Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Carver: Tříkolka, která se umí naklánět jako motocykl, se vrací na trh

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Vzpomínáte na holandskou tříkolku Carver One? Před více než deseti lety zaujala svou schopností projíždět zatáčky v náklonu, ale následně zmizela ze scény. Nyní se připravuje na návrat v nové podobě a s novou technikou.

Historie tříkolek Carver se začala psát v devadesátých letech dvacátého století a podle současných materiálů společnosti byl již v roce 1994 zahájen vývoj prvního prototypu. Výsledkem se stal model Carver One, který byl odhalen v roce 2003 a zaujal svým designem, technikou i vlastnostmi.

Nejvíce pozornosti přitahoval Carver One v letech 2006 a 2007, kdy se rozjížděla jeho sériová výroba. Ve své tehdejší podobě měl tento tříkolový stroj s délkou 3,4 m ve své zádi uložen přeplňovaný čtyřválec Daihatsu o objemu 659 cm3 a výkonu 50 kW, který umožňoval akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,2 s a jízdu rychlostí až 185 km/h.

Carver One měl před deseti lety nakročeno k obchodnímu úspěchu a těšil se zájmu ze strany zákazníků, ale Toyota, pod jejíž křídla patří značka Daihatsu, ukončila v roce 2009 dodávky motorů. Carver díky tomu musel ukončit výrobu a model One má na svém kontě zhruba 250 vyrobených exemplářů.

V následujících letech se společnost, stojící za vývojem a výrobou tříkolek Carver One věnovala zdokonalování svého projektu a zároveň hledala partnera pro oživení výroby. V polovině tohoto desetiletí došlo k dohodě s čínským výrobcem skútrů a v loňském roce se rozběhla spolupráce s Accell Group N.V., jedním z největších výrobců jízdních kol s hlavním sídlem v Nizozemsku.

Právě díky této spolupráci se nyní připravuje Carver na uvedení své tříkolky v nové podobě a s novou technikou na evropský trh. Za modernizovaným designem se i nadále ukrývá schopnost naklánět se v zatáčkách, za níž stojí systém DVC (Dynamic Vehicle Control) ve svém nejnovějším provedení s označením 2.0.

Zásadní novinkou je ovšem pohonný systém, který již netvoří spalovací motor, ale dvojice elektromotorů, z nichž každý roztáčí jedno zadní kolo. Elektromotory disponují celkovým výkonem 2 kW, což je zlomen hodnoty, kterou disponoval původní Carver One s přeplňovaným čtyřválcem.

Za tímto rozdílem stojí změna filozofie, kdy se tříkolka již nemá stát alternativou pro silniční motocykl nebo sportovní či rodinný automobil, ale má být určena čistě pro využití v městském provozu. Díky tomu se má její maximální rychlost v závislosti na trhu pohybovat od 45 do 60 km/h. Akcelerace z 0 na 45 km/h má trvat 4,0 s.

Nový Carver s délkou 2,89 m, šířkou 0,88 m, výškou 1,49 m a hmotností kolem 330 kg je vybaven lithium-iontovými bateriemi s kapacitou 5,3 kWh. Dojezd na jedno nabití se má pohybovat kolem 85 až 90 km podle metody WLTP. Dobíjení při využití 220V zásuvky má na plnou kapacitu baterií trvat kolem 6,5 hodiny.

Na trh zamíří tříkolka ještě v průběhu letošního roku a nejprve jako Carver Limited Edition v úvodní sérii pětiset exemplářů. Cena je stanovena na 7990 eur (zhruba 205.000 Kč). V příštím roce se již má rozběhnout výroba standardního provedení. Pokud půjde vše podle plánu, tak má vznikat kolem 3000 tříkolek Carver ročně.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)