29.6. 2018 Ondřej Lilling

Jízdní dojmy s Citroënem Berlingo: Stále skvělý rodinný parťák

 

Stěžejní model francouzské automobilky přijíždí ve třetí generaci. Nešetří stylem, ale jeho silnou stránkou je pořád hlavně praktičnost.

Citroen Berlingo se za více než dvě desítky let dočkal teprve třetí generace. Ta úplně první se představila v roce 1996, druhá s námi vydržela až do dnešních dní. A i v závěru byla u zákazníků velmi oblíbená. Celkově se modelu Berlingo prodalo přes 1,7 milionu vozů a v 17 zemích je to nejprodávanější model značky. Z toho můžete vytušit, jak velká očekávání má automobilka od nové generace.

Design se nese v duchu ostatních modelů značky, přední světlomety jsou tedy rozděleny tak, jak je u Citroënu zvykem. Na vrcholu se nachází diody denního svícení, které plynule přechází v horizontální lištu s logem, v dolní části se nachází hlavní svítilny.

S nelakovanými plasty karoserie auto působí robustně, bok auta navíc chrání plasty Airbump. Kolmá záď sice příliš vizuálně atraktivní není, vynahrazuje to však velikostí zavazadlového prostoru. Okno zavazadelníku lze navíc individuálně otevřít.

Vedle osmi laků karoserie je možné design dále odlišit jedním ze dvou designových paketů. Oranžový paket má kromě doplňků v této barvě také speciální sedmnáctipalcové disky a spodní část nárazníků je vyvedena v barvě karoserie. Celkem je k dispozici 24 různých barevných kombinací, od těch více nenápadných až po poměrně extravagantní, takže by si měl vybrat každý. Cílovou skupinou jsou totiž buď mladí, aktivní zákazníci, nebo naopak starší generace.

Ve srovnání s nekonvenčním zevnějškem je však interiér naprosto tradiční. A to je jedině dobře. Na rozdíl od sourozeneckého peugeotu tady najdete klasický volant a přístrojový panel, poloha za volantem je tedy velmi dobrá. Také rozložení ovládacích prvků je příjemné a intuitivní. Dotykový displej zde sice nechybí, ale klimatizace má naštěstí klasické ovladače.

Rozměry„M“„XL“
Délka (mm)44034753
Šířka (mm)21072107
Výška (mm)18441849
Rozvor (mm)27852975
Základní zavazadlový prostor (l)7751050
Sklopená 2. řada (l)14141672

Z pohledu zpracování udělalo mezigeneračně Berlingo velký krok kupředu. Horizontálně členěná palubní deska je přehledná a materiály jsou na poměry třídy velmi slušné. Středový tunel je poměrně subtilní a do prostoru pro posádku zasahuje jen minimálně, takže se nebojte otlačeného kolene při dlouhých cestách. To by však mohlo nastat v případě, že si připlatíte za schránku mezi předními sedadly, která je prostorově o poznání výraznější.

Sedadla je možné individuálně sklápět do roviny a najdete tu až 28 odkládacích míst. Zajímavé jsou například dvě přihrádky před spolujezdcem, kromě té “klasické” se na vrcholu palubní desky nachází ještě jedna v místě, kde normálně bývá airbag. Není to ale pochopitelně na úkor bezpečnosti, airbag se přesunul do stropu. Schránka je klimatizovaná a bez problémů se do ní vejde patnáctipalcový notebook, takže je opravdu velká.

Ženeva 2018: Citroën Berlingo nejde přehlédnout. Jak je na tom s praktičností?

Výborná je také polička ve stropě, která prochází středem auta. Je průsvitná a v noci zároveň podsvícená, pro nějaké drobnosti úplně ideální. Vedle toho se na stropě v zavazadlovém prostoru nachází box o kapacitě 92 litrů a nosnosti 10 kilogramů. Z kufru je možné jej vyklopit směrem dolů, z druhé řady sedadel se do něj dostanete skrze posuvná dvířka.

Nová i stará technika

Technika se změnila stejně zásadním způsobem jako design. Podvozková platforma však není zcela nová. Přední část auta sice stojí na modulární platformě EMP2, zadní část však využívá platformu minulé generace, které Berlingo vděčí za nosnost a šířku zavazadlového prostoru.

Ten se liší podle toho, jaké provedení auta zvolíte. Nově se totiž Berlingo nabízí ve dvou různých délkách. Už základní “M” nabídne velmi slušných 775 litrů, což je o 100 litrů více než u minulé generace. Se sklopenými sedadly ve druhé řadě objem naroste na 1414 litrů.

Prodloužené provedení “XL” má o 190 milimetrů delší rozvor a celkově je o 350 milimetrů delší. Standardně je sedmimístné, takže v plném obsazení disponuje 209 litry zavazadlového prostoru. V pětimístném provedení (tedy s vyjmutými sedadly) nabídne zavazadelník 1050 litrů, a pokud sklopíte i sedadla ve druhé řadě, dočkáte se 1672 litrů. Pro převážení dlouhých předmětů je možné sklopit i sedadlo spolujezdce, takže do krátké verze nasoukáte až 2,7 metru dlouhý předmět, u verze “XL” je to 3,05 metru.

MotorVýkon (kW / ot./min.)Točivý moment (Nm / ot./min.)
PureTech 110 (6M)81 / 5500205 / 1750
PureTech 130 (8A)96 / 5500230 / 1750
BlueHDi 75 (5M)56 / 3500230 / 1750
BlueHDi 100 (5M)75 / 3500250 / 1750
BlueHDi 130 (6M)96 / 3750300 / 1750
BlueHDi 130 (8A)96 / 3750300 / 1750

Paleta pohonných jednotek je poměrně skromná. Zážehové pohonné jednotky zastupuje dvanáctistovka naladěná na 81 kW spojená se šestistupňovou manuální převodovkou, provedení s osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin je naladěno na 96 kW.

Vznětové jednotky se spoléhají výhradně na novou patnáctistovku BlueHDi. Základní verze nabídne 56 kW a kombinována je s pětistupňovou manuální převodovkou. To platí i pro výkonnější verzi s 75 kW. Až vrcholná verze naladěná na 96 kW je spojena se šestistupňovou manuální skříní, volitelně pak s osmistupňovou automatickou převodovkou.

Na prezentaci byly k dispozici výhradně krátké verze karoserie. První kilometry jsme absolvovali ve verzi se zážehovým motorem a manuální převodovkou. Šlo o poměrně dobrou kombinaci, motor je skvěle odhlučněn, výraznějším hlukem se projevuje až ve vysokých otáčkách, což však platí i pro ostatní tříválcové motory. Dynamika auta byla ve dvoučlenném obsazení dostačující, pokud ale plánujete jezdit v plném obsazení, sáhněte raději po výkonnější verzi. Velké rezervy totiž tento motor neměl. Klidnějším řidičům ale bude stačit. Řazení manuální převodovky však nebylo ideální, dráhy jsou příliš dlouhé a ani přesnost řazení nebyla příkladná.

TEST 2012: Citroën Berlingo XTR 1,6 HDi – O centimetr navíc

Po přesednutí do vrcholné verze s dieselem a osmistupňovým automatem bylo všechno v naprostém pořádku. Ani tady o motoru prakticky nevíte, byť je pochopitelně o trochu hlučnější než zážehový motor. Komfort jízdy je ale díky samočinné převodovce ještě lepší, do rodinného auta se automatická převodovka zkrátka hodí mnohem více a Berlingo není výjimkou. Sladění převodovky s motorem je na velmi slušné úrovni, změna převodových stupňů probíhá hladce, momenty zaváhání bych dokázal spočítat na prstech jedné ruky. Občas se totiž stalo, že převodovka příliš otálela s řazením na vyšší převodový stupeň.

Velmi příjemným překvapením byl podvozek, který je hodně komfortní. Auto přitom prakticky netrpělo klasickým neduhem osobních dodávek, které v nenaloženém stavu nepříjemně poskakují. To není případ Berlinga, které nerovnosti filtruje velmi dobře. Asi nepřekvapí, že řízení je hodně přeposilované a naprosto postrádá jakoukoli zpětnou vazbu. Vedle toho mi nepřišlo ani příliš přesné, při průjezdu zatáčkou bylo potřeba neustále jemně korigovat směr. Není to ale sportovní hatchback, takže kritika v tomto ohledu není na místě.

Velký posun kupředu se odehrál také v oblasti odhlučnění, které je na poměry dodávek skutečně výborné. I díky tomu jsem zaregistroval, že audiosystém hraje velmi dobře, nepostrádá basy a má velmi čistý přednes. Svoji práci tedy Berlingo odvádí na jedničku. Jedinou otázkou, kterou zbývá zodpovědět, je cena. Ta zatím není k dispozici, dá se však předpokládat, že oproti stávající generaci půjde o trochu nahoru. Třetí generace je však ve všech ohledech tak výrazně lepší, že si navýšení ceny u zákazníků bez problémů obhájí.

Spolupracujeme s TipCars.com
Polsko povýšilo mezi rozvinuté trhy. Už se nepodobá Rusku, ale Německu, píší FT Polsko povýšilo mezi rozvinuté trhy. Už se nepodobá Rusku, ale Německu, píší FT

Do skupiny rozvinutých trhů, jakými jsou například USA,…

Ziskovost evropských bank klesne téměř o polovinu, varuje studie Ziskovost evropských bank klesne téměř o polovinu, varuje studie

Ziskovost velkých evropských bank klesne v průběhu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Citroënem Berlingo: Stále…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Před 40 lety představil Mercedes systém ABS. Demonstroval jej názorně Před 40 lety představil Mercedes systém ABS. Demonstroval jej názorně

Věřili byste, že je to už 40 let od první prezentace…

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

 



Nový Citroën Berlingo vstupuje na český trh. Kolik stojí? Nový Citroën Berlingo vstupuje na český trh. Kolik stojí?

Podobně jako Peugeot Rifter i nový Citroën Berlingo…

Nový Citroën Berlingo míří do Ženevy. Je to pracant pro extroverty Nový Citroën Berlingo míří do Ženevy. Je to pracant pro extroverty

Lehké užitkové vozidlo z dílny francouzské automobilky…

 



 
Catera byl jediný Cadillac vyráběný v Evropě: Byl to naprostý propadák

Catera byl jediný Cadillac vyráběný v Evropě: Byl to naprostý propadák

Dnes 18:50

Cadillac Catera byl americkou paralelou u nás dobře známého Opelu Omega B. Měl zpřístupnit vozy této luxusní značky mladší klientele.




Blesk.cz

Nemrtví rosomáci, losi, vlci a saskvoč vám půjdou po krku. Recenze Far Cry 5: Dead Living Zombies

Nemrtví rosomáci, losi, vlci a saskvoč vám půjdou po…

Poslední stahovatelný přídavek pro Far Cry 5 je tu a tentokrát si nebere na paškál nic menšího než populární…

Nemůžete spát? Bude úplněk! Zkuste 5 tipů jak večer usnout!

Nemůžete spát? Bude úplněk! Zkuste 5 tipů jak večer usnout!

Večer lehnete do postele a ne a ne zabrat? Převalujete se, přemýšlíte nad prací, domácími povinnostmi, počítáte…

 

iSport.cz

Víkend Komety: Dva zápasy, jeden gól. Doma nepálila poprvé po 36 zápasech

Víkend Komety: Dva zápasy, jeden gól. Doma nepálila…

Proti Olomouci zachránil čest brněnských střelců přesilovkovou trefou Peter Mueller, proti Mladé Boleslavi už…

Čechovi se klaní v Anglii. Tak si ho pamatuji z Chelsea, říká expert

Čechovi se klaní v Anglii. Tak si ho pamatuji z…

Znovu slyší chválu ze všech stran. Český brankář Petr Čech vychytal při výhře Arsenalu s Evertonem 2:0 první…

 

Reflex.cz

Děsivá čínská epidemie: Unikátní snímky z doby, kdy chřipka zabíjela lidi po tisících

Děsivá čínská epidemie: Unikátní snímky z doby, kdy…

Mandžuská chřipka byla snad největší zdravotní katastrofou čínské historie. Pro Evropana ji zastiňuje tehdejší…

Okamura mění taktiku. SPD hodlá zastavit diktát EU a říct islámu NE z komunální úrovně

Okamura mění taktiku. SPD hodlá zastavit diktát EU a…

Dlouhá léta bojuje vlastenec, podnikatel, politik a finalista minulého ročníku mistrovství světa v populismu…