Chcete Mazdu RX-8, ale nechcete Wankel? Tahle má čtrnáctistovku Renault s výkonem 70 koní...
Mazda RX-8 z let 2003 až 2012 se svým motorem Wankel o výkonu 141 kW (191 k), resp. 170 kW (230 k) a pohonem zadních kol představuje velmi atraktivní a zábavné kupé, ale právě řada nevýhod spojených s provozem její pohonné jednotky odradila a stále odrazuje řady zájemců o tento model.
Řešením může být náhrada za konvenční pohonnou jednotkou. Místa pod kapotou RX-8 sice není příliš, ale samotná Mazda má ve své nabídce řadu pohonných jednotek, které se sem vejdou a svým výkonem jsou nadohled původnímu motoru.
Cestou výměnu rotačního motoru za klasický čtyřválec se vydal majitel vozu, který je nyní prostřednictvím webu Autogidas.lt nabízen k prodeji v Litvě. Jenom tedy místo rotačního motoru najdete pod kapotou jednotku značky Renault.
Francouzská automobilka má ve své nabídce rovněž poměrně výkonné agregáty, kterými se pyšní především ostré hatchbacky Clio a Mégane, ale v přídi Mazdy je usazen motor o objemu 1,4 litru s výkonem pouhých 51,5 kW (70 k), který má na svém kontě 160.000 km.
Důvod proč byl použit právě tento motor, není znám, ale s velkou pravděpodobností se jednalo o čistě ekonomickou volbu. Mazda se slabým čtyřválcem rozhodně nebude tak svižná jako se svým původním motorem, ale její provoz bude nyní doslova za hubičku.
Budoucí majitel může přitom vedle přitažlivého vzhledu sportovního kupé i nadále počítat s kompletní výbavou vozu zahrnující mlhová světla, ABS, posilovač řízení, centrální zamykání, elektrické ovládání oken a dokonce i klimatizaci. Cena je stanovena na 3500 euro (zhruba 95.000 Kč).
Pohled do minulosti
Kořeny čtyřmístného kupé, resp. sahají do roku 1995. Tehdy se na tokijském autosalonu představil koncept RX-01 s motorem MSP-RE (Multi-Side-Port Rotary Engine – rotační motor s větším počtem bočních portů). Ten byl výchozím bodem vývoje motoru RENESIS pro RX-8.
V roce 1999 následovala zdokonalená verze v konceptu RX-EVOLV. Ten měl již všechny hlavní znaky budoucí sériové RX-8 včetně druhého páru dveří otevíraného proti směru jízdy. Hlavní odlišnosti v designu představovalo provedení přídě.
V téměř sériové podobě se RX-8 představila v roce 2001 a o dva roky později byla spuštěna její výroba. V nabídce byly tehdy dvě verze dvourotorového motoru Wankel s výkonem 141 kW při 7000 min-1 a 170 kW při 8200 min-1.
V roce 2009 byla RX-8 modernizována a v nabídce zůstalo jen výkonnější provedení. Na českém trhu jsme se faceliftovaného kupé již nedočkali. V roce 2010 byla Mazda RX-8 naposledy nabízena na vybraných evropských trzích a v následujícím roce její prodej probíhal pouze na domácím a severoamerickém trhu.
Mazda RX-8 Spirit R, která vznikla v roce 2012 v sérii 1000 exemplářů výhradně pro japonský trh, pak historii tohoto modelu uzavřela.