Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2014 vzrostl o 3,9 %, Škoda se zlepšila o 43 aut

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Růst domácího trhu se sice zpomaluje, ale i takřka 4 % jsou dobrým výsledkem. Hlavně neklesá. Škoda dominuje, Hyundai je až třetí za Volkswagenem.

V březnu si domácí trh s novými osobními automobily polepšil o 20 %, v dubnu ještě o více než 16 %. V pátém měsíci roku 2014 bylo uvedeno do provozu v České republice 15.396 nových vozů, což znamená nárůst alespoň o 3,9 %. Loni si jich domácí firemní i soukromí zákazníci koupili tedy jen 14.822, což však stále znamenalo o 574 méně. Květen nicméně bývá vždy slabším měsícem.

Lídrem domácího trhu ovšem zůstává tradičně mladoboleslavská automobilka, která aktuálně zaznamenala 4.570 přírůstků do statistik. Její podíl sice oslabil pod třicet procent, konkrétně na 29,7 %. K podrobnějším výsledkům a důvodu této situace se však ještě dostaneme. Druhý není Hyundai, ale Volkswagen. Bitva dvou soků tedy stále pokračuje. Deseti procent bohužel nedosáhl, připsal si 1.432 vozů a 9,3 %. Třetí je právě jeho asijský soupeř (1.345), přes tisícovku má ještě čtvrtý Ford, konkrétně 1.162 aut. Francouzský Peugeot sice obhájil pětku z minula, ale už mu zůstala vzdálena i meta 700 kusů (656). Jako první si navíc pohoršil, i když naprosto minimálně, o devět aut.

Hodně šplhá nahoru Opel a také Seat, byť u něj je velký problém s reexporty. Mezi ním, Kiou a překvapivě až devátou Dacií bylo v květnu pouhých osm registrací rozdílu (dle statistik SDA). Desátý Renault už drobně zaostal. Přírůstky nových vozů značek Citroën, Mercedes-Benz, BMW, Audi a Toyota jsou menší, pod pětistovkou, případně ještě hlouběji. Rozdíl mezi trojcípou hvězdou a modrobílými nebyl markantní, čtyři kruhy na jejich boj dívají z zpovzdálí. Toyotě patří primát alespoň mezi Japonci, Nissan ani Mazda na ni nestačí.

Titul měsíčního procentního šplhouna patří překvapivě Mercedes-Benzu! Oproti loňsku vystřelil o 51 %, z 261 na 394 aut. Druhé místo této statistiky okupuje taktéž německý blesk (+39,3 %). Španělská odnož koncernu Volkswagen je tentokrát bronzová. Seat se zlepšil o stále velmi pěkných 37,5 %. Ve znovuvzkříšení mu jistě pomáhá nový Leon. Ale jeho data jsou výrazně ovlivněna již zmíněnými vývozy dříve zaregistrovaných aut (do půl roku) a aktuální údaje o reexportech bohužel nemáme k dispozici. Dacia vyskočila alespoň o 28,8 %, nad čtvrtinu hlásí ještě BMW. A okřídlený šíp? Škodovek se prodalo o 43 více než loni (z 4.527, což je pouhých +0,9 %). Zvýšení celého trhu tak ani nekopíruje, tentokrát nemůže. Důvod? Na vině je pochopitelně chystaná generační obměna Fabie. Ovšem i tak květen značí v pořadí již sedmý měsíc, ve kterém domácí výrobce vykázal na tuzemském trhu nárůst prodejů oproti totožnému období loňského roku. Zdaleka ne všichni se alespoň tímto výsledkem totiž mohou pochlubit...

Propadáků je v první patnáctce tentokrát trochu více, pohoršilo si plných šest značek. Drastický propad zaznamenala Toyota, má o 190 kusů, respektive 41,4 % méně než před dvanácti, vlastně skoro třinácti měsíci. V žádném případě se nejedná o lichotivý výsledek, byť, jak bylo již zmíněno, z importérů výrobců Země vycházejícího slunce je v absolutních hodnotách registrací bezkonkurenční. Nelichotivý titul „Loser měsíce“ však s klidným srdcem přiřkněme právě jí. Zrovna nejlépe na tom není ani Kia (-109 registrací, -16,5 %). Její aktuální kondice se nezdá být zrovna nejlepší hlavně ve srovnání se sesterským Hyundaiem. Ztrácí však i dvojitý šíp z Francie (-87 vozů, -15,1 %). Není sám, i konkurenční „diamant“ si pohoršil o 61 kusů (-10,6 %). Audi na domácích silnicích ubylo jen 16 (-5,4 %). Výkon „lva“ byl již krátce vzpomenut, spadl z 665 aut, tedy o nicotných 1,4 %. Záporného znaménka se však nezbavil.

Český trh v květnu 2014 – pořadí značek (Top 15)
 KategorieOATržní podílOAZměna (měsíc)změna (měsíc)
 Období5/20145/20145/2013[ks][%]
1.Škoda4 57029,7%4 527430,9%
2.Volkswagen1 4329,3%1 23120116,3%
3.Hyundai1 3458,7%1 34050,4%
4.Ford1 1627,5%1 01614614,4%
5.Peugeot6564,3%665-9-1,4%
6.Opel5813,8%41716439,3%
7.Seat5543,6%40315137,5%
8.Kia5503,6%659-109-16,5%
9.Dacia5463,5%42412228,8%
10.Renault5133,3%574-61-10,6%
11.Citroën4883,2%575-87-15,1%
12.Mercedes-Benz3942,6%26113351,0%
13.BMW3782,5%3027625,2%
14.Audi2781,8%294-16-5,4%
15.Toyota2691,7%459-190-41,4%
Ostatní značky-1 68010,9%1 67550,3%
CELKEM-15 396100,0%14 8225743,9%

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Avatar - Guttalax
8. 6. 2014 14:39
Re: Kia netáhne
A teď otázka. Padla KIA na úrověn kvality Dácie,nebo Dácia dohnala kvalitu KIE. >:-[]
Avatar - CHerokee
8. 6. 2014 09:57
Re: MB
A podíl na tom výsledku bude mít nová cela řada A (A, CLA, GLA)
7. 6. 2014 22:17
Re: MB
A taky S-kláda nemá konkurenci.
Avatar - CHerokee
7. 6. 2014 21:26
Re: MB
Jj, třída C utekla konkurenci.
7. 6. 2014 18:50
MB
Krásný výsledek pro Mercedes.Nynější produkce mě baví a C je parádní. To je prémie. Včera jsem se v něm svezl a bylo to velmi příjemné. Pak jsem jen pro srovnání zastavil u BMW a ten papundeklový interiér 3 mě odradil.