Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2015: Rok výrazného růstu

David Bureš
Diskuze (81)
Na českém trhu bylo v roce 2015 registrováno o pětinu více osobních aut než o rok dříve. Z nárůstu těžily skoro všechny největší značky.

Svaz dovozců automobilů konečně zveřejnil prodejní statistiky nových osobních aut na českém trhu. Z nich vyplývá, že za uplynulých dvanáct měsíců bylo v Česku registrováno 230.857 nových osobních vozů. To je o pětinu více než o rok dříve.

Podle Jiřího Zouhara ze společnosti PwC měla velký vliv na nárůst prodejů posilující důvěra spotřebitelů i firem v rostoucí ekonomiku, která by měla pokračovat i letos. Podle aktuálního odhadu by se v letošním roce mohlo na českém trhu prodat až 266.000 osobních aut.

Výrazný nárůst prodejů ale hlásí také další kategorie vozidel. Registrace lehkých užitkových vozů loni vzrostly o 30 % na celkových 17.131 kusů. Nákladních vozidel bylo registrováno 10.732 (+18,5 %), autobusů pak 1.350 (+27 %). Počet registrovaných motocyklů loni také vzrostl, nebyl ale tak výrazný jako u jiných kategorií – činil jen šest procent.

Co se týče značek, tak nejvýše je samozřejmě domácí Škoda. Ta prodala 73.927 osobních aut, což je o 27 % více než o rok dříve. Mladoboleslavská značka si díky tomuto růstu dále navýšila svůj tržní podíl, a to z 30,2 % na 32 %.

„Dařilo se všem našim modelovým řadám. Modely Octavia, Fabia a Rapid jsou v celkovém pořadí nejprodávanějšími vozy v ČR. Nesmírně nás potěšily výsledky modelové řady Fabia, která zásluhou nárůstu o 133 % ve srovnání s loňským rokem překonala veškerá očekávání,“ komentuje výsledky Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika.

Na druhé příčce mezi značkami nakonec skončil Volkswagen, byť v některých měsících (třeba v prosinci) jej předstihl celkově třetí Hyundai. Prodeje wolfsburské značky rostly ještě více než v případě Škody, a to o bezmála 30 %. Od podzimu ale růst Volkswagenu postupně klesal – že by vliv kauzy Dieselgate?

Stupně vítězů uzavírá Hyundai s 19.688 registracemi. Jihokorejský výrobce však hlásí nejnižší nárůst z trojice nejprodávanějších značek, který činil jen čtyři procenta.

Z pětinového růstu prodejů těžily prakticky všechny největší značky. Mezi nejlepší dvacítkou jsou jen dvě, které hlásí meziroční pokles prodejů. Těmito automobilkami jsou Peugeot a Citroën, kterým se na českém trhu delší dobu příliš nedaří. Zatímco Peugeot si pohoršil o bezvýznamné 0,26 %, prodeje Citroënu meziročně klesly o sedm procent.

Z luxusních výrobců na tom bylo nejlépe BMW, které s 5.885 prodanými vozy skončilo v celkovém pořadí jedenácté. Z japonských značek je nejvýše Nissan, s 5.007 registracemi celkem čtrnáctý.

Český trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje v 1-12/2015Meziroční změna [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda73927+27,2632,02
2.Volkswagen23754+29,9410,29
3.Hyundai19688+3,988,53
4.Ford15432+22,716,68
5.Dacia10512+13,284,55
6.Opel8100+17,263,51
7.Renault8074+27,873,50
8.Kia7602+13,453,29
9.Peugeot7156-0,263,10
10.Seat6759+9,672,93
11.BMW5885+29,912,55
12.Citroën5044-7,362,18
13.Audi5019+27,552,17
14.Nissan5007+64,812,17
15.Mercedes-Benz4822+24,832,09
16.Toyota4361+8,781,89
17.Fiat3404+23,071,47
18.Mazda2637+13,761,14
19.Mitsubishi2429+42,211,05
20.Suzuki2416+2,811,05
-CELKEM230857+20,04-

A jak si vedly jednotlivé modely? V posledních měsících jsme sledovali zajímavý souboj mezi Fabií a Octavií o pozici jedničky na českém trhu. Nakonec ale nejvýše skončila ta větší s 24.346 registracemi. Nejlepším vozem cizí značky byl celkově čtvrtý Hyundai i30, který se však vyrábí v Nošovicích. Nejprodávanějším importovaným vozem se tak stal VW Golf s 6.711 prodanými kusy. V nejlepší dvacítce už samozřejmě chybí Škoda Roomster, která se na jaře přestala vyrábět.

Žebříček nejprodávanějších modelů naznačuje i oblíbenost jednotlivých kategorií. Největší zájem je o kompakty, pět z deseti nejprodávanějších vozů byly právě kompakty. Druhé jsou malé vozy, dva modely z top 10 řadíme právě do této kategorie. Dále v oblibě následují SUV a MPV.

Český trh – registrace nových aut podle modelů
Poř.ModelProdeje v 1-12/2015Prodeje v 1-12/2014
1.Škoda Octavia2434620539
2.Škoda Fabia204348773
3.Škoda Rapid1168912393
4.Hyundai i3070056172
5.VW Golf67116633
6.Škoda Superb60094406
7.Škoda Yeti57515016
8.Ford Fiesta54915038
9.Hyundai ix2047464344
10.Ford Focus37912600
11.Dacia Duster37643089
12.VW Passat37372144
13.Seat Leon35593093
14.Škoda Citigo35573280
15.Kia Cee'd33112997
16.VW Polo31122641
17.Nissan Qashqai26301626
18.Opel Astra23141500
19.Seat Ibiza23022255
20.Dacia Sandero22632132

Z hlediska provedení karosérie vede kombi s 27,31 %, na druhém místě je hatchback/liftback s 19,19 %, následují SUV (19,04 %) a MPV (14,10 %). Z paliv je na prvním místě benzin s 53,78 %, na druhém diesel s 42,99 %, z alternativ je na tom nejlépe CNG (1,19 %). Co se týče barev, tak 29,55 % prodaných aut mělo bílou karoserii, za ní se umístila šedá (19,06 %) a modrá (13,69 %).

David Bureš
Diskuze (81)
10. 1. 2016 18:05
Re: Koncern a ostatní
Proboha, o jakém "monopolu" to mluvíš? Lidí si přece koupí takové auto, o kterém jsou přesvědčeni, že za své peníze dostanou to nejlepší. Nikdo je přece nenutí, aby kupovali auta koncernu VW! Mě spíš udivuje, že se v Česku najde tolik prosťáčků, kteří kupují ty česko-slovensko-korejské mr...ky. >:D
9. 1. 2016 03:27
Re: dacia
Ano i auto je jen spotřební zboží ať chceš či nechceš.
Avatar - wakantanka
8. 1. 2016 21:43
Re: dacia
Kvality či nedostatky ASX voči konkurencii neriešim. Riešim to, že tzv. výpredajová cena, podporená nejakou reklamnou kampaňou a zvezenie sa na súčasnej módnej vlne SUV, robí divy s predajmi hádam najstaršieho zástupcu na trhu. >:D Na trhoch ako sú CZ a SK kde je väčšinový spotrebiteľ háklivý na cenu zvlášť. >:D
8. 1. 2016 21:21
Re: dacia
No pokud tedy řadíš auta na stejnou úroveň jako spotřební elektroniku, tak je to dost smutné. Co k tomu víc dodat... ;-\
8. 1. 2016 19:27
Re: NISSAN
Přece jenom NISSAN s QQ založil segment městských crossoveru, ostatní se opakovali.
Mám dojem, že VW group v tomto segmentu zaspal a to tvoří prodeje SUV v ČR již 20%.
Dnes už je konkurence v tomto segmentu mnohem větší než před 8 lety.
U mě je NISSAN zaslouzene v prodejich nejlepší z Japonců. :-)