Bugatti mělo mít ještě o dva válce navíc. Vzpomínáte na úchvatný W18?
Slavnou francouzskou značku po neslavném konci společnosti Bugatti Automobili S.p.A. v roce 1995 získal německý koncern Volkswagen AG, který její oživení ve své režii pojal jako velkolepou ukázku svých možností.
V roce 1998 byla založena Bugatti Automobiles S.A.S. a ještě v tomto roce se světu představil první koncept se značkou Bugatti, za jehož vývojem stál německý koncern. Autosalon v Paříži se tehdy stal místem světové premiéry konceptu s označením EB118.
Dvoudveřové kupé s celkovou délkou lehce přes pět metrů se pyšnilo liniemi, pod nimiž byl podepsán Giorgetto Giugiaro a jeho studio ItalDesign. Vedle svého vzhledu pak tento vůz přitahoval velkou pozornost i prostřednictvím pohonné jednotky, ukrývající se v jeho přídi.
Bugatti Automobiles S.A.S. totiž pro tento vůz použila motor s osmnácti válci usazenými po šesti ve třech řadách, kdy jsou krajní řady vůči prostřední řadě v úhlu 60°, zatímco pozdější šestnáctiválec pro model EB 16.4 Veyron z roku 2000 a jeho následníky využívá dva extrémně úzké motory V8 s koncepcí VR, které svírají úhel 90°.
Motor s osmnácti válci měl objem 6,3 litru a čtyři ventily na válec, což znamená, že celkem disponoval 72 ventily. Výjimečná pohonná jednotka se bez přeplňování pyšnila nejvyšším výkonem 408 kW (555 k) při 6800 min-1, zatímco točivý moment vrcholil hodnotou 650 N.m při 4000 min-1.
Monstrózní agregát vznikl plně v režii koncernu Volkswagen a při jeho stavbě bylo využíváno sériových komponentů z produkce značek VW a Audi. Zmiňováno je poměrně často, že jeho vrtání 76,5 mm je stejné jako u motoru modelu Lupo 3L, jehož premiéra se rovněž odehrála v roce 1998 na autosalonu v Paříži.
Kariéra osmnáctiválcového motoru pro vozy značky Bugatti byla poměrně krátká. Zahájilo ji již zmiňované kupé Bugatti EB118 na pařížském autosalonu v roce 1998. Následně si užíval slávu pod kapotou konceptu luxusního čtyřdveřového vozu Bugatti EB218, jehož premiéra se odehrála na autosalonu v Ženevě v roce 1999.
Kupé i sedan vedle osmnáctiválcového motoru, usazeného v přídi, spojovalo i použití pětistupňové automatické převodovky, pohon všech kol a linie karoserií, které byly dílem Giorgetta Giugiarra a jeho studia Ital Design.
Na koncepty EB118 a EB218 navázala společnost Bugatti Automobiles S.A.S. na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v září roku 1999 konceptem supersportovního vozu 18/3 Chiron. Ten zkombinoval osmnáctiválec s komponenty podvozku a pohonem všech kol z Lamborghini Diablo VT ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, i když některé zdroje uvádějí pětistupňovou manuální převodovku. Design tohoto vozu navrhl Fabrizio Giugiaro ve studiu ItalDesign.
Posledním vozem, v němž byl osmnáctiválcový motor použit, se stal koncept Bugatti EB 18/4 Veyron, který byl představen v říjnu roku 1999 na Tokyo Motor Show. Ten ovšem podobně jako jeho předchůdci poměrně brzy upadl v zapomnění, protože již v lednu roku 2000 se na autosalonu v Detroitu představil koncept Bugatti EB 16/4 Veyron s přeplňovaným šestnáctiválcovým motorem o objemu 8,0 litru, disponujícím nejvyšším výkonem 736 kW (1001 k) a točivým momentem 1250 N.m.
Foto: Bugatti