Chevrolet Corvette Z06 - čarovné newtonmetry

Chevrolet Corvette Z06 - čarovné newtonmetry

 
 

Americký automobilový sport žije od počátků v těsné symbióze s krychlovými palci, které prý nelze ničím nahradit. Většina zámořských sporťáků odvíjí svůj potenciál od velkoobjemových osmiválců, nejlépe s rozvodem OHV.

Taková je i Corvette, výjimečná mezi ostatními americkými vé-osmičkami svým sexappealem a proslulým bublavým zvukem. Od prapůvodního zajímavě tvarovaného poklidného kabrioletu s dvoustupňovou samočinnou převodovkou a pevnými nápravami se Vette s každou generací proměňuje v žiletkový sporťák a aktuální šestá generace je toho více než dobrým důkazem.

Dosavadní špičková verze Z51 se dnešnímu publiku, zvyklému počítat kilowatty a koně na stovky a sázet se, kdy začnou automobilové motory běžně dosahovat deseti tisíc otáček, však nezdála ještě dost ultimativní, takže nastal čas na druhý návrat ještě slibnějšího přídomku – Z06. Poprvé tento kód potěšil všechny entuziasty již v roce 1963, kdy v tehdy nové Corvettě druhé generace symbolizoval 360 koní, 4 st. mechanickou převodovku a ztvrzený podvozek. Po 38 letech se zkratka vrátila na bok páté generace nejznámějšího Chevroletu za pomocí 385 (o rok později 405) koní a několika postupně zaváděných špičkových technických fines, např. standardně montovaného head-up displeje (2002) či magneto-reologických tlumičů (2003, světová premiéra v sériové výrobě).

Třetí Z06 přichází již po pěti letech a dobře ilustruje prudce stoupající nároky trhu – přidala totiž rovnou 95 koní a celou řadu náročných konstrukčních prvků, společných i pro souběžně vyvíjeného nástupce superúspěšné okruhové verze C5-R. Americké touze po superlativech učiní zadost hned několikrát – nejrychlejší sériová Corvette a nejvýkonnější osobní vůz z koncernu GM, to jsou dva nejzvučnější.

Americká cesta k dosažení špičkových výkonů vedla opět k větší kubatuře a ortodoxní celohliníkový Small Block opět poskočil ve všech možných tabulkách o pěkný kus nahoru. Vznikl na základě evolučního šestilitru LS2 ze současné šesté generace Corvetty, kterému díky převrtání přibyl litr zdvihového objemu - až na legendárních 427 krychlových palců, dostal označení LS7 a stal se nejobjemnějším Small Blockem všech dob. Ovšem přírůstek pěkně zapamatovatelné stovky koní má na svědomí i moderní technika – zvýšený kompresní poměr na 11:1, mazací okruh se suchou klikovou skříní, závodní hliníková hlava válců se sacími ventily, ventilovými tyčkami a pružinami z titanu a výfukovými ventily plněnými sodíkem, lité hliníkové ploché písty s titanovými ojnicemi, lehký jednohmotový setrvačník a nízkoodporové výfukové i sací potrubí. Výsledkem této parádní rovnice je zvýšení jmenovitých otáček na 7000/min., kroutící moment 657 Nm/4800 ot. a především 373 kW/6200 ot., což je rovných 500 koní. Nelze nepřipomenout mýtickou Corvette Sting Ray L88, která v roce 1967 vyvíjela z rovněž sedmilitrového Big Blocku o dalších 50 koní více, ovšem deklarovala jich „pouze“ 430 a navíc k tomu potřebovala štědré dávky 103oktanového benzínu. Nejvyšší rychlost o šest km/h vystoupala do třístovkové stratosféry a zrychlení na 100 km/h se odehraje za cca 4 s (přesný údaj dosud není k dispozici).

Karoserie se vizuálně změnila jen do míry, obvykle dělící sportovní provedení od základního. Přibylo náběrů vzduchu pro motor i brzdy a celkem 76 mm šířky, jdoucích na vrub rozšířených blatníků; výsledný čelní odpor činí výborných Cx 0,31. Větší jsou nyní výdechy, exkluzivní desetipaprsková kolachromované koncovky výfuku. Daleko více změn ovšem přinesla konstrukce – skelet Z06 je zcela nově sestavený celek, který se ve prospěch tuhosti vzdal odnímatelného střešního dílu. Obvodové nosníky vznikají hydroformingem z jediného kusu materiálu a jsou spolu s dalšími odlitky spojeny do moderního celku s malým počtem spojů a svárů. Optimálního rozložení hmotnosti se dosáhlo i s pomocí dalších lehkých materiálů – karbon posloužil k výrobě předních blatníků a spolu s balzovým dřevem(!) tvoří podlahu kabiny.

Podvozek pomáhá optimálnímu rozložení hmotnosti i celkové pevnosti i magnesiovým lůžkem motoru a přední nápravy. Konstrukce náprav se nezměnila, vpředu i vzadu jsou nestejně dlouhá hliníková dvojitá příčná ramena, odpružená příčným listovým perem. Pérovaní je tužší, změny doznala zadní pružina se stabilizátorem. Výraznou vzpruhu však dostaly brzdy; přední kotouče narostly o 30 na 355, zadní o 35 na 340 mm. Přední rudé brzdiče reprezentuje šest pístků se stejným počtem samostatných malých destiček, lépe se přizpůsobujících špičkové zátěži, zadní pak pouze čtyři. Celek podporuje čtyřkanálové ABS Delphi se stabilizačním a protiprokluzovým systémem. Další nej- zapisují rozměry kol; průměr 18/19“ se nemění, ovšem profily 275/35 a 325/30 znamenají rekord mezi všemi Corvettami. Odpovídající přilnavost obstarávají speciální runflat pneumatiky Goodyear, schopné odolávat bočnímu zrychlení přes 1 G a eliminující potřebu rezervního kola.

V interiéru se samozřejmě hýřilo emocemi a sportovním feelingem. Stejně jako ostatní Corvetty 2006 nabízí Z06 menší volant. Restylizovaný přístrojový štít je zdobený logem Z06 a nabízí kromě patřičně ocejchovaného rychloměru a otáčkoměru s červeným polem od 7000 ot. i standardní měřič přetížení, tlakoměr oleje a head-up display. Do standardní výbavy patří dvouzónová klimatizace, dvoubarevné kožené čalounění, xenonové světlomety a mlhovky. Sedačky dostaly pevné sportovní bočnice a přispívají k redukční dietě odstraněním elektrického seřizování. Mezi extra výbavou najdeme hi-fi Bose s integrovaným CD měničem, výsuvný sloupek řízení, vyhřívání sedadel, boční airbagy a GPS navigační systém se satelitním rádiem.

Výroba začne v druhé polovině letošního roku v Bowling Green v Kentucky. Jestli se tohoto šperku dočkáme i na českých silnicích, můžeme jen spekulovat.

Autosalon Frankfurt 2017
Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“ Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“

Patrik Diamant, první muž, který v Česku začal šít džíny…

Stav lidských práv na Krymu se pod Ruskem výrazně zhoršil, tvrdí zpráva OSN Stav lidských práv na Krymu se pod Ruskem výrazně zhoršil, tvrdí zpráva OSN

 Dodržování lidských práv se za tři roky ruské okupace na…

Iráčtí Kurdové hlasovali o nezávislosti, Turecko hrozí intervencí Iráčtí Kurdové hlasovali o nezávislosti, Turecko hrozí intervencí

V severním Iráku se dnes konalo referendum o nezávislosti…

Volvo si chce udržet pověst. Podívejte se, na tovární crashtest XC40 Volvo si chce udržet pověst. Podívejte se, na tovární crashtest XC40

Volvo si na bezpečnosti svých vozů zakládá. Své…

 
 

Tapety

Chevrolet Corvette Z06 Chevrolet Corvette Z06
Chevrolet Corvette Z06 Chevrolet Corvette Z06
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse

Z exponátu propagujícího um českých rukou na Světové…

Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

 



Hračka pro dospělé: Ke Corvettě vyrobil dálkové ovládání! Hračka pro dospělé: Ke Corvettě vyrobil dálkové ovládání!

Do hodně netradiční úpravy se pustil majitel Chevroletu…

Chevrolet Corvette GXC je nejrychlejší elektromobil na světě. Jak rychle jezdí? Chevrolet Corvette GXC je nejrychlejší elektromobil na světě. Jak rychle jezdí?

Elektromobily mají nespornou výhodu v ekonomice provozu,…

 



 
Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Včera

Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.




Blesk.cz

Popírač holokaustu musí povinně navštívit „koncentráky“ a napsat o tom

Popírač holokaustu musí povinně navštívit…

Netradiční trest za výroky zlehčující nebo popírající holokaust dostal minulý týden bývalý belgický poslanec…

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z videoher. Marvel vs. Capcom Infinite je šílená bojovka

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z…

Crossovery jsou v komiksovém světě na denním pořádku. Díky expanzi Marvelu již nejsou ničím výjimečným ani na…

 

iSport.cz

Federerův znalec o hvězdném hráči: Co mu doma vyčítají? Jaká je jeho žena?

Federerův znalec o hvězdném hráči: Co mu doma…

Hledání dokonalosti, tak se v angličtině jmenuje biografie Rogera Federera z pera uznávaného švýcarského…

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl, vypiloval i techniku

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl,…

Jeden, dva, tři… osm! Obdivuhodná série Viktorie nekončí, v Mladé Boleslavi jen napsala další kapitolu. S prstem…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

„Root beer“ není pivo v českém slova smyslu, ačkoliv se občas jako kořenové pivo překládá. Je to limonáda, co…

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní rezervace, kterou jinde v Evropě nenajdete

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní…

Když uvidíte na mapě naší republiky nápis Soos, nepropadejte panice - nikdo nevysílá signál volající o pomoc.…