Chevrolet Corvette Z06 - čarovné newtonmetry

Chevrolet Corvette Z06 - čarovné newtonmetry

 
 

Americký automobilový sport žije od počátků v těsné symbióze s krychlovými palci, které prý nelze ničím nahradit. Většina zámořských sporťáků odvíjí svůj potenciál od velkoobjemových osmiválců, nejlépe s rozvodem OHV.

Taková je i Corvette, výjimečná mezi ostatními americkými vé-osmičkami svým sexappealem a proslulým bublavým zvukem. Od prapůvodního zajímavě tvarovaného poklidného kabrioletu s dvoustupňovou samočinnou převodovkou a pevnými nápravami se Vette s každou generací proměňuje v žiletkový sporťák a aktuální šestá generace je toho více než dobrým důkazem.

Dosavadní špičková verze Z51 se dnešnímu publiku, zvyklému počítat kilowatty a koně na stovky a sázet se, kdy začnou automobilové motory běžně dosahovat deseti tisíc otáček, však nezdála ještě dost ultimativní, takže nastal čas na druhý návrat ještě slibnějšího přídomku – Z06. Poprvé tento kód potěšil všechny entuziasty již v roce 1963, kdy v tehdy nové Corvettě druhé generace symbolizoval 360 koní, 4 st. mechanickou převodovku a ztvrzený podvozek. Po 38 letech se zkratka vrátila na bok páté generace nejznámějšího Chevroletu za pomocí 385 (o rok později 405) koní a několika postupně zaváděných špičkových technických fines, např. standardně montovaného head-up displeje (2002) či magneto-reologických tlumičů (2003, světová premiéra v sériové výrobě).

Třetí Z06 přichází již po pěti letech a dobře ilustruje prudce stoupající nároky trhu – přidala totiž rovnou 95 koní a celou řadu náročných konstrukčních prvků, společných i pro souběžně vyvíjeného nástupce superúspěšné okruhové verze C5-R. Americké touze po superlativech učiní zadost hned několikrát – nejrychlejší sériová Corvette a nejvýkonnější osobní vůz z koncernu GM, to jsou dva nejzvučnější.

Americká cesta k dosažení špičkových výkonů vedla opět k větší kubatuře a ortodoxní celohliníkový Small Block opět poskočil ve všech možných tabulkách o pěkný kus nahoru. Vznikl na základě evolučního šestilitru LS2 ze současné šesté generace Corvetty, kterému díky převrtání přibyl litr zdvihového objemu - až na legendárních 427 krychlových palců, dostal označení LS7 a stal se nejobjemnějším Small Blockem všech dob. Ovšem přírůstek pěkně zapamatovatelné stovky koní má na svědomí i moderní technika – zvýšený kompresní poměr na 11:1, mazací okruh se suchou klikovou skříní, závodní hliníková hlava válců se sacími ventily, ventilovými tyčkami a pružinami z titanu a výfukovými ventily plněnými sodíkem, lité hliníkové ploché písty s titanovými ojnicemi, lehký jednohmotový setrvačník a nízkoodporové výfukové i sací potrubí. Výsledkem této parádní rovnice je zvýšení jmenovitých otáček na 7000/min., kroutící moment 657 Nm/4800 ot. a především 373 kW/6200 ot., což je rovných 500 koní. Nelze nepřipomenout mýtickou Corvette Sting Ray L88, která v roce 1967 vyvíjela z rovněž sedmilitrového Big Blocku o dalších 50 koní více, ovšem deklarovala jich „pouze“ 430 a navíc k tomu potřebovala štědré dávky 103oktanového benzínu. Nejvyšší rychlost o šest km/h vystoupala do třístovkové stratosféry a zrychlení na 100 km/h se odehraje za cca 4 s (přesný údaj dosud není k dispozici).

Karoserie se vizuálně změnila jen do míry, obvykle dělící sportovní provedení od základního. Přibylo náběrů vzduchu pro motor i brzdy a celkem 76 mm šířky, jdoucích na vrub rozšířených blatníků; výsledný čelní odpor činí výborných Cx 0,31. Větší jsou nyní výdechy, exkluzivní desetipaprsková kolachromované koncovky výfuku. Daleko více změn ovšem přinesla konstrukce – skelet Z06 je zcela nově sestavený celek, který se ve prospěch tuhosti vzdal odnímatelného střešního dílu. Obvodové nosníky vznikají hydroformingem z jediného kusu materiálu a jsou spolu s dalšími odlitky spojeny do moderního celku s malým počtem spojů a svárů. Optimálního rozložení hmotnosti se dosáhlo i s pomocí dalších lehkých materiálů – karbon posloužil k výrobě předních blatníků a spolu s balzovým dřevem(!) tvoří podlahu kabiny.

Podvozek pomáhá optimálnímu rozložení hmotnosti i celkové pevnosti i magnesiovým lůžkem motoru a přední nápravy. Konstrukce náprav se nezměnila, vpředu i vzadu jsou nestejně dlouhá hliníková dvojitá příčná ramena, odpružená příčným listovým perem. Pérovaní je tužší, změny doznala zadní pružina se stabilizátorem. Výraznou vzpruhu však dostaly brzdy; přední kotouče narostly o 30 na 355, zadní o 35 na 340 mm. Přední rudé brzdiče reprezentuje šest pístků se stejným počtem samostatných malých destiček, lépe se přizpůsobujících špičkové zátěži, zadní pak pouze čtyři. Celek podporuje čtyřkanálové ABS Delphi se stabilizačním a protiprokluzovým systémem. Další nej- zapisují rozměry kol; průměr 18/19“ se nemění, ovšem profily 275/35 a 325/30 znamenají rekord mezi všemi Corvettami. Odpovídající přilnavost obstarávají speciální runflat pneumatiky Goodyear, schopné odolávat bočnímu zrychlení přes 1 G a eliminující potřebu rezervního kola.

V interiéru se samozřejmě hýřilo emocemi a sportovním feelingem. Stejně jako ostatní Corvetty 2006 nabízí Z06 menší volant. Restylizovaný přístrojový štít je zdobený logem Z06 a nabízí kromě patřičně ocejchovaného rychloměru a otáčkoměru s červeným polem od 7000 ot. i standardní měřič přetížení, tlakoměr oleje a head-up display. Do standardní výbavy patří dvouzónová klimatizace, dvoubarevné kožené čalounění, xenonové světlomety a mlhovky. Sedačky dostaly pevné sportovní bočnice a přispívají k redukční dietě odstraněním elektrického seřizování. Mezi extra výbavou najdeme hi-fi Bose s integrovaným CD měničem, výsuvný sloupek řízení, vyhřívání sedadel, boční airbagy a GPS navigační systém se satelitním rádiem.

Výroba začne v druhé polovině letošního roku v Bowling Green v Kentucky. Jestli se tohoto šperku dočkáme i na českých silnicích, můžeme jen spekulovat.

Počet tuzemských obchodů akceptujících bitcoiny stoupl na tisíc Počet tuzemských obchodů akceptujících bitcoiny stoupl na tisíc

Počet tuzemských internetových obchodníků, kteří…

Ve Venezuele probíhají volby. Opozice je bojkotuje Ve Venezuele probíhají volby. Opozice je bojkotuje

Za dohledu 300 tisíc vojáků a policistů začaly v neděli…

Icahn vystoupil proti plánu na převzetí pojišťovny AmTrust. Podíl v ní má i Krúpa Icahn vystoupil proti plánu na převzetí pojišťovny AmTrust. Podíl v ní má i Krúpa

Známý americký investor Carl Icahn ve čtvrtek zveřejnil…

Řepka narazila na strop. V Česku už se jí více pěstovat nebude, říkají experti i ministr Řepka narazila na strop. V Česku už se jí více pěstovat nebude, říkají experti i ministr

Plocha osetá řepkou už nebude v dalších letech růst, ale…

 
 

Tapety

Chevrolet Corvette Z06 Chevrolet Corvette Z06
Chevrolet Corvette Z06 Chevrolet Corvette Z06
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

 



Hračka pro dospělé: Ke Corvettě vyrobil dálkové ovládání! Hračka pro dospělé: Ke Corvettě vyrobil dálkové ovládání!

Do hodně netradiční úpravy se pustil majitel Chevroletu…

Chevrolet Corvette GXC je nejrychlejší elektromobil na světě. Jak rychle jezdí? Chevrolet Corvette GXC je nejrychlejší elektromobil na světě. Jak rychle jezdí?

Elektromobily mají nespornou výhodu v ekonomice provozu,…

 



 
Vozili jsme cement: Co všechno musí řidič takového vozidla zvládnout?

Vozili jsme cement: Co všechno musí řidič takového vozidla zvládnout?

Dnes 11:23

Přeprava cementu v cisternách vyžaduje opravdu zkušené šoféry, základní složka betonu se po nakládce v cementárně chová jako kapalina. Co všechno musí řidič během cesty zvládat?




Blesk.cz

Puma zaútočila na cyklistu: Hlavu mu držela v tlamě! Kamarád ji odlákal, sám zemřel

Puma zaútočila na cyklistu: Hlavu mu držela v tlamě!…

Tragédií skončil v sobotu výlet dvou cyklistů do hor na západě Spojených států, kde na ně zaútočila puma…

Hrůzná nehoda na Slovensku: Ve fordu zemřela česká spolujezdkyně!

Hrůzná nehoda na Slovensku: Ve fordu zemřela česká…

Tragédie se odehrála na Slovensku. U Nového Města v regionu Kysuce se srazila čelně dvě auta. Nehodu nepřežila…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Český tým na MS v hokeji 2018 skončil ve čtvrtfinále, když šel ze třetího místa ve skupině A na tým USA, druhý…

Blake, Chelios, Alfredsson a Lehtinen vstoupili do Síně slávy IIHF

Blake, Chelios, Alfredsson a Lehtinen vstoupili do…

Bývalí obránci Rob Blake z Kanady, Chris Chelios ze Spojených států amerických a útočníci Daniel Alfredsson ze…

 

Reflex.cz

Konec konspirační teorie: Vědci analýzou Hitlerových zubů potvrdili, že diktátor zemřel v roce 1945

Konec konspirační teorie: Vědci analýzou Hitlerových…

Po celá desetiletí se po druhé světové válce objevovaly různé konspirační teorie o tom, že Adolf Hitler nezemřel…

V Zakarpatí je dodnes patrný duch Československa. Uslyšíte češtinu, znají tu Masaryka i Gočára

V Zakarpatí je dodnes patrný duch Československa.…

Prestižní škola a hlavní most v Užhorodu nesou jméno prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua…