma anatomickými sedadly je čalouněn kůží, kontrastující s matnými hliníkovými plochami. Také volant a pedály jsou z hliníku. Přístrojové desce vévodí velký hlavní kruhový přístroj, obklopený čtyřmi menšími. Vozy minulosti připomínají páčkové spínače. Výbavu však doplňují moderní prvky jako klimatizace či audiosoustava.

Srdce vozu tvoří šestnáctiválcový motor s přímým vstřikováním paliva. Konstrukce hliníkového "W16" se čtyřmi vačkovými hřídeli a variabilním časováním 64 ventilů je absolutně ojedinělá. Dva V-bloky svírající úhel 90 stupňů tvoří základ šestnáctiválce. Ten je umístěn před zadní nápravou a je dlouhý pouze 710 mm a vysoký 771 mm. Uspořádání V-V, respektive W přináší nejen kompaktní rozměry, ale také vynikající tuhost motoru. O dokonalé plnění motoru o objemu 7.993 litru se starají čtyři(!) výfukové turbodmychadla. Dva chladiče stačeného vzduchu jsou umístěny nad hlavami válců. Díky dokonalému sladění objemu, přeplňování a přímého vstřikování dosahuje motor neuvěřitelného točivého momentu 1250 Nm mezi 2200 až 5500 ot/min(!!) Žádný výrobce osobních automobilů nemůže nabídnout motor takových impozantních parametrů.

Hnací síla je přenášena přes šestistupňovou převodovku trvale na všechna čtyři kola. Nová hliníková kola byla vyvinuta pro verzi představenou v Ženevě. Přední kola mají rozměr 265/30 R 20, zadní pak 335/30 R 20. Hodnoty zrychlení a maximální rychlosti budou oznámeny později.

Technické údaje
MotorW, 2 V-bloky svírající úhel 90 stupňů
Druhpřeplňovaný zážehový(přímé vstřikovánípaliva FSI,4 turbodmychadla)
Zdvihový objem (cm3)7993
Válce/ventily na válec16.IV
Max. výkon (kW/(k)/ot)736/(1001)/6000
Max. točivý moment (Nm/ot)1250/2200-5500
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4380
Šířka (mm)1994
Výška (mm)1206
Rozvor (mm)2650
Rozchod vpředu (mm)1712
Rozchod vzadu (mm)1640
Rozměr pneu vpředu265/30 R20
Rozměr pneu vzadu335/30 R20

Tomáš Zajíček