Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Celosvětovým prodejům značek za rok 2014 vévodí Toyota

Aleš Dragoun
Diskuze (49)
Nejúspěšnějším koncernem v odbytu nových aut za uplynulý rok byl Volkswagen před Toyotou. V žebříčku značek si oba sokové svá místa prohodili, vavříny tak putují do Japonska.

Své zákazníky v uplynulém roce našlo po celém světě celkem 86,5 milionu nových vozů, o takřka 3 %, respektive 2,5 mil. kusů více než za celý letopočet 2013. To pochopitelně znamená nový absolutní rekord. Statistiky zveřejnil analytický server Focus2move. Jsou samozřejmě neoficiální, ale dávají alespoň přibližný obraz o tom, kdo kolik prodává a jak se celosvětový trh s novými, v jeho případě osobními i lehkými užitkovými auty aktuálně vyvíjí.

Sebraná data se týkají minimálně 110 nejvýznamnějších zemí světa a pouze prodeje, nikoli produkce. Zajímavý koncernový žebříček jsme zveřejnili zde. Ten značkový, kdy se neberou v úvahu celé skupiny výrobců, je pochopitelně jiný. A změna se odehrála už na čele. Je to logické, zatímco Volkswagen Group vlastní celou armádu značek, Toyota nikoliv (pouze Lexus, Scion a zčásti Daihatsu). Takže je první s 8,3 miliony prodaných aut! Před samotným VW (6,55 mil.) vykazuje navíc obří náskok, přes 1,75 milionu kusů. Ještě navíc ovládá takřka deset procent globálního trhu. Bronzový je modrý ovál, tedy Ford (5,8 milionu). Na prvních třech příčkách máme tedy celkem jasno včetně velkých rozestupů...

Dále už pořadí vypadá napínavěji. Následují totiž Chevrolet (4,79 mil.), který se stahuje z Evropy, jihokorejský Hyundai (4,76 milionu) a dále zástupci Japonska Nissan (4,7 mil.), respektive Honda (4,27 milionu). Osmá je pak Kia s 2,8 miliony přírůstků. Zaznamenala navíc svůj historický rekord, stejně jako výše položení konkurenti: Toyota, VW, Hyundai, Nissan i Honda. Čest starého kontinentu kromě stříbrného Volkswagenu zachraňují v Top 10 Renault a Peugeot, první z nich překročil odbytovou hranici dvou milionů. Zajímavé je srovnání německé „luxusní“ trojky. Mercedes-Benz porazil konkurenci od BMW i Audi. Jak je to možné? Samozřejmě díky lehkým dodávkám, zatímco trojcípá hvězda má v jejich výrobě dlouholetou tradici, její úhlavní bavorští soupeři v tomto segmentu nefigurují.

Patnáctá je první čínská značka Wuling, její malé užitkové vozy a minibusy jsou v Říši středu velmi oblíbené, podíl v ní má mimochodem GM. Do Top 25 se dokonce dostalo i indické Maruti a taktéž čínský Chang'an. Tyto automobilky spojuje jedna věc: kooperace se Suzuki, ať už současná a stálá, nebo v minulosti. Maruti je dokonce dceřinnou společností „samurajského S“, to najdeme mimochodem na šestnáctce (1,65 mil.). Škoda se umístila jako čtyřiadvacátá s 1,03 miliony kusů, jako poslední má sedmiciferný odbyt. Přes milion vozů prodala vůbec poprvé v historii. Kdo by dejme tomu ještě před pěti lety řekl, že jednou bude dýchat na záda Opelu? Ale je to tak! Zajímavá je i pozice Daihatsu, které se orientuje na Asii a zejména kategorii kei cars, působení v Evropě bohužel vzdalo.

Prodeje automobilů ve světě – Pořadí značek za rok 2014
PořadíZnačka1-12/2014 [ks]1-12/2013 [ks]Změna [%]Tržní podíl [%]
1.TOYOTA8 304 8708 203 5981,2%9,7%
2.VOLKSWAGEN6 548 9036 389 5162,5%7,7%
3.FORD5 806 2865 746 5561,0%6,8%
4.CHEVROLET4 793 5385 022 860-4,6%5,6%
5.HYUNDAI4 755 0914 574 6833,9%5,6%
6.NISSAN4 695 1784 497 3474,4%5,5%
7.HONDA4 267 0864 073 9004,7%5,0%
8.KIA2 795 2922 675 1934,5%3,3%
9.RENAULT2 051 4382 081 704-1,5%2,4%
10.PEUGEOT1 863 7411 721 1658,3%2,2%
11.MERCEDES-BENZ1 805 4861 651 1579,3%2,1%
12.FIAT1 801 4351 850 639-2,7%2,1%
13.BMW1 781 5611 661 0107,3%2,1%
14.AUDI1 727 9311 581 1089,3%2,0%
15.WULING1 655 2641 532 7178,0%1,9%
16.SUZUKI1 653 2991 575 8564,9%1,9%
17.MAZDA1 364 8701 287 2056,0%1,6%
18.CITROËN1 284 5231 253 1682,5%1,5%
19.MARUTI1 254 8271 165 1837,7%1,5%
20.CHANG'AN1 150 057946 07721,6%1,3%
21.BUICK1 132 661981 32915,4%1,3%
22.MITSUBISHI1 116 0171 109 9700,5%1,3%
23.OPEL1 072 4211 040 4193,1%1,3%
24.ŠKODA1 030 795935 25710,2%1,2%
25.DAIHATSU901 099851 5135,8%1,1%

Lídři, kteří prodávají ročně miliony osobních i užitkových aut, si samozřejmě nemohou polepšit o desítky procent. Meziročním šplhounem v tomto ohledu je tedy Chang'an s nárůstem o 21,6 %. Druhá pozice jinak celkově jedenadvacátého Buicku (+15,4 %) může leckoho překvapit, ale odbyt divize General Motors táhne čínský trh, ten v Severní Americe mu dávno ustoupil. Bronzová příčka z nejlepší pětadvacítky patří naší Škodě (+10,2 %), ta hlásí zájem klientely větší o 95,5 tisíce vozů než v roce 2013. Dále už jsou dva Němci: Mercedes-Benz i Audi mají shodně o 9,3 % více. Vyšší než osmiprocentní nárůst Peugeotu (z z 1,72 na 1,86 mil.) pak mile překvapí. Kusové pořadí je zcela jiné až na už dvakrát vzpomínaný Chang'an s navýšením o skoro 204 tisíc jednotek ve srovnání s rokem 2013. Nemůže mu konkurovat ani Nissan (+197,8 tis.), Honda se zvedla o 193,2 tisíce, Hyundai má oproti předloňsku 180,4 tisíce přírůstků a Volkswagen takřka 159,4 tis.

Propadáky jsou v celé Top 25 pouhé tři. Chevrolet i přes konečnou „bramborovou“ medaili ztratil celých 229.322 exemplářů (-4,6 %). Fiat prodal místo 1,85 jen 1,8 milionu aut, nezachrání ho ani Latinská Amerika, kde je také „doma“. Pohoršil si tak o 2,7 %. Oproti tomu Renault zaznamenal úbytek pouhých 30.266 kusů (-1,5 %), ale pořád je to méně... I na těchto statistikách je vidět, jak se celý trh se po šocích z let 2008 a 2009 zotavuje. Americká finanční krize z konce minulé dekády ovlivnila celosvětovou ekonomiku, padly dva největší místní koncerny, tedy konkrétně GM a Chrysler. A prodej nových aut přece pořád představuje jeden z globálních ekonomických ukazatelů...

Aleš Dragoun
Diskuze (49)
18. 1. 2015 08:37
Re: Lehkovážné tvrzení ...
WinDiesele: Máte pravdu pouze z poloviny. V prodejích celé Toyota Group (viz předchozí statistika) je započítána samotná Toyota, dále Lexus, Scion a Daihatsu, i když je T. jeho jen těsně nadpolovičním vlastníkem. Hino nikoliv, protože zveřejněná čísla se týkají osobních a užitkových vozů, nákladní do nich započtena nejsou.
16. 1. 2015 22:59
Re: Jeep
Tak to se můžeme dopředu připravit...podle jedněch bude první VW group, podle druhý Toyota group a podle třetí to bude remíza ;-) ale pak se ozve VW že ještě vyrábí motorky a vítězství bude v Evropě >:D jo bude o čem diskutovat
Avatar - Guttalax
16. 1. 2015 22:43
Toyota
Na titulní straně je jedno z nejlepších a nejspolehlivějších aut. Bravo Toyota. :yes:
Avatar - Ham.
16. 1. 2015 22:43
Re: Jeep
No já bych věřil registracím, automobilky toho nakecají... :-)
16. 1. 2015 21:00
Re: Jeep
Takže tu budeme mít dvě tabulky ;-) co říkají automobilky a co různé agentury...ale rozdíl u Jeepu je hodně divný...rozdíl 1,5 měsíčního predeje?