Celosvětovým prodejům značek za rok 2014 vévodí Toyota
Své zákazníky v uplynulém roce našlo po celém světě celkem 86,5 milionu nových vozů, o takřka 3 %, respektive 2,5 mil. kusů více než za celý letopočet 2013. To pochopitelně znamená nový absolutní rekord. Statistiky zveřejnil analytický server Focus2move. Jsou samozřejmě neoficiální, ale dávají alespoň přibližný obraz o tom, kdo kolik prodává a jak se celosvětový trh s novými, v jeho případě osobními i lehkými užitkovými auty aktuálně vyvíjí.
Sebraná data se týkají minimálně 110 nejvýznamnějších zemí světa a pouze prodeje, nikoli produkce. Zajímavý koncernový žebříček jsme zveřejnili zde. Ten značkový, kdy se neberou v úvahu celé skupiny výrobců, je pochopitelně jiný. A změna se odehrála už na čele. Je to logické, zatímco Volkswagen Group vlastní celou armádu značek, Toyota nikoliv (pouze Lexus, Scion a zčásti Daihatsu). Takže je první s 8,3 miliony prodaných aut! Před samotným VW (6,55 mil.) vykazuje navíc obří náskok, přes 1,75 milionu kusů. Ještě navíc ovládá takřka deset procent globálního trhu. Bronzový je modrý ovál, tedy Ford (5,8 milionu). Na prvních třech příčkách máme tedy celkem jasno včetně velkých rozestupů...
Dále už pořadí vypadá napínavěji. Následují totiž Chevrolet (4,79 mil.), který se stahuje z Evropy, jihokorejský Hyundai (4,76 milionu) a dále zástupci Japonska Nissan (4,7 mil.), respektive Honda (4,27 milionu). Osmá je pak Kia s 2,8 miliony přírůstků. Zaznamenala navíc svůj historický rekord, stejně jako výše položení konkurenti: Toyota, VW, Hyundai, Nissan i Honda. Čest starého kontinentu kromě stříbrného Volkswagenu zachraňují v Top 10 Renault a Peugeot, první z nich překročil odbytovou hranici dvou milionů. Zajímavé je srovnání německé „luxusní“ trojky. Mercedes-Benz porazil konkurenci od BMW i Audi. Jak je to možné? Samozřejmě díky lehkým dodávkám, zatímco trojcípá hvězda má v jejich výrobě dlouholetou tradici, její úhlavní bavorští soupeři v tomto segmentu nefigurují.
Patnáctá je první čínská značka Wuling, její malé užitkové vozy a minibusy jsou v Říši středu velmi oblíbené, podíl v ní má mimochodem GM. Do Top 25 se dokonce dostalo i indické Maruti a taktéž čínský Chang'an. Tyto automobilky spojuje jedna věc: kooperace se Suzuki, ať už současná a stálá, nebo v minulosti. Maruti je dokonce dceřinnou společností „samurajského S“, to najdeme mimochodem na šestnáctce (1,65 mil.). Škoda se umístila jako čtyřiadvacátá s 1,03 miliony kusů, jako poslední má sedmiciferný odbyt. Přes milion vozů prodala vůbec poprvé v historii. Kdo by dejme tomu ještě před pěti lety řekl, že jednou bude dýchat na záda Opelu? Ale je to tak! Zajímavá je i pozice Daihatsu, které se orientuje na Asii a zejména kategorii kei cars, působení v Evropě bohužel vzdalo.
Prodeje automobilů ve světě – Pořadí značek za rok 2014 | |||||
Pořadí | Značka | 1-12/2014 [ks] | 1-12/2013 [ks] | Změna [%] | Tržní podíl [%] |
1. | TOYOTA | 8 304 870 | 8 203 598 | 1,2% | 9,7% |
2. | VOLKSWAGEN | 6 548 903 | 6 389 516 | 2,5% | 7,7% |
3. | FORD | 5 806 286 | 5 746 556 | 1,0% | 6,8% |
4. | CHEVROLET | 4 793 538 | 5 022 860 | -4,6% | 5,6% |
5. | HYUNDAI | 4 755 091 | 4 574 683 | 3,9% | 5,6% |
6. | NISSAN | 4 695 178 | 4 497 347 | 4,4% | 5,5% |
7. | HONDA | 4 267 086 | 4 073 900 | 4,7% | 5,0% |
8. | KIA | 2 795 292 | 2 675 193 | 4,5% | 3,3% |
9. | RENAULT | 2 051 438 | 2 081 704 | -1,5% | 2,4% |
10. | PEUGEOT | 1 863 741 | 1 721 165 | 8,3% | 2,2% |
11. | MERCEDES-BENZ | 1 805 486 | 1 651 157 | 9,3% | 2,1% |
12. | FIAT | 1 801 435 | 1 850 639 | -2,7% | 2,1% |
13. | BMW | 1 781 561 | 1 661 010 | 7,3% | 2,1% |
14. | AUDI | 1 727 931 | 1 581 108 | 9,3% | 2,0% |
15. | WULING | 1 655 264 | 1 532 717 | 8,0% | 1,9% |
16. | SUZUKI | 1 653 299 | 1 575 856 | 4,9% | 1,9% |
17. | MAZDA | 1 364 870 | 1 287 205 | 6,0% | 1,6% |
18. | CITROËN | 1 284 523 | 1 253 168 | 2,5% | 1,5% |
19. | MARUTI | 1 254 827 | 1 165 183 | 7,7% | 1,5% |
20. | CHANG'AN | 1 150 057 | 946 077 | 21,6% | 1,3% |
21. | BUICK | 1 132 661 | 981 329 | 15,4% | 1,3% |
22. | MITSUBISHI | 1 116 017 | 1 109 970 | 0,5% | 1,3% |
23. | OPEL | 1 072 421 | 1 040 419 | 3,1% | 1,3% |
24. | ŠKODA | 1 030 795 | 935 257 | 10,2% | 1,2% |
25. | DAIHATSU | 901 099 | 851 513 | 5,8% | 1,1% |
Lídři, kteří prodávají ročně miliony osobních i užitkových aut, si samozřejmě nemohou polepšit o desítky procent. Meziročním šplhounem v tomto ohledu je tedy Chang'an s nárůstem o 21,6 %. Druhá pozice jinak celkově jedenadvacátého Buicku (+15,4 %) může leckoho překvapit, ale odbyt divize General Motors táhne čínský trh, ten v Severní Americe mu dávno ustoupil. Bronzová příčka z nejlepší pětadvacítky patří naší Škodě (+10,2 %), ta hlásí zájem klientely větší o 95,5 tisíce vozů než v roce 2013. Dále už jsou dva Němci: Mercedes-Benz i Audi mají shodně o 9,3 % více. Vyšší než osmiprocentní nárůst Peugeotu (z z 1,72 na 1,86 mil.) pak mile překvapí. Kusové pořadí je zcela jiné až na už dvakrát vzpomínaný Chang'an s navýšením o skoro 204 tisíc jednotek ve srovnání s rokem 2013. Nemůže mu konkurovat ani Nissan (+197,8 tis.), Honda se zvedla o 193,2 tisíce, Hyundai má oproti předloňsku 180,4 tisíce přírůstků a Volkswagen takřka 159,4 tis.
Propadáky jsou v celé Top 25 pouhé tři. Chevrolet i přes konečnou „bramborovou“ medaili ztratil celých 229.322 exemplářů (-4,6 %). Fiat prodal místo 1,85 jen 1,8 milionu aut, nezachrání ho ani Latinská Amerika, kde je také „doma“. Pohoršil si tak o 2,7 %. Oproti tomu Renault zaznamenal úbytek pouhých 30.266 kusů (-1,5 %), ale pořád je to méně... I na těchto statistikách je vidět, jak se celý trh se po šocích z let 2008 a 2009 zotavuje. Americká finanční krize z konce minulé dekády ovlivnila celosvětovou ekonomiku, padly dva největší místní koncerny, tedy konkrétně GM a Chrysler. A prodej nových aut přece pořád představuje jeden z globálních ekonomických ukazatelů...