Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Camaro Z/28 využívá aerodynamických triků ze závodních okruhů

Michal Fokt
Diskuze (39)
Americký pony car Chevrolet Camaro Z/28 už není ani zdaleka reprezentantem hrubé síly, GM se chlubí, že je na měm použito nejnovější aerodynamické know-how, získané na závodních okruzích.

Na jaře letošního roku Camaro prošlo faceliftem, v jehož rámci byla nabídka verzí obohacena o variantu Z/28, což je dosud na okruhy nejvíce orientovaný produkční vůz tohoto jména, jaký kdy Chevrolet postavil. Ostatně svůj potenciál už stačil předvést na Severní smyčce Nürburgringu, kde časem 7:37,47 zanechal velmi dobrý dojem, vždyť pokořil třeba Ferrari 430 Scuderia, Mercedes SLS AMG nebo Porsche 911 Turbo 997!

Je tedy zřejmé, že na to sám od sebe atmosférický sedmilitrový V8 z Corvette Z06, naladěný na výkon 373 kW a točivý moment 637 N.m, v kombinaci s úsporou 45 kg a keramickými brzdami rozhodně nestačí. Nyní nás GM nechává trochu nahlédnout do zákulisí a ukazuje, že jedním z důvodů, proč je Camaro Z/28 tak dobré, je vypiplaná aerodynamika.

V určitém okamžiku už není pro další zvýšení rychlosti důležité další zvyšování výkonu a ke slovu tak přichází vytváření přítlaku, jenž umožňuje získat větší stabilitu na rovných úsecích i v zatáčkách. Díky aerodynamickým fíglům, které získali inženýři GM v různých závodních sériích a pochopitelně za asistence větrného tunelu se povedlo zajistit modelu Z/28 při rychlosti 240 km/h o 200 kg větší přítlak, než má verze SS, která při této rychlosti už vytváří lehký vztlak.

Na přední nápravu díky novému splitteru působí přítlak téměř 114 kg a svou roli, byť nebyla konkrétně specifikována, hraje i "aero closeout panel", jenž nechává vzduchu proudit pod přední kapotou, odkud je nasměrovaný na čelní sklo, namísto toho, aby se tlačil pod motor a zvyšoval vztlak. Svou přesně specifikovanou roli při obtékání vzduchu hraje i po stranách snížená kapota. Menší vztlak na zadní nápravě zajistí na druhém konci auta nové křidélko s vertikální ploškou "wickerbill" na odtrhové hraně.

Tím to ale nekončí. Camaro Z/28 má deflektory před předními koly, aerodynamicky optimalizované nástavce blatníků, zakrytovaný spodek auta s výdechy pro odvod horka od výfuku a část vzduchu, mířícího do přední části, je přiváděno k brzdám.

Michal Fokt
Diskuze (39)
5. 12. 2013 08:56
Re: Camaro = nuda v Brně
suhlasim s tebou. u mna je C2S asi najlepsie auto pomer cena a co za to dostanes (samozrejme s manualom). cena je uz ale mimo to, co si momentalne mozem dovolit (slusne vybavena stoji tak 120K).
co mi ale ozaj na 911kach vadi, je ze ich je ako maku. zijem uz skoro 4 roky v DE. je ich tu viac ako oktavii :-/ (a to ozaj neprehanam :-) )
na tej Z/28 by som sa strasne chcel odviezt a porovnat to. novu C2S som uz jazdil a je to krasa. auto sa na okruhu nestrati, ale nie je to to prave okruhove naradie.
Z/28 ma multimatic podvozok z F1, to by mohlo tu vahu zachranit ;-)
4. 12. 2013 19:32
Re: Camaro = nuda v Brně
Základem je, co přesně hledáš. Mně obecně americké "sportovní" vozy nesedí, protože jsou postavené na jiné filosofii. Čas na okruhu pro mne není argument. Koukám na schopnosti v reálném světě. Nepotřebuji Z/28, stačí mi, aby základní Camaro fungovalo. Fakt je, že 911 patří k tomu nejlepšímu, co můžeš koupit (zvládne porazit i Ferrari, nebo McLaren co do záživnosti, jen jí chybí výjimečnost). A cena tomu odpovídá. Na trhu jsou zajímavé produkty (i když si nějak vyskakovat nemůžeme), ale bude to chtít nějaký kompromis. Nikde nedostaneš 911 za poloviční cenu. Ale ne všichni hledáme to samé.
4. 12. 2013 16:12
Re: Camaro = nuda v Brně
s tym ZL1 suhlasim. ziadna slava, teda okrem sprintov :-)

Inak ten cas toho Camara by som nepovazoval za finalny. vo videu na konci dost prsalo. osobne si myslim, ze to o nejakych 4-5s dole pojde. este ho tam zoberu koli oficialnemu casu.

s tymi gumami mas pravdu. C2S by bola rychlejsia so semislickmi o par sekund.

inak ja porovnavam auta podla ceny a co za to dostanes. GT3 je asi "lepsi" konkurent pre Z/28 ako C2S. lenze stoji 2x tolko. to ze to je lepsie auto je tak akosi samozrejme. tu by sme zasa potom mohli postavit GT3 k niecomu za 300 000 urcenemu na okruhy, kde by asi nemalo 2x sancu.
4. 12. 2013 14:32
Re: Camaro = nuda v Brně
První odstavec byl o GT-R. Z/28 má být Camaro na okruhy (dle GM nejultimativnější Camaro v historii). A tak je jeho protějškem GT3 (o GT2 radši psát nebudu). Srovnávat výkon/ hmotnost, což je nějaký základní ukazatel dynamiky, a mluvit o tom, že jsou to podobně zaměřená auta, je trochu něco jiného.

Když jsem si přečetl původní tiskovou zprávu, tak jsem se jen utvrdil v názoru, že to není nic pro mne. A jestli ten čas zajeli na Trofeo R, tak nic moc. C2S ho dá na "obyčejných" P Zero. Doufám, že bude lepší než ZL1. To bylo auto pro řidiče asi jako je raketoplán letadlo pro akrobacii. Velmi rychlé, ale žádná zábava.
4. 12. 2013 14:25
Re: Camaro = nuda v Brně
tak aj autobild.de ho srovnava s 911kou ;-)

"Der 911 kommt zwar nur auf 400 PS Leistung, ist mit seinen 1490 Kilogramm Leergewicht jedoch deutlich leichter als der 1730 Kilogramm schwere Camaro Z/28. Das Leistungsgewicht liegt damit fast auf dem gleichen Niveau"

www.autobild.de/artikel/chevrolet-cama…