29.6. 2018 Ondřej Lilling

Jízdní dojmy s Citroënem Berlingo: Stále skvělý rodinný parťák

 

Stěžejní model francouzské automobilky přijíždí ve třetí generaci. Nešetří stylem, ale jeho silnou stránkou je pořád hlavně praktičnost.

Citroen Berlingo se za více než dvě desítky let dočkal teprve třetí generace. Ta úplně první se představila v roce 1996, druhá s námi vydržela až do dnešních dní. A i v závěru byla u zákazníků velmi oblíbená. Celkově se modelu Berlingo prodalo přes 1,7 milionu vozů a v 17 zemích je to nejprodávanější model značky. Z toho můžete vytušit, jak velká očekávání má automobilka od nové generace.

Design se nese v duchu ostatních modelů značky, přední světlomety jsou tedy rozděleny tak, jak je u Citroënu zvykem. Na vrcholu se nachází diody denního svícení, které plynule přechází v horizontální lištu s logem, v dolní části se nachází hlavní svítilny.

S nelakovanými plasty karoserie auto působí robustně, bok auta navíc chrání plasty Airbump. Kolmá záď sice příliš vizuálně atraktivní není, vynahrazuje to však velikostí zavazadlového prostoru. Okno zavazadelníku lze navíc individuálně otevřít.

Vedle osmi laků karoserie je možné design dále odlišit jedním ze dvou designových paketů. Oranžový paket má kromě doplňků v této barvě také speciální sedmnáctipalcové disky a spodní část nárazníků je vyvedena v barvě karoserie. Celkem je k dispozici 24 různých barevných kombinací, od těch více nenápadných až po poměrně extravagantní, takže by si měl vybrat každý. Cílovou skupinou jsou totiž buď mladí, aktivní zákazníci, nebo naopak starší generace.

Ve srovnání s nekonvenčním zevnějškem je však interiér naprosto tradiční. A to je jedině dobře. Na rozdíl od sourozeneckého peugeotu tady najdete klasický volant a přístrojový panel, poloha za volantem je tedy velmi dobrá. Také rozložení ovládacích prvků je příjemné a intuitivní. Dotykový displej zde sice nechybí, ale klimatizace má naštěstí klasické ovladače.

Rozměry„M“„XL“
Délka (mm)44034753
Šířka (mm)21072107
Výška (mm)18441849
Rozvor (mm)27852975
Základní zavazadlový prostor (l)7751050
Sklopená 2. řada (l)14141672

Z pohledu zpracování udělalo mezigeneračně Berlingo velký krok kupředu. Horizontálně členěná palubní deska je přehledná a materiály jsou na poměry třídy velmi slušné. Středový tunel je poměrně subtilní a do prostoru pro posádku zasahuje jen minimálně, takže se nebojte otlačeného kolene při dlouhých cestách. To by však mohlo nastat v případě, že si připlatíte za schránku mezi předními sedadly, která je prostorově o poznání výraznější.

Sedadla je možné individuálně sklápět do roviny a najdete tu až 28 odkládacích míst. Zajímavé jsou například dvě přihrádky před spolujezdcem, kromě té “klasické” se na vrcholu palubní desky nachází ještě jedna v místě, kde normálně bývá airbag. Není to ale pochopitelně na úkor bezpečnosti, airbag se přesunul do stropu. Schránka je klimatizovaná a bez problémů se do ní vejde patnáctipalcový notebook, takže je opravdu velká.

Ženeva 2018: Citroën Berlingo nejde přehlédnout. Jak je na tom s praktičností?

Výborná je také polička ve stropě, která prochází středem auta. Je průsvitná a v noci zároveň podsvícená, pro nějaké drobnosti úplně ideální. Vedle toho se na stropě v zavazadlovém prostoru nachází box o kapacitě 92 litrů a nosnosti 10 kilogramů. Z kufru je možné jej vyklopit směrem dolů, z druhé řady sedadel se do něj dostanete skrze posuvná dvířka.

Nová i stará technika

Technika se změnila stejně zásadním způsobem jako design. Podvozková platforma však není zcela nová. Přední část auta sice stojí na modulární platformě EMP2, zadní část však využívá platformu minulé generace, které Berlingo vděčí za nosnost a šířku zavazadlového prostoru.

Ten se liší podle toho, jaké provedení auta zvolíte. Nově se totiž Berlingo nabízí ve dvou různých délkách. Už základní “M” nabídne velmi slušných 775 litrů, což je o 100 litrů více než u minulé generace. Se sklopenými sedadly ve druhé řadě objem naroste na 1414 litrů.

Prodloužené provedení “XL” má o 190 milimetrů delší rozvor a celkově je o 350 milimetrů delší. Standardně je sedmimístné, takže v plném obsazení disponuje 209 litry zavazadlového prostoru. V pětimístném provedení (tedy s vyjmutými sedadly) nabídne zavazadelník 1050 litrů, a pokud sklopíte i sedadla ve druhé řadě, dočkáte se 1672 litrů. Pro převážení dlouhých předmětů je možné sklopit i sedadlo spolujezdce, takže do krátké verze nasoukáte až 2,7 metru dlouhý předmět, u verze “XL” je to 3,05 metru.

MotorVýkon (kW / ot./min.)Točivý moment (Nm / ot./min.)
PureTech 110 (6M)81 / 5500205 / 1750
PureTech 130 (8A)96 / 5500230 / 1750
BlueHDi 75 (5M)56 / 3500230 / 1750
BlueHDi 100 (5M)75 / 3500250 / 1750
BlueHDi 130 (6M)96 / 3750300 / 1750
BlueHDi 130 (8A)96 / 3750300 / 1750

Paleta pohonných jednotek je poměrně skromná. Zážehové pohonné jednotky zastupuje dvanáctistovka naladěná na 81 kW spojená se šestistupňovou manuální převodovkou, provedení s osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin je naladěno na 96 kW.

Vznětové jednotky se spoléhají výhradně na novou patnáctistovku BlueHDi. Základní verze nabídne 56 kW a kombinována je s pětistupňovou manuální převodovkou. To platí i pro výkonnější verzi s 75 kW. Až vrcholná verze naladěná na 96 kW je spojena se šestistupňovou manuální skříní, volitelně pak s osmistupňovou automatickou převodovkou.

Na prezentaci byly k dispozici výhradně krátké verze karoserie. První kilometry jsme absolvovali ve verzi se zážehovým motorem a manuální převodovkou. Šlo o poměrně dobrou kombinaci, motor je skvěle odhlučněn, výraznějším hlukem se projevuje až ve vysokých otáčkách, což však platí i pro ostatní tříválcové motory. Dynamika auta byla ve dvoučlenném obsazení dostačující, pokud ale plánujete jezdit v plném obsazení, sáhněte raději po výkonnější verzi. Velké rezervy totiž tento motor neměl. Klidnějším řidičům ale bude stačit. Řazení manuální převodovky však nebylo ideální, dráhy jsou příliš dlouhé a ani přesnost řazení nebyla příkladná.

TEST 2012: Citroën Berlingo XTR 1,6 HDi – O centimetr navíc

Po přesednutí do vrcholné verze s dieselem a osmistupňovým automatem bylo všechno v naprostém pořádku. Ani tady o motoru prakticky nevíte, byť je pochopitelně o trochu hlučnější než zážehový motor. Komfort jízdy je ale díky samočinné převodovce ještě lepší, do rodinného auta se automatická převodovka zkrátka hodí mnohem více a Berlingo není výjimkou. Sladění převodovky s motorem je na velmi slušné úrovni, změna převodových stupňů probíhá hladce, momenty zaváhání bych dokázal spočítat na prstech jedné ruky. Občas se totiž stalo, že převodovka příliš otálela s řazením na vyšší převodový stupeň.

Velmi příjemným překvapením byl podvozek, který je hodně komfortní. Auto přitom prakticky netrpělo klasickým neduhem osobních dodávek, které v nenaloženém stavu nepříjemně poskakují. To není případ Berlinga, které nerovnosti filtruje velmi dobře. Asi nepřekvapí, že řízení je hodně přeposilované a naprosto postrádá jakoukoli zpětnou vazbu. Vedle toho mi nepřišlo ani příliš přesné, při průjezdu zatáčkou bylo potřeba neustále jemně korigovat směr. Není to ale sportovní hatchback, takže kritika v tomto ohledu není na místě.

Velký posun kupředu se odehrál také v oblasti odhlučnění, které je na poměry dodávek skutečně výborné. I díky tomu jsem zaregistroval, že audiosystém hraje velmi dobře, nepostrádá basy a má velmi čistý přednes. Svoji práci tedy Berlingo odvádí na jedničku. Jedinou otázkou, kterou zbývá zodpovědět, je cena. Ta zatím není k dispozici, dá se však předpokládat, že oproti stávající generaci půjde o trochu nahoru. Třetí generace je však ve všech ohledech tak výrazně lepší, že si navýšení ceny u zákazníků bez problémů obhájí.

Spolupracujeme s TipCars.com
U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy

Západně od hlavního města vyroste již druhý velký sklad…

Je třeba rozmrazit vzájemné vztahy, shodli se Putin s Trumpem Je třeba rozmrazit vzájemné vztahy, shodli se Putin s Trumpem

Na dnešním rusko-americkém summitu v Helsinkách panovala…

Britské letectvo vstupuje do další éry, nový bitevník ho vyjde na dvě miliardy liber Britské letectvo vstupuje do další éry, nový bitevník ho vyjde na dvě miliardy liber

Veletrh ve Farnborough patří mezi nejdůležitější události…

Nova výrazně zvýšila zisk, vydělala téměř půl miliardy Nova výrazně zvýšila zisk, vydělala téměř půl miliardy

Televize Nova loni zvýšila čistý zisk o polovinu na 451…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Citroënem Berlingo: Stále…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem? Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem?

Vnímání jízdních vlastností aut je často hodně…

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

 



Nový Citroën Berlingo míří do Ženevy. Je to pracant pro extroverty Nový Citroën Berlingo míří do Ženevy. Je to pracant pro extroverty

Lehké užitkové vozidlo z dílny francouzské automobilky…

Ženeva 2018: Citroën Berlingo nejde přehlédnout. Jak je na tom s praktičností? Ženeva 2018: Citroën Berlingo nejde přehlédnout. Jak je na tom s praktičností?

Nejextravagantnější ze tří nových pracantů skupiny PSA se…

 



 
Sbohem, Picasso! Citroën C4 SpaceTourer přijíždí s českými cenami. Kolik stojí moderní diesely?

Sbohem, Picasso! Citroën C4 SpaceTourer přijíždí s českými cenami. Kolik stojí moderní diesely?

Dnes 16:45

Model C4 Picasso nahrazuje C4 SpaceTourer, jenž už má oficiální české cenovky.




Blesk.cz

Patrasovou zdrtila smrt chlapce (†5) po jejím vystoupení: Po kritice učinila zásadní rozhodnutí

Patrasovou zdrtila smrt chlapce (†5) po jejím…

Dagmar Patrasová (63) nakonec dala za pravdu hromadě rozlícených fanoušků a smazala na svém oficiálním…

Bouřky v pondělí řádí v Čechách i části Moravy. Sledujte radar

Bouřky v pondělí řádí v Čechách i části Moravy.…

Avizované bouřky dorazily v pondělí odpoledne do Česka. Kolem 14:30 se blýskalo v jižních, západních i středních…

 

iSport.cz

Video v prvním kole: Sparta, Slavia i Plzeň by měly být pod dohledem

Video v prvním kole: Sparta, Slavia i Plzeň by měly…

Roman Hrubeš sice předčasně opustil první jednání nové komise rozhodčích, projekt videa to ovšem nemá ohrozit.…

Co dnes dělá Kaberle? S ženou řídí v Torontu restaurace a zkouší trénovat

Co dnes dělá Kaberle? S ženou řídí v Torontu…

Do Česka se vrací jak na dovolenou, jednou za rok. Tomáš Kaberle (40) po skončení kariéry zůstal v Torontu, kde…

 

Reflex.cz

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila a boří zavedené politické standardy

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila…

Jacinda Ardernová nastoupila do úřadu premiérky 26. října roku 2017. Tedy šest dní poté, co zjistila, že je…

Podpořila by nepřátelství vůči islámu. Německé nakladatelství odmítlo vydat knihu bývalého politika Sarrazina

Podpořila by nepřátelství vůči islámu. Německé…

Podle německého deníku Bild se nakladatelství Random House rozhodlo nevydat novou knihu známého německého…