Koncepty amerických automobilek nebývají nepojízdnými slupkami. Ani v případě Cadillacu Voyage se nejednalo o výjimku. Ukázal techniku, která nám dnes není cizí.

Cadillac Voyage se představil v lednu 1988, ovšem nikoli „doma“ na detroitské NAIAS, jak by se slušelo a patřilo. Koncern General Motors jej prezentoval v rámci vlastní show nazvané „Teamwork and Technology“. Šlo o pokračování dřívější Motoramy, takže se navíc nekonala v Detroitu, nýbrž v newyorském hotelu Waldorf Astoria.

Pojízdná laboratoř

Voyage (francouzsky cesta) byl vizí luxusního vozu pro 21. století a zároveň pojízdnou laboratoří k ověření nové techniky. Vznikl pod vedením Charlese M. Jordana. Nezapomnělo se ani na futuristický kabátek v decentní černé včetně částečně zakrytých kol. Odkazoval i na minulost, dominantu přídě tvořila korporátní chromovaná maska, jen snížená.

Ze současného pohledu zaujmou hladké, na sebe navazující plochy karoserie a vpravdě obrovská boční okna. Ve skutečnosti šlo o jediné masivní zatmavené sklo táhnoucí se od čelního až po záď. Součinitel odporu vzduchu 0,28 byl v té době vynikající. Aerodynamice rovněž napomáhaly výsuvné přední spoilery, které přišly ke slovu při náhlých změnách směru. Eleganci vozu nenarušovaly ani stěrače, které byly schovány pod krytem.

V8

Pod přední kapotou trůnil, jak jinak, vidlicový osmiválec, ovšem skromnějšího objemu 4,5 l s výkonem 205 kW (279 k). Vycházel ze série. Typicky americkou záležitostí byla čtyřstupňová samočinná převodovka, doba vícerychlostních automatů, jak je známe dnes, představovala hudbu daleké budoucnosti. Pokud hádáte, že Voyage vyznával klasickou koncepci, mýlíte se. Šlo o čtyřkolku. Respektive pohon přední nápravy se zapínal samočinně v momentě, kdy vestavěné senzory detekovaly prokluz zadních kol. Pak rozděloval točivý moment v poměru 50:50.

Velký sedan byl navržen na dosažení rychlosti 200 mil v hodině (322 km/h), uvádí se také jako maximální. Auto mělo dokonce elektronický omezovač otáček, ale ví se, že údaj nepodařilo prokázat testy, takže ji berme jako teoretickou. Každopádně bylo schopné vším pohodlím na palubě včetně snadné obsluhy přepravovat čtyři pasažéry svižně na dlouhé vzdálenosti, od pobřeží k pobřeží po superdálnicích budoucnosti (ty dodnes nemáme). Luxusní koráb měřil na délku 5,4 m, nepostrádal čtveřici kotoučových brzd včetně ABS, všechna kola byla zavěšena nezávisle.

Dnešek v roce 1988

A teď pozor. Štíhlá zadní světla, spojená do úzkého pásu, tvořily diody. Ano, úplně normální LED, které se prosadily až v posledních letech, tehdy jsme je používali tak maximálně v kalkulačkách, když měl někdo to štěstí a sehnal ji. Jen je ještě zakrývalo sklo. Také směrovky byly výhradně z nich. Světlo v předních reflektorech měnilo svou intenzitu podle potřeby. Pozornému oku neunikne absence klik dveří. Vstup dovnitř byl bezklíčkový, otevřely se po zadání kódu, zároveň se stáhla přední okna, sedadlo řidiče se natočilo směrem k němu a sloupek řízení naopak. Kožená ortopedická křesla uvnitř disponovala vyhříváním a masážní funkci, to řidičovo šlo nastavit do skutečně optimální polohy, na výběr byla dvacítka možností. Částečně mechanických, částečně pneumatických, mimochodem. Tři šly uložit do paměti.

Rozměry vozu si vyžádaly přítomnost kamery, která měla výstup na jedné z obrazovek na palubní desce. Další barvená zobrazovala navigaci ETAK včetně nejrychlejší trasy, vestavěný telefon šlo ovládat hlasem. Přístroje byly jinak analogové. Vnitřní i vnější zpětná zrcátka měla zatmavovací funkci proti oslnění. Ano, psal se leden roku 1988! Později Cadillac přivezl Voyage do Chicaga.

Kupé

Za dvanáct měsíců ukázal v Detroitu další, tentokrát hnědý koncept Solitaire. Vycházel z předchůdce, ale šlo o dvoudveřové kupé a nikoli tříprostorový čtyřdveřový sedan. Už jej nepoháněl osmiválec, nýbrž velký dvanáctiválec 6,6 l/321 kW. Pod dlouhatánskou kapotu se bez problémů vešel. Znovu vidlicový agregát pomáhali vyvinout lidé od Lotusu. Design obou studií předznamenával sériový Seville, který přišel na trh v roce 1991.

Spolupracujeme s TipCars.com
Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa

Adam tu po vyhnání z ráje musel celou věčnost balancovat…

Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže

Více jak deset milionů Britů přijde během příštích…

Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

 
Zdroj: Motor1, supercras.net, Wiki
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

Formule 1 startuje již tuto neděli. Víte, jakými změnami monoposty prošly? Formule 1 startuje již tuto neděli. Víte, jakými změnami monoposty prošly?

Nový ročník F1 odstartuje už o tomto víkendu úvodním…

 






 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou smrt: Zemřela při autonehodě

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou…

Byla mladá, krásná a nerozvážná. Tatarka Sitora Baratova (†23) vysílala jízdu v autě živě na internetu. Bavila…

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké jídlo ji drží naživu?

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké…

Jmenuje se Loraine Maurerová a ve svých 94 letech pracuje v restauraci McDonald's. Zákazníky obsluhuje již více…

 

iSport.cz

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších talentů slavné akademie

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších…

V posledních letech se tok odchovanců Barcelony do prvního týmu poněkud zastavil, ale o velké talenty pořád není…

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila. Ronaldo i Giroud dali dva góly

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila.…

SOUHRN | O první body přišli v kvalifikaci na MS 2018 fotbalisté Belgie, kteří doma pouze remizovali s Řeckem…

 

Reflex.cz

Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v činohře získala herečka Alena Vránová

Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v činohře…

Herečka Alena Vránová převzala dnes večer v Praze za dlouhotrvajícího potlesku zaplněného hlediště české první…

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…