Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chrysler Pentastar: Technika nového šestiválce

Diskuze (27)
Pentastar je nový šestiválec koncernu Chrysler. Do tří let má pohánět třetinu všech Chryslerů, Dodgů a Jeepů a setkáme se s ním také v nabídce italských značek.

Chrysler Pentastar je zcela novou generací amerického šestiválce. Využívá moderní konstrukci s hliníkovým blokem a rozvodem DOHC. Stane se nástupcem hned čtyř konstrukčních řad: LH, reprezentované motorem 2,7 V6 DOHC s příčnou zástavbou, SOHC V6 ve verzích 3,5 a 4,0 litru s příčnou i podélnou zástavbou, OHV V6 3,3 a 3,8 litru v Chrysleru Voyager a PowerTech 3,7 V6 z Jeepů a pickupů Dodge.

Aby mohl nahradit motory v tak rozmanitých modelech, musel být Pentastar vyvíjen pro pohon předních, zadních i všech kol a příčnou i podélnou zástavbu. Díky širokému uplatnění se ale zároveň značně zjednoduší práce divize Chrylser Powertrain – snížením počtu konstrukčních řad motorů V6 ze čtyř na jednu se zjednoduší výroba. Místo 189 významných motorářských částí se bude nově používat jen 32. Dosavadních 14 vačkových hřídelí nahradí 4 varianty, místo 21 variant sacích traktů se budou dodávat jen dvě a 32 různých výfukových svodů nahradí jediné univerzální. Tato redukce s sebou nese úspory nákladů ve všech fázích výroby i servisu.

Konstrukce motoru

Pentastar využívá konvenční uspořádání V6 s úhlem sevření válců 60°. Blok je hliníkový s ocelovými vložkami, s délkou 503 mm je o 94 mm kratší než 3,7 V6 v Jeepech a o 34 mm než 3,5 V6 v Chryslerech.

Písty jsou hliníkové na kovaných ojnicích, kompresní poměr je ve všech variantách 10,2:1. Klikový hřídel má o 83 % větší pevnost v krutu.

Zvýšení účinnosti hledal Chrysler mj. v mazacím systému. Čerpadlo s variabilní dodávkou mazací kapaliny mění množství i tlak oleje použitého k mazání motoru. Řídicí jednotka motoru sleduje nároky motoru na mazání a podle těchto údajů posílá pokyny solenoidovému ventilu, který přepíná mezi vysokým a nízkým tlakem a mění velikost komůrek pod lopatkami čerpadla.

Obecně má motor do 3500 min-1 k dispozici nízký tlak oleje a nad touto hranicí vysoký. Změna je ovšem plynulá a její skutečné načasování se odvíjí od zátěže motoru a teploty oleje. Za studena, kdy je olej hustší, čerpadlo přepravuje menší množství, zahřátý olej je řidší a tvoří tenčí vrstvu, motor jej proto potřebuje víc. Smyslem této inovace je ušetřit energii, kterou se jinak plýtvá při pohonu olejového čerpadla.

Objem náplně mazacího systému je 5,7 litrů. V otázce intervalů výměny je Chrysler konzervativní a raději požaduje častější obměnu motorového oleje – konkrétně po 13 tisících km.

Hlavy motoru jsou hliníkové, se čtyřmi vačkovými hřídeli. Průměr sacích ventilů je 39 mm a výfukových 30 mm, všechny čtyři vačky disponují variabilním časováním. Škrtící klapka se nachází před lehkým plastovým sacím traktem, má v průměru 74 mm.

Vstřikování je konvenční vícebodové. Motor je standardně schopen spalovat benzin i směs etanolu E85.

Aplikace

První verze zážehové pohonné jednotky V6 má při vrtání 96 a zdvihu 83 mm objem 3,6 litru. Z něj poskytuje výkon 213 kW při 6350 min-1, maximální otáčky jsou pak 7200 min-1. Točivý moment vrcholí hodnotou 353 Nm ve 4300 min-1, přičemž 90 procent je k dispozici od 1800 do 6350 min-1.

Prvním modelem, kde se objeví nový Pentastar, je Jeep Grand Cherokee. Zde nový motor mezigeneračně představuje nárůst výkonu o 38 % proti dosavadním 154 kW, při 11% poklesu spotřeby. Nový agregát je také o 42 kg lehčí.

Dodge Avenger, Chrysler 200 (nástupce modelu Sebring) a Dodge Journey si výkonově polepší o 13 %, budou mít 208 kW místo 184 kW u dosavadního, o 19 kg těžšího, 3,5litru. Minivany Chrysler Voyager/Town&Country a Dodge Caravan budou mít také 208 kW, oproti 145 kW u 3,8 V6 OHV (+44 %) a 185 kW u 4,0 V6 SOHC (+13 %).

Dodge Charger 3,6 V6 Pentastar se bude moci pochlubit 216 kW. Zatím nejvýkonnější verze zamíří do muscle car Dodge Challenger, zde bude mít nový šestiválec 227 kW a také vyšší točivý moment (363 Nm).

Motor Pentastar využije také skupina Fiat. V roce 2012 přijde Alfa Romeo Giulia, nástupce řady 159. Šestiválec v její nabídce téměř jistě nebude chybět. Pravděpodobné je i jeho umístění do chystaného SUV Alfa Romeo, které využije platformu budoucího Jeepu Cherokee, MPV Lancia na základě Chrysler Voyager a sedanu Lancia, který bude sesterským modelem Chrysleru 300C. Vyloučeno není ani nasazení do nových modelů značky Maserati.

Dřívější neoficiální prohlášení také zmiňovala připravovanou variantu, kdy bude motor Chrysler Pentastar osazen hydraulickým ovládáním ventilů MultiAir od Fiat Powertrain Technology.

Diskuze (27)
17. 2. 2011 11:38
Re: Maserati
dobře už bylo, no musí prostě začít vyrábět sra*ky, abychom si nastávajících elektromobilů více vážili.
17. 2. 2011 11:36
Re: olejove cerpadlo
no co, budeme na jistotu, točit jen 3 tis ot., protože ten ventil bude za 2 roky a 100 tkm, pěkně vyčvachtanej, měnit ho bude pěkná pakárna a určitě na palubce bude měřák tlaku oleje :no:
17. 2. 2011 11:32
Re: Výměna oleje po 13tkm?
Už vidím servisní intervaly u Fiatu, Selenia 20K - 30 tis km, to ty motory budou po záruce na sra*ku
Avatar - Barrichello
3. 11. 2010 09:21
Re: Výměna oleje po 13tkm?
Tak kontrolku tlaku pneu tam mam, a Low Washer to uměl hlásit už i Sebring. Kontrolu opotřebení destiček to ale taky nemá...V inzerátech se tahle fičurka ráda zminuje, žel je pravdivá tak u 35% aut z těch inzerátů....Musí na to taky bejt destičky....

Náhlou, velkou ztrátu olej singalizuje kontrolka "závada mazání, nízký tlak". A samozřejmě pak následně kontrolka Mailfunction light (Check Egnine). Zas tak blbý to není.
2. 11. 2010 12:49
Re: Výměna oleje po 13tkm?
no právě, podle mě je to docela jednoduchá fičúra a překvapuje mě, že to třeba právě 300C nemá. Když ti teď auta hlídají kapalinu v ostřekovačích, tlaky v pneu, opotřebení destiček a já nevím co všechno.

Já taky vím, kdy jsem měnil olej, ale nikdy nevíš co se může stát a zmizí ti ze dne na den. A to by pak právě měl signalizovat PC (teda aspoň doufám! >:-[] ) Abys to nemusel kontrolovat růčo před každou jízdou.

Když měníš po 6tis tak chápu, že je pro tebe směrodatný údaj časový (asi za ten čas nenalítáš 50tis km že)