Chevrolet Corvette s motorem uprostřed: Nic nového pod detroitským sluncem

 

Chevrolet chystá Corvette s motorem uprostřed, prototypy Zora ZR1 už se testují. Ve více než šedesátileté historii legendárního amerického sporťáku takové umístění motoru ale není ničím novým.

V životopisu Corvetty se objevilo už několik závodních aut, prototypů, studií a konceptů, které měly své motory uložené před zadní nápravou, tedy uprostřed a jejich historie je nevšední a zajímavá. Do sériové produkce se žádný z nich nedostal, jednalo se vždy o „pojízdné laboratoře“. Tím prvním byl překvapivě monopost! Takový stroj bychom od jinak lidové značky asi jen těžko čekali, že? Jmenoval se CERV I a postavili ho v roce 1959. Zkratka je vykládána jako Chevrolet Engineering Research Vehicle. Debutoval sice v šedesátém na okruhu v Riverside, dějišti první Grand Prix USA formule 1, ale nikdy oficiálně nezávodil. Jeho zadní kola poháněl přes čtyřstupňovou převodovku celohliníkový V8 4,64 l/261 kW s rozvodem OHV, dvouventilovou technikou a vstřikováním. Jen 726 kg vážící jednomístný modrobílý speciál s rámem z chrom-molybdenových trubek a sklolaminátovou karoserií se mimochodem dochoval dodnes.

Následovaly dva sportovní prototypy, nejprve koncept Grand Sport II (1963) a o rok později CERV II. Čtveřice písmen už ale značila Chevrolet Experimental Racing Vehicle. Ten se měl na závodních drahách postavit Fordu a jeho GT (později legendárnímu GT40). Původní osmiválec 6,2 l/373 kW nahradil ve „dvojce“ koncem šedesátých let celohliníkový sedmilitr se 410 kW. Auto s laminátovou karoserií vážilo necelých 840 kg a zvládlo překročit 340 km/h. Už mělo pohon všech kol, chuti do zatáček pak přidával torque vectoring. Ano, před celým půlstoletím! V polovině 70. let se v něm zkoušely ještě různé vstřikovací jednotky znovu objemu 6,2 l, aby do něj byl zpět zamontován onen V8 7,0 l. Později se dostal do majetku muzea bývalého závodníka Briggse Cunninghama v kalifornském Costa Mesa. V listopadu 2013 jej dražila síň RM Auctions na Art Of The Automobile v Arizoně. Není divu, že za vznikem obou dvou funkčních CERVů stál jeden z „otců Corvetty“ Zora Arkus-Duntov, právě on prosadil i vývoj čtyřkolky.

Na serveru Veterán auto.cz jsme se již v minulosti věnovali konceptu XP-819 z roku 1964, který byl poháněn dokonce lodním small-blockem. Jenže ten se nenacházel navíc před, ale až za zadní nápravou... Sem tak vlastně úplně nepatří. Následoval modrý prototyp XP-880 zvaný Astro II (1968) s osmiválcem o 287 kW, dílo Larryho Niese a Franka Winchella. XP-882 (1969-1970) byl zamýšlen jako konkurent Pantery od De Tomasa a na sériovou výrobu to skutečně zpočátku vypadalo. Navíc se dva postavené exempláře průběžně upravovaly a ukazovaly na autosalonech v několika dalších letech. Na XP-895 (1972) si zase konstruktéři vyzkoušeli štědré použití hliníku, což dokazovala i nelakovaná karoserie. Rudý XP-897 GT (1973) měl za sedadly nainstalovaný dvourotorový Wankel s výkonem 309 kW a vlastně se jednalo o upravené Porsche 914 „převlečené“ Pininfarinou. Tak nějak měla vypadat Corvette konce 70. let... Rotačním motorem se chlubila i stříbřitá AeroVette ročníku 1976 se vzhůru výklopnými dveřmi, ale ten už měl celkem čtyři komory, jeho vývoj započal právě ve třiasedmdesátém.

Corvette GTP z poloviny 80. let byla vyloženým speciálem pro stejnojmennou kategorii vytrvalostních závodů šampionátu IMSA a jejím účelem bylo vyhrávat. Měla již aktivní podvozek s hydraulickým odpružením, který dodával potřebná data týmům na boxové uličce. Futuristickou jedenapůltunovou a 4,8 m dlouhou Indy (1986) poháněl vidlicový osmiválec DOHC 5,74 l/283 kW a její největší zajímavost představoval opět pohon 4x4. Tedy kromě třístupňové samočinné převodovky, ABS a maximální rychlosti 338 km/h... Pokračovatele řady CERV reprezentoval typ III. Modrému supersportu z detroitské NAIAS 1990 pomáhal do pohybu opět dvouvačkový V8 5,73 l, ovšem nikoli atmosférický, nýbrž se dvěma turby Garrett, 485 kW výkonu a 888 N.m točivého momentu. Zabíral znovu nejen na všechna kola, ale ta měl už i řízená a jel až 362 km/h. Auto disponovalo tentokrát dokonce dvěma (!) převodovkami: třístupňový automat Hydramatic byl spojen s další dvoustupňovou. 4,92 m dlouhý a aerodynamicky velmi zdařilý vůz se součinitelem odporu vzduchu 0,227 byl prý sériové produkci naprosto nejblíže ze všech. Ale stejně se jí nedočkal.

Zatím nejnovějším přírůstkem je speciál třídy Daytona Prototype, v jeho případě jde ale vyloženě o siluetu, která toho s Corvettou věru mnoho společného nemá. Stejně jako již u vzpomínaného GTP. Debutoval v lednu 2012, je postaven na ocelovém rámu, na karoserii byla použita výhradně uhlíková vlákna. Čistě závodní nasazení prozrazuje i zavěšení všech kol na dvojitých lichoběžnících a vinutých pružinách typu push-rod. Pětistupňový manuál posílá porci newtonmetrů dozadu, vidlicový osmiválec 4,89 l/373 kW je celohliníkový, má dohromady jen 16 ventilů a také rozvod OHV jako původní CERV I... Vracíme se tak zase na začátek. I když představená série nabídla mnohé ukázky tvůrčí invence, některé věci se v Americe prostě léty nemění.

JAKE.AUTO.CZ: Chevrolet Corvette (přehled všech článků)

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Kolik letišť Berlín potřebuje? Obyvatelé města nebudou hlasovat jen o budoucnosti Merkelové Kolik letišť Berlín potřebuje? Obyvatelé města nebudou hlasovat jen o budoucnosti Merkelové

V neděli se bude rozhodovat o budoucnosti Německa, Němci…

Badatelé odhalili poklad, na dně Černého moře se skrýval ohromný hřbitov lodí Badatelé odhalili poklad, na dně Černého moře se skrýval ohromný hřbitov lodí

V Černém moři se podařilo nalézt skutečný hřbitov lodí –…

OBRAZEM: Cesta kapky skla do podoby chladné lahve trvá 110 minut OBRAZEM: Cesta kapky skla do podoby chladné lahve trvá 110 minut

Sklárna v Dubí vyprodukuje za den 600 tisíc lahví.…

Komentář Dušana Šrámka: Podezřelá Pelikánova žaloba Komentář Dušana Šrámka: Podezřelá Pelikánova žaloba

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO) podal kárnou…

 
Zdroj: Autoblog.es, RM Auctions, UCP

Štítky Corvette Chevrolet Design Sportovní Supersport

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 



Hračka pro dospělé: Ke Corvettě vyrobil dálkové ovládání! Hračka pro dospělé: Ke Corvettě vyrobil dálkové ovládání!

Do hodně netradiční úpravy se pustil majitel Chevroletu…

Chevrolet Corvette Stingray se připravuje na oslavy výročí Chevrolet Corvette Stingray se připravuje na oslavy výročí

Chevrolet Corvette do roku 2018, v němž oslaví 65 let od…

 



 
Připomeňte si karosárnu Baur. Vyráběla jedny z nejpodivnějších kabrioletů...

Připomeňte si karosárnu Baur. Vyráběla jedny z nejpodivnějších kabrioletů...

Dnes 07:58

Dnes už neexistující německá firma Baur dlouhá léta stavěla kabriolety na bázi Opelů a BMW. A byla důležitá i pro vznik Porsche 959.




Blesk.cz

Agáta Prachařová po porodu: Nečekané zjištění ohledně druhého dítěte!

Agáta Prachařová po porodu: Nečekané zjištění…

Je to už několik dní, co je Agáta Prachařová (33) maminkou druhého potomka. A pořádně si to užívá. S malou Miou…

Ani v růžovém neoslnila. Melania Trumpová sklidila kritiku za řeč před ženami lídrů

Ani v růžovém neoslnila. Melania Trumpová sklidila…

Melania Trumpová zahájila slavnostní oběd chotí světových lídrů, kteří se sešli na Valném shromáždění OSN. Její…

 

iSport.cz

Boleslavský debutant Růžička: Vyměnil bych cokoliv za tři body

Boleslavský debutant Růžička: Vyměnil bych cokoliv…

Poprvé v sezoně posadil na střídačku týmovou jedničku Brandona Maxwella, poprvé v kariéře se boleslavský brankář…

Čtyřhra do půlnoci. Jak si na sebe Nadal a Berdych zvykali?

Čtyřhra do půlnoci. Jak si na sebe Nadal a Berdych zvykali?

Dlouhý pátek se přehoupl přes půlnoc, když Tomáš Berdych a Rafael Nadal přišli hodnotit závěrečnou čtyřhru. Nick…

 

Reflex.cz

V jednom ohni: Víte, co dělají šéfkuchaři, když mají volno? Obvykle vaří

V jednom ohni: Víte, co dělají šéfkuchaři, když mají…

Samotné jídlo už nestačí. Chce to navíc zážitek. O ten se obvykle nepostarají křišťálové lustry a stříbrné…

Jedete autem do Německa? Dávejte velký pozor, podstatně se tam zvýšily pokuty pro řidiče

Jedete autem do Německa? Dávejte velký pozor,…

Statisíce českých řidičů každý rok použijí silnice v Německu. Teď by měli být ale všichni řidiči za volantem…