Chevrolet Corvette Z06 - čarovné newtonmetry

Chevrolet Corvette Z06 - čarovné newtonmetry

 
 

Americký automobilový sport žije od počátků v těsné symbióze s krychlovými palci, které prý nelze ničím nahradit. Většina zámořských sporťáků odvíjí svůj potenciál od velkoobjemových osmiválců, nejlépe s rozvodem OHV.

Taková je i Corvette, výjimečná mezi ostatními americkými vé-osmičkami svým sexappealem a proslulým bublavým zvukem. Od prapůvodního zajímavě tvarovaného poklidného kabrioletu s dvoustupňovou samočinnou převodovkou a pevnými nápravami se Vette s každou generací proměňuje v žiletkový sporťák a aktuální šestá generace je toho více než dobrým důkazem.

Dosavadní špičková verze Z51 se dnešnímu publiku, zvyklému počítat kilowatty a koně na stovky a sázet se, kdy začnou automobilové motory běžně dosahovat deseti tisíc otáček, však nezdála ještě dost ultimativní, takže nastal čas na druhý návrat ještě slibnějšího přídomku – Z06. Poprvé tento kód potěšil všechny entuziasty již v roce 1963, kdy v tehdy nové Corvettě druhé generace symbolizoval 360 koní, 4 st. mechanickou převodovku a ztvrzený podvozek. Po 38 letech se zkratka vrátila na bok páté generace nejznámějšího Chevroletu za pomocí 385 (o rok později 405) koní a několika postupně zaváděných špičkových technických fines, např. standardně montovaného head-up displeje (2002) či magneto-reologických tlumičů (2003, světová premiéra v sériové výrobě).

Třetí Z06 přichází již po pěti letech a dobře ilustruje prudce stoupající nároky trhu – přidala totiž rovnou 95 koní a celou řadu náročných konstrukčních prvků, společných i pro souběžně vyvíjeného nástupce superúspěšné okruhové verze C5-R. Americké touze po superlativech učiní zadost hned několikrát – nejrychlejší sériová Corvette a nejvýkonnější osobní vůz z koncernu GM, to jsou dva nejzvučnější.

Americká cesta k dosažení špičkových výkonů vedla opět k větší kubatuře a ortodoxní celohliníkový Small Block opět poskočil ve všech možných tabulkách o pěkný kus nahoru. Vznikl na základě evolučního šestilitru LS2 ze současné šesté generace Corvetty, kterému díky převrtání přibyl litr zdvihového objemu - až na legendárních 427 krychlových palců, dostal označení LS7 a stal se nejobjemnějším Small Blockem všech dob. Ovšem přírůstek pěkně zapamatovatelné stovky koní má na svědomí i moderní technika – zvýšený kompresní poměr na 11:1, mazací okruh se suchou klikovou skříní, závodní hliníková hlava válců se sacími ventily, ventilovými tyčkami a pružinami z titanu a výfukovými ventily plněnými sodíkem, lité hliníkové ploché písty s titanovými ojnicemi, lehký jednohmotový setrvačník a nízkoodporové výfukové i sací potrubí. Výsledkem této parádní rovnice je zvýšení jmenovitých otáček na 7000/min., kroutící moment 657 Nm/4800 ot. a především 373 kW/6200 ot., což je rovných 500 koní. Nelze nepřipomenout mýtickou Corvette Sting Ray L88, která v roce 1967 vyvíjela z rovněž sedmilitrového Big Blocku o dalších 50 koní více, ovšem deklarovala jich „pouze“ 430 a navíc k tomu potřebovala štědré dávky 103oktanového benzínu. Nejvyšší rychlost o šest km/h vystoupala do třístovkové stratosféry a zrychlení na 100 km/h se odehraje za cca 4 s (přesný údaj dosud není k dispozici).

Karoserie se vizuálně změnila jen do míry, obvykle dělící sportovní provedení od základního. Přibylo náběrů vzduchu pro motor i brzdy a celkem 76 mm šířky, jdoucích na vrub rozšířených blatníků; výsledný čelní odpor činí výborných Cx 0,31. Větší jsou nyní výdechy, exkluzivní desetipaprsková kolachromované koncovky výfuku. Daleko více změn ovšem přinesla konstrukce – skelet Z06 je zcela nově sestavený celek, který se ve prospěch tuhosti vzdal odnímatelného střešního dílu. Obvodové nosníky vznikají hydroformingem z jediného kusu materiálu a jsou spolu s dalšími odlitky spojeny do moderního celku s malým počtem spojů a svárů. Optimálního rozložení hmotnosti se dosáhlo i s pomocí dalších lehkých materiálů – karbon posloužil k výrobě předních blatníků a spolu s balzovým dřevem(!) tvoří podlahu kabiny.

Podvozek pomáhá optimálnímu rozložení hmotnosti i celkové pevnosti i magnesiovým lůžkem motoru a přední nápravy. Konstrukce náprav se nezměnila, vpředu i vzadu jsou nestejně dlouhá hliníková dvojitá příčná ramena, odpružená příčným listovým perem. Pérovaní je tužší, změny doznala zadní pružina se stabilizátorem. Výraznou vzpruhu však dostaly brzdy; přední kotouče narostly o 30 na 355, zadní o 35 na 340 mm. Přední rudé brzdiče reprezentuje šest pístků se stejným počtem samostatných malých destiček, lépe se přizpůsobujících špičkové zátěži, zadní pak pouze čtyři. Celek podporuje čtyřkanálové ABS Delphi se stabilizačním a protiprokluzovým systémem. Další nej- zapisují rozměry kol; průměr 18/19“ se nemění, ovšem profily 275/35 a 325/30 znamenají rekord mezi všemi Corvettami. Odpovídající přilnavost obstarávají speciální runflat pneumatiky Goodyear, schopné odolávat bočnímu zrychlení přes 1 G a eliminující potřebu rezervního kola.

V interiéru se samozřejmě hýřilo emocemi a sportovním feelingem. Stejně jako ostatní Corvetty 2006 nabízí Z06 menší volant. Restylizovaný přístrojový štít je zdobený logem Z06 a nabízí kromě patřičně ocejchovaného rychloměru a otáčkoměru s červeným polem od 7000 ot. i standardní měřič přetížení, tlakoměr oleje a head-up display. Do standardní výbavy patří dvouzónová klimatizace, dvoubarevné kožené čalounění, xenonové světlomety a mlhovky. Sedačky dostaly pevné sportovní bočnice a přispívají k redukční dietě odstraněním elektrického seřizování. Mezi extra výbavou najdeme hi-fi Bose s integrovaným CD měničem, výsuvný sloupek řízení, vyhřívání sedadel, boční airbagy a GPS navigační systém se satelitním rádiem.

Výroba začne v druhé polovině letošního roku v Bowling Green v Kentucky. Jestli se tohoto šperku dočkáme i na českých silnicích, můžeme jen spekulovat.

Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise

Sněmovna schválila návrh ČSSD na zřízení vyšetřovací…

Babiš nechá Agrofert ve svěřeneckém fondu i po odchodu z úřadu Babiš nechá Agrofert ve svěřeneckém fondu i po odchodu z úřadu

Andrej Babiš by se mohl po odchodu z Ministerstva financí…

Brexit by neměl ohrozit finanční stabilitu eurozóny, tvrdí ECB Brexit by neměl ohrozit finanční stabilitu eurozóny, tvrdí ECB

Odchod Británie z Evropské unie by neměl představovat…

Cesta k druhé televizní digitalizaci je otevřena, sněmovna schválila zákon Cesta k druhé televizní digitalizaci je otevřena, sněmovna schválila zákon

Do února roku 2021 by mělo skončit současné zemské…

 
 

Tapety

Chevrolet Corvette Z06 Chevrolet Corvette Z06
Chevrolet Corvette Z06 Chevrolet Corvette Z06
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Chevrolet Corvette GXC je nejrychlejší elektromobil na světě. Jak rychle jezdí? Chevrolet Corvette GXC je nejrychlejší elektromobil na světě. Jak rychle jezdí?

Elektromobily mají nespornou výhodu v ekonomice provozu,…

Video: Rychlostní rekord pro elektrickou Corvette Video: Rychlostní rekord pro elektrickou Corvette

Elektromobil Genovation GXE se stal oficiálně…

 



 
Golf GTI First Decade Concept: Čtyřsetkoňový hybrid pro Wörthersee

Golf GTI First Decade Concept: Čtyřsetkoňový hybrid pro Wörthersee

Dnes 11:53

Učni Volkswagenu vytvořili už desátou studii pro GTI Treffen u jezera Wörthersee. Tentokrát přestavěli Golfa GTI na hybrid. Společnost mu dělá... elektrický kombík!




Blesk.cz

Jak dnes žije rodina z Dovolené v protektorátu? Děsivé zážitky v nás zůstaly! Vážíme si svobody a jídla

Jak dnes žije rodina z Dovolené v protektorátu?…

 Jsou to dva roky, co rodina Dočekalových a Lustykových žila po dobu dvou měsíců zpět v době protektorátu Čechy…

Cisterna s 28 tunami cementu se zřítila ze srázu na Chrudimsku: Řidič jako zázrakem přežil

Cisterna s 28 tunami cementu se zřítila ze srázu na…

Rychlá jízda se málem stala osudnou řidiči cisterny z ciziny. V nebezpečném úseku na Chrudimsku se v sobotu i s…

 

iSport.cz

United můžou ve finále pomoci Zlínu. Jde jim o peníze či Griezmanna

United můžou ve finále pomoci Zlínu. Jde jim o…

Již dnes usednou fotbalisté, vedení i fanoušci Zlína k televizi a budou fandit Manchesteru United. Pokud totiž…

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Přestupová sága dvou zlínských hvězd končí. Stoper Jakub Jugas (24) podepsal tříletý kontrakt se Slavií a…

 

Reflex.cz

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky. Internet si dělá legraci z Kajínkova propuštění

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky.…

Je to pár hodin, co se Jiří Kajínek zjevil před zástupem novinářů ve svítivě zeleném tílku a po 23 letech poprvé…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…