Český trh v roce 2015: Rok výrazného růstu
Svaz dovozců automobilů konečně zveřejnil prodejní statistiky nových osobních aut na českém trhu. Z nich vyplývá, že za uplynulých dvanáct měsíců bylo v Česku registrováno 230.857 nových osobních vozů. To je o pětinu více než o rok dříve.
Podle Jiřího Zouhara ze společnosti PwC měla velký vliv na nárůst prodejů posilující důvěra spotřebitelů i firem v rostoucí ekonomiku, která by měla pokračovat i letos. Podle aktuálního odhadu by se v letošním roce mohlo na českém trhu prodat až 266.000 osobních aut.
Výrazný nárůst prodejů ale hlásí také další kategorie vozidel. Registrace lehkých užitkových vozů loni vzrostly o 30 % na celkových 17.131 kusů. Nákladních vozidel bylo registrováno 10.732 (+18,5 %), autobusů pak 1.350 (+27 %). Počet registrovaných motocyklů loni také vzrostl, nebyl ale tak výrazný jako u jiných kategorií – činil jen šest procent.
Co se týče značek, tak nejvýše je samozřejmě domácí Škoda. Ta prodala 73.927 osobních aut, což je o 27 % více než o rok dříve. Mladoboleslavská značka si díky tomuto růstu dále navýšila svůj tržní podíl, a to z 30,2 % na 32 %.
„Dařilo se všem našim modelovým řadám. Modely Octavia, Fabia a Rapid jsou v celkovém pořadí nejprodávanějšími vozy v ČR. Nesmírně nás potěšily výsledky modelové řady Fabia, která zásluhou nárůstu o 133 % ve srovnání s loňským rokem překonala veškerá očekávání,“ komentuje výsledky Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika.
Na druhé příčce mezi značkami nakonec skončil Volkswagen, byť v některých měsících (třeba v prosinci) jej předstihl celkově třetí Hyundai. Prodeje wolfsburské značky rostly ještě více než v případě Škody, a to o bezmála 30 %. Od podzimu ale růst Volkswagenu postupně klesal – že by vliv kauzy Dieselgate?
Stupně vítězů uzavírá Hyundai s 19.688 registracemi. Jihokorejský výrobce však hlásí nejnižší nárůst z trojice nejprodávanějších značek, který činil jen čtyři procenta.
Z pětinového růstu prodejů těžily prakticky všechny největší značky. Mezi nejlepší dvacítkou jsou jen dvě, které hlásí meziroční pokles prodejů. Těmito automobilkami jsou Peugeot a Citroën, kterým se na českém trhu delší dobu příliš nedaří. Zatímco Peugeot si pohoršil o bezvýznamné 0,26 %, prodeje Citroënu meziročně klesly o sedm procent.
Z luxusních výrobců na tom bylo nejlépe BMW, které s 5.885 prodanými vozy skončilo v celkovém pořadí jedenácté. Z japonských značek je nejvýše Nissan, s 5.007 registracemi celkem čtrnáctý.
Český trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 1-12/2015 | Meziroční změna [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 73927 | +27,26 | 32,02 |
2. | Volkswagen | 23754 | +29,94 | 10,29 |
3. | Hyundai | 19688 | +3,98 | 8,53 |
4. | Ford | 15432 | +22,71 | 6,68 |
5. | Dacia | 10512 | +13,28 | 4,55 |
6. | Opel | 8100 | +17,26 | 3,51 |
7. | Renault | 8074 | +27,87 | 3,50 |
8. | Kia | 7602 | +13,45 | 3,29 |
9. | Peugeot | 7156 | -0,26 | 3,10 |
10. | Seat | 6759 | +9,67 | 2,93 |
11. | BMW | 5885 | +29,91 | 2,55 |
12. | Citroën | 5044 | -7,36 | 2,18 |
13. | Audi | 5019 | +27,55 | 2,17 |
14. | Nissan | 5007 | +64,81 | 2,17 |
15. | Mercedes-Benz | 4822 | +24,83 | 2,09 |
16. | Toyota | 4361 | +8,78 | 1,89 |
17. | Fiat | 3404 | +23,07 | 1,47 |
18. | Mazda | 2637 | +13,76 | 1,14 |
19. | Mitsubishi | 2429 | +42,21 | 1,05 |
20. | Suzuki | 2416 | +2,81 | 1,05 |
- | CELKEM | 230857 | +20,04 | - |
A jak si vedly jednotlivé modely? V posledních měsících jsme sledovali zajímavý souboj mezi Fabií a Octavií o pozici jedničky na českém trhu. Nakonec ale nejvýše skončila ta větší s 24.346 registracemi. Nejlepším vozem cizí značky byl celkově čtvrtý Hyundai i30, který se však vyrábí v Nošovicích. Nejprodávanějším importovaným vozem se tak stal VW Golf s 6.711 prodanými kusy. V nejlepší dvacítce už samozřejmě chybí Škoda Roomster, která se na jaře přestala vyrábět.
Žebříček nejprodávanějších modelů naznačuje i oblíbenost jednotlivých kategorií. Největší zájem je o kompakty, pět z deseti nejprodávanějších vozů byly právě kompakty. Druhé jsou malé vozy, dva modely z top 10 řadíme právě do této kategorie. Dále v oblibě následují SUV a MPV.
Český trh – registrace nových aut podle modelů | |||
Poř. | Model | Prodeje v 1-12/2015 | Prodeje v 1-12/2014 |
1. | Škoda Octavia | 24346 | 20539 |
2. | Škoda Fabia | 20434 | 8773 |
3. | Škoda Rapid | 11689 | 12393 |
4. | Hyundai i30 | 7005 | 6172 |
5. | VW Golf | 6711 | 6633 |
6. | Škoda Superb | 6009 | 4406 |
7. | Škoda Yeti | 5751 | 5016 |
8. | Ford Fiesta | 5491 | 5038 |
9. | Hyundai ix20 | 4746 | 4344 |
10. | Ford Focus | 3791 | 2600 |
11. | Dacia Duster | 3764 | 3089 |
12. | VW Passat | 3737 | 2144 |
13. | Seat Leon | 3559 | 3093 |
14. | Škoda Citigo | 3557 | 3280 |
15. | Kia Cee'd | 3311 | 2997 |
16. | VW Polo | 3112 | 2641 |
17. | Nissan Qashqai | 2630 | 1626 |
18. | Opel Astra | 2314 | 1500 |
19. | Seat Ibiza | 2302 | 2255 |
20. | Dacia Sandero | 2263 | 2132 |
Z hlediska provedení karosérie vede kombi s 27,31 %, na druhém místě je hatchback/liftback s 19,19 %, následují SUV (19,04 %) a MPV (14,10 %). Z paliv je na prvním místě benzin s 53,78 %, na druhém diesel s 42,99 %, z alternativ je na tom nejlépe CNG (1,19 %). Co se týče barev, tak 29,55 % prodaných aut mělo bílou karoserii, za ní se umístila šedá (19,06 %) a modrá (13,69 %).