Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Je Volkswagen už světovou jedničkou? V prodejích ano!

Aleš Dragoun
Diskuze (143)
Volkswagen si dal za cíl předstihnout Toyotu ve výrobě nových aut do roku 2018. Co se odbytu týče, povedlo se mu to už za celý loňský rok.

Statistiky výroby a také prodeje nových aut se liší většinou zdroj od zdroje. Někdo přidává lehké užitkové vozy, jiný se věnuje jen těm osobním. Záleží také na tom, které značky do jednotlivých koncernů kdo zahrnuje. Produkční a odbytová čísla se však liší vždy. Většinou jsou nejrelevantnější cifry, které uvádějí samy automobilky, ty ale pochopitelně za letopočet 2014 nejsou ještě kompletně k dispozici.

Analytický server Focus2move však už zveřejnil předběžná data, a to máme teprve polovinu ledna. Týkají se alespoň 110 nejvýznamnějších trhů světa, nikoli všech zemí. Své zákazníky našlo celkem 86,5 milionu vozů, o takřka 3 %, respektive 2,5 mil. kusů více než v roce 2013. To je pochopitelně nový absolutní rekord.

Světovou jedničkou v prodeji (nikoli tedy produkci) nových osobních i lehkých užitkových automobilů se stal německý Volkswagen! Není už tedy pouze evropskou, patří mu globální koruna. Za uplynulých 12 měsíců prodal celosvětově přesně 9.919.305 vozidel. Týká se to celé skupiny, tedy včetně Škody. Okřídlený šíp se zvedl mimochodem o 10,2 % a dělá určitě šéfům ve Wolfsburgu radost. Audi hlásí +9,3 %, zatímco samotný VW jen +2,4 %. Toyota má na kontě o 100 tisíc jednotek méně než lídr (9.818.609). Oba koncerny sice už oznámily, že se dostaly přes desetimilionovou metu, ale i při započtení těžších nákladních aut... Za poslední tři roky se tržní podíl VW zlepšil z 11,4 na 11,6 %, Toyota si naopak pohoršila o půl procenta, z 12 na 11,5 %.

V aktuálním odbytovém žebříčku následují oba soupeře General Motors (8,01 mil.), aliance Renault-Nissan (7,95 mil.), jihokorejský koncern Hyundai-Kia (7,55 mil.), modrý ovál Fordu (5,91 mil.), Fiat Chrysler Automobiles (4,56 mil.), Honda (4,46 mil.), PSA Peugeot-Citroën (3,15 mil.) a japonské Suzuki s 2,9 miliony přírůstků. To tedy není tak malým výrobcem, jak se na první pohled může zdát, jeho hlavní odbytiště představuje domácí Japonsko a Asie celkově.

Prodeje automobilů ve světě – Pořadí koncernů za rok 2014
PořadíKoncern1-12/2014 [ks]1-12/2013 [ks]Změna [%]Tržní podíl [%]
1.VOLKSWAGEN9 919 3059 447 6245,0%11,5%
2.TOYOTA9 818 6099 594 0982,3%11,4%
3.GENERAL MOTORS8 017 8448 035 587-0,2%9,3%
4.RENAULT-NISSAN7 947 6067 737 3572,7%9,2%
5.HYUNDAI-KIA7 550 3837 249 8764,1%8,7%
6.FORD5 912 5915 841 6041,2%6,8%
7.FCA4 558 0074 310 1145,8%5,3%
8.HONDA4 457 4774 261 9924,6%5,2%
9.PSA3 148 0302 974 1615,8%3,6%
10.SUZUKI2 908 1262 741 0396,1%3,4%
11.BMW2 127 0711 978 8757,5%2,5%
12.SAIC2 081 1201 922 4148,3%2,4%
13.DAIMLER1 916 8771 771 2218,2%2,2%
14.MAZDA1 364 8701 287 2056,0%1,6%
15.CHANG'AN1 332 6531 079 68323,4%1,5%

První desítka zůstala zapovězena BMW, které ovšem porazilo Daimler. Samotné Audi v tomto přehledu samozřejmě chybí... Dvanáctá je nejúspěšnější čínská automobilka SAIC. Nad milion mají ještě Mitsubishi a BAIC, které už se sem nevešly. Procentní šplhouny musíme hledat v závěru žebříčku. Chang'an (v logu společnosti se apostrof nepoužívá) se zlepšil skoro o čtvrtinu! Onen více než čtvrtmilion, konkrétně necelých 253 tisíc přírůstků, však v kusovém pořadí znamená až bronz: Volkswagen vykazuje o skoro 472 tisíc vozů více, přeskočil jej i Hyundai spolu s Kiou (+300,5 tisíce). Jediným propadákem z první patnáctky je General Motors, který prodal naopak o 17,7 tisíce aut méně.

Pryč jsou doby, kdy se GM přetahoval o pozici světového čísla 1 s Fordem, Evropané neměli šanci již od konce 19. století. Jenže v roce 2009 se na tento post díky finanční krizi a řízeným bankrotům GM a Chrysleru vyšvihla poprvé japonská automobilka: Toyota. Dvě z americké Velké trojky musela zachraňovat tamní vláda. Toyota naopak doplatila na přírodní katastrofu v roce 2011, kdy musela dočasně zastavit výrobu a tak se detroitský lídr mohl vrátit alespoň na chvíli do čela. A nyní je největším opět evropský výrobce... Nikoliv poprvé v historii! Přesné statistiky z konce „věku páry“ sice chybějí, ale je všeobecně známo, že do nástupu Oldsmobile vládli Francouzi (Peugeot, Panhard-Levassor a De Dion-Bouton) a německý Benz.

Aleš Dragoun
Diskuze (143)
16. 1. 2015 15:49
Re: ŽABOMYŠÍ VÁLKY O PRVENSTVÍ
Nepotřebuju definovat automobilku. Jen mi šlo o to, že by u takovéto statistiky (když už ji teda někdo sestavuje) bylo dobrý vědět, kolik se prodalo aut té které "značky"
Avatar - white label
16. 1. 2015 00:28
Re: Anti VW bojovníci...
To asi ne, ale zatím to není jisté, takže (jak známo) naděje umírá jako poslední... ;-)
Avatar - AUDIRS6
16. 1. 2015 00:17
Re: Anti VW bojovníci...
>:D :yes:
lenze dnes mali akusi slabu vydrz... :-|
s nami dohromady slabych 140 prispevkov... ;-\ - zeby dochadzali sily ? >:-[]
Avatar - white label
16. 1. 2015 00:13
Re: Toyota
Dalším podstatným faktorem je, že poměrně velká část kradených aut se prodá formou ND, no a na jaká auta se prodávají ND nejlépe? Logicky na ty nejprodávanější/nejrozšířenější.
Avatar - white label
16. 1. 2015 00:08
Anti VW bojovníci...
Říkal jsem si, že je to vlastně úplně jedno jestli nakonec bude VW první, druhý, třetí...
Ale, když tady v diskusi čtu, kolik nicků to dokázalo nas. rat, tak by vlastně byla škoda, kdyby se nakonec jejich diskusní emoce ukázaly jako bezdůvodné. ;-) >:-[]