29.6. 2018 Ondřej Lilling

Jízdní dojmy s Citroënem Berlingo: Stále skvělý rodinný parťák

 

Stěžejní model francouzské automobilky přijíždí ve třetí generaci. Nešetří stylem, ale jeho silnou stránkou je pořád hlavně praktičnost.

Citroen Berlingo se za více než dvě desítky let dočkal teprve třetí generace. Ta úplně první se představila v roce 1996, druhá s námi vydržela až do dnešních dní. A i v závěru byla u zákazníků velmi oblíbená. Celkově se modelu Berlingo prodalo přes 1,7 milionu vozů a v 17 zemích je to nejprodávanější model značky. Z toho můžete vytušit, jak velká očekávání má automobilka od nové generace.

Design se nese v duchu ostatních modelů značky, přední světlomety jsou tedy rozděleny tak, jak je u Citroënu zvykem. Na vrcholu se nachází diody denního svícení, které plynule přechází v horizontální lištu s logem, v dolní části se nachází hlavní svítilny.

S nelakovanými plasty karoserie auto působí robustně, bok auta navíc chrání plasty Airbump. Kolmá záď sice příliš vizuálně atraktivní není, vynahrazuje to však velikostí zavazadlového prostoru. Okno zavazadelníku lze navíc individuálně otevřít.

Vedle osmi laků karoserie je možné design dále odlišit jedním ze dvou designových paketů. Oranžový paket má kromě doplňků v této barvě také speciální sedmnáctipalcové disky a spodní část nárazníků je vyvedena v barvě karoserie. Celkem je k dispozici 24 různých barevných kombinací, od těch více nenápadných až po poměrně extravagantní, takže by si měl vybrat každý. Cílovou skupinou jsou totiž buď mladí, aktivní zákazníci, nebo naopak starší generace.

Ve srovnání s nekonvenčním zevnějškem je však interiér naprosto tradiční. A to je jedině dobře. Na rozdíl od sourozeneckého peugeotu tady najdete klasický volant a přístrojový panel, poloha za volantem je tedy velmi dobrá. Také rozložení ovládacích prvků je příjemné a intuitivní. Dotykový displej zde sice nechybí, ale klimatizace má naštěstí klasické ovladače.

Rozměry„M“„XL“
Délka (mm)44034753
Šířka (mm)21072107
Výška (mm)18441849
Rozvor (mm)27852975
Základní zavazadlový prostor (l)7751050
Sklopená 2. řada (l)14141672

Z pohledu zpracování udělalo mezigeneračně Berlingo velký krok kupředu. Horizontálně členěná palubní deska je přehledná a materiály jsou na poměry třídy velmi slušné. Středový tunel je poměrně subtilní a do prostoru pro posádku zasahuje jen minimálně, takže se nebojte otlačeného kolene při dlouhých cestách. To by však mohlo nastat v případě, že si připlatíte za schránku mezi předními sedadly, která je prostorově o poznání výraznější.

Sedadla je možné individuálně sklápět do roviny a najdete tu až 28 odkládacích míst. Zajímavé jsou například dvě přihrádky před spolujezdcem, kromě té “klasické” se na vrcholu palubní desky nachází ještě jedna v místě, kde normálně bývá airbag. Není to ale pochopitelně na úkor bezpečnosti, airbag se přesunul do stropu. Schránka je klimatizovaná a bez problémů se do ní vejde patnáctipalcový notebook, takže je opravdu velká.

Ženeva 2018: Citroën Berlingo nejde přehlédnout. Jak je na tom s praktičností?

Výborná je také polička ve stropě, která prochází středem auta. Je průsvitná a v noci zároveň podsvícená, pro nějaké drobnosti úplně ideální. Vedle toho se na stropě v zavazadlovém prostoru nachází box o kapacitě 92 litrů a nosnosti 10 kilogramů. Z kufru je možné jej vyklopit směrem dolů, z druhé řady sedadel se do něj dostanete skrze posuvná dvířka.

Nová i stará technika

Technika se změnila stejně zásadním způsobem jako design. Podvozková platforma však není zcela nová. Přední část auta sice stojí na modulární platformě EMP2, zadní část však využívá platformu minulé generace, které Berlingo vděčí za nosnost a šířku zavazadlového prostoru.

Ten se liší podle toho, jaké provedení auta zvolíte. Nově se totiž Berlingo nabízí ve dvou různých délkách. Už základní “M” nabídne velmi slušných 775 litrů, což je o 100 litrů více než u minulé generace. Se sklopenými sedadly ve druhé řadě objem naroste na 1414 litrů.

Prodloužené provedení “XL” má o 190 milimetrů delší rozvor a celkově je o 350 milimetrů delší. Standardně je sedmimístné, takže v plném obsazení disponuje 209 litry zavazadlového prostoru. V pětimístném provedení (tedy s vyjmutými sedadly) nabídne zavazadelník 1050 litrů, a pokud sklopíte i sedadla ve druhé řadě, dočkáte se 1672 litrů. Pro převážení dlouhých předmětů je možné sklopit i sedadlo spolujezdce, takže do krátké verze nasoukáte až 2,7 metru dlouhý předmět, u verze “XL” je to 3,05 metru.

MotorVýkon (kW / ot./min.)Točivý moment (Nm / ot./min.)
PureTech 110 (6M)81 / 5500205 / 1750
PureTech 130 (8A)96 / 5500230 / 1750
BlueHDi 75 (5M)56 / 3500230 / 1750
BlueHDi 100 (5M)75 / 3500250 / 1750
BlueHDi 130 (6M)96 / 3750300 / 1750
BlueHDi 130 (8A)96 / 3750300 / 1750

Paleta pohonných jednotek je poměrně skromná. Zážehové pohonné jednotky zastupuje dvanáctistovka naladěná na 81 kW spojená se šestistupňovou manuální převodovkou, provedení s osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin je naladěno na 96 kW.

Vznětové jednotky se spoléhají výhradně na novou patnáctistovku BlueHDi. Základní verze nabídne 56 kW a kombinována je s pětistupňovou manuální převodovkou. To platí i pro výkonnější verzi s 75 kW. Až vrcholná verze naladěná na 96 kW je spojena se šestistupňovou manuální skříní, volitelně pak s osmistupňovou automatickou převodovkou.

Na prezentaci byly k dispozici výhradně krátké verze karoserie. První kilometry jsme absolvovali ve verzi se zážehovým motorem a manuální převodovkou. Šlo o poměrně dobrou kombinaci, motor je skvěle odhlučněn, výraznějším hlukem se projevuje až ve vysokých otáčkách, což však platí i pro ostatní tříválcové motory. Dynamika auta byla ve dvoučlenném obsazení dostačující, pokud ale plánujete jezdit v plném obsazení, sáhněte raději po výkonnější verzi. Velké rezervy totiž tento motor neměl. Klidnějším řidičům ale bude stačit. Řazení manuální převodovky však nebylo ideální, dráhy jsou příliš dlouhé a ani přesnost řazení nebyla příkladná.

TEST 2012: Citroën Berlingo XTR 1,6 HDi – O centimetr navíc

Po přesednutí do vrcholné verze s dieselem a osmistupňovým automatem bylo všechno v naprostém pořádku. Ani tady o motoru prakticky nevíte, byť je pochopitelně o trochu hlučnější než zážehový motor. Komfort jízdy je ale díky samočinné převodovce ještě lepší, do rodinného auta se automatická převodovka zkrátka hodí mnohem více a Berlingo není výjimkou. Sladění převodovky s motorem je na velmi slušné úrovni, změna převodových stupňů probíhá hladce, momenty zaváhání bych dokázal spočítat na prstech jedné ruky. Občas se totiž stalo, že převodovka příliš otálela s řazením na vyšší převodový stupeň.

Velmi příjemným překvapením byl podvozek, který je hodně komfortní. Auto přitom prakticky netrpělo klasickým neduhem osobních dodávek, které v nenaloženém stavu nepříjemně poskakují. To není případ Berlinga, které nerovnosti filtruje velmi dobře. Asi nepřekvapí, že řízení je hodně přeposilované a naprosto postrádá jakoukoli zpětnou vazbu. Vedle toho mi nepřišlo ani příliš přesné, při průjezdu zatáčkou bylo potřeba neustále jemně korigovat směr. Není to ale sportovní hatchback, takže kritika v tomto ohledu není na místě.

Velký posun kupředu se odehrál také v oblasti odhlučnění, které je na poměry dodávek skutečně výborné. I díky tomu jsem zaregistroval, že audiosystém hraje velmi dobře, nepostrádá basy a má velmi čistý přednes. Svoji práci tedy Berlingo odvádí na jedničku. Jedinou otázkou, kterou zbývá zodpovědět, je cena. Ta zatím není k dispozici, dá se však předpokládat, že oproti stávající generaci půjde o trochu nahoru. Třetí generace je však ve všech ohledech tak výrazně lepší, že si navýšení ceny u zákazníků bez problémů obhájí.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump se pokusil usmířit s demokraty. Marně Trump se pokusil usmířit s demokraty. Marně

Kvůli rozpočtové krizi klesá popularita prezidenta i v…

Labouristé chystají návrh na odklad brexitu, tvrdí britská média Labouristé chystají návrh na odklad brexitu, tvrdí britská média

Vedení opozičních labouristů zvažuje podporu návrhu…

Miloš Zeman v rozhovoru pro Blesk: Blbci u Palacha, vyhazov za šikanu a odhalený důchod Miloš Zeman v rozhovoru pro Blesk: Blbci u Palacha, vyhazov za šikanu a odhalený důchod

Český prezident Miloš Zeman byl už po 16. hostem pořadu S…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Citroënem Berlingo: Stále…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště? The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště?

Jedenáct dlouhých měsíců. Tak dlouho jsme čekali na…

 






 
Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Dnes 18:19

Golf VIII už vlastně nemá co skrývat. Po tovární skice i sérii špionážních snímků a videí jsou tu další fotky bez maskování. Populární kompakt se odhaluje v takřka celé své kráse.




Blesk.cz

Zůstaneme jako národ křupany? Maturitní ples prestižního gymnázia očima Františky

Zůstaneme jako národ křupany? Maturitní ples…

Byl to nostalgií se stopu trpkosti a beznaděje doprovozený večer. Miluji tanec, ale plesy ráda nemám. Nikdy jsem…

Zemřel producent Terminátora a Ramba Andrew Vajna (†74): Hasta la vista, napsal Orbán

Zemřel producent Terminátora a Ramba Andrew Vajna…

Ve věku 74 let ve svém domově v Budapešti zemřel filmový producent a podnikatel Andrew Vajna. Informovala o tom…

 

iSport.cz

Petřiny oběti! Soupeřky se baví žhavou formou Kvitové, založily klub

Petřiny oběti! Soupeřky se baví žhavou formou…

Zlaté dítě z Floridy Amanda Anisimová vyprávěla se sebevědomím svých sedmnácti let, že hodlá už letos vyhrát…

SESTŘIHY: Plzeň skolila Oceláře, Kometa padla. Pardubice vyhrály 6:2!

SESTŘIHY: Plzeň skolila Oceláře, Kometa padla.…

SOUHRN | Po skaplu rozjetého Mountfieldu si smlsli i na lídrovi soutěže. Plzeňští hokejisté v rámci 37. kola…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Mistrovský dialog kancléře Mynáře se soudcem si zaslouží potlesk

Karel Steigerwald: Mistrovský dialog kancléře Mynáře…

Přečetl jsem si dialog kancléře Mynáře s panem předsedou Nejvyššího správního soudu z dob, kdy tím předsedou…

Sex, drogy a nespoutaná zábava: Unikátní pohled do zákulisí čínských nočních podniků

Sex, drogy a nespoutaná zábava: Unikátní pohled do…

Ukrajinec Sergej Melničenko se v roce 2015 přestěhoval do Hongkongu, kde se začal živit jako model a tanečník.…