Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2012: Nejprodávanější MPV

Český trh v roce 2012: Nejprodávanější MPV

Český trh v roce 2012: Nejprodávanější MPV Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (40)
Velkoprostorové vozy nejmenší a střední třídy si v roce 2012 polepšily, zato velká MPV jsou na ústupu. A jména lídrů? Škoda Roomster, Chevrolet Orlando a Ford S-Max.

Roomster našel zdatného konkurenta

Meziroční registrace od ledna 2012 se mezi malými MPV vydaly směrem vzhůru, nárůst činí vysokých 34,7 %. trh vylétl ze 7.847 na 10.572 aut (+2.725). Pro srovnání: letopočet 2010 vykázal jen 5.816 jednotek a v roce 2009 jich Češi koupili přesně 6.139.

V celkovém pořadí zvítězil extravagantní minivan domácího výrobce (rovných 4.500 vozů a podíl 42,6 %). Z tohoto počtu bylo 274 užitkových, SDA totiž dodávkový Praktik nevede samostatně. Druhý je Hyundai ix20 (3.355, 31,7 %). Prodává se již dva roky a Roomsteru byl loni zdatným konkurentem, v březnu dokonce zvítězil! V konečném pořadí porazil i své dvojče, Kiu Venga, a to dost výrazně (1.184, 11,2 %). Čtvrtá příčka patří Opelu Meriva (441 aut, 4,2 %) a první pětku uzavírá novinka roku 2012 s modrým oválem - Ford B-Max (391, 3,7 %).

Slušné počty zaznamenaly i další vozy: Citroën C3 Picasso, Nissan Note a Mercedes-Benz A, jehož nová generace tuto kategorii opustila. Další nováček, Fiat 500L, skončil devátý, na chvostu Top 10 najdeme ještě Renault Modus.

Řady nových Roomsterů se meziročně rozšířily o 29,2 % (+1.017 kusů). Hyundai ix20 se zvedl o výrazných 61,7 % (z 2.075). Venga je na tom o 12,1 % lépe, získala 128 registrací. Opel Meriva zaznamenal nárůst 17,6 % (o 66 více). B-Max ještě pochopitelně porovnávat nelze.

Skokanem roku je tedy ix20, a to jak v procentním, tak i jednotkovém kritériu, zde hlásí skok o 1.280 exemplářů. Za ní následují prostorná škodovka a Meriva. I když druhá jmenovaná pouze co se procent týče, v kusech je totiž lepší Venga. Propadákem z první desítky se stal kromě finišujícího Mercedesu A (-48,7 %, -95 aut) Renault Modus (-35,3 %, jinak -30). S výjimkou malé trojcípé hvězdy ztratil nejvíce jednotek Citroën C3 Picasso (-89, pohoršil si o 21,5 %).

U domácího bestselleru činily vznětové motory jen 4,3 % celkového počtu (193 vozů). Hyundai ix20 má na kontě 140 aut, podíl CRDi tedy dosáhl podobných 4,2 %. Naftových Opelů Meriva se prodalo 33 (vyšších 7,5 %), ale Češi si koupili i osmičku plynových (na LPG). Čtvrtá je v dieselovém přehledu Kia Venga (30 aut, 2,5 %). Citroënů C3 Picasso s přeplňovanými vznětovými agregátem pak bylo 26, u něj to znamená rovných 8 %. Tyto pohonné jednotky zde tvoří opravdu malou část objemu.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v roce 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
 Období1-12/20121-12/2011[ks][%]1-12/2012
1.Škoda ROOMSTER45003483101729,2%42,6%
2.Hyundai ix2033552075128061,7%31,7%
3.Kia VENGA1184105612812,1%11,2%
4.Opel MERIVA4413756617,6%4,2%
5.Ford B-MAX3910391-3,7%
6.Citroën C3 PICASSO325414-89-21,5%3,1%
7.Nissan NOTE130146-16-11,0%1,2%
8.Mercedes-Benz A100195-95-48,7%0,9%
9.Fiat 500L81081-0,8%
10.Renault MODUS5585-30-35,3%0,5%
Ostatní modely-1018-8-44,4%0,1%
CELKEM-105727847272534,7%100,0%

Bitvu nejvyrovnanější kategorie vyhrál Chevrolet Orlando

Celý trh vanů střední velikosti posílil o 731 vozů (+11,1 %), konkrétně z 6.558 na 7.289 (+731). Za rok 2010 jich bylo 5.505, v tom předchozím se jich prodalo 4.915, takže segment neustále roste.

Jedná se navíc o velmi vyrovnanou kategorii. V pořadí od ledna byl nejlepší Chevrolet Orlando s 846 kusy (podíl 11,6 %) před Peugeotem 5008 se 795 jednotkami (10,9 %). Třetí Ford C-Max (792) za francouzským soupeřem zaostal minimálně a z koláče segmentu utrhl stejné procento. Citroën C4 Picasso skončil čtvrtý (753, 10,3 %) a pátou příčku okupuje menší „lev“ s označením 3008 (715 kusů, 9,8 %). První desítku doplňují Renault Scénic, VW Touran, Mercedes-Benz B Opel Zafira a levná Dacia Lodgy. Ta je asi největším favoritem pro letošní rok, patřilo ji totiž prvenství v září, listopadu a prosinci 2012.

Orlando oproti roku 2011 získalo 19,5 % (138 vozů), a to tehdy nebylo na trhu celých 12 měsíců. Peugeot 5008 si polepšil o 2,6 %, polepšil si navíc o dvacítku kusů. C-Max slušně vyskočil (+102,7 %, +141 aut). Jediným modelem z Top 5, který vykazuje pokles, je větší Picasso (-4,8 %, -38 registrací). Peugeot 3008 hlásí opačných +37,8 %, zvedl se o 196 jednotek.

Skokanem roku je ovšem Mercedes-Benz třídy B, který se díky nové generaci zlepšil o 96,8 %, respektive 270 kusů. Za ním následuje Zafira (+38,7 %, +133 vozů) a již vzpomínaná 3008. Na kusy je však jiné pořadí: Mercedes B - Peugeot 3008 - Ford C-Max. Mezi „losery“ v Top 13 (chybí jen Kia Carens) dominuje Seat Altea (-28,2, -139) před Touranem (-23,5 %, -174) a Renaultem Scénic (-16,4 %, -124). V jednotkových pádech je pořadí prvních dvou opačné.

Který model byl v uplynulém roce nejoblíbenějším středním vanem s turbodieselem? Peugeotů 5008 se vznětovými motory se prodalo 722 (90,8 % ze všech). Druhý je jeho menší kolega 3008 (630, 88,1 %). Citroën C4 Picasso má na kontě 542 vozů s HDi (72 %), zatímco naftových Mercedesů B bylo celkem 417 (76 %). A konečně Renault Scénic se dostal na 374 kusů (59 %). Situace v této kategorii je tak oproti malým MPV úplně jiná.

Mezi alternativními palivy jednoznačně dominuje zemní plyn, tedy CNG. Ten spaluje stovka Touranů a 21 Zafir. Jediná Altea jezdí na LPG, trojice C-Maxů pro změnu na bioethanol E85. Výčet doplňuje 16 Peugeotů 3008, které SDA uvádí mezi hybridy.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v roce 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
 Období1-12/20121-12/2011[ks][%]1-12/2012
1.Chevrolet ORLANDO84670813819,5%11,6%
2.Peugeot 5008795775202,6%10,9%
3.Ford C-MAX79265114121,7%10,9%
4.Citroën C4 PICASSO753791-38-4,8%10,3%
5.Peugeot 300871551919637,8%9,8%
6.Renault SCENIC634758-124-16,4%8,7%
7.Volkswagen TOURAN566740-174-23,5%7,8%
8.Mercedes-Benz B54927927096,8%7,5%
9.Opel ZAFIRA47734413338,7%6,5%
10.Dacia LODGY3660366-5,0%
11.Toyota VERSO3642887626,4%5,0%
12.Seat ALTEA354493-139-28,2%4,9%
13.Mazda 57769811,6%1,1%
Ostatní modely-1143-142-99,3%0,0%
CELKEM-7289655873111,1%100,0%

S-Max se vrátil na trůn

Celkový objem trhu ve třídě velkých vanů za rok 2012 klesl o 6,2 %, z 1.166 na 1.094 vozů (-72). Pro srovnání: sezóna 2010 skončila na 794 registracích, 2009 jich pak vykázala 863.

Roční statistiku vyhrál Ford S-Max (350 aut, podíl 32 %), ale sváděl bitvu s celkově druhým Sharanem od VW (328, 30 %), ten byl mimochodem nejlepší předloni. Následuje Seat Alhambra (136, 12,4 %) a čtvrté pořadí patří Mercedesu R (66, 6 %). Top 5 doplňuje Ford Galaxy (60, 5,5 %). Zbytek kompletní první desítky tvoří Renault Espace, Lancia Voyager, Peugeot 807, Citroën C8 a jediný SsangYong Rodius.

Meziročně si Top 5 vede takto: S-Max získal +48,3 % (prodalo se jich o 114 více místo 236). Sharan se naopak propadl do podobné ztráty (o 115 kusů méně, tedy -26 %) Alhambra vykazuje -9,3 % (-14 ze 150), Mercedes-Benz R je na -36,5 %, pohoršil si o 38 exemplářů. Galaxy má -17,8 % (-13).

Skokanem roku je dle procent sice Lancia Voyager, ale navýšení o 254 % berme jako perličku, protože se neprodávala celý rok 2011. Výše zmíněné údaje u Fordu S-Max jsou přece jen relevantnější. Na třetím místě se nachází Peugeot 807 (+42,3 %). Absolutním počtům vévodí znovu celkový lídr před Lancií (+33) a velkým „historickým lvem“ (+11 aut). Nelichotivý titul procentního propadáku získává R-Klasse před Sharanem a Galaxy, o nejvíce registrací spadl ovšem Volkswagen, třída R je stříbrná a na bronzovém stupínku najdeme Alhambru.

U Volkswagenu Sharan činil podíl vznětových motorů 94,8 % (311 kusů). S-Max je v absolutních počtech jejich registrací druhý (266 jednotek TDCi, tedy nižších 76 %) a Seat Alhambra třetí (116 vozů s TDI, 85,3 %). Mercedes R vykazuje v tomto ohledu 97 %, CDI bylo v jeho případě 64. Renault Espace pak má 47 turbodieselů (95,9 %). Alternativní paliva ani pohony se zde vůbec nenosí.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v roce 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
 Období1-12/20121-12/2011[ks][%]1-12/2012
1.Ford S-MAX35023611448,3%32,0%
2.Volkswagen SHARAN328443-115-26,0%30,0%
3.Seat ALHAMBRA136150-14-9,3%12,4%
4.Mercedes-Benz R66104-38-36,5%6,0%
5.Ford GALAXY6073-13-17,8%5,5%
6.Renault ESPACE4959-10-16,9%4,5%
7.Lancia VOYAGER461333253,8%4,2%
8.Peugeot 80737261142,3%3,4%
9.Citroën C82125-4-16,0%1,9%
10.Ssangyong RODIUS1100,0%0,1%
Ostatní modely-036-36-100,0%0,0%
CELKEM-10941166-72-6,2%100,0%

Vstoupit do diskuze (40)