Český trh v roce 2012: Nejprodávanější MPV

Roomster našel zdatného konkurenta
Meziroční registrace od ledna 2012 se mezi malými MPV vydaly směrem vzhůru, nárůst činí vysokých 34,7 %. trh vylétl ze 7.847 na 10.572 aut (+2.725). Pro srovnání: letopočet 2010 vykázal jen 5.816 jednotek a v roce 2009 jich Češi koupili přesně 6.139.
V celkovém pořadí zvítězil extravagantní minivan domácího výrobce (rovných 4.500 vozů a podíl 42,6 %). Z tohoto počtu bylo 274 užitkových, SDA totiž dodávkový Praktik nevede samostatně. Druhý je Hyundai ix20 (3.355, 31,7 %). Prodává se již dva roky a Roomsteru byl loni zdatným konkurentem, v březnu dokonce zvítězil! V konečném pořadí porazil i své dvojče, Kiu Venga, a to dost výrazně (1.184, 11,2 %). Čtvrtá příčka patří Opelu Meriva (441 aut, 4,2 %) a první pětku uzavírá novinka roku 2012 s modrým oválem - Ford B-Max (391, 3,7 %).
Slušné počty zaznamenaly i další vozy: Citroën C3 Picasso, Nissan Note a Mercedes-Benz A, jehož nová generace tuto kategorii opustila. Další nováček, Fiat 500L, skončil devátý, na chvostu Top 10 najdeme ještě Renault Modus.
Řady nových Roomsterů se meziročně rozšířily o 29,2 % (+1.017 kusů). Hyundai ix20 se zvedl o výrazných 61,7 % (z 2.075). Venga je na tom o 12,1 % lépe, získala 128 registrací. Opel Meriva zaznamenal nárůst 17,6 % (o 66 více). B-Max ještě pochopitelně porovnávat nelze.
Skokanem roku je tedy ix20, a to jak v procentním, tak i jednotkovém kritériu, zde hlásí skok o 1.280 exemplářů. Za ní následují prostorná škodovka a Meriva. I když druhá jmenovaná pouze co se procent týče, v kusech je totiž lepší Venga. Propadákem z první desítky se stal kromě finišujícího Mercedesu A (-48,7 %, -95 aut) Renault Modus (-35,3 %, jinak -30). S výjimkou malé trojcípé hvězdy ztratil nejvíce jednotek Citroën C3 Picasso (-89, pohoršil si o 21,5 %).
U domácího bestselleru činily vznětové motory jen 4,3 % celkového počtu (193 vozů). Hyundai ix20 má na kontě 140 aut, podíl CRDi tedy dosáhl podobných 4,2 %. Naftových Opelů Meriva se prodalo 33 (vyšších 7,5 %), ale Češi si koupili i osmičku plynových (na LPG). Čtvrtá je v dieselovém přehledu Kia Venga (30 aut, 2,5 %). Citroënů C3 Picasso s přeplňovanými vznětovými agregátem pak bylo 26, u něj to znamená rovných 8 %. Tyto pohonné jednotky zde tvoří opravdu malou část objemu.
Třída malých MPV, registrace na českém trhu v roce 2012 | ||||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1-12/2012 | 1-12/2011 | [ks] | [%] | 1-12/2012 | |
1. | Škoda ROOMSTER | 4500 | 3483 | 1017 | 29,2% | 42,6% |
2. | Hyundai ix20 | 3355 | 2075 | 1280 | 61,7% | 31,7% |
3. | Kia VENGA | 1184 | 1056 | 128 | 12,1% | 11,2% |
4. | Opel MERIVA | 441 | 375 | 66 | 17,6% | 4,2% |
5. | Ford B-MAX | 391 | 0 | 391 | - | 3,7% |
6. | Citroën C3 PICASSO | 325 | 414 | -89 | -21,5% | 3,1% |
7. | Nissan NOTE | 130 | 146 | -16 | -11,0% | 1,2% |
8. | Mercedes-Benz A | 100 | 195 | -95 | -48,7% | 0,9% |
9. | Fiat 500L | 81 | 0 | 81 | - | 0,8% |
10. | Renault MODUS | 55 | 85 | -30 | -35,3% | 0,5% |
Ostatní modely | - | 10 | 18 | -8 | -44,4% | 0,1% |
CELKEM | - | 10572 | 7847 | 2725 | 34,7% | 100,0% |
Bitvu nejvyrovnanější kategorie vyhrál Chevrolet Orlando
Celý trh vanů střední velikosti posílil o 731 vozů (+11,1 %), konkrétně z 6.558 na 7.289 (+731). Za rok 2010 jich bylo 5.505, v tom předchozím se jich prodalo 4.915, takže segment neustále roste.
Jedná se navíc o velmi vyrovnanou kategorii. V pořadí od ledna byl nejlepší Chevrolet Orlando s 846 kusy (podíl 11,6 %) před Peugeotem 5008 se 795 jednotkami (10,9 %). Třetí Ford C-Max (792) za francouzským soupeřem zaostal minimálně a z koláče segmentu utrhl stejné procento. Citroën C4 Picasso skončil čtvrtý (753, 10,3 %) a pátou příčku okupuje menší „lev“ s označením 3008 (715 kusů, 9,8 %). První desítku doplňují Renault Scénic, VW Touran, Mercedes-Benz B Opel Zafira a levná Dacia Lodgy. Ta je asi největším favoritem pro letošní rok, patřilo ji totiž prvenství v září, listopadu a prosinci 2012.
Orlando oproti roku 2011 získalo 19,5 % (138 vozů), a to tehdy nebylo na trhu celých 12 měsíců. Peugeot 5008 si polepšil o 2,6 %, polepšil si navíc o dvacítku kusů. C-Max slušně vyskočil (+102,7 %, +141 aut). Jediným modelem z Top 5, který vykazuje pokles, je větší Picasso (-4,8 %, -38 registrací). Peugeot 3008 hlásí opačných +37,8 %, zvedl se o 196 jednotek.
Skokanem roku je ovšem Mercedes-Benz třídy B, který se díky nové generaci zlepšil o 96,8 %, respektive 270 kusů. Za ním následuje Zafira (+38,7 %, +133 vozů) a již vzpomínaná 3008. Na kusy je však jiné pořadí: Mercedes B - Peugeot 3008 - Ford C-Max. Mezi „losery“ v Top 13 (chybí jen Kia Carens) dominuje Seat Altea (-28,2, -139) před Touranem (-23,5 %, -174) a Renaultem Scénic (-16,4 %, -124). V jednotkových pádech je pořadí prvních dvou opačné.
Který model byl v uplynulém roce nejoblíbenějším středním vanem s turbodieselem? Peugeotů 5008 se vznětovými motory se prodalo 722 (90,8 % ze všech). Druhý je jeho menší kolega 3008 (630, 88,1 %). Citroën C4 Picasso má na kontě 542 vozů s HDi (72 %), zatímco naftových Mercedesů B bylo celkem 417 (76 %). A konečně Renault Scénic se dostal na 374 kusů (59 %). Situace v této kategorii je tak oproti malým MPV úplně jiná.
Mezi alternativními palivy jednoznačně dominuje zemní plyn, tedy CNG. Ten spaluje stovka Touranů a 21 Zafir. Jediná Altea jezdí na LPG, trojice C-Maxů pro změnu na bioethanol E85. Výčet doplňuje 16 Peugeotů 3008, které SDA uvádí mezi hybridy.
Třída středních MPV, registrace na českém trhu v roce 2012 | ||||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1-12/2012 | 1-12/2011 | [ks] | [%] | 1-12/2012 | |
1. | Chevrolet ORLANDO | 846 | 708 | 138 | 19,5% | 11,6% |
2. | Peugeot 5008 | 795 | 775 | 20 | 2,6% | 10,9% |
3. | Ford C-MAX | 792 | 651 | 141 | 21,7% | 10,9% |
4. | Citroën C4 PICASSO | 753 | 791 | -38 | -4,8% | 10,3% |
5. | Peugeot 3008 | 715 | 519 | 196 | 37,8% | 9,8% |
6. | Renault SCENIC | 634 | 758 | -124 | -16,4% | 8,7% |
7. | Volkswagen TOURAN | 566 | 740 | -174 | -23,5% | 7,8% |
8. | Mercedes-Benz B | 549 | 279 | 270 | 96,8% | 7,5% |
9. | Opel ZAFIRA | 477 | 344 | 133 | 38,7% | 6,5% |
10. | Dacia LODGY | 366 | 0 | 366 | - | 5,0% |
11. | Toyota VERSO | 364 | 288 | 76 | 26,4% | 5,0% |
12. | Seat ALTEA | 354 | 493 | -139 | -28,2% | 4,9% |
13. | Mazda 5 | 77 | 69 | 8 | 11,6% | 1,1% |
Ostatní modely | - | 1 | 143 | -142 | -99,3% | 0,0% |
CELKEM | - | 7289 | 6558 | 731 | 11,1% | 100,0% |
S-Max se vrátil na trůn
Celkový objem trhu ve třídě velkých vanů za rok 2012 klesl o 6,2 %, z 1.166 na 1.094 vozů (-72). Pro srovnání: sezóna 2010 skončila na 794 registracích, 2009 jich pak vykázala 863.
Roční statistiku vyhrál Ford S-Max (350 aut, podíl 32 %), ale sváděl bitvu s celkově druhým Sharanem od VW (328, 30 %), ten byl mimochodem nejlepší předloni. Následuje Seat Alhambra (136, 12,4 %) a čtvrté pořadí patří Mercedesu R (66, 6 %). Top 5 doplňuje Ford Galaxy (60, 5,5 %). Zbytek kompletní první desítky tvoří Renault Espace, Lancia Voyager, Peugeot 807, Citroën C8 a jediný SsangYong Rodius.
Meziročně si Top 5 vede takto: S-Max získal +48,3 % (prodalo se jich o 114 více místo 236). Sharan se naopak propadl do podobné ztráty (o 115 kusů méně, tedy -26 %) Alhambra vykazuje -9,3 % (-14 ze 150), Mercedes-Benz R je na -36,5 %, pohoršil si o 38 exemplářů. Galaxy má -17,8 % (-13).
Skokanem roku je dle procent sice Lancia Voyager, ale navýšení o 254 % berme jako perličku, protože se neprodávala celý rok 2011. Výše zmíněné údaje u Fordu S-Max jsou přece jen relevantnější. Na třetím místě se nachází Peugeot 807 (+42,3 %). Absolutním počtům vévodí znovu celkový lídr před Lancií (+33) a velkým „historickým lvem“ (+11 aut). Nelichotivý titul procentního propadáku získává R-Klasse před Sharanem a Galaxy, o nejvíce registrací spadl ovšem Volkswagen, třída R je stříbrná a na bronzovém stupínku najdeme Alhambru.
U Volkswagenu Sharan činil podíl vznětových motorů 94,8 % (311 kusů). S-Max je v absolutních počtech jejich registrací druhý (266 jednotek TDCi, tedy nižších 76 %) a Seat Alhambra třetí (116 vozů s TDI, 85,3 %). Mercedes R vykazuje v tomto ohledu 97 %, CDI bylo v jeho případě 64. Renault Espace pak má 47 turbodieselů (95,9 %). Alternativní paliva ani pohony se zde vůbec nenosí.
Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v roce 2012 | ||||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1-12/2012 | 1-12/2011 | [ks] | [%] | 1-12/2012 | |
1. | Ford S-MAX | 350 | 236 | 114 | 48,3% | 32,0% |
2. | Volkswagen SHARAN | 328 | 443 | -115 | -26,0% | 30,0% |
3. | Seat ALHAMBRA | 136 | 150 | -14 | -9,3% | 12,4% |
4. | Mercedes-Benz R | 66 | 104 | -38 | -36,5% | 6,0% |
5. | Ford GALAXY | 60 | 73 | -13 | -17,8% | 5,5% |
6. | Renault ESPACE | 49 | 59 | -10 | -16,9% | 4,5% |
7. | Lancia VOYAGER | 46 | 13 | 33 | 253,8% | 4,2% |
8. | Peugeot 807 | 37 | 26 | 11 | 42,3% | 3,4% |
9. | Citroën C8 | 21 | 25 | -4 | -16,0% | 1,9% |
10. | Ssangyong RODIUS | 1 | 1 | 0 | 0,0% | 0,1% |
Ostatní modely | - | 0 | 36 | -36 | -100,0% | 0,0% |
CELKEM | - | 1094 | 1166 | -72 | -6,2% | 100,0% |