Koncepty amerických automobilek nebývají nepojízdnými slupkami. Ani v případě Cadillacu Voyage se nejednalo o výjimku. Ukázal techniku, která nám dnes není cizí.

Cadillac Voyage se představil v lednu 1988, ovšem nikoli „doma“ na detroitské NAIAS, jak by se slušelo a patřilo. Koncern General Motors jej prezentoval v rámci vlastní show nazvané „Teamwork and Technology“. Šlo o pokračování dřívější Motoramy, takže se navíc nekonala v Detroitu, nýbrž v newyorském hotelu Waldorf Astoria.

Pojízdná laboratoř

Voyage (francouzsky cesta) byl vizí luxusního vozu pro 21. století a zároveň pojízdnou laboratoří k ověření nové techniky. Vznikl pod vedením Charlese M. Jordana. Nezapomnělo se ani na futuristický kabátek v decentní černé včetně částečně zakrytých kol. Odkazoval i na minulost, dominantu přídě tvořila korporátní chromovaná maska, jen snížená.

Ze současného pohledu zaujmou hladké, na sebe navazující plochy karoserie a vpravdě obrovská boční okna. Ve skutečnosti šlo o jediné masivní zatmavené sklo táhnoucí se od čelního až po záď. Součinitel odporu vzduchu 0,28 byl v té době vynikající. Aerodynamice rovněž napomáhaly výsuvné přední spoilery, které přišly ke slovu při náhlých změnách směru. Eleganci vozu nenarušovaly ani stěrače, které byly schovány pod krytem.

V8

Pod přední kapotou trůnil, jak jinak, vidlicový osmiválec, ovšem skromnějšího objemu 4,5 l s výkonem 205 kW (279 k). Vycházel ze série. Typicky americkou záležitostí byla čtyřstupňová samočinná převodovka, doba vícerychlostních automatů, jak je známe dnes, představovala hudbu daleké budoucnosti. Pokud hádáte, že Voyage vyznával klasickou koncepci, mýlíte se. Šlo o čtyřkolku. Respektive pohon přední nápravy se zapínal samočinně v momentě, kdy vestavěné senzory detekovaly prokluz zadních kol. Pak rozděloval točivý moment v poměru 50:50.

Velký sedan byl navržen na dosažení rychlosti 200 mil v hodině (322 km/h), uvádí se také jako maximální. Auto mělo dokonce elektronický omezovač otáček, ale ví se, že údaj nepodařilo prokázat testy, takže ji berme jako teoretickou. Každopádně bylo schopné vším pohodlím na palubě včetně snadné obsluhy přepravovat čtyři pasažéry svižně na dlouhé vzdálenosti, od pobřeží k pobřeží po superdálnicích budoucnosti (ty dodnes nemáme). Luxusní koráb měřil na délku 5,4 m, nepostrádal čtveřici kotoučových brzd včetně ABS, všechna kola byla zavěšena nezávisle.

Dnešek v roce 1988

A teď pozor. Štíhlá zadní světla, spojená do úzkého pásu, tvořily diody. Ano, úplně normální LED, které se prosadily až v posledních letech, tehdy jsme je používali tak maximálně v kalkulačkách, když měl někdo to štěstí a sehnal ji. Jen je ještě zakrývalo sklo. Také směrovky byly výhradně z nich. Světlo v předních reflektorech měnilo svou intenzitu podle potřeby. Pozornému oku neunikne absence klik dveří. Vstup dovnitř byl bezklíčkový, otevřely se po zadání kódu, zároveň se stáhla přední okna, sedadlo řidiče se natočilo směrem k němu a sloupek řízení naopak. Kožená ortopedická křesla uvnitř disponovala vyhříváním a masážní funkci, to řidičovo šlo nastavit do skutečně optimální polohy, na výběr byla dvacítka možností. Částečně mechanických, částečně pneumatických, mimochodem. Tři šly uložit do paměti.

Rozměry vozu si vyžádaly přítomnost kamery, která měla výstup na jedné z obrazovek na palubní desce. Další barvená zobrazovala navigaci ETAK včetně nejrychlejší trasy, vestavěný telefon šlo ovládat hlasem. Přístroje byly jinak analogové. Vnitřní i vnější zpětná zrcátka měla zatmavovací funkci proti oslnění. Ano, psal se leden roku 1988! Později Cadillac přivezl Voyage do Chicaga.

Kupé

Za dvanáct měsíců ukázal v Detroitu další, tentokrát hnědý koncept Solitaire. Vycházel z předchůdce, ale šlo o dvoudveřové kupé a nikoli tříprostorový čtyřdveřový sedan. Už jej nepoháněl osmiválec, nýbrž velký dvanáctiválec 6,6 l/321 kW. Pod dlouhatánskou kapotu se bez problémů vešel. Znovu vidlicový agregát pomáhali vyvinout lidé od Lotusu. Design obou studií předznamenával sériový Seville, který přišel na trh v roce 1991.

Spolupracujeme s TipCars.com
Cukr zabíjí, dočtou se Izraelci z etiket Cukr zabíjí, dočtou se Izraelci z etiket

Označení varovnou etiketou „nezdravé“ povinně ponesou…

Získat hypotéku je stále náročnější, poskytovatelé více hledí na výši příjmu Získat hypotéku je stále náročnější, poskytovatelé více hledí na výši příjmu

Pětina poskytovatelů půjček na bydlení během druhého…

Zápisník  Pavla Otta: Hurá na prasata Zápisník Pavla Otta: Hurá na prasata

Konečně jsme odhalili vnitřního nepřítele, když ministr…

EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy

Předkladatelé chtějí, aby Poslanecká sněmovna návrh…

 
Zdroj: Motor1, supercras.net, Wiki

Štítky Cadillac Luxusní třída

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Automobilové přístroje: Jak funguje rychloměr, otáčkoměr nebo palivoměr?

Automobilové přístroje: Jak funguje rychloměr, otáčkoměr nebo palivoměr?

Dnes 08:00

Tachometr, nebo rychloměr? Oba výrazy se v souvislosti s ukazatelem rychlosti používají, ale druhý uvedený výraz je přesnější. Jak se rychlost vozidla určovala dříve a jak je tomu dnes?




Blesk.cz

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta. Promítání začne za dva roky

Nová bondovka bude. Tvůrci ale tají agenta.…

Nové dobrodružství agenta Jejího Veličenstva Jamese Bonda by se mělo v amerických kinech začít promítat 8.…

Chataři ročně přeplácí až dva tisíce za elektřinu: Víme, jak se tomu vyhnout

Chataři ročně přeplácí až dva tisíce za elektřinu:…

Češi jsou hned po Švédech nejnadšenějšími chataři na světě. Jakmile se oteplí, začne víkendové dojíždění na…

 

iSport.cz

Košťál: Návratnost posil? Nepřipadá v úvahu. Krok Sparty a Slavie ale vítám

Košťál: Návratnost posil? Nepřipadá v úvahu. Krok…

Šest let stál v čele pražské Sparty, působil ve vrcholovém managementu tehdejšího Českomoravského fotbalového…

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem, Plzni vypadl i Pilař

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem,…

PŘÍMO Z RUMUNSKA | Téma uzdravení Davida Limberského a jeho návratu do sestavy Plzně v úterním zápase 3.…

 

Reflex.cz

Cookovy ostrovy: Nádherný tropický ráj plný přívětivých a pohostinných lidí

Cookovy ostrovy: Nádherný tropický ráj plný…

Tropických ostrůvků, posetých kokosovými palmami a obklopených bělostnými plážemi s korálovými lagunami, najdete…

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

Zase jsem musel vystrčit nos ze své oblíbené pražské kavárny a zase mne překvapilo, jak jsou pachy reality ve…