Chevrolet Corvette Z06 - čarovné newtonmetry

Chevrolet Corvette Z06 - čarovné newtonmetry

 
 

Americký automobilový sport žije od počátků v těsné symbióze s krychlovými palci, které prý nelze ničím nahradit. Většina zámořských sporťáků odvíjí svůj potenciál od velkoobjemových osmiválců, nejlépe s rozvodem OHV.

Taková je i Corvette, výjimečná mezi ostatními americkými vé-osmičkami svým sexappealem a proslulým bublavým zvukem. Od prapůvodního zajímavě tvarovaného poklidného kabrioletu s dvoustupňovou samočinnou převodovkou a pevnými nápravami se Vette s každou generací proměňuje v žiletkový sporťák a aktuální šestá generace je toho více než dobrým důkazem.

Dosavadní špičková verze Z51 se dnešnímu publiku, zvyklému počítat kilowatty a koně na stovky a sázet se, kdy začnou automobilové motory běžně dosahovat deseti tisíc otáček, však nezdála ještě dost ultimativní, takže nastal čas na druhý návrat ještě slibnějšího přídomku – Z06. Poprvé tento kód potěšil všechny entuziasty již v roce 1963, kdy v tehdy nové Corvettě druhé generace symbolizoval 360 koní, 4 st. mechanickou převodovku a ztvrzený podvozek. Po 38 letech se zkratka vrátila na bok páté generace nejznámějšího Chevroletu za pomocí 385 (o rok později 405) koní a několika postupně zaváděných špičkových technických fines, např. standardně montovaného head-up displeje (2002) či magneto-reologických tlumičů (2003, světová premiéra v sériové výrobě).

Třetí Z06 přichází již po pěti letech a dobře ilustruje prudce stoupající nároky trhu – přidala totiž rovnou 95 koní a celou řadu náročných konstrukčních prvků, společných i pro souběžně vyvíjeného nástupce superúspěšné okruhové verze C5-R. Americké touze po superlativech učiní zadost hned několikrát – nejrychlejší sériová Corvette a nejvýkonnější osobní vůz z koncernu GM, to jsou dva nejzvučnější.

Americká cesta k dosažení špičkových výkonů vedla opět k větší kubatuře a ortodoxní celohliníkový Small Block opět poskočil ve všech možných tabulkách o pěkný kus nahoru. Vznikl na základě evolučního šestilitru LS2 ze současné šesté generace Corvetty, kterému díky převrtání přibyl litr zdvihového objemu - až na legendárních 427 krychlových palců, dostal označení LS7 a stal se nejobjemnějším Small Blockem všech dob. Ovšem přírůstek pěkně zapamatovatelné stovky koní má na svědomí i moderní technika – zvýšený kompresní poměr na 11:1, mazací okruh se suchou klikovou skříní, závodní hliníková hlava válců se sacími ventily, ventilovými tyčkami a pružinami z titanu a výfukovými ventily plněnými sodíkem, lité hliníkové ploché písty s titanovými ojnicemi, lehký jednohmotový setrvačník a nízkoodporové výfukové i sací potrubí. Výsledkem této parádní rovnice je zvýšení jmenovitých otáček na 7000/min., kroutící moment 657 Nm/4800 ot. a především 373 kW/6200 ot., což je rovných 500 koní. Nelze nepřipomenout mýtickou Corvette Sting Ray L88, která v roce 1967 vyvíjela z rovněž sedmilitrového Big Blocku o dalších 50 koní více, ovšem deklarovala jich „pouze“ 430 a navíc k tomu potřebovala štědré dávky 103oktanového benzínu. Nejvyšší rychlost o šest km/h vystoupala do třístovkové stratosféry a zrychlení na 100 km/h se odehraje za cca 4 s (přesný údaj dosud není k dispozici).

Karoserie se vizuálně změnila jen do míry, obvykle dělící sportovní provedení od základního. Přibylo náběrů vzduchu pro motor i brzdy a celkem 76 mm šířky, jdoucích na vrub rozšířených blatníků; výsledný čelní odpor činí výborných Cx 0,31. Větší jsou nyní výdechy, exkluzivní desetipaprsková kolachromované koncovky výfuku. Daleko více změn ovšem přinesla konstrukce – skelet Z06 je zcela nově sestavený celek, který se ve prospěch tuhosti vzdal odnímatelného střešního dílu. Obvodové nosníky vznikají hydroformingem z jediného kusu materiálu a jsou spolu s dalšími odlitky spojeny do moderního celku s malým počtem spojů a svárů. Optimálního rozložení hmotnosti se dosáhlo i s pomocí dalších lehkých materiálů – karbon posloužil k výrobě předních blatníků a spolu s balzovým dřevem(!) tvoří podlahu kabiny.

Podvozek pomáhá optimálnímu rozložení hmotnosti i celkové pevnosti i magnesiovým lůžkem motoru a přední nápravy. Konstrukce náprav se nezměnila, vpředu i vzadu jsou nestejně dlouhá hliníková dvojitá příčná ramena, odpružená příčným listovým perem. Pérovaní je tužší, změny doznala zadní pružina se stabilizátorem. Výraznou vzpruhu však dostaly brzdy; přední kotouče narostly o 30 na 355, zadní o 35 na 340 mm. Přední rudé brzdiče reprezentuje šest pístků se stejným počtem samostatných malých destiček, lépe se přizpůsobujících špičkové zátěži, zadní pak pouze čtyři. Celek podporuje čtyřkanálové ABS Delphi se stabilizačním a protiprokluzovým systémem. Další nej- zapisují rozměry kol; průměr 18/19“ se nemění, ovšem profily 275/35 a 325/30 znamenají rekord mezi všemi Corvettami. Odpovídající přilnavost obstarávají speciální runflat pneumatiky Goodyear, schopné odolávat bočnímu zrychlení přes 1 G a eliminující potřebu rezervního kola.

V interiéru se samozřejmě hýřilo emocemi a sportovním feelingem. Stejně jako ostatní Corvetty 2006 nabízí Z06 menší volant. Restylizovaný přístrojový štít je zdobený logem Z06 a nabízí kromě patřičně ocejchovaného rychloměru a otáčkoměru s červeným polem od 7000 ot. i standardní měřič přetížení, tlakoměr oleje a head-up display. Do standardní výbavy patří dvouzónová klimatizace, dvoubarevné kožené čalounění, xenonové světlomety a mlhovky. Sedačky dostaly pevné sportovní bočnice a přispívají k redukční dietě odstraněním elektrického seřizování. Mezi extra výbavou najdeme hi-fi Bose s integrovaným CD měničem, výsuvný sloupek řízení, vyhřívání sedadel, boční airbagy a GPS navigační systém se satelitním rádiem.

Výroba začne v druhé polovině letošního roku v Bowling Green v Kentucky. Jestli se tohoto šperku dočkáme i na českých silnicích, můžeme jen spekulovat.

Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie

Společnost Huisman ze Sviadnova na Frýdecko-Místecku…

Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura

Čeští investoři se připravují na éru volného kurzu…

Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy

Česká republika hodlá investovat 70 milionů dolarů (1,74…

Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce

Samovýrobci jsou ti, kteří elektrickou energii vyrábějí…

 
 

Tapety

Chevrolet Corvette Z06 Chevrolet Corvette Z06
Chevrolet Corvette Z06 Chevrolet Corvette Z06
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Chevrolet Corvette GXC je nejrychlejší elektromobil na světě. Jak rychle jezdí? Chevrolet Corvette GXC je nejrychlejší elektromobil na světě. Jak rychle jezdí?

Elektromobily mají nespornou výhodu v ekonomice provozu,…

Video: Rychlostní rekord pro elektrickou Corvette Video: Rychlostní rekord pro elektrickou Corvette

Elektromobil Genovation GXE se stal oficiálně…

 



 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s nepřebernou historií a bohatou kulturou!

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s…

Itálie má přes 7 600 kilometrů pobřeží, nejvyšší horu Evropy (Mont Blanc, 4810 m) i nepřeberné historické…

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední chvíle. Jedno vyšetření za druhým!

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední…

Od středeční noci ležela v bezvědomí. Zpěvačka Věra Špinarová (65), na niž její fanoušci nepřetržitě mysleli,…

 

iSport.cz

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s Mountfieldem i na příští sezonu

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s…

V Hradci Králové v těchto dnech slaví historický postup do extraligového semifinále, euforie je neutuchající.  A…

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto jako živá voda

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto…

Dostali šanci a popadli ji. Hodně pevně. Tři čeští nováčci, které povolal do zbraně trenér Karel Jarolím,…

 

Reflex.cz

Předchozí generace měla pocit, že jí patří svět, tato ho považuje za noční můru, říká přední britská ekonomka

Předchozí generace měla pocit, že jí patří svět,…

Britská ekonomka Noreena Hertzová je zázračné dítě. Univerzitu dokončila v 19, o čtyři roky později už radila…

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Ve věku 65 let zemřela v neděli v pražské motolské nemocnici zpěvačka Věra Špinarová. ČTK to dnes oznámil její…