Je Volkswagen už světovou jedničkou? V prodejích ano!
Statistiky výroby a také prodeje nových aut se liší většinou zdroj od zdroje. Někdo přidává lehké užitkové vozy, jiný se věnuje jen těm osobním. Záleží také na tom, které značky do jednotlivých koncernů kdo zahrnuje. Produkční a odbytová čísla se však liší vždy. Většinou jsou nejrelevantnější cifry, které uvádějí samy automobilky, ty ale pochopitelně za letopočet 2014 nejsou ještě kompletně k dispozici.
Analytický server Focus2move však už zveřejnil předběžná data, a to máme teprve polovinu ledna. Týkají se alespoň 110 nejvýznamnějších trhů světa, nikoli všech zemí. Své zákazníky našlo celkem 86,5 milionu vozů, o takřka 3 %, respektive 2,5 mil. kusů více než v roce 2013. To je pochopitelně nový absolutní rekord.
Světovou jedničkou v prodeji (nikoli tedy produkci) nových osobních i lehkých užitkových automobilů se stal německý Volkswagen! Není už tedy pouze evropskou, patří mu globální koruna. Za uplynulých 12 měsíců prodal celosvětově přesně 9.919.305 vozidel. Týká se to celé skupiny, tedy včetně Škody. Okřídlený šíp se zvedl mimochodem o 10,2 % a dělá určitě šéfům ve Wolfsburgu radost. Audi hlásí +9,3 %, zatímco samotný VW jen +2,4 %. Toyota má na kontě o 100 tisíc jednotek méně než lídr (9.818.609). Oba koncerny sice už oznámily, že se dostaly přes desetimilionovou metu, ale i při započtení těžších nákladních aut... Za poslední tři roky se tržní podíl VW zlepšil z 11,4 na 11,6 %, Toyota si naopak pohoršila o půl procenta, z 12 na 11,5 %.
V aktuálním odbytovém žebříčku následují oba soupeře General Motors (8,01 mil.), aliance Renault-Nissan (7,95 mil.), jihokorejský koncern Hyundai-Kia (7,55 mil.), modrý ovál Fordu (5,91 mil.), Fiat Chrysler Automobiles (4,56 mil.), Honda (4,46 mil.), PSA Peugeot-Citroën (3,15 mil.) a japonské Suzuki s 2,9 miliony přírůstků. To tedy není tak malým výrobcem, jak se na první pohled může zdát, jeho hlavní odbytiště představuje domácí Japonsko a Asie celkově.
Prodeje automobilů ve světě – Pořadí koncernů za rok 2014 | |||||
Pořadí | Koncern | 1-12/2014 [ks] | 1-12/2013 [ks] | Změna [%] | Tržní podíl [%] |
1. | VOLKSWAGEN | 9 919 305 | 9 447 624 | 5,0% | 11,5% |
2. | TOYOTA | 9 818 609 | 9 594 098 | 2,3% | 11,4% |
3. | GENERAL MOTORS | 8 017 844 | 8 035 587 | -0,2% | 9,3% |
4. | RENAULT-NISSAN | 7 947 606 | 7 737 357 | 2,7% | 9,2% |
5. | HYUNDAI-KIA | 7 550 383 | 7 249 876 | 4,1% | 8,7% |
6. | FORD | 5 912 591 | 5 841 604 | 1,2% | 6,8% |
7. | FCA | 4 558 007 | 4 310 114 | 5,8% | 5,3% |
8. | HONDA | 4 457 477 | 4 261 992 | 4,6% | 5,2% |
9. | PSA | 3 148 030 | 2 974 161 | 5,8% | 3,6% |
10. | SUZUKI | 2 908 126 | 2 741 039 | 6,1% | 3,4% |
11. | BMW | 2 127 071 | 1 978 875 | 7,5% | 2,5% |
12. | SAIC | 2 081 120 | 1 922 414 | 8,3% | 2,4% |
13. | DAIMLER | 1 916 877 | 1 771 221 | 8,2% | 2,2% |
14. | MAZDA | 1 364 870 | 1 287 205 | 6,0% | 1,6% |
15. | CHANG'AN | 1 332 653 | 1 079 683 | 23,4% | 1,5% |
První desítka zůstala zapovězena BMW, které ovšem porazilo Daimler. Samotné Audi v tomto přehledu samozřejmě chybí... Dvanáctá je nejúspěšnější čínská automobilka SAIC. Nad milion mají ještě Mitsubishi a BAIC, které už se sem nevešly. Procentní šplhouny musíme hledat v závěru žebříčku. Chang'an (v logu společnosti se apostrof nepoužívá) se zlepšil skoro o čtvrtinu! Onen více než čtvrtmilion, konkrétně necelých 253 tisíc přírůstků, však v kusovém pořadí znamená až bronz: Volkswagen vykazuje o skoro 472 tisíc vozů více, přeskočil jej i Hyundai spolu s Kiou (+300,5 tisíce). Jediným propadákem z první patnáctky je General Motors, který prodal naopak o 17,7 tisíce aut méně.
Pryč jsou doby, kdy se GM přetahoval o pozici světového čísla 1 s Fordem, Evropané neměli šanci již od konce 19. století. Jenže v roce 2009 se na tento post díky finanční krizi a řízeným bankrotům GM a Chrysleru vyšvihla poprvé japonská automobilka: Toyota. Dvě z americké Velké trojky musela zachraňovat tamní vláda. Toyota naopak doplatila na přírodní katastrofu v roce 2011, kdy musela dočasně zastavit výrobu a tak se detroitský lídr mohl vrátit alespoň na chvíli do čela. A nyní je největším opět evropský výrobce... Nikoliv poprvé v historii! Přesné statistiky z konce „věku páry“ sice chybějí, ale je všeobecně známo, že do nástupu Oldsmobile vládli Francouzi (Peugeot, Panhard-Levassor a De Dion-Bouton) a německý Benz.