Chevrolet Corvette s motorem uprostřed: Nic nového pod detroitským sluncem

 

Chevrolet chystá Corvette s motorem uprostřed, prototypy Zora ZR1 už se testují. Ve více než šedesátileté historii legendárního amerického sporťáku takové umístění motoru ale není ničím novým.

V životopisu Corvetty se objevilo už několik závodních aut, prototypů, studií a konceptů, které měly své motory uložené před zadní nápravou, tedy uprostřed a jejich historie je nevšední a zajímavá. Do sériové produkce se žádný z nich nedostal, jednalo se vždy o „pojízdné laboratoře“. Tím prvním byl překvapivě monopost! Takový stroj bychom od jinak lidové značky asi jen těžko čekali, že? Jmenoval se CERV I a postavili ho v roce 1959. Zkratka je vykládána jako Chevrolet Engineering Research Vehicle. Debutoval sice v šedesátém na okruhu v Riverside, dějišti první Grand Prix USA formule 1, ale nikdy oficiálně nezávodil. Jeho zadní kola poháněl přes čtyřstupňovou převodovku celohliníkový V8 4,64 l/261 kW s rozvodem OHV, dvouventilovou technikou a vstřikováním. Jen 726 kg vážící jednomístný modrobílý speciál s rámem z chrom-molybdenových trubek a sklolaminátovou karoserií se mimochodem dochoval dodnes.

Následovaly dva sportovní prototypy, nejprve koncept Grand Sport II (1963) a o rok později CERV II. Čtveřice písmen už ale značila Chevrolet Experimental Racing Vehicle. Ten se měl na závodních drahách postavit Fordu a jeho GT (později legendárnímu GT40). Původní osmiválec 6,2 l/373 kW nahradil ve „dvojce“ koncem šedesátých let celohliníkový sedmilitr se 410 kW. Auto s laminátovou karoserií vážilo necelých 840 kg a zvládlo překročit 340 km/h. Už mělo pohon všech kol, chuti do zatáček pak přidával torque vectoring. Ano, před celým půlstoletím! V polovině 70. let se v něm zkoušely ještě různé vstřikovací jednotky znovu objemu 6,2 l, aby do něj byl zpět zamontován onen V8 7,0 l. Později se dostal do majetku muzea bývalého závodníka Briggse Cunninghama v kalifornském Costa Mesa. V listopadu 2013 jej dražila síň RM Auctions na Art Of The Automobile v Arizoně. Není divu, že za vznikem obou dvou funkčních CERVů stál jeden z „otců Corvetty“ Zora Arkus-Duntov, právě on prosadil i vývoj čtyřkolky.

Na serveru Veterán auto.cz jsme se již v minulosti věnovali konceptu XP-819 z roku 1964, který byl poháněn dokonce lodním small-blockem. Jenže ten se nenacházel navíc před, ale až za zadní nápravou... Sem tak vlastně úplně nepatří. Následoval modrý prototyp XP-880 zvaný Astro II (1968) s osmiválcem o 287 kW, dílo Larryho Niese a Franka Winchella. XP-882 (1969-1970) byl zamýšlen jako konkurent Pantery od De Tomasa a na sériovou výrobu to skutečně zpočátku vypadalo. Navíc se dva postavené exempláře průběžně upravovaly a ukazovaly na autosalonech v několika dalších letech. Na XP-895 (1972) si zase konstruktéři vyzkoušeli štědré použití hliníku, což dokazovala i nelakovaná karoserie. Rudý XP-897 GT (1973) měl za sedadly nainstalovaný dvourotorový Wankel s výkonem 309 kW a vlastně se jednalo o upravené Porsche 914 „převlečené“ Pininfarinou. Tak nějak měla vypadat Corvette konce 70. let... Rotačním motorem se chlubila i stříbřitá AeroVette ročníku 1976 se vzhůru výklopnými dveřmi, ale ten už měl celkem čtyři komory, jeho vývoj započal právě ve třiasedmdesátém.

Corvette GTP z poloviny 80. let byla vyloženým speciálem pro stejnojmennou kategorii vytrvalostních závodů šampionátu IMSA a jejím účelem bylo vyhrávat. Měla již aktivní podvozek s hydraulickým odpružením, který dodával potřebná data týmům na boxové uličce. Futuristickou jedenapůltunovou a 4,8 m dlouhou Indy (1986) poháněl vidlicový osmiválec DOHC 5,74 l/283 kW a její největší zajímavost představoval opět pohon 4x4. Tedy kromě třístupňové samočinné převodovky, ABS a maximální rychlosti 338 km/h... Pokračovatele řady CERV reprezentoval typ III. Modrému supersportu z detroitské NAIAS 1990 pomáhal do pohybu opět dvouvačkový V8 5,73 l, ovšem nikoli atmosférický, nýbrž se dvěma turby Garrett, 485 kW výkonu a 888 N.m točivého momentu. Zabíral znovu nejen na všechna kola, ale ta měl už i řízená a jel až 362 km/h. Auto disponovalo tentokrát dokonce dvěma (!) převodovkami: třístupňový automat Hydramatic byl spojen s další dvoustupňovou. 4,92 m dlouhý a aerodynamicky velmi zdařilý vůz se součinitelem odporu vzduchu 0,227 byl prý sériové produkci naprosto nejblíže ze všech. Ale stejně se jí nedočkal.

Zatím nejnovějším přírůstkem je speciál třídy Daytona Prototype, v jeho případě jde ale vyloženě o siluetu, která toho s Corvettou věru mnoho společného nemá. Stejně jako již u vzpomínaného GTP. Debutoval v lednu 2012, je postaven na ocelovém rámu, na karoserii byla použita výhradně uhlíková vlákna. Čistě závodní nasazení prozrazuje i zavěšení všech kol na dvojitých lichoběžnících a vinutých pružinách typu push-rod. Pětistupňový manuál posílá porci newtonmetrů dozadu, vidlicový osmiválec 4,89 l/373 kW je celohliníkový, má dohromady jen 16 ventilů a také rozvod OHV jako původní CERV I... Vracíme se tak zase na začátek. I když představená série nabídla mnohé ukázky tvůrčí invence, některé věci se v Americe prostě léty nemění.

JAKE.AUTO.CZ: Chevrolet Corvette (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bajkonuru odstartoval další Sojuz, na ISS dopraví Rusa, Američana a Japonce Z Bajkonuru odstartoval další Sojuz, na ISS dopraví Rusa, Američana a Japonce

Z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu úspěšně odstartovala…

Industriální krása, kterou zadusila válka. Nahlédněte do donbaských sléváren Industriální krása, kterou zadusila válka. Nahlédněte do donbaských sléváren

Focením vlaků, letadel či krajiny se zabývá hodně lidí, o…

Průzkum: Většina Britů si nepřeje, aby došlo k brexitu Průzkum: Většina Britů si nepřeje, aby došlo k brexitu

Téměř rok a půl po referendu o vystoupení Británie z…

Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová

Evropská unie v současné podobě je podle šéfky…

 
Zdroj: Autoblog.es, RM Auctions, UCP

Štítky Corvette Chevrolet Design Sportovní Supersport

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Chevrolet Corvette ZR1 od Hennessey nabídne přes 1200 koní Chevrolet Corvette ZR1 od Hennessey nabídne přes 1200 koní

Chevrolet Corvette ZR1 je ve své nejnovější podobě stále…

Aria FXE: Hypersportovní hybrid s technikou Corvette Z06 má neskutečný výkon Aria FXE: Hypersportovní hybrid s technikou Corvette Z06 má neskutečný výkon

Kalifornská společnost Aria Group rozvíjí svůj původní…

 



 
Ojeté diesely z Německa: Čeká nás ráj levných naftových ojetin?

Ojeté diesely z Německa: Čeká nás ráj levných naftových ojetin?

Dnes 08:00

Podle německých médií se blíží konec dieselu. Lidé prý udělají nejlépe, když svůj hned prodají. Bazary by tedy měly přetékat auty za hubičku. Jenže věřte německým novinám a televizi.




Blesk.cz

Matouš Ruml alias Lexa z Comebacku: Obě děti se narodily doma, sex byl až po svatbě!

Matouš Ruml alias Lexa z Comebacku: Obě děti se…

Herec Matouš Ruml (32) se ve dvaceti letech oženil s herečkou Terezou a vychovávají spolu syna Nathanaela (8) a…

Exmanžel vyhrožoval Blance (†71) smrtí: Před popravou jí dělal ze života peklo

Exmanžel vyhrožoval Blance (†71) smrtí: Před…

S nožem pod krkem musela už údajně začátkem prosince čelit výhrůžkám svého exmanžela podnikatelka Blanka D.…

 

iSport.cz

Reprezentace a veteráni? Michálek by dodal klid, Erat je lídr

Reprezentace a veteráni? Michálek by dodal klid,…

Zbyněk Michálek byl smířený s tím, že si v reprezentaci nezahraje. Mihla se i myšlenka: Není to definitivní…

SESTŘIHY: Kadeřábek nahrál na gól, Hoffenheim ale padl. Bayern zvýšil náskok

SESTŘIHY: Kadeřábek nahrál na gól, Hoffenheim ale…

Fotbalisté Dortmundu v 17. kole německé ligy porazili 2:1 Hoffenheim a po pěti zápasech se dočkali domácí výhry.…

 

Reflex.cz

Hrůzný případ v Indii: Doktoři omylem prohlásili za mrtvé novorozeně, které ještě žilo

Hrůzný případ v Indii: Doktoři omylem prohlásili za…

V hlavním indickém městě Dillí se odehrál velmi neobvyklý a tragický případ: lékaři označili novorozená dvojčata…

Proč vlastně kandidují béčkoví kandidáti?

Proč vlastně kandidují béčkoví kandidáti?

Ač vyučen psychologem, ani v nejmenším nechápu pohnutky prezidentských kandidátů, kteří do klání vstupují, aniž…