Český trh v květnu 2018: Další pokles prodejů, dařilo se však Peugeotu
Turbulentní období na českém trhu s novými automobily pokračovalo i v květnu. Minulý měsíc bylo u nás registrováno 25.720 aut, o 4,8 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
Pokles registrací má důvod především v tom, že loni v květnu byly registrace rekordní, ještě nikdy nebylo v jediném měsíci registrováno tolik aut, a tak se letos vrátily k normálu. Jenže výsledky z předchozích měsíců a změny od meziročního růstu k poklesu naznačují, že to nemusí být jediný důvod.
Hovoří se o možném nasycení trhu, zdůvodněním může být také fakt, že kvůli kurzu se už prodejcům tolik nevyplatí tzv. reexporty, neboli vývoz vozů krátce po jejich registrování u nás. A aby toho nebylo málo, automobilky kvůli přechodu na nové emisní normy razantně škrtají v nabídce před nástupem inovovaných agregátů, což statistiky může ovlivňovat i v následujících měsících. Už teď, po pěti měsících roku, zůstávají registrace na stejné úrovni jako loni.
Výsledkem květnového pádu prodejů je pokles mnoha značek. Pohoršila si i ta na českém trhu největší, Škoda v květnu evidovala 8.045 registrovaných automobilů, o 11,7 % méně než před rokem. Pátý Ford klesl o 27,4 %, jedenácté BMW o 14,8 % a šestnáctý Nissan dokonce o 31,3 %. A rozhodně nejsou v tomto ohledně jediné z top 20 nejlepších značek na trhu.
Naopak druhý Volkswagen s 2.569 registracemi a mírným meziročním navýšením o 0,6 % zůstává na tom samém co před rokem, zatímco třetí Hyundai si dokonce meziročně pomohl o 10,3 %. Největší skokan z top 10 je však celkově šestý Peugeot, 1.185 registrovaných aut je skok o 50,8 %. Celkově sedmý Renault rostl o 25,5 %, patnácté Suzuki o 53,1 %.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 5/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 8045 | -11,7 | 31,28 |
2. | Volkswagen | 2569 | +0,6 | 9,99 |
3. | Hyundai | 1912 | +10,3 | 7,43 |
4. | Dacia | 1470 | -1,3 | 5,72 |
5. | Ford | 1279 | -27,4 | 4,97 |
6. | Peugeot | 1185 | +50,8 | 4,61 |
7. | Renault | 1182 | +25,5 | 4,6 |
8. | Kia | 989 | +4,4 | 3,85 |
9. | Toyota | 773 | -4,5 | 3,01 |
10. | Citroën | 710 | +14,5 | 2,76 |
11. | BMW | 686 | -14,8 | 2,67 |
12. | Mercedes-Benz | 657 | -13,3 | 2,55 |
13. | Seat | 625 | -19,6 | 2,43 |
14. | Opel | 592 | -14,8 | 2,3 |
15. | Suzuki | 565 | +53,1 | 2,2 |
16. | Nissan | 390 | -31,3 | 1,52 |
17. | Mazda | 277 | -10,4 | 1,08 |
18. | Audi | 275 | -27,3 | 1,07 |
19. | Fiat | 269 | -25,5 | 1,05 |
20. | Mitsubishi | 226 | +5,1 | 0,88 |
- | CELKEM | 25720 | -4,8 | - |
Pokles registrací je samozřejmě znatelný i na výsledcích jednotlivých modelů. První jako v minulých měsících zůstává Škoda Octavia (před rokem to však byla Fabia), jejíchž 2.425 registrací je však o 9,9 % méně než před rokem. Druhá Fabia si dokonce meziročně pohoršila o 37,1 %, v jejím případě ale hraje roli blížící se facelift auta. Pohoršily si i další Škodovky, Kodiaq o osm procent, Superb o 29,3 %. Naopak Rapid rostl o 59,9 % a Citigo o 34,5 %.
Květnový růst Hyundaie táhla i30, jejíž registrace meziročně povyskočily o 43,1 %, dařilo se i ix20, která si pomohla o 20,8 %. Registrace Peugeotu zase mimo jiné táhla 2008, s meziročním nárůstem o 38,7 %. Renaultu se zase dařilo díky výsledkům Capturu (+78 %) a Cliu (+60,9 %).
Český trh – registrace nových aut podle modelů | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 1-3/2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Octavia | 2425 | -9,9 | 9,43 |
2. | Škoda Fabia | 1739 | -37,1 | 6,76 |
3. | Škoda Rapid | 1623 | +59,9 | 6,31 |
4. | Hyundai i30 | 797 | +43,1 | 3,1 |
5. | Škoda Kodiaq | 655 | -8,0 | 2,55 |
6. | Škoda Superb | 620 | -29,3 | 2,41 |
7. | Škoda Karoq | 605 | - | 2,35 |
8. | VW Golf | 547 | -2,3 | 2,13 |
9. | Kia Cee'd | 434 | +23,3 | 1,69 |
10. | VW Passat | 427 | -30,5 | 1,66 |
11. | Ford Focus | 422 | +14,7 | 1,64 |
12. | Dacia Duster | 419 | +3,2 | 1,63 |
13. | VW Tiguan | 392 | +43,1 | 1,52 |
14. | Dacia Sandero | 382 | -10,3 | 1,49 |
15. | Seat Leon | 353 | -15,4 | 1,37 |
16.-17. | Renault Captur | 347 | +78,0 | 1,35 |
16.-17. | Škoda Citigo | 347 | +34,5 | 1,35 |
18. | Hyundai ix20 | 353 | +20,8 | 1,33 |
19. | Renault Clio | 333 | +60,9 | 1,29 |
20. | Peugeot 2008 | 308 | +38,7 | 1,2 |