Chevrolet Corvette s motorem uprostřed: Nic nového pod detroitským sluncem

 

Chevrolet chystá Corvette s motorem uprostřed, prototypy Zora ZR1 už se testují. Ve více než šedesátileté historii legendárního amerického sporťáku takové umístění motoru ale není ničím novým.

V životopisu Corvetty se objevilo už několik závodních aut, prototypů, studií a konceptů, které měly své motory uložené před zadní nápravou, tedy uprostřed a jejich historie je nevšední a zajímavá. Do sériové produkce se žádný z nich nedostal, jednalo se vždy o „pojízdné laboratoře“. Tím prvním byl překvapivě monopost! Takový stroj bychom od jinak lidové značky asi jen těžko čekali, že? Jmenoval se CERV I a postavili ho v roce 1959. Zkratka je vykládána jako Chevrolet Engineering Research Vehicle. Debutoval sice v šedesátém na okruhu v Riverside, dějišti první Grand Prix USA formule 1, ale nikdy oficiálně nezávodil. Jeho zadní kola poháněl přes čtyřstupňovou převodovku celohliníkový V8 4,64 l/261 kW s rozvodem OHV, dvouventilovou technikou a vstřikováním. Jen 726 kg vážící jednomístný modrobílý speciál s rámem z chrom-molybdenových trubek a sklolaminátovou karoserií se mimochodem dochoval dodnes.

Následovaly dva sportovní prototypy, nejprve koncept Grand Sport II (1963) a o rok později CERV II. Čtveřice písmen už ale značila Chevrolet Experimental Racing Vehicle. Ten se měl na závodních drahách postavit Fordu a jeho GT (později legendárnímu GT40). Původní osmiválec 6,2 l/373 kW nahradil ve „dvojce“ koncem šedesátých let celohliníkový sedmilitr se 410 kW. Auto s laminátovou karoserií vážilo necelých 840 kg a zvládlo překročit 340 km/h. Už mělo pohon všech kol, chuti do zatáček pak přidával torque vectoring. Ano, před celým půlstoletím! V polovině 70. let se v něm zkoušely ještě různé vstřikovací jednotky znovu objemu 6,2 l, aby do něj byl zpět zamontován onen V8 7,0 l. Později se dostal do majetku muzea bývalého závodníka Briggse Cunninghama v kalifornském Costa Mesa. V listopadu 2013 jej dražila síň RM Auctions na Art Of The Automobile v Arizoně. Není divu, že za vznikem obou dvou funkčních CERVů stál jeden z „otců Corvetty“ Zora Arkus-Duntov, právě on prosadil i vývoj čtyřkolky.

Na serveru Veterán auto.cz jsme se již v minulosti věnovali konceptu XP-819 z roku 1964, který byl poháněn dokonce lodním small-blockem. Jenže ten se nenacházel navíc před, ale až za zadní nápravou... Sem tak vlastně úplně nepatří. Následoval modrý prototyp XP-880 zvaný Astro II (1968) s osmiválcem o 287 kW, dílo Larryho Niese a Franka Winchella. XP-882 (1969-1970) byl zamýšlen jako konkurent Pantery od De Tomasa a na sériovou výrobu to skutečně zpočátku vypadalo. Navíc se dva postavené exempláře průběžně upravovaly a ukazovaly na autosalonech v několika dalších letech. Na XP-895 (1972) si zase konstruktéři vyzkoušeli štědré použití hliníku, což dokazovala i nelakovaná karoserie. Rudý XP-897 GT (1973) měl za sedadly nainstalovaný dvourotorový Wankel s výkonem 309 kW a vlastně se jednalo o upravené Porsche 914 „převlečené“ Pininfarinou. Tak nějak měla vypadat Corvette konce 70. let... Rotačním motorem se chlubila i stříbřitá AeroVette ročníku 1976 se vzhůru výklopnými dveřmi, ale ten už měl celkem čtyři komory, jeho vývoj započal právě ve třiasedmdesátém.

Corvette GTP z poloviny 80. let byla vyloženým speciálem pro stejnojmennou kategorii vytrvalostních závodů šampionátu IMSA a jejím účelem bylo vyhrávat. Měla již aktivní podvozek s hydraulickým odpružením, který dodával potřebná data týmům na boxové uličce. Futuristickou jedenapůltunovou a 4,8 m dlouhou Indy (1986) poháněl vidlicový osmiválec DOHC 5,74 l/283 kW a její největší zajímavost představoval opět pohon 4x4. Tedy kromě třístupňové samočinné převodovky, ABS a maximální rychlosti 338 km/h... Pokračovatele řady CERV reprezentoval typ III. Modrému supersportu z detroitské NAIAS 1990 pomáhal do pohybu opět dvouvačkový V8 5,73 l, ovšem nikoli atmosférický, nýbrž se dvěma turby Garrett, 485 kW výkonu a 888 N.m točivého momentu. Zabíral znovu nejen na všechna kola, ale ta měl už i řízená a jel až 362 km/h. Auto disponovalo tentokrát dokonce dvěma (!) převodovkami: třístupňový automat Hydramatic byl spojen s další dvoustupňovou. 4,92 m dlouhý a aerodynamicky velmi zdařilý vůz se součinitelem odporu vzduchu 0,227 byl prý sériové produkci naprosto nejblíže ze všech. Ale stejně se jí nedočkal.

Zatím nejnovějším přírůstkem je speciál třídy Daytona Prototype, v jeho případě jde ale vyloženě o siluetu, která toho s Corvettou věru mnoho společného nemá. Stejně jako již u vzpomínaného GTP. Debutoval v lednu 2012, je postaven na ocelovém rámu, na karoserii byla použita výhradně uhlíková vlákna. Čistě závodní nasazení prozrazuje i zavěšení všech kol na dvojitých lichoběžnících a vinutých pružinách typu push-rod. Pětistupňový manuál posílá porci newtonmetrů dozadu, vidlicový osmiválec 4,89 l/373 kW je celohliníkový, má dohromady jen 16 ventilů a také rozvod OHV jako původní CERV I... Vracíme se tak zase na začátek. I když představená série nabídla mnohé ukázky tvůrčí invence, některé věci se v Americe prostě léty nemění.

JAKE.AUTO.CZ: Chevrolet Corvette (přehled všech článků)

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump se pokusil usmířit s demokraty. Marně Trump se pokusil usmířit s demokraty. Marně

Kvůli rozpočtové krizi klesá popularita prezidenta i v…

Labouristé chystají návrh na odklad brexitu, tvrdí britská média Labouristé chystají návrh na odklad brexitu, tvrdí britská média

Vedení opozičních labouristů zvažuje podporu návrhu…

Miloš Zeman v rozhovoru pro Blesk: Blbci u Palacha, vyhazov za šikanu a odhalený důchod Miloš Zeman v rozhovoru pro Blesk: Blbci u Palacha, vyhazov za šikanu a odhalený důchod

Český prezident Miloš Zeman byl už po 16. hostem pořadu S…

 
Zdroj: Autoblog.es, RM Auctions, UCP

Štítky Corvette Chevrolet Design Sportovní Supersport

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště? The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště?

Jedenáct dlouhých měsíců. Tak dlouho jsme čekali na…

 



Rudá Corvette Z06 z roku 2001 vypadá trochu jako model 1953. A je k mání Rudá Corvette Z06 z roku 2001 vypadá trochu jako model 1953. A je k mání

Převléknout Vette páté generace do hávu C1 není zas až…

Yenko/SC Corvette ohromuje svým vzhledem i výkony Yenko/SC Corvette ohromuje svým vzhledem i výkony

Chevrolet Corvette se po zákroku specialistů společnosti…

 



 
Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Dnes 18:19

Golf VIII už vlastně nemá co skrývat. Po tovární skice i sérii špionážních snímků a videí jsou tu další fotky bez maskování. Populární kompakt se odhaluje v takřka celé své kráse.




Blesk.cz

Zemřel producent Terminátora a Ramba Andrew Vajna (†74): Hasta la vista, napsal Orbán

Zemřel producent Terminátora a Ramba Andrew Vajna…

Ve věku 74 let ve svém domově v Budapešti zemřel filmový producent a podnikatel Andrew Vajna. Informovala o tom…

Doporučoval vám YouTube loni podivná videa? Už by to mělo být opravené

Doporučoval vám YouTube loni podivná videa? Už by to…

Minulý rok se čas od času stávalo, že se některých uživatelům YouTube zobrazoval podivný doporučený obsah.…

 

iSport.cz

Mourinho: Hráči jsou přecitlivělí! Odmítl už tři nabídky, hledá výzvu

Mourinho: Hráči jsou přecitlivělí! Odmítl už tři…

Fotbalový trenér José Mourinho je měsíc po propuštění z Manchesteru United stále bez angažmá. Dostal už tři…

Znovuzrozený Koudelka o helmách a vybavení, sporech i strachu z výšek

Znovuzrozený Koudelka o helmách a vybavení, sporech…

Nebýt manželky, lyže by nejspíš uklidil do sklepa a kývnul by na pracovní nabídku. Roman Koudelka,29letý skokan,…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Mistrovský dialog kancléře Mynáře se soudcem si zaslouží potlesk

Karel Steigerwald: Mistrovský dialog kancléře Mynáře…

Přečetl jsem si dialog kancléře Mynáře s panem předsedou Nejvyššího správního soudu z dob, kdy tím předsedou…

Sex, drogy a nespoutaná zábava: Unikátní pohled do zákulisí čínských nočních podniků

Sex, drogy a nespoutaná zábava: Unikátní pohled do…

Ukrajinec Sergej Melničenko se v roce 2015 přestěhoval do Hongkongu, kde se začal živit jako model a tanečník.…