reklama


23.6. 2013 Jakub Sochor

Design vozidel Cadillac: Oploutvení průkopníci

 

Cadillac – to jsou automobily snů, práce významných designérů, ale také nápadité tvarové inovace či ostře řezané studie budoucnosti.

Nová generace CTS se podílí na modernizaci designového stylu Cadillacu s názvem Art & Science, který i přes svou modernost symbolicky odkazuje na věhlasné vozy historie. Podíváme-li se totiž na jeho karoserii pozorněji, můžeme spatřit návaznost na koncept Ciel z roku 2011, který je prvním Cadillacem navrženým dle zásad modernizovaného tvarového směru. Zároveň se jedná o studii, která propojuje svět snových vozidel minulého století s vizemi budoucnosti – jde tedy o originální pojetí retro futurismu, který je v oblasti automobilového designu poměrně vzácný.

Aby však nový design Cadillacu vynikl v patřičném kontextu, připomeňme si významné automobily značky, které se podílely na vývoji automobilového designu nejen v rámci svého koncernu, ale také designu jako takového. Připomeneme si průkopníky populárních tvarových řešení, jako jsou zadní ploutve či masivní chromové nárazníky a podíváme se také na změny ve vnímání estetiky v podání jednotlivých designérů. Zaměříme se také na radikální změnu diskurzu, kterou odstartoval koncept Evoq v roce 1999.

Design Cadillac – Od Osceoly k ploutvím

Značku Cadillac založil roku 1902 konstruktér Henry Martyn Leland, přičemž o tři roky později vznikl první koncepční vůz značky s názvem Osceola. Automobil, pojmenovaný dle náčelníka indiánského kmene Seminolů, sloužil jako experimentální model s úkolem ověřit proveditelnost vozidla s uzavřenou karoserií. Pohon vozu zajišťoval jednoválcový motor.

Rok 1927 přinesl model La Salle – vůz, jehož charakteristickým znakem byly mohutné blatníky, štíhlá karoserie a také vcelku široká nabídka barevných kombinací exteriéru. Na designu pracoval Harley Earl, autor významného konceptu Buick Y-Job (1938) a také historicky první šéfdesignér koncernu General Motors. Karosářský zlom nastal v roce 1933, kdy byl představen model Aerodynamic Coupé, první výstavní studie značky. Vůz se splývající zádí, do jejíhož prostoru zasahovaly blatníky, předznamenal karoserie typu fastback. Model byl tvarován mnohem progresivněji, než dosavadní řady (kupříkladu řada 341či šestnáctiválcový model 16-V designéra Harleye Earla.

Cadillac V16 452-B „Madame X“ (1931) – Šestnácterák

O dvacet let později došlo k výrazné změně. Stalo se tak díky studii Le Mans, kreativnímu automobilu s karoserií ze skelných vláken, který zaujal zadními ploutvemi. Ve výběžcích tohoto osobitého útvaru se nacházejí svítilny, v dolní části pak najdeme výfukové koncovky v masivním chromovém dílu. Této části odpovídají špičaté výstupky na přídi, zakomponované do masivního nárazníku. Nejvýznamnějším prvkem designu jsou však zmíněné ploutve, které patří mezi významné atributy designu Cadillacu – tato americká značka s nimi totiž přišla jako první a dále s nimi pracovala, z čehož vznikla celá řada pozoruhodných kreací, kupříkladu model El Camino z roku 1954. V určité formě jsou ploutve k vidění také na exteriéru kupé a sedanu s označením De Ville z roku 1949, doplňují také karoserii první generace vozu Eldorado (1953), který kromě ploutví navazuje na koncept Le Mans špičatými výstupky na přídi. V souvislosti s modelem De Ville zmiňme také koncept Orleans, jehož specifikem jsou bezrámová okna s absencí B-sloupku.

O dva roky později se dočkal svého uvedení projekt Eldorado Brougham. Vůz, vybavený vzduchovým pérováním, samočinným otevíráním víka zavazadlového prostoru či klimatizací pracuje s designovými rysy výše uvedených modelů – také na jeho exteriéru najdeme oživení nárazníku v podobě zešpičatělých výběžků či zadní ploutve. Čtyřdveřový automobil s karoserií bez B-sloupků byl prezentován na výstavě Motorama v roce 1955, kde vzbudil nemalou pozornost. Ta vedla k sériové výrobě modelu Eldorado Brougham, která byla zahájena o dva roky později.

Cadillac Eldorado Brougham Town Car: Prototyp z Motoramy

Mezi milníky designu vozidel Cadillac nepochybně patří čtvrtá generace vozu Eldorado z roku 1959. Model zaujal členitou a bohatě zdobenou přední částí se čtyřmi světlomety a kapotou s trojím zešpičatěním. Nejdůležitější částí karoserie jsou však zadní ploutve, které oproti jejich dosavadní podobě prošly vývojem – mají tvarově lehčí formu, již doplňují dvě dvojice svítilen, což dodává tomuto celku nezaměnitelný vzhled. Zůstaneme-li v témže roce, nutno připomenout kreaci Cyclone, snový automobil inspirovaný proudovými letouny, která spadá do období střídání šéfdesignérů koncernu General Motors – dosavadního šéfa designu Harleyho Earla vystřídal William Mitchell. Na odvážném projektu Cyclone však pracoval první jmenovaný tvůrce. Dominantou vozu je (kromě kopulovitého prosklení) neobvyklé zpracování pontonu, jehož základem jsou dvě horizontální linie, vpředu zakončené kuželovitými útvary. Pod nimi se nachází radar, který informoval řidiče o překážkách na vozovce a na přístrojové desce futuristického designu udával vzdálenost překážky včetně délky brzdné dráhy. Vůz je vybaven čtyřmi světlomety, jež se nacházejí v prostoru masky chladiče.

Dalším cenným návrhem, představeným roku 1959 (tentokrát v Paříži), je Cadillac Starlight, na jehož designu pracovalo studio Pininfarina. Součástí elegantní karoserie jsou uhlazené boky s citlivě provedeným prolisem, maska s vodorovnými linkami a decentní (spíše symbolické) ploutve. Na výstavním charakteru celku má lví podíl panoramatické okno, které plynule přechází do zadního okna.

Změna šéfdesignéra ovlivnila následující směřování designu Cadillac. Mezi nejvýraznější změny patří přepracování tvaru zadních ploutví, které již neměly takový význam pro celkový vzhled automobilu. S tím souvisel příklon ke splývající zádi a nezřídka také zhranatění dříve oblých prvků. To ovlivnilo design páté a (zejména) šesté generace vozu De Ville (1965), která se vyznačuje vertikálními zadními svítilnami a masivním středem kapoty. Nejinak je tomu v případě šestého generačního vydání řady Eldorado.

Mezi symboly ikonických hran a geometricky pravidelných tvarů (s designem od Billa Mitchella) bývá řazena modelová řada Seville, čtyřdveřový sedan s ostře řezanými rysy, jehož druhá generace (1980) zaujala nápaditým zkosením zádě a maskou, složenou ze dvou rozměrných ploch.

V roce 1988 byl v New Yorku uveden experimentální model Voyage, progresivní koncept vozu s uhlazenou a aerodynamickou karoserií (se součinitelem odporu vzduchu cx 0,28), jejíž tvůrci nápaditě skloubili futuristický vzhled (s částečně skrytými koly) s klasicky pojatou maskou chladiče. Vůz byl vybaven počítačem řízeným pohonem, který se automaticky přepínal z pohonu zadních kol na pohon všech kol, jakmile senzory zaznamenaly prokluzování zadní nápravy. Výbava dále zahrnuje moderní podvozek s nezávislým zavěšením kol, kotoučové brzdy či elektronicky řízenou čtyřstupňovou automatickou převodovku. Koncepce vozu byla o rok později rozpracována, což má za následek dvoudveřovou studii s názvem Solitaire.

Česko-německý Cadillac – S designem pro Pininfarinu

Osobitou vizi sedanu značky Cadillac představuje koncept česko-německého designéra Pavla Huška, navržený v roce 1989 pro italské studio Pininfarina. Autor vypracoval několik skic vozidla v rozličných variantách, jejichž společným znakem je pečlivá práce s klasickou maskou Cadillac, zaoblené tvary a dvoubarevný exteriér. Panují však mezi nimi rozdíly, které se týkají napojení prosklené části karoserie na ponton, kompozice přídě, ztvárnění sloupků či architektury zádě.

Jedna z kreací pracuje s osobitě řešenou prosklenou kabinou, která je ve své spodní části doplněna samostatnou plochou. Tento zásah vytváří stupeň, který odděluje horní polovinu vozu od pontonu s uhlazenými karosářskými panely. Ty jsou členěny na jednotlivé segmenty, přičemž spodní partie boční části – spolu s nárazníky – jsou navrženy v bílé barvě.

Pavel Hušek byl v roce 1975 angažován Sergiem Pininfarinou jako externí designér. Zmíněné „odštěpení“ však autor použil již v souvislosti s Peugeotem Evolution, který byl v roce 1987 publikován ve švýcarském tisku AR/RA.

Nové éra designu Cadillac – Americké diamanty

Rokem 1999 začíná nová éra designu automobilů Cadillac. Jedním z iniciátorů pokrokových tvarů s ostrými prolisy a klínovým profilem je designér Wayne Cherry, který se v roce 1992 stal šéfdesignérem koncernu General Motors.

Poslední detroitský autosalon druhého tisíciletí byl dějištěm premiéry konceptu Evoq, sportovního kupé s širokou a nízkou karoserií, které sehrálo roli průkopníka nového designového směru Art & Science. Vůz je manifestací nových a progresivních myšlenek, mezi něž patří vizuální svěžest (dána velkými plochami s minimální dekorativností), ostré hrany a odvážně tvarovaná světa – zejména ta zadní, jež jsou (v případě kreace Evoq) originálním doplňkem zádě s neobyčejným hmotnostním uspořádáním, navazujícím na klasické hranaté Cadillacy minulého století.

Moderní design vozu Evoq, který dodnes poutá pozornost svým nezaměnitelným stylem, se stal pomyslným odrazovým můstkem pro další koncepty a posléze také sériové vozy. Kreace, navržené dle pravidel filozofie Art & Science, zde zastupuje nekonformní ženevský sedan Imaj (2000) – koncept s pohonem všech kol, který je druhým článkem designového vývoje v rámci nového směru. Osmiválcový sedan zaujal jedinečným profilem s velmi vysokou zádí, jejíž součástí je unikátní prvek v podobě přímého napojení koncovek výfukové soustavy na vertikální svítilny.

V roce 2002 byly představeny dva modely, které mají pro novou éru designu značky nemalý význam – předně jde o sedan CTS, první sériový model plně navržený dle koncepce Art & Science. Vůz v době svého vzniku překvapil ostře řezanými prvky, mezi něž patří přední světlomety s dynamickým zlomem (v horní části), hranatá maska s členitým prokladem a štíhlé zadní svítilny. Druhým modelem, představeným v Detroitu téhož roku, je koncept Cien – kupé agresivních tvarů, jež posouvá nový design Cadillacu o notný kus dál. Všimněme si například kreativní práce s prokladem jednotlivých ploch karoserie, která vyniká zvláště při pohledu na zadní sloupek.

Další detroitskou kreací je model Sixteen, jehož název prozrazuje počet válců pod kapotou. Karoserii šestnáctiválcového vozu s motorem o objemu 16,3 l a výkonem 736 kW dominuje dlouhá kapota, kterou opticky vyvažuje masivní zadní sloupek a vysoká záď s prvky, jež čerpají inspiraci ze starších konceptů – předně jde o napojení koncovek výfuků na svítilny (podobně jako u studie Imaj) a víko zavazadlového prostoru s dynamickými prolisy, oživujícími čisté tvary. Tvůrci se při navrhování modelu Sixteen inspirovali ručně vyráběnými automobily z 30. let minulého století, s čímž souvisí pečlivě zpracovaný interiér, který má oproti výše uvedeným studiím poměrně reálné tvary. Čtyřmístnou kabinu zušlechťuje dřevěné obložení, čalounění krémové barvy, ručně tkané hedvábné koberečky a hliníkové prvky, které oživují ukazatele přístrojů (jejichž kryty jsou zhotoveny z křišťálového skla), tlačítka na středovém panelu či hodiny značky Bvlgari.

Paralely mezi historickými limuzínami a moderní vizí budoucnosti nespatříme jen v souvislosti s modelem Sixteen – mnohem výraznější retro představuje koncept Ciel, představený v roce 2011 na Pebble Beach Concours d’Elegance. Čtyřmístný kabriolet, jehož hrany nejsou – v porovnání se staršími koncepty značky Cadillac – tak nekompromisní, je prvním vozidlem nové etapy designového jazyka Art & Science. Změny jsou zřetelné při pohledu na světlomety s modernější optikou, ve větší míře pak v interiéru s tmavě hnědými sedadly, leštěným hliníkem a dřevěným obložením. Vůz byl navržen v hollywoodském designovém studiu GM pod vedením Franka Sauceda.

Nový přístup k designové filozofii, která se úspěšně etablovala ve světě automobilového designu, vidíme na karoserii nové generace sedanu CTS. Světlomety jsou nyní menší a dekorativnější, totéž lze říci o nárazníku, který lze připodobnit k propracovanému a pečlivě navrženému reliéfu. Vůz čerpá z tvarosloví konceptu XTS Platinum z roku 2010.

JAKE.auto.cz: Vše o automobilech Cadillac na jednom místě

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zamávejte otravným domácím pracem - prádlo vám roztřídí a poskládají droidi Zamávejte otravným domácím pracem - prádlo vám roztřídí a poskládají droidi

Žhavá novinka pro vykonávání domácích prací —…

Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni

Školy zřizované kraji a obcemi už by neměly dostávat…

Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k…

Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti

Průměr z více než čtyř desítek prognóz počítá s tím, že…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém domě. Kvůli zášti k CNN?

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém…

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k účasti na tiskových konferencích Donalda Trumpa v Bílém…

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to, chce se mi brečet!

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to,…

Konec minulého roku byl u Pomejů pořádně bouřlivý, napětí v jejich vztahu se dalo krájet. Nyní se Andrea musí…

 

iSport.cz

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a čelí vyřazení z poháru

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a…

Čtyřicet zápasů neprohráli, aby pak padli hned dvakrát za sebou. Fotbalisté Realu Madrid nezvládli po ligové…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše, nemá peníze díky kontaktům z minulého režimu

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše,…

Petr Kratochvíl (66) je nejúspěšnější český divadelní producent. Po pěti letech veřejného mlčení poskytl Reflexu…

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

 
 
reklama