Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2015: Škoda kraluje pěti segmentům

Aleš Dragoun
Diskuze (71)
Škoda Auto ovládá nejen značkový žebříček, ale i ty modelové. V nejlepší desítce se umístilo celkem pět jejích zástupců.

Nejprodávanějším novým automobilem na domácím trhu je stále Škoda Octavia. Soukromí a hlavně firemní klienti si za první měsíc letošního roku koupili 2.043 exemplářů. Také jí jako jediné patří dvouciferný podíl, dosáhla dokonce celých 13 %! Druhá Škoda Rapid okupuje takřka 6,6 % a má na svém kontě 1.035 automobilů a jako druhá a poslední zároveň čtyřciferné číslo.

Škoda Fabia, která prochází generační obměnou, si připsala 677 vozů (4,3 %). Docela jí šlapal na paty Hyundai i30 (607 kusů), který nemůžeme brát jako nejlepší dovážený model, protože se vyrábí u nás (Nošovice).

Jihokorejská automobilka je však pořád i přes svou agresivní marketingovou kampaň zahraniční. Importovanou jedničkou je tak ta zároveň evropská, Volkswagen Golf s 589 kusy. Šestá Škoda Superb (427 ks) už zaostala. Stálé oblibě se těší Škoda Yeti, která pokořila hranici 370 přírůstků. Za ní následují Hyundai ix20 (rovných 300), Dacia Duster (291) a Seat Leon (287 exemplářů).

Škodovka má pětici segmentových vítězství z osmi a pouze v MPV ji překonává nošovická ix20. Ve zbylých dvou zastoupena není. Jak vypadá situace v jednotlivých třídách na samém začátku letopočtu, po prvním měsíci?

Minivozy

Renault Twingo ani nová miniauta z Kolína zatím pořadí nejmenší kategorie nezamíchala. Škodu Citigo nedokáže ohrozit nikdo. Nemohou nám ale uniknout markantní vzestupy Hyundaie i10, Volkswagenu Up!, Fiatu 500 a největšího překvapení lednového žebříčku, Seatu Mii - ten sdílí pátou příčku s Fiatem Panda. Nová auta obecně zdražují, ale dříve oblíbený malý fiat doplácí na vyšší ceny, i když je k dispozici i dost skladovek. Mnohem dražší pětistovka jej navíc tentokrát překonala.

Nejprodávanější minivozy
PořadíModel1/2015 [ks]1/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA CITIGO2542094521,5 %
2.HYUNDAI i10821765382,4 %
3.VOLKSWAGEN UP!602832114,3 %
4.FIAT 50044539780,0 %
5.FIAT PANDA2517847,1 %
5.SEAT MII252231150,0 %

Malé vozy

Fabia si dokázala polepšit o skoro 27 %, střídání stráží se zde projevilo pozitivně. Před Fordem Fiesta, který se tentokrát bohužel nevešel do absolutní Top 10 mezi modely, má okamžitě náskok 400 aut, ale i nejprodávanější evropské malé auto se vyšvihlo o čtvrtinu. Nárůsty kolem poloviny mají pak Volkswagen Polo a Hyundai i20, který také jako Škoda Fabia prochází generační výměnou. Pro Dacii Sandero je pětka úspěchem, jenom se jich prodalo o 31 méně než loni v lednu.

Nejprodávanější malé vozy
PořadíModel1/2015 [ks]1/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA FABIA67753414326,8 %
2.FORD FIESTA2772215625,3 %
3.HYUNDAI i202251527348,0 %
4.VOLKSWAGEN POLO20610210450,2 %
5.DACIA SANDERO176207-31-30,4 %

Nižší střední třída

Škodu Octavia řadíme do nižší střední třídy na rozdíl od statistik SDA, protože jí prostě odpovídá, na vyšší segment má příliš krátký rozvor. U Škody Rapid je tomu přesně naopak, mnozí ji pokládají za malý vůz, ale Svaz dovozců automobilů ji správně uvádí v této kategorii. U něj vede, u nás je tedy druhý. Zajímavé jsou postupy ve spodní části první pětky – Volkswagen Golf vylétl o 83 %, Leon .ještě o něco více. V registracích volkswagenu navíc už není započítávána MPV varianta (dříve Plus, dnes Sportsvan). Ale k tomu se ještě dostaneme....

Nejprodávanější auta nižší střední třídy
PořadíModel1/2015 [ks]1/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA OCTAVIA2 0431 80523813,2 %
2.ŠKODA RAPID1 03583220324,4 %
3.HYUNDAI i3060745515218,3 %
4.VOLKSWAGEN GOLF58946212782,5 %
5.SEAT LEON28715413386,4 %

Střední třída

Velký Superb je v našem přehledu řazen stejně jako Octavia o segment níže. I tak je samozřejmě první, bohužel ztratil 6 %. Passatů (i s jinak nově separátně vedeným modelem CC) si Češi koupili letos dokonce o 20 % méně. Fordu Mondeo evropské střídání stráží naopak mohutně prospělo - na čtvrtou generaci jsme čekali dlouho, ale zákazníci se do showroomů hrnou. U Volkswagenu Passat B8 si na zvýšení odbytu asi budeme muset počkat, v Ženevě uvidíme i Škodu Superb III. Hyundai i40 čeká facelift, jehož podobu již známe. BMW 3 a 4, jediní zástupci segmentu luxusních značek, si svou pozici udržují.

Nejprodávanější auta střední třídy
PořadíModel1/2015 [ks]1/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA SUPERB427454-27-5,9 %
2.VOLKSWAGEN PASSAT/CC151189-38-20,1 %
3.FORD MONDEO1255174145,1 %
4.HYUNDAI i4011911454,4 %
5.BMW 3/4116981818,4 %

Vyšší střední třída

Audi v tomto segmentu posiluje, oba jeho modely mezi nejlepšími oproti lednu 2014 své registrace navýšily. Na pětkové BMW to ale stále nestačí. Co na tom, že si pohoršilo? Padají i velká Volva a Mercedes-Benz E. Oproti loňsku v Top 5 zatím chybí mnichovská šestka, zato Audi zde má dva zástupce. Kusové ztráty nejsou pochopitelně nijak markantní, byť ty procentní vypadají děsivě. SDA přestal uvádět samostatně model Allroad, který je nyní řazen mezi ostatní A6.

Nejprodávanější auta vyšší střední třídy
PořadíModel1/2015 [ks]1/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.BMW 57291-19-20,9 %
2.AUDI A652401230,0 %
3.VOLVO 70/802437-13-35,1 %
4.AUDI A7148675,0 %
5.MERCEDES-BENZ E1219-7-36,8 %

Luxusní vozy

Naprostým suverénem ve třídě luxusních vozů je Mercedes-Benz S kategorie W222 – včetně pětice prodaných kupé. O druhou příčku se poperou BMW 7 a Audi A8, „modrobílou sedmičku“ uvidíme novou nejdříve na podzim. Pak možná „esku“ začne konkurovat trochu více. Zbytek nemá šanci, ať už jde o Jaguar, Lexus, Maserati či Porsche.

Nejprodávanější luxusní vozy
PořadíModel1/2015 [ks]1/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.MERCEDES-BENZ S232214,5 %
2.BMW 78800,0 %
3.AUDI A8622-16-72,7 %
4.JAGUAR XJ1100,0 %
4.LEXUS LS1100,0 %
4.MASERATI QUATTROPORTE101-

Terénní vozy a SUV

Škoda Yeti zaznamenala poloviční navýšení, Duster dokonce dvojnásobné a ještě kousek přidal! A Hyundai ix35 za ním v tomto ohledu také moc nezaostává. K Volkswagenu Tiguan a Kie Sportage se málem vešel ještě Renault Captur, těch se prodalo 93, jenže rozdíl 38 oproti jihokorejskému SUV je dost velký. Capturu se ale daří i v celoevropském měřítku. Z velkých teréňáků byla zase u nás nejúspěšnější bavorská X5 (83).

Nejprodávanější terénní vozy a SUV
PořadíModel1/2015 [ks]1/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA YETI37324512852,2 %
2.DACIA DUSTER291142149104,9 %
3.HYUNDAI ix35205102103101,0 %
4.VOLKSWAGEN TIGUAN158145139,0 %
5.KIA SPORTAGE13113010,8 %

MPV

Mezi pětici čistokrevných MPV vtrhl razantně Volkswagen Golf Sportsvan, a to až na bronz. Ale je to způsobeno zčásti změnou metodiky SDA - loni bychom jej v tabulkách samostatně nenašli. Zmrtvýchvstání Opelu dokazuje výsledek Merivy, který je trojnásobně (!) lepší než ten loňský. Na vrcholu tabulky nic nového: Hyundai ix20 má nad Škodou Roomster stále navrch, před rokem tomu tak mimochodem nebylo. Nejprodávanější osobní dodávkou se stala Dacia Dokker (130) před Citroënem Berlingo (112) a Transporterem od VW (106). Pokud k němu ale přičteme ostatní verze T5, Berlingo se 125 kusy předběhne.

Nejprodávanější MPV
PořadíModel1/2015 [ks]1/2014 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.HYUNDAI ix203002346628,2 %
2.ŠKODA ROOMSTER203295-92-31,2 %
3.VOLKSWAGEN GOLF SPORTSVAN1550155-
4.OPEL MERIVA1013368206,1 %
5.FORD B-MAX7390-17-18,9 %

Aleš Dragoun
Diskuze (71)
10. 2. 2015 10:25
Re: Reexporty
Svého času měla koruna vůči euru o dost lepší kurs.
To se potom vyplatilo dovážet ledacos...
10. 2. 2015 10:08
Re: Ceske specifika
98% lidí je uplně jedno kde to auto bylo vyrobené. kupují prostě korejské Hyundai i30 (z Nošovic), německé Audi TT (z maďarská), německou Astru (polsko), japonský Swift (maďarsko). německé Porsche Cayene (slovensko), německé M-B CLA (maďarsko) a ze nedlouho symbol británie Bentley SUV narozené na slovensku.
Lidi kupujou značku, ne továrnu, Hyundai je trochu zprofanovanej reklamní masírkou, ale u ostatního většina (která se nezajímá) ani netuší kde ten konkrétní vůz byl vyroben je to prostě německé, japonské, české, korejské atd auto.
9. 2. 2015 18:48
Re: Reexporty
Automobilka na tom může akorát tak prodělat a český trh není dost důležitý na to, aby jim to za to stálo.
9. 2. 2015 18:24
Re: Ceske specifika
Ber to podle toho, odkud pochszi znacka, ne kde je fabrika, netreba uvazovat. Skoda je proste ceske auto, Hyundai korejske. Nikdo nepochybuje, ze Apple je americka znacka, adidas nemecka, Lindt svycarska (?) atd atd, proc by to melo byt u aut jinak?
Avatar - Ham.
9. 2. 2015 17:51
Re: Reexporty
A co má globální automobilka jako je třeba Ford, z toho, že má vyšší tržní podíl v CZ a nižší v DE nebo AT (což jsou země kam směřuje většina reexportů od nás)? Podle mě automobilka na to často i doplácí, protože nasadí nízké ceny na chudém trhu (CZ) a vyčůraní dealeři (někdy i ve spojení s lokálním importérem) využijí tyto nízké ceny a prodají auta na trhu s daleko vyššími cenami (DE), takže automobilku defacto poškozují.