CAFE: Flotilová spotřeba má v USA do roku 2025 klesnout na 54,5 mpg (4,36 l/100 km)
Standardy CAFE (Corporate Average Fuel Economy) byly poprvé schváleny Kongresem v roce 1975 s úmyslem snížit spotřebu amerických aut během deseti let na polovinu. Průměr pro jednotlivé automobilky se stanovuje harmonickým průměrem hodnot jejich flotil a týká se vždy všech aut příslušného modelového roku.
Protože už od roku 1990 platí pro osobní auta limit 27,5 mpg (8,5 l/100 km) a automobilky se této povinnosti mohou vyhnout placením pokut, nebyly tyto předpisy dlouhou dobu příliš diskutovány.
Před dvěma lety byl schválen přesný plán zpřísňování podmínek s maximem 30,2 mpg (7,8 l/100 km) pro osobní auta a 27,3 mpg (8,6 l/100 km) včetně lehkých užitkových aut pro rok 2011. Tyto podmínky ovšem splňovaly v celostátním průměru už auta modelového roku 2007, a tak by automobilky neměly mít problém splnit je i letos.
Současné plány počítají s každoročním zpřísňováním, až do roku 2016, kdy bude limit spotřeby paliva 39 mpg (6,03 l/100 km).
Bílý dům minulý týden zveřejnil tiskovou zprávu, která nastiňuje další cíle při zpřísňování limitů. Kompromis, který odsouhlasil prezident Obama, 13 největších automobilek působících v USA, odboráři a kalifornská vláda, stanovuje pro rok 2025 průměrnou spotřebu aut na 54,5 mpg (4,36 l/100 km).
Automobilky jsou podle amerických médií s výsledkem smířeny, Obamova administrativa pak nešetří nadšením – motoristé prý do roku 2025 ušetří za palivo 1700 miliard dolarů, v průměru 8 tisíc dolarů (130 tisíc Kč) na jedno auto. To je ale jen odhad postavený na nejistých základech. Skutečnou cenu paliv za 15 let nelze odhadnout, a tak je samozřejmě možné i to, že motoristé při nižší spotřebě vydají za provoz více financí.