Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chevrolet Corvette Z06 - čarovné newtonmetry

Ladislav Čermák
Americký automobilový sport žije od počátků v těsné symbióze s krychlovými palci, které prý nelze ničím nahradit. Většina zámořských sporťáků odvíjí svůj potenciál od velkoobjemových osmiválců, nejlépe s rozvodem OHV.

Taková je i Corvette, výjimečná mezi ostatními americkými vé-osmičkami svým sexappealem a proslulým bublavým zvukem. Od prapůvodního zajímavě tvarovaného poklidného kabrioletu s dvoustupňovou samočinnou převodovkou a pevnými nápravami se Vette s každou generací proměňuje v žiletkový sporťák a aktuální šestá generace je toho více než dobrým důkazem.

Dosavadní špičková verze Z51 se dnešnímu publiku, zvyklému počítat kilowatty a koně na stovky a sázet se, kdy začnou automobilové motory běžně dosahovat deseti tisíc otáček, však nezdála ještě dost ultimativní, takže nastal čas na druhý návrat ještě slibnějšího přídomku – Z06. Poprvé tento kód potěšil všechny entuziasty již v roce 1963, kdy v tehdy nové Corvettě druhé generace symbolizoval 360 koní, 4 st. mechanickou převodovku a ztvrzený podvozek. Po 38 letech se zkratka vrátila na bok páté generace nejznámějšího Chevroletu za pomocí 385 (o rok později 405) koní a několika postupně zaváděných špičkových technických fines, např. standardně montovaného head-up displeje (2002) či magneto-reologických tlumičů (2003, světová premiéra v sériové výrobě).

Třetí Z06 přichází již po pěti letech a dobře ilustruje prudce stoupající nároky trhu – přidala totiž rovnou 95 koní a celou řadu náročných konstrukčních prvků, společných i pro souběžně vyvíjeného nástupce superúspěšné okruhové verze C5-R. Americké touze po superlativech učiní zadost hned několikrát – nejrychlejší sériová Corvette a nejvýkonnější osobní vůz z koncernu GM, to jsou dva nejzvučnější.

Americká cesta k dosažení špičkových výkonů vedla opět k větší kubatuře a ortodoxní celohliníkový Small Block opět poskočil ve všech možných tabulkách o pěkný kus nahoru. Vznikl na základě evolučního šestilitru LS2 ze současné šesté generace Corvetty, kterému díky převrtání přibyl litr zdvihového objemu - až na legendárních 427 krychlových palců, dostal označení LS7 a stal se nejobjemnějším Small Blockem všech dob. Ovšem přírůstek pěkně zapamatovatelné stovky koní má na svědomí i moderní technika – zvýšený kompresní poměr na 11:1, mazací okruh se suchou klikovou skříní, závodní hliníková hlava válců se sacími ventily, ventilovými tyčkami a pružinami z titanu a výfukovými ventily plněnými sodíkem, lité hliníkové ploché písty s titanovými ojnicemi, lehký jednohmotový setrvačník a nízkoodporové výfukové i sací potrubí. Výsledkem této parádní rovnice je zvýšení jmenovitých otáček na 7000/min., kroutící moment 657 Nm/4800 ot. a především 373 kW/6200 ot., což je rovných 500 koní. Nelze nepřipomenout mýtickou Corvette Sting Ray L88, která v roce 1967 vyvíjela z rovněž sedmilitrového Big Blocku o dalších 50 koní více, ovšem deklarovala jich „pouze“ 430 a navíc k tomu potřebovala štědré dávky 103oktanového benzínu. Nejvyšší rychlost o šest km/h vystoupala do třístovkové stratosféry a zrychlení na 100 km/h se odehraje za cca 4 s (přesný údaj dosud není k dispozici).

Karoserie se vizuálně změnila jen do míry, obvykle dělící sportovní provedení od základního. Přibylo náběrů vzduchu pro motor i brzdy a celkem 76 mm šířky, jdoucích na vrub rozšířených blatníků; výsledný čelní odpor činí výborných Cx 0,31. Větší jsou nyní výdechy, exkluzivní desetipaprsková kola i chromované koncovky výfuku. Daleko více změn ovšem přinesla konstrukce – skelet Z06 je zcela nově sestavený celek, který se ve prospěch tuhosti vzdal odnímatelného střešního dílu. Obvodové nosníky vznikají hydroformingem z jediného kusu materiálu a jsou spolu s dalšími odlitky spojeny do moderního celku s malým počtem spojů a svárů. Optimálního rozložení hmotnosti se dosáhlo i s pomocí dalších lehkých materiálů – karbon posloužil k výrobě předních blatníků a spolu s balzovým dřevem(!) tvoří podlahu kabiny.

Podvozek pomáhá optimálnímu rozložení hmotnosti i celkové pevnosti i magnesiovým lůžkem motoru a přední nápravy. Konstrukce náprav se nezměnila, vpředu i vzadu jsou nestejně dlouhá hliníková dvojitá příčná ramena, odpružená příčným listovým perem. Pérovaní je tužší, změny doznala zadní pružina se stabilizátorem. Výraznou vzpruhu však dostaly brzdy; přední kotouče narostly o 30 na 355, zadní o 35 na 340 mm. Přední rudé brzdiče reprezentuje šest pístků se stejným počtem samostatných malých destiček, lépe se přizpůsobujících špičkové zátěži, zadní pak pouze čtyři. Celek podporuje čtyřkanálové ABS Delphi se stabilizačním a protiprokluzovým systémem. Další nej- zapisují rozměry kol; průměr 18/19“ se nemění, ovšem profily 275/35 a 325/30 znamenají rekord mezi všemi Corvettami. Odpovídající přilnavost obstarávají speciální runflat pneumatiky Goodyear, schopné odolávat bočnímu zrychlení přes 1 G a eliminující potřebu rezervního kola.

V interiéru se samozřejmě hýřilo emocemi a sportovním feelingem. Stejně jako ostatní Corvetty 2006 nabízí Z06 menší volant. Restylizovaný přístrojový štít je zdobený logem Z06 a nabízí kromě patřičně ocejchovaného rychloměru a otáčkoměru s červeným polem od 7000 ot. i standardní měřič přetížení, tlakoměr oleje a head-up display. Do standardní výbavy patří dvouzónová klimatizace, dvoubarevné kožené čalounění, xenonové světlomety a mlhovky. Sedačky dostaly pevné sportovní bočnice a přispívají k redukční dietě odstraněním elektrického seřizování. Mezi extra výbavou najdeme hi-fi Bose s integrovaným CD měničem, výsuvný sloupek řízení, vyhřívání sedadel, boční airbagy a GPS navigační systém se satelitním rádiem.

Výroba začne v druhé polovině letošního roku v Bowling Green v Kentucky. Jestli se tohoto šperku dočkáme i na českých silnicích, můžeme jen spekulovat.

Ladislav Čermák