Český trh v dubnu 2014: Vedoucí Škoda se zvedla o skoro 23 %
Celkem bylo ve čtvrtém měsíci roku 2014 uvedeno do provozu v České republice 17.498 nových osobních vozů, což znamená slušný nárůst o 16,2 %. Loni si jich domácí firemní i soukromí zákazníci koupili jen 15.061, tedy o 2.437 méně. Oproti březnu, kdy si polepšil o 20 %, respektive o 2.756 kusů, jsou tato čísla sice mnohem menší, ale buďme za ně rádi. Největší krize je, zdá se, za námi.
Lídrem domácího trhu zůstává tradičně mladoboleslavská automobilka, která zaznamenala 5.554 přírůstků do statistik. Svůj podíl dokázala posílit na tentokrát vysokých 31,7 %, dařilo se jí totiž lépe než celému tuzemskému trhu, ale k podrobnějším výsledkům se ještě dostaneme. Druhý Hyundai deseti procent bohužel nedosáhl, připsal si 1.679 vozů a 9,6 %. Třetí je německý Volkswagen (1.673), následují Ford s 1.056 auty a francouzský Peugeot, který už má hluboko pod tisícovku (857). Z první pětky si nikdo nepohoršil, což zní velmi pozitivně. Rumunská Dacia boduje díky novým generacím Loganu a Sandera, na Top 5 to ale tentokrát nestačilo.
Sedmý Seat a osmá Kia zbylé konkurenci trochu poodskočily, jihokorejský výrobce mimochodem jako první vykazuje pokles. Do devátého do dvanáctého místa je ale pořádně husto. Citroën, Renault, Opel a BMW totiž dělí jen 14 (ano, čtrnáct!) kousků. To je opravdu málo. Německý luxus zastupují všichni tří konkurenti a zároveň úhlavní nepřátelé „prémii“, Mercedes-Benz je čtrnáctý. Nissan v patnáctce chybí, místo něj se sem těsně dostalo Audi. Přeskočili jsme tentokrát jedinou značku ze Země vycházejícího slunce, Toyota obsadila „nešťastnou“ třináctku.
Jasným šplhounem z těch nejlepších je Dacia, která vystřelila oproti loňsku o takřka 105 %, z 378 na 774 aut. Druhé místo této statistiky okupuje španělská odnož koncernu Volkswagen. Seat se zlepšil o výrazných 72 %. Ve znovuvzkříšení mu pomáhá nový Leon. Jeho loňská data byla dosti ovlivněna reexporty, těm letošním se budeme věnovat v samostatném článku. Všechny zde popisované údaje pocházejí ze statistik SDA. Opel vyskočil o hodně slibných 55,5 %, přes čtyřicítku mají i BMW a modrý ovál Fordu. Peugeot skončil pod třicetiprocentním zlepšením, okřídlený šíp hlásí +22,7 %. Znovu však překonal vzestup celého trhu a navázal na úspěch předchozích měsíců, roste už půl roku v nepřetržité řadě po sobě. Podle firemních materiálů se jedná o historicky nejlepší dubnový výsledek automobilky na její domácí půdě.
„Modelová ofenziva v kombinaci s aktivním přístupem k českým zákazníkům přináší požadované výsledky,“ komentuje vstup do druhého kvartálu Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika a dodává: „Je velmi pozitivní, že se nám dlouhodobě daří zvyšovat prodeje všech modelových řad. Velký dík patří samozřejmě dealerské síti a celému týmu Škoda Auto Česká republika, neboť již koncem prvního kvartálu vykazovala naše obchodní síť pozitivní trend v počtu přijatých objednávek právě pro dubnové období.“ Škodovka je ale suverénní také co do vzestupu počtu kusů, oproti loňskému čtvrtému měsíci si vůz této značky koupilo o 1.028 klientů více. Za ní je Dacia (+396), Ford (+312), Seat rozšířil svoje řady o 262 aut, mateřský Volkswagen se pak zlepšil o 198 vozů.
Propadáků je v první patnáctce poskrovnu, pohoršila si jen čtveřice značek. Ovšem zato celkem výrazně, Kia má o 62 kusů (-9,9 %) méně než před dvanácti, vlastně skoro třinácti měsíci. V žádném případě se nejedná o lichotivý výsledek, byť je z propadáků v procentech nejlepší. Zrovna čím chlubit se nemůže ani Toyota (-51 registrací, -12 %). Ztrácí však i dvojitý šíp z Francie (-105 vozů, -16,6 %) a ještě o desetinku menší údaj najdeme u Audi, kterých ovšem ubylo jen 59. Nelichotivý titul „Loser měsíce“ tak s klidným srdcem přiřkněme Citroënu.
Český trh v dubnu 2014 – pořadí značek (Top 15) | ||||||
Kategorie | OA | Tržní podíl | OA | Změna (měsíc) | změna (měsíc) | |
Období | 4/2014 | 4/2014 | 4/2013 | [ks] | [%] | |
1. | Škoda | 5554 | 31,7 % | 4526 | 1028 | 22,7 % |
2. | Hyundai | 1679 | 9,6 % | 1532 | 147 | 9,6 % |
3. | Volkswagen | 1653 | 9,4 % | 1455 | 198 | 13,6 % |
4. | Ford | 1056 | 6,0 % | 744 | 312 | 41,9 % |
5. | Peugeot | 857 | 4,9 % | 667 | 190 | 28,5 % |
6. | Dacia | 774 | 4,4 % | 378 | 396 | 104,8 % |
7. | Seat | 626 | 3,6 % | 364 | 262 | 72,0 % |
8. | Kia | 565 | 3,2 % | 627 | -62 | -9,9 % |
9. | Citroën | 526 | 3,0 % | 631 | -105 | -16,6 % |
10. | Renault | 522 | 3,0 % | 521 | 1 | 0,2 % |
11. | Opel | 513 | 2,9 % | 330 | 183 | 55,5 % |
12. | BMW | 512 | 2,9 % | 356 | 156 | 43,8 % |
13. | Toyota | 374 | 2,1 % | 425 | -51 | -12,0 % |
14. | Mercedes-Benz | 353 | 2,0 % | 352 | 1 | 0,3 % |
15. | Audi | 295 | 1,7 % | 354 | -59 | -16,7 % |
Ostatní značky | - | 1639 | 9,4 % | 1799 | -160 | -8,9 % |
CELKEM | - | 17.498 | 100,0 % | 15.061 | 2437 | 16,2 % |