27.10. 2017 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Citroën odhalil omlazený C4 Cactus. Z crossoveru se stal hatchback, má být reklamou na komfort

 

Jak se očekávalo, Citroën C4 Cactus přijíždí nově coby hatchback, byť kořeny crossoveru v sobě nezapře. Inovovaný vůz jsme prozkoumali v rámci světové premiéry v hlavním městě Francie.

Když francouzská automobilka před časem odhalila zvýšený model C3 Aircross, lidé se ptali, co bude s rozměrově hodně podobným C4 Cactusem. Odpověď jsme dostali během světového představení v Paříži, i když byla tak trochu očekávaná. Již dříve se šéfka Citroënu Linda Jacksonová nechala slyšet, že modernizace od sebe obě auta odliší. A stalo se. Zapomeňte na crossover, z modelu C4 Cactus je nově kompaktní hatchback! Přitom ještě pár dnů před vypuknutím akce jsme byli plni očekávání, jelikož v pozvánce stálo, že se můžeme těšit na odhalení hatchbacku zcela nového. Nesprávně jsme hádali rozšíření modelového portfolia, naopak. C4 jako „normální“ auto končí.

Při pohledu na omlazený C4 Cactus je sice snížení patrné, ale stále ve mně tyhle křivky evokují slovo crossover. Alespoň vezmeme-li v potaz, že jiné automobilky takto titulují i podstatně kompaktnější vozy. Novinka je 4170 mm dlouhá, 1710 mm široká a 1480 mm vysoká. Rozvor náprav činí 2600 mm, což je o pět milimetrů více než v případě předchůdce a o rovných 60 mm více než u C3 Aircross.

Citroën C4 Cactus: rozměrové srovnání s C3 Aircross a předchozí generací
C3 AircrossC4 CactusC4 Cactus (nový)
Délka [mm]415041574170
Šířka [mm]176017291710
Výška [mm]164015301480
Rozvor [mm]260025952600
Objem zavazadelníku [l]410-520/1289348/1170358/1170

Rukopis designerů Citroënu rozpoznáte na první pohled. Úzké světlomety napojené na přední masku zůstávají, stejně jako odvážný design kol. C4 Cactus však dává sbohem kontroverzním bumperům na dveřích, pozůstatkem budiž jen zmenšené provedení v blízkosti prahů. Zatímco u modelu C3 jsou bumpery volitelným doplňkem a zákazník může auto pořídit s nimi i bez nich, řešení čtyřkové novinky je neodnímatelné. Zájemce o C3 lákala možnost individualizace interiéru, na což Francouzi zareagovali pestrou nabídkou i u C4 Cactus. Ta dohromady čítá 31 nejrůznějších barevných kombinací.

Psali jsme: Citroën C4 Cactus letos čeká facelift. Změní se v hatchback?

Přepracováním prošla i záď, taktéž už není „oblepená“. Není divu, i sama Jacksonová se na akci nechala slyšet, že bumpery již nejsou považovány za prvek ochranný, ale spíše designový. Světlomety jsou širší a podpis připomíná dvě písmena U. Zavazadlový prostor je v segmentu průměrem, pojme 358 litrů, případně 1.170 l při sklopení zadní lavice v poměru 1/3 : 2/3. Zadní okénka jsou stejně jako u předchůdce otevíratelná pouze vyklopením v retro stylu, jejich úplné stažení však kvůli tomu není možné. Jak moc se C4 Cactus změnil ve srovnání s předchůdcem prozradí následující video...

Interiér sází na jednoduchost a uhlazenost, ve vyšších výbavách kombinuje líbivé měkčené materiály, třeba středovou konzolu ale stále tvoří tvrdý plast. Zapomenout můžete na tradiční budíky, informace o jízdě a rychlosti dostává řidič na úzký displej za volantem. Obrazovka infotainmentu poměrně elegantně vylézá ze středu palubní desky. Na ní dotykem obsloužíte vše, co šlo. Bohužel sem Citroën ukryl i základní funkce včetně nastavování teploty. Z fotografií si můžete všimnout, že ne zrovna přirozeně po ruce je umístěno tlačítko pro nastartování.

Když šéfka francouzské značky o novince před novináři v Paříži hovořila, několikrát zmínila slovo komfort. A nešlo jen o takové ty klasické reklamní řeči, Citroën si hodlá na výtečném pohodlí cestujících skutečně budovat pověst. Tak moc, že vedení automobilky chce z novinky vytvořit benchmark komfortu, zkrátka reklamu na pohodlí. C4 Cactus je v Evropě prvotním nositelem odpružení podvozku s tlumiči s hydraulickými dorazy (PHC). Novinka byla prvně představena na voze C5 Aircross v Číně a automobilka na palubě slibuje efekt „létajícího koberce“. V rámci vývoje odpružení bylo podáno 20 patentů. Fungování je prosté: zatímco klasické odpružení tvoří tlumič, pružina a mechanický doraz, k řešení PHC se přidávají dva hydraulické dorazy – jeden pro rozpínání a jeden pro stlačení. Podle potřeby zatížení pak odpružení pracuje ve dvou fázích. Příležitost otestovat řešení v praxi budeme mít až koncem února při prvních mezinárodních jízdách, zatím nás Citroën vábí jen ukázkovými videi, podle kterých se vám káva v autě ani na sebevětších nerovnostech nevylije. Uvidíme.

To ale co do pohodlí není všechno. Světovým debutem byla pařížská akce také pro sedadla Advanced Comfort, které jsou připraveny pro všechny členy posádky. Sezení je opatřeno novou pěnou s vysokou hustotou, jež zlepšuje pohodlí při sezení. To už jsme si osobně vyzkoušet mohli a musím říct, že sezení ve voze je opravdu perfektní. Přední sedačky jsou vzadu vykrojené, aby zde vzniklo ještě více místa pro cestující vzadu. To se povedlo. S výškou 176 centimetrů před sebou sice nemám nijak luxusní rezervu, ale utlačován rozhodně nejsem. Stejné je to i s prostorem nad hlavou. Ale to sezení! Je to jako byste vyrazili do nábytkového řetězce a posadili se do té nejdražší pohovky široko daleko. Pochvala!

Citroën C3 Aircross: Nástupce menšího Picassa v ČR za 309.900 Kč

Vypíchnout jistě můžeme i asistenční prvky, kterých Citroën do modelu C4 Cactus usadil dvanáct. Namátkou jde o nouzové automatické brzdění, rozpoznávání dopravních značek, varování před opuštěním jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu a tak dále… Na český trh dorazí novinka zhruba v dubnu příštího roku. Ceník bude odhalen až později, pravděpodobně krátce před uvedením. Zmiňované odpružení se netýká provedení Life, k dispozici je až od druhého výbavového stupně. To ale tuzemské zájemce mrzet nemusí, jelikož základní provedení se k nám vůbec dovážet nebude. Taktéž interiér má ve standardu běžné sedačky, ty pohodlnější budou k dispozici za příplatek. Vnitřek bude celkem dostupný v pěti provedeních, přičemž nejvyšším stupněm bude Hype Red s nevšedními kombinacemi barev.

Celkově se vůz C4 Cactus vydařil. Moderní design značky rozděluje veřejnost na dva tábory, jedna tuhle extravagantnost miluje, druhá ji nemůže ani cítit. Novinka není žádným zlomovým produktem a rozhodně se nedá očekávat, že by k automobilce přitáhla masy nových zákazníků. Nutno ale říct, že ve srovnání s ostatními vozy je C4 Cactus nejméně křiklavý. Otázkou ale zůstává, jestli je to dostatečně konvenční provedení pro „normální“ lidi. Jistě bude na jaře příštího roku zajímavé sledovat, jak si novinka povede ve srovnání se sourozencem C3 Aircross.

Spolupracujeme s TipCars.com
Investiční pobídky bude nově schvalovat vláda Investiční pobídky bude nově schvalovat vláda

Veškeré žádosti o investiční pobídky budou nově podléhat…

Slovenská vláda schválila návrh na zavedení EET, podnikatelé změny kritizují Slovenská vláda schválila návrh na zavedení EET, podnikatelé změny kritizují

Slovenská vláda dnes schválila návrh na zavedení…

Ryanair přidá patnáct nových linek z Prahy Ryanair přidá patnáct nových linek z Prahy

Letecký nízkonákladový dopravce Ryanair oznámil, že od…

Česká národní banka potřetí zvýšila úrokové sazby Česká národní banka potřetí zvýšila úrokové sazby

Bankovní rada České národní banky ve středu na svém…

 
 

Přidat názorDiskuse: Citroën odhalil omlazený C4 Cactus. Z…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Máme video nástupce Škody Rapid. V provozu odhalil vítanou novinku Máme video nástupce Škody Rapid. V provozu odhalil vítanou novinku

Video a několik fotografií nástupce Škody Rapid nám…

Šlapací Audi A4 má pomoci spalovat kalorie. Vynálezce čeká na schválení k provozu Šlapací Audi A4 má pomoci spalovat kalorie. Vynálezce čeká na schválení k provozu

Tohle není klasické šlapací autíčko. Upravené Audi A4…

 






 
Peugeot 308 SW GT 1.6 PureTech – Rodinný praktik ve sportovním

TEST: Peugeot 308 SW GT 1.6 PureTech – Rodinný praktik ve sportovním

Dnes 12:50

Také Peugeot reaguje na zpřísňující se emisní normy. Přeplňovaná benzinová šestnáctistovka posílila a má filtr pevných částic. Vyzkoušeli jsme ji ve sportovně střiženém kombíku 308 SW GT.




Blesk.cz

Mexické království strachu a hrůzy: Ostrov plný děsivých panenek!

Mexické království strachu a hrůzy: Ostrov plný…

Mexický ostrov Isla de las Muecas není nic pro slabé povahy! Je totiž posetý tisíci, mnohdy pořádně děsivých…

„Tutlali jsme to.“ Šéf biskupů prosí po skandálu se zneužíváním dětí o odpuštění

„Tutlali jsme to.“ Šéf biskupů prosí po skandálu se…

Katolická církev potřebuje po skandálu se zneužíváním dětí nový začátek, je přesvědčen předseda německé…

 

iSport.cz

Vede Limberský! Podívejte se na TOP 30 hráčů Sparty, Slavie a Plzně ve FIFA 19

Vede Limberský! Podívejte se na TOP 30 hráčů Sparty,…

Nová FIFA 19 je tu! Kromě vylepšené grafiky a animací má spoustu novinek v čele s novou ligou - samotnou…

Koubek: Plzeň je jako noc a den. Je unavená z úspěchu, ale nejde odepsat

Koubek: Plzeň je jako noc a den. Je unavená z…

V Jablonci dostali lekci, vyhořeli a padli 0:3. Viktorii Plzeň se to stalo v sezoně FORTUNA:LIGY už podruhé, na…

 

Reflex.cz

Lenka Klicperová: Uprchlíci v Řecku jsou zděšení, že jim Češi chtějí vzít děti, je těžké ukazovat pravdu

Lenka Klicperová: Uprchlíci v Řecku jsou zděšení, že…

Novinářka a fotografka Lenka Klicperová, která dokumentovala s kolegyní Markétou Kutilovou konflikt v Sýrii, se…

Paul Newman: Slavný herec a méně slavný příběh o jeho omáčkách, které šíří dobro

Paul Newman: Slavný herec a méně slavný příběh o…

Paul Newman zemřel 26. září 2008, tedy přesně před 10 lety. Jeho pronikavě modré oči však z amerického povědomí…