Koncepty amerických automobilek nebývají nepojízdnými slupkami. Ani v případě Cadillacu Voyage se nejednalo o výjimku. Ukázal techniku, která nám dnes není cizí.

Cadillac Voyage se představil v lednu 1988, ovšem nikoli „doma“ na detroitské NAIAS, jak by se slušelo a patřilo. Koncern General Motors jej prezentoval v rámci vlastní show nazvané „Teamwork and Technology“. Šlo o pokračování dřívější Motoramy, takže se navíc nekonala v Detroitu, nýbrž v newyorském hotelu Waldorf Astoria.

Pojízdná laboratoř

Voyage (francouzsky cesta) byl vizí luxusního vozu pro 21. století a zároveň pojízdnou laboratoří k ověření nové techniky. Vznikl pod vedením Charlese M. Jordana. Nezapomnělo se ani na futuristický kabátek v decentní černé včetně částečně zakrytých kol. Odkazoval i na minulost, dominantu přídě tvořila korporátní chromovaná maska, jen snížená.

Ze současného pohledu zaujmou hladké, na sebe navazující plochy karoserie a vpravdě obrovská boční okna. Ve skutečnosti šlo o jediné masivní zatmavené sklo táhnoucí se od čelního až po záď. Součinitel odporu vzduchu 0,28 byl v té době vynikající. Aerodynamice rovněž napomáhaly výsuvné přední spoilery, které přišly ke slovu při náhlých změnách směru. Eleganci vozu nenarušovaly ani stěrače, které byly schovány pod krytem.

V8

Pod přední kapotou trůnil, jak jinak, vidlicový osmiválec, ovšem skromnějšího objemu 4,5 l s výkonem 205 kW (279 k). Vycházel ze série. Typicky americkou záležitostí byla čtyřstupňová samočinná převodovka, doba vícerychlostních automatů, jak je známe dnes, představovala hudbu daleké budoucnosti. Pokud hádáte, že Voyage vyznával klasickou koncepci, mýlíte se. Šlo o čtyřkolku. Respektive pohon přední nápravy se zapínal samočinně v momentě, kdy vestavěné senzory detekovaly prokluz zadních kol. Pak rozděloval točivý moment v poměru 50:50.

Velký sedan byl navržen na dosažení rychlosti 200 mil v hodině (322 km/h), uvádí se také jako maximální. Auto mělo dokonce elektronický omezovač otáček, ale ví se, že údaj nepodařilo prokázat testy, takže ji berme jako teoretickou. Každopádně bylo schopné vším pohodlím na palubě včetně snadné obsluhy přepravovat čtyři pasažéry svižně na dlouhé vzdálenosti, od pobřeží k pobřeží po superdálnicích budoucnosti (ty dodnes nemáme). Luxusní koráb měřil na délku 5,4 m, nepostrádal čtveřici kotoučových brzd včetně ABS, všechna kola byla zavěšena nezávisle.

Dnešek v roce 1988

A teď pozor. Štíhlá zadní světla, spojená do úzkého pásu, tvořily diody. Ano, úplně normální LED, které se prosadily až v posledních letech, tehdy jsme je používali tak maximálně v kalkulačkách, když měl někdo to štěstí a sehnal ji. Jen je ještě zakrývalo sklo. Také směrovky byly výhradně z nich. Světlo v předních reflektorech měnilo svou intenzitu podle potřeby. Pozornému oku neunikne absence klik dveří. Vstup dovnitř byl bezklíčkový, otevřely se po zadání kódu, zároveň se stáhla přední okna, sedadlo řidiče se natočilo směrem k němu a sloupek řízení naopak. Kožená ortopedická křesla uvnitř disponovala vyhříváním a masážní funkci, to řidičovo šlo nastavit do skutečně optimální polohy, na výběr byla dvacítka možností. Částečně mechanických, částečně pneumatických, mimochodem. Tři šly uložit do paměti.

Rozměry vozu si vyžádaly přítomnost kamery, která měla výstup na jedné z obrazovek na palubní desce. Další barvená zobrazovala navigaci ETAK včetně nejrychlejší trasy, vestavěný telefon šlo ovládat hlasem. Přístroje byly jinak analogové. Vnitřní i vnější zpětná zrcátka měla zatmavovací funkci proti oslnění. Ano, psal se leden roku 1988! Později Cadillac přivezl Voyage do Chicaga.

Kupé

Za dvanáct měsíců ukázal v Detroitu další, tentokrát hnědý koncept Solitaire. Vycházel z předchůdce, ale šlo o dvoudveřové kupé a nikoli tříprostorový čtyřdveřový sedan. Už jej nepoháněl osmiválec, nýbrž velký dvanáctiválec 6,6 l/321 kW. Pod dlouhatánskou kapotu se bez problémů vešel. Znovu vidlicový agregát pomáhali vyvinout lidé od Lotusu. Design obou studií předznamenával sériový Seville, který přišel na trh v roce 1991.

Spolupracujeme s TipCars.com
Google spustí vlastní herní platformu Stadia Google spustí vlastní herní platformu Stadia

Internetový gigant Google se pouští do videoher. Dnes…

Izrael těží z obchodní války a investic Intelu, prudce zvyšuje export čipů do Číny Izrael těží z obchodní války a investic Intelu, prudce zvyšuje export čipů do Číny

Vývoz počítačových čipů z Izraele do Číny v loňském roce…

Do evropských voleb v Česku půjdou čtyři desítky uskupení, více než před pěti lety Do evropských voleb v Česku půjdou čtyři desítky uskupení, více než před pěti lety

Pro letošní volby do Evropského parlamentu přihlásilo své…

Nejdéle vládnoucí postsovětský prezident odstupuje z funkce Nejdéle vládnoucí postsovětský prezident odstupuje z funkce

Dlouholetý kazašský prezident Nursultan Nazarbajev v…

 
Zdroj: Motor1, supercras.net, Wiki

Štítky Cadillac Luxusní třída

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
FSO 1100 Coupe mohlo být polským Lotusem Esprit. Skončilo ve šrotu FSO 1100 Coupe mohlo být polským Lotusem Esprit. Skončilo ve šrotu

První Esprit s karoserií od Giugiara byl představen v…

 





 
První jízda s DS 3 Crossback: Francouzská odpověď na Audi Q2 chce být šik za každou cenu

První jízda s DS 3 Crossback: Francouzská odpověď na Audi Q2 chce být šik za každou cenu

Včera

Nový městský crossover DS 3 Crossback jsme v okolí francouzského Nice.




Blesk.cz

Bird Box se dočká pokračování, prozradil to autor knižní předlohy

Bird Box se dočká pokračování, prozradil to autor…

Až překvapivě obrovský hit Netflixu Bird Box vzal popkulturu útokem. Nejenom, že každý, kdo tento nyní už…

Krystina chce další operaci koz, aby nevypadaly jako tenisáky v ponožkách. Prsní dvorce má ve tvaru srdíčka

Krystina chce další operaci koz, aby nevypadaly jako…

Seznamte se s Krystinou (32). Tato extravagantní brunetka žijící ve Velké Británii je tak nějak závislá na…

 

iSport.cz

LIGOVÝ INSIDER: Sparta potřebuje takového Kangu, o titulu není jasno

LIGOVÝ INSIDER: Sparta potřebuje takového Kangu, o…

Luxusní devítibodový náskok před Plzní má v čele tabulky po 25. kole FORTUNA:LIGY pražská Slavia. Podle…

SESTŘIH: Hradec - Kometa 0:5. Dominanci Brna podpořil dvěma góly Mueller

SESTŘIH: Hradec - Kometa 0:5. Dominanci Brna…

Hokejisté mistrovské Komety vyhráli druhé čtvrtfinále extraligy v Hradci Králové 5:0 a vedou v sérii na čtyři…

 

Reflex.cz

Lannisterové a spol. 10 nenormálních, zdegenerovaných, vražedných rodinek Westerosu ze Hry o trůny

Lannisterové a spol. 10 nenormálních,…

Kdyby měl televizní seriál Hra o trůny místo soundtracku Ramina Djawadiho studiový smích, byla by to podobná…

Brexit v původním termínu nebude, Mayová požádá o odklad. Jak dlouho se Britové v EU zdrží?

Brexit v původním termínu nebude, Mayová požádá o…

Britská premiérka Theresa Mayová možná už v nejbližších hodinách pošle do Bruselu dopis, kterým formálně požádá…