Chevrolet Corvette s motorem uprostřed: Nic nového pod detroitským sluncem

 

Chevrolet chystá Corvette s motorem uprostřed, prototypy Zora ZR1 už se testují. Ve více než šedesátileté historii legendárního amerického sporťáku takové umístění motoru ale není ničím novým.

V životopisu Corvetty se objevilo už několik závodních aut, prototypů, studií a konceptů, které měly své motory uložené před zadní nápravou, tedy uprostřed a jejich historie je nevšední a zajímavá. Do sériové produkce se žádný z nich nedostal, jednalo se vždy o „pojízdné laboratoře“. Tím prvním byl překvapivě monopost! Takový stroj bychom od jinak lidové značky asi jen těžko čekali, že? Jmenoval se CERV I a postavili ho v roce 1959. Zkratka je vykládána jako Chevrolet Engineering Research Vehicle. Debutoval sice v šedesátém na okruhu v Riverside, dějišti první Grand Prix USA formule 1, ale nikdy oficiálně nezávodil. Jeho zadní kola poháněl přes čtyřstupňovou převodovku celohliníkový V8 4,64 l/261 kW s rozvodem OHV, dvouventilovou technikou a vstřikováním. Jen 726 kg vážící jednomístný modrobílý speciál s rámem z chrom-molybdenových trubek a sklolaminátovou karoserií se mimochodem dochoval dodnes.

Následovaly dva sportovní prototypy, nejprve koncept Grand Sport II (1963) a o rok později CERV II. Čtveřice písmen už ale značila Chevrolet Experimental Racing Vehicle. Ten se měl na závodních drahách postavit Fordu a jeho GT (později legendárnímu GT40). Původní osmiválec 6,2 l/373 kW nahradil ve „dvojce“ koncem šedesátých let celohliníkový sedmilitr se 410 kW. Auto s laminátovou karoserií vážilo necelých 840 kg a zvládlo překročit 340 km/h. Už mělo pohon všech kol, chuti do zatáček pak přidával torque vectoring. Ano, před celým půlstoletím! V polovině 70. let se v něm zkoušely ještě různé vstřikovací jednotky znovu objemu 6,2 l, aby do něj byl zpět zamontován onen V8 7,0 l. Později se dostal do majetku muzea bývalého závodníka Briggse Cunninghama v kalifornském Costa Mesa. V listopadu 2013 jej dražila síň RM Auctions na Art Of The Automobile v Arizoně. Není divu, že za vznikem obou dvou funkčních CERVů stál jeden z „otců Corvetty“ Zora Arkus-Duntov, právě on prosadil i vývoj čtyřkolky.

Na serveru Veterán auto.cz jsme se již v minulosti věnovali konceptu XP-819 z roku 1964, který byl poháněn dokonce lodním small-blockem. Jenže ten se nenacházel navíc před, ale až za zadní nápravou... Sem tak vlastně úplně nepatří. Následoval modrý prototyp XP-880 zvaný Astro II (1968) s osmiválcem o 287 kW, dílo Larryho Niese a Franka Winchella. XP-882 (1969-1970) byl zamýšlen jako konkurent Pantery od De Tomasa a na sériovou výrobu to skutečně zpočátku vypadalo. Navíc se dva postavené exempláře průběžně upravovaly a ukazovaly na autosalonech v několika dalších letech. Na XP-895 (1972) si zase konstruktéři vyzkoušeli štědré použití hliníku, což dokazovala i nelakovaná karoserie. Rudý XP-897 GT (1973) měl za sedadly nainstalovaný dvourotorový Wankel s výkonem 309 kW a vlastně se jednalo o upravené Porsche 914 „převlečené“ Pininfarinou. Tak nějak měla vypadat Corvette konce 70. let... Rotačním motorem se chlubila i stříbřitá AeroVette ročníku 1976 se vzhůru výklopnými dveřmi, ale ten už měl celkem čtyři komory, jeho vývoj započal právě ve třiasedmdesátém.

Corvette GTP z poloviny 80. let byla vyloženým speciálem pro stejnojmennou kategorii vytrvalostních závodů šampionátu IMSA a jejím účelem bylo vyhrávat. Měla již aktivní podvozek s hydraulickým odpružením, který dodával potřebná data týmům na boxové uličce. Futuristickou jedenapůltunovou a 4,8 m dlouhou Indy (1986) poháněl vidlicový osmiválec DOHC 5,74 l/283 kW a její největší zajímavost představoval opět pohon 4x4. Tedy kromě třístupňové samočinné převodovky, ABS a maximální rychlosti 338 km/h... Pokračovatele řady CERV reprezentoval typ III. Modrému supersportu z detroitské NAIAS 1990 pomáhal do pohybu opět dvouvačkový V8 5,73 l, ovšem nikoli atmosférický, nýbrž se dvěma turby Garrett, 485 kW výkonu a 888 N.m točivého momentu. Zabíral znovu nejen na všechna kola, ale ta měl už i řízená a jel až 362 km/h. Auto disponovalo tentokrát dokonce dvěma (!) převodovkami: třístupňový automat Hydramatic byl spojen s další dvoustupňovou. 4,92 m dlouhý a aerodynamicky velmi zdařilý vůz se součinitelem odporu vzduchu 0,227 byl prý sériové produkci naprosto nejblíže ze všech. Ale stejně se jí nedočkal.

Zatím nejnovějším přírůstkem je speciál třídy Daytona Prototype, v jeho případě jde ale vyloženě o siluetu, která toho s Corvettou věru mnoho společného nemá. Stejně jako již u vzpomínaného GTP. Debutoval v lednu 2012, je postaven na ocelovém rámu, na karoserii byla použita výhradně uhlíková vlákna. Čistě závodní nasazení prozrazuje i zavěšení všech kol na dvojitých lichoběžnících a vinutých pružinách typu push-rod. Pětistupňový manuál posílá porci newtonmetrů dozadu, vidlicový osmiválec 4,89 l/373 kW je celohliníkový, má dohromady jen 16 ventilů a také rozvod OHV jako původní CERV I... Vracíme se tak zase na začátek. I když představená série nabídla mnohé ukázky tvůrčí invence, některé věci se v Americe prostě léty nemění.

JAKE.AUTO.CZ: Chevrolet Corvette (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

 
Zdroj: Autoblog.es, RM Auctions, UCP

Štítky Corvette Chevrolet Design Sportovní Supersport

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Corvette s motorem uprostřed? Ta nejnovější se jmenuje Aria Corvette s motorem uprostřed? Ta nejnovější se jmenuje Aria

Aria Group z Kalifornie si pohrává s myšlenkou Corvetty s…

Bocar XP-5 (1959-1961): Garážovka z Denveru Bocar XP-5 (1959-1961): Garážovka z Denveru

Bocar XP-5 je zhmotnělým snem závodníka Boba Carnese z…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…