Český trh v srpnu 2015: Opel v Top 5, překonal tisícovku prodaných aut

Český trh s novými osobními automobily zaznamenal ve srovnání s loňským osmým měsícem dramatický nárůst. Zatímco před rokem uváděly statistiky SDA pouhých 13.937 přírůstků, v uplynulém měsíci vyjelo na naše silnice 18.278 vozů. To je o 31,1 %, respektive 4.341 kusů více.
Tuzemská značka se umí doma přehoupnout přes 7.000 nových aut za jeden kalendářní měsíc, dokázala to letos (a zároveň) v historii už dvakrát - v dubnu a ve velmi silném červenci. Lídrem trhu je nadále, o tom není pochyb, ale srpen byl obecně v absolutních číslech slabší nejen pro ni. Tentokrát si čeští klienti, ať už hlavně firemní, či v menší míře soukromí koupili přesně 5.057 nových osobních aut s okřídleným šípem. To znamená o 1.396 více než ve srovnatelném období letopočtu 2014. Škodovce aktuálně patří tržní podíl 27,7 %, což také není nijak vysoká cifra.
Český trh v srpnu 2015 – pořadí značek (Top 15) | Období | 8/2015 | 8/2015 | 8/2014 | [ks] | [%] | |
Poř. | Kategorie | OA | Tržní podíl | OA | Změna (rok) | změna (rok) | |
1. | Škoda | 5,057 | 27.7% | 3,661 | 1,396 | 38.1% | |
2. | Hyundai | 1,957 | 10.7% | 1,531 | 426 | 27.8% | |
3. | Volkswagen | 1,832 | 10.0% | 1,458 | 374 | 25.7% | |
4. | Ford | 1,516 | 8.3% | 928 | 588 | 63.4% | |
5. | Opel | 1,059 | 5.8% | 621 | 438 | 70.5% | |
6. | Renault | 652 | 3.6% | 478 | 174 | 36.4% | |
7. | Seat | 636 | 3.5% | 622 | 14 | 2.3% | |
8. | Dacia | 621 | 3.4% | 647 | -26 | -4.0% | |
9. | Peugeot | 551 | 3.0% | 484 | 67 | 13.8% | |
10. | BMW | 539 | 2.9% | 340 | 199 | 58.5% | |
11. | Kia | 539 | 2.9% | 538 | 1 | 0.2% | |
12. | Audi | 392 | 2.1% | 301 | 91 | 30.2% | |
13. | Toyota | 370 | 2.0% | 279 | 91 | 32.6% | |
14. | Citroën | 349 | 1.9% | 384 | -35 | -9.1% | |
15. | Nissan | 335 | 1.8% | 190 | 145 | 76.3% | |
- | Ostatní značky | 1,873 | 10.2% | 1,475 | 398 | 27.0% | |
- | CELKEM | 18,278 | 100.0% | 13,937 | 4,341 | 31.1% |
Hyundai se po velmi nevýrazném období začíná vzmáhat. Z koláče ukrojil výrazných 10,7 % díky 1.957 jednotkám. Dvoutisícová hranice pro něj zůstala tabu, ale i tak se jedná o výrazný úspěch. Volkswagen však příliš nezaostal (1.832) a zároveň okupuje rovných deset procent trhu. Ford se nespokojil s překročením tisícovky, ale rovnou pokořil patnáct stovek (!), modrý ovál si připsal na konto celkem 1.516 kusů. Poslední značkou s čtyřciferným přírůstkem je Opel. Blesk z Rüsselsheimu se může pyšnit 1.059 přírůstky, hlavně díky 315 Insigniím. Jedná se zcela jistě o dodávku firemnímu klientovi.
Mezi tentokrát šestým Renaultem a desátým BMW je rozdíl pouhých 113 registrací. Spodní polovina první desítky je vždy nabitá, tentokrát navíc rozšířená o jedno další místo, protože Bavoři mají s Kiou úplně stejně (539). A co ti mezi nimi? „Diamant“ se dostal na 652, španělská odnož VW dosáhla 636 a atypicky až osmá Dacia 621. Výrazně už ztratil přímý francouzský konkurent Renaultu se lvem (551).
V případě Audi, Toyoty, Citroënu a Nissanu už aktuální čísla začínají trojkou. Značka DS, luxusní odnož dvojitého šípu, je nově uváděna samostatně. Do první patnáctky se neprotlačila z německého luxusního triumvirátu jen trojcípá hvězda Mercedesu.
Lídra v meziročních procentních nárůstech představuje vycházející slunce Nissanu se skokem více než tříčtvrtinovým, přesáhl 76 %. Následuje rekordman Opel, který se zlepšil o 70,5 % a Ford se zastavil nad 63 %. Přes polovinu hlásí ještě Mnichov, ten se dokonce blíží šedesátce. Pátý je celkový lídr z Mladé Boleslavi (+38,1 %). Ten sice na procenta vzhledem k objemům nových registrací mívá méně, ale vévodí kusovým šplhounům.
Konkrétní zisk Škodovky jsme vzpomínali již výše. Druhý je Ford (+588 aut),bronz patří Opelu (+438). Následuje jinak stříbrný Hyundai se skokem o 426 kusů, má tedy za sebou opravdu velmi slušný měsíc. Data mimochodem pocházejí ze statistik Svazu dovozců automobilů. Tzv. reexporty, které vydává Médea, v nich nejsou zahrnuty. Tato PR agentura právě pro HMC (Hyundai Motor Czech) pracuje... Do kompletní první pětky nám chybí ještě VW (+374).
Sestupy zaznamenaly jen dvě značky. V případě Citroënu se bohužel jedná o víceméně setrvalý stav, pohoršil si o 9,1 % (-35 vozů). Což ale na druhou stranu není nijak dramatické. Druhým propadákem se překvapivě stala Dacia, ale odepsala si jen čtyři procenta, respektive 26 aut. Vzhledem k předchozím vynikajícím výsledkům se však bohužel jedná o ústup ze slávy a záporné znaménko jí upřít nelze. Ztratili Češi o levné vozy z Rumunska zájem? Doufejme, že ne.