Bugatti Veyron 16.4: Poslední exemplář kupé zná svého majitele
Neznamená to ale definitivní ukončení výroby, targa Grand Sport bude ještě movitým klientům k dispozici.
Volkswagen koupil práva na značku Bugatti v roce 1998 a krátce poté začal chrlit koncepty.
První vůz se jménem závodníka Pierre Veyrona v názvu, EB 18/4, byl čtvrtý v pořadí. Poprvé se objevil v Tokiu 1999 a poháněl jej uprostřed umístěný unikátní osmnáctiválec (!) do W objemu 6255 cm3 s výkonem 414 kW/6800 min-1 a točivým momentem 650 Nm/4000 min-1. Už tento první exemplář měl pohon všech kol.
Pierre Veyron byl předválečným jezdcem Grand Prix, největšího úspěchu ale dosáhl ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, kterou v roce 1939 vyhrál. Partnerem mu tehdy byl Jean-Pierre Wimille a jeli, jak jinak, na Bugatti.
Ale zpět k vývoji supersportu. Ten trval předlouhých šest let. Produkce měla začít už v roce 2003, ale objevily se problémy s chováním vozu při vysokých rychlostech. Před zadní nápravou se nakonec usídlil čtyřmi turbodmychadly přeplňovaný šestnáctiválec objemu 7993 cm3 s dodnes šílenými 736 kW (1001 k). Sedmistupňová dvouspojková převodovka přenáší 1250 Nm točivého momentu na obě nápravy a je schopná změnit rychlostní stupeň během 150 milisekund.
Konstrukční základ vozu, který se již stal legendou, tvoří uhlíkový monokok, brzdy jsou karbon-keramické a ze stokilometrové rychlosti dokážou bolid zastavit na vzdálenost 31,4 m během 2,3 s. Pomáhá tomu i zadní výsuvný spoiler. Dne 29. dubna 2005 překonalo jedno z předprodukčních aut poprvé hranici 400 km/h a o půl roku později byl Veyron konečně představen veřejnosti.
Výrobce udával akceleraci z klidu na 100 km/h za 2,5 s a největší rychlost 407 km/h. Té dosahuje i v úvodu zmíněný a stále nabízený Grand Sport s odnímatelnou střechou. Pokud je střecha pryč, jede pouze 360 km/h. Vrcholem nabídky se nakonec stala uzavřená verze Super Sport s výkonem 883 kW (1200 k) a maximem 415 km/h.
Výrobce pochopitelně neuvolnil žádné informace o klientovi, který si poslední kupé objednal. Oficiálně je známo pouze to, že nikdy předtím žádný automobil Bugatti nevlastnil. Svého nového miláčka, ze kterého se zcela jistě stane ceněný sběratelský unikát, se ovšem dočká až na podzim příštího roku. V Molsheimu mu jej musí nejdříve vyrobit.