7.11. 2017 ČTK

Největší hráč mezi elektromobily? Čína, pochopitelně...

Největší hráč mezi elektromobily? Čína, pochopitelně...

Čína se stala největším podporovatelem elektrických aut na světě a transformuje tím automobilový průmysl od Detroitu až po Jokohamu.

Vláda pumpuje obrovské množství peněz do naplnění vize Číny jakožto vládce technologií zítřka. Změnit tvář několika průmyslových odvětví se Číně již podařilo, rozsah začínající transformace je však nesrovnatelně větší, napsal americký deník The New York Times.

Čína si stanovila cíl mít do roku 2025 pětinu automobilů v zemi na alternativní pohony. V září pak přijala regulace, které nařizují světovým výrobcům prodávat v Číně více aut na alternativní paliva, pokud zde chtějí nadále prodávat ta se spalovacími motory. Už teď je přitom Čína největším výrobcem a distributorem elektrických aut na světě. Letos by se jich zde mělo prodat zhruba 300.000, tedy trojnásobek předpokládaného množství oproti USA.

"Nacházíme se na významné křižovatce pro vývoj čínského automobilového průmyslu, potažmo i toho světového," řekl během návštěvy Šanghaje šéf marketingu značky Volkswagen Jürgen Stackmann.

Skupina automobilek chce vytvořit evropskou síť dobíjecích stanic

Pokud Čína uspěje, což není vůbec jisté, Peking se ocitne v první linii inovace globálního automobilového průmyslu, tedy sektoru, který po více než 100 let formoval celé komunity a jejich touhy. Naprosto nepředstavitelná pozice ještě před pár desítkami let, kdy byla Čína spojována s úplně jiným ekologickým dopravním prostředkem: klasickým černým bicyklem značky Flying Pigeon.

Čína v otázce vývoje nemá příliš na vybranou. Je samozřejmě pravda, že elektrická vozidla krásně zapadají do plánu stát se světovým lídrem v oblasti futuristických technologií jako umělá inteligence, Čína se ale zároveň obává temné budoucnosti, ve které její města neustále přikrývá smog a země je závislá na zahraničních dodávkách ropy.

Elektrická auta jsou i proto v Pekingu, Šanghaji či Šen-čenu stále běžnější a vliv trendů nejlidnatější země světa na zahraniční trhy je značný. Číňané kupují víc aut koncernu General Motors než Američané a Čína je například druhým největším odbytištěm americké automobilky Tesla. GM a Ford minulý týden oznámily plán přidat do své nabídky celkem 33 modelů s elektrickým pohonem, zatímco světové značky včetně Volkswagenu přesouvají velkou část výzkumu a výroby elektrických vozidel do Číny. Čína na ně zároveň tlačí, aby své poznatky sdílely s místními společnostmi.

Čína zavádí kvóty na ekologické vozy. Co to znamená pro výrobce?

Mnozí tvrdí, že v Číně roste domácí konkurence zahraničním značkám za pomoci neférové vládní podpory. Čínští výrobci říkají, že jejich stát usiluje o politiku rozvoje špičkového průmyslu založenou na zdravém rozumu. "V Číně máme v průmyslu velké štěstí, protože vláda nám poskytuje základy," zhodnotil zakladatel čínské firmy NIO Company vyrábějící elektromobily Li Pin.

Přesto zatím čínské firmy nedokázaly prorazit s vlastními modely, a to jak na domácím trhu, tak v zahraničí. Většina čínských elektromobilů je drahá a nevzhledná, na rozdíl od elegantních linií a dveří "á la jestřábí křídla" nejnovějšího modelu Tesla. Od naplnění ekologických cílů pak Čínu dělí další překážka. Skoro 75 procent čínské elektřiny vzniká v tepelných elektrárnách, které ovzduší znečišťují ještě více než spalování benzinu. I s pohonem na elektřinu jsou auta v Číně zatím "špinavá".

Zavedení elektrických aut v Číně je nicméně logické. Zdejší stísněná a hustě zalidněná města znamenají menší přepravní vzdálenosti vhodné pro elektromobily, přičemž delší cesty by pokryla rozvinutá síť vysokorychlostní železniční dopravy.

"Neuvažuji o koupi benzinového auta, protože jsem se doslechl, že budou zakázaná," řekl právník ze Šanghaje Siung Ťiang-chuaj. Vlastní dva elektromobily čínské výroby a pochvaluje si nízké provozní náklady. "Myslím, že budoucnost patří elektrickým autům," dodal.

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jany Havligerové: Kolik má brát politik Glosa Jany Havligerové: Kolik má brát politik

Poslanci zasedli do lavic a čeká je horký týden. Nejen…

Šéfem Senátu bude Jaroslav Kubera Šéfem Senátu bude Jaroslav Kubera

Novým předsedou Senátu se stal Jaroslav Kubera z ODS. Ve…

Komentář Roberta Maleckého: Palermský atentát Komentář Roberta Maleckého: Palermský atentát

V roce 2018 se „Sarajevo“ proměnilo v „Palermo“. Premiér…

Růst české ekonomiky zpomaluje Růst české ekonomiky zpomaluje

Česká ekonomika ve třetím čtvrtletí zpomalila meziroční…

 

Štítky Elektromobil

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 130 LR drtila monstra Skupiny B. Stačilo k tomu 130 koní a šikovné ruce Škoda 130 LR drtila monstra Skupiny B. Stačilo k tomu 130 koní a šikovné ruce

Soutěžní stotřicítka s přídomkem LR není tak slavná jako…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 





 
Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo 2WD Elegance – Nenechte se ošálit!

TEST: Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo 2WD Elegance – Nenechte se ošálit!

Dnes 12:50

Loni představená už pátá generace Hondy CR-V se na první pohled liší jen málo od svého předchůdce. Pod podobnými tvary karoserie přitom ukrývá od základu novou techniku!




Blesk.cz

Fantastická zvířata podruhé: Lákají na efekty a hrdiny, které chceme vidět

Fantastická zvířata podruhé: Lákají na efekty a…

Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny jsou v kinech. Nový příběh J. K. Rowlingové se staronovými postavami…

V krokodýlím výběhu našli boty, kraťasy a krev: VIDEO odhalilo něco šokujícího

V krokodýlím výběhu našli boty, kraťasy a krev:…

Když zoologové ze zvířecí farmy na Floridě přišli do výběhu krokodýlů, nestačili se divit. Vedle 3,5 metru…

 

iSport.cz

Bitva ve hře FIFA 19! Jankto porazil Krejčího a prozradil, proč je tak dobrý

Bitva ve hře FIFA 19! Jankto porazil Krejčího a…

Bylo to utkání staré a nové školy. Fotbaloví reprezentanti Ladislav Krejčí (26) a Jakub Jankto (22) si to před…

Šilhavý vysvětluje: Jak vybral Dočkala za lídra?  Vrátil se i ke konci ve Slavii

Šilhavý vysvětluje: Jak vybral Dočkala za lídra?…

Dostal do ruky rozháraný národní tým pochybující ve vlastní schopnosti. Během osmi pracovních dnů zatočil…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Opozice už Babišovo vzteklé vysvětlování nepotřebuje. Vláda padne, nebo ne

Karel Steigerwald: Opozice už Babišovo vzteklé…

Důležité není, jestli byl Babiš estébákem kdysi, význam má, že je estébákem dnes. Jeho argumentace má všechny…

Jaroslav Kubera z ODS je novým předsedou Senátu. Získal skoro dvakrát víc hlasů než jeho konkurent

Jaroslav Kubera z ODS je novým předsedou Senátu.…

Ve druhém kole volby získal Kubera (71), který je senátorem už 18 let, 46 hlasů, zatímco kandidát KDU-ČSL Václav…