27.10. 2017 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Citroën odhalil omlazený C4 Cactus. Z crossoveru se stal hatchback, má být reklamou na komfort

 

Jak se očekávalo, Citroën C4 Cactus přijíždí nově coby hatchback, byť kořeny crossoveru v sobě nezapře. Inovovaný vůz jsme prozkoumali v rámci světové premiéry v hlavním městě Francie.

Když francouzská automobilka před časem odhalila zvýšený model C3 Aircross, lidé se ptali, co bude s rozměrově hodně podobným C4 Cactusem. Odpověď jsme dostali během světového představení v Paříži, i když byla tak trochu očekávaná. Již dříve se šéfka Citroënu Linda Jacksonová nechala slyšet, že modernizace od sebe obě auta odliší. A stalo se. Zapomeňte na crossover, z modelu C4 Cactus je nově kompaktní hatchback! Přitom ještě pár dnů před vypuknutím akce jsme byli plni očekávání, jelikož v pozvánce stálo, že se můžeme těšit na odhalení hatchbacku zcela nového. Nesprávně jsme hádali rozšíření modelového portfolia, naopak. C4 jako „normální“ auto končí.

Při pohledu na omlazený C4 Cactus je sice snížení patrné, ale stále ve mně tyhle křivky evokují slovo crossover. Alespoň vezmeme-li v potaz, že jiné automobilky takto titulují i podstatně kompaktnější vozy. Novinka je 4170 mm dlouhá, 1710 mm široká a 1480 mm vysoká. Rozvor náprav činí 2600 mm, což je o pět milimetrů více než v případě předchůdce a o rovných 60 mm více než u C3 Aircross.

Citroën C4 Cactus: rozměrové srovnání s C3 Aircross a předchozí generací
C3 AircrossC4 CactusC4 Cactus (nový)
Délka [mm]415041574170
Šířka [mm]176017291710
Výška [mm]164015301480
Rozvor [mm]260025952600
Objem zavazadelníku [l]410-520/1289348/1170358/1170

Rukopis designerů Citroënu rozpoznáte na první pohled. Úzké světlomety napojené na přední masku zůstávají, stejně jako odvážný design kol. C4 Cactus však dává sbohem kontroverzním bumperům na dveřích, pozůstatkem budiž jen zmenšené provedení v blízkosti prahů. Zatímco u modelu C3 jsou bumpery volitelným doplňkem a zákazník může auto pořídit s nimi i bez nich, řešení čtyřkové novinky je neodnímatelné. Zájemce o C3 lákala možnost individualizace interiéru, na což Francouzi zareagovali pestrou nabídkou i u C4 Cactus. Ta dohromady čítá 31 nejrůznějších barevných kombinací.

Psali jsme: Citroën C4 Cactus letos čeká facelift. Změní se v hatchback?

Přepracováním prošla i záď, taktéž už není „oblepená“. Není divu, i sama Jacksonová se na akci nechala slyšet, že bumpery již nejsou považovány za prvek ochranný, ale spíše designový. Světlomety jsou širší a podpis připomíná dvě písmena U. Zavazadlový prostor je v segmentu průměrem, pojme 358 litrů, případně 1.170 l při sklopení zadní lavice v poměru 1/3 : 2/3. Zadní okénka jsou stejně jako u předchůdce otevíratelná pouze vyklopením v retro stylu, jejich úplné stažení však kvůli tomu není možné. Jak moc se C4 Cactus změnil ve srovnání s předchůdcem prozradí následující video...

Interiér sází na jednoduchost a uhlazenost, ve vyšších výbavách kombinuje líbivé měkčené materiály, třeba středovou konzolu ale stále tvoří tvrdý plast. Zapomenout můžete na tradiční budíky, informace o jízdě a rychlosti dostává řidič na úzký displej za volantem. Obrazovka infotainmentu poměrně elegantně vylézá ze středu palubní desky. Na ní dotykem obsloužíte vše, co šlo. Bohužel sem Citroën ukryl i základní funkce včetně nastavování teploty. Z fotografií si můžete všimnout, že ne zrovna přirozeně po ruce je umístěno tlačítko pro nastartování.

Když šéfka francouzské značky o novince před novináři v Paříži hovořila, několikrát zmínila slovo komfort. A nešlo jen o takové ty klasické reklamní řeči, Citroën si hodlá na výtečném pohodlí cestujících skutečně budovat pověst. Tak moc, že vedení automobilky chce z novinky vytvořit benchmark komfortu, zkrátka reklamu na pohodlí. C4 Cactus je v Evropě prvotním nositelem odpružení podvozku s tlumiči s hydraulickými dorazy (PHC). Novinka byla prvně představena na voze C5 Aircross v Číně a automobilka na palubě slibuje efekt „létajícího koberce“. V rámci vývoje odpružení bylo podáno 20 patentů. Fungování je prosté: zatímco klasické odpružení tvoří tlumič, pružina a mechanický doraz, k řešení PHC se přidávají dva hydraulické dorazy – jeden pro rozpínání a jeden pro stlačení. Podle potřeby zatížení pak odpružení pracuje ve dvou fázích. Příležitost otestovat řešení v praxi budeme mít až koncem února při prvních mezinárodních jízdách, zatím nás Citroën vábí jen ukázkovými videi, podle kterých se vám káva v autě ani na sebevětších nerovnostech nevylije. Uvidíme.

To ale co do pohodlí není všechno. Světovým debutem byla pařížská akce také pro sedadla Advanced Comfort, které jsou připraveny pro všechny členy posádky. Sezení je opatřeno novou pěnou s vysokou hustotou, jež zlepšuje pohodlí při sezení. To už jsme si osobně vyzkoušet mohli a musím říct, že sezení ve voze je opravdu perfektní. Přední sedačky jsou vzadu vykrojené, aby zde vzniklo ještě více místa pro cestující vzadu. To se povedlo. S výškou 176 centimetrů před sebou sice nemám nijak luxusní rezervu, ale utlačován rozhodně nejsem. Stejné je to i s prostorem nad hlavou. Ale to sezení! Je to jako byste vyrazili do nábytkového řetězce a posadili se do té nejdražší pohovky široko daleko. Pochvala!

Citroën C3 Aircross: Nástupce menšího Picassa v ČR za 309.900 Kč

Vypíchnout jistě můžeme i asistenční prvky, kterých Citroën do modelu C4 Cactus usadil dvanáct. Namátkou jde o nouzové automatické brzdění, rozpoznávání dopravních značek, varování před opuštěním jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu a tak dále… Na český trh dorazí novinka zhruba v dubnu příštího roku. Ceník bude odhalen až později, pravděpodobně krátce před uvedením. Zmiňované odpružení se netýká provedení Life, k dispozici je až od druhého výbavového stupně. To ale tuzemské zájemce mrzet nemusí, jelikož základní provedení se k nám vůbec dovážet nebude. Taktéž interiér má ve standardu běžné sedačky, ty pohodlnější budou k dispozici za příplatek. Vnitřek bude celkem dostupný v pěti provedeních, přičemž nejvyšším stupněm bude Hype Red s nevšedními kombinacemi barev.

Celkově se vůz C4 Cactus vydařil. Moderní design značky rozděluje veřejnost na dva tábory, jedna tuhle extravagantnost miluje, druhá ji nemůže ani cítit. Novinka není žádným zlomovým produktem a rozhodně se nedá očekávat, že by k automobilce přitáhla masy nových zákazníků. Nutno ale říct, že ve srovnání s ostatními vozy je C4 Cactus nejméně křiklavý. Otázkou ale zůstává, jestli je to dostatečně konvenční provedení pro „normální“ lidi. Jistě bude na jaře příštího roku zajímavé sledovat, jak si novinka povede ve srovnání se sourozencem C3 Aircross.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Komunisty povede do evropských voleb europoslankyně Konečná Komunisty povede do evropských voleb europoslankyně Konečná

Kandidátku KSČM do voleb do Evropského parlamentu povede…

Turismus v KLDR: Prázdné hotely, psí barbecue a neustálý dozor Turismus v KLDR: Prázdné hotely, psí barbecue a neustálý dozor

Zatímco běžný Severokorejec nemá s vnějším světem žádný…

The Times: Většina britské vlády má brexitovou dohodu za mrtvou. Mluví se i o novém referendu The Times: Většina britské vlády má brexitovou dohodu za mrtvou. Mluví se i o novém referendu

Většina členů britské vlády považuje brexitovou dohodu…

Železničáři si po stávce vybojovali u Deutsche Bahn zvýšení platů Železničáři si po stávce vybojovali u Deutsche Bahn zvýšení platů

Německá železniční společnost Deutsche Bahn ohlásila…

 
 

Přidat názorDiskuse: Citroën odhalil omlazený C4 Cactus. Z…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá! Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá!

Od představení nové generace Mazdy 3 na autosalonu v Los…

Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále

V době, kdy ještě nebyla kategorie vozů SUV natolik…

 



Citroën C4 Cactus: Nová generace dostane modernější techniku a elektrický pohon Citroën C4 Cactus: Nová generace dostane modernější techniku a elektrický pohon

Za dva roky představí francouzská automobilka zcela novou…

Citroën C4 Cactus dorazil na český trh. S létajícím kobercem v základu Citroën C4 Cactus dorazil na český trh. S létajícím kobercem v základu

Mysleli jsme si, že nás prezentace k uvedení C4 Cactus na…

 



 
Mikrovlnné zapalování má zachránit benzinové motory. Emise prý sníží o 80 %

Mikrovlnné zapalování má zachránit benzinové motory. Emise prý sníží o 80 %

Dnes 13:10

Přechod na elektromobily je prý nevyhnutelný. Mnozí si to nemyslí. Kupříkladu německý start-up Micro Wave Ignition.




Blesk.cz

Krampol skončil v nemocnici: Došel mu kyslík!

Krampol skončil v nemocnici: Došel mu kyslík!

Odmala je „chabrus“ na průdušky. Asi i proto má Jiří Krampol (80) svůj charakteristický hlas. „V zimě se mi…

Překladač Googlu začne nabízet překlady ve více genderových variantách

Překladač Googlu začne nabízet překlady ve více…

Novinku, která má omezit genderovou předpojatost, zařadil do svého Překladače Google. U výrazů, které je možné…

 

iSport.cz

Manchester City opět vede ligu, výhru nad Evertonem řídil Gabriel Jesus

Manchester City opět vede ligu, výhru nad Evertonem…

Fotbalisté Manchesteru City v úvodním zápase 17. kola Premier League porazili Everton 3:1. Výhru dvěma góly…

Parťák mu umřel před očima. Holeček o horách, smrti i

Parťák mu umřel před očima. Holeček o horách, smrti…

Rozhodla vteřina. Smrt parťáka zavinila karabina natočená zobáčkem vzhůru, o kterou si bundou zavadil. Uvolnil…

 

Reflex.cz

Všechny naše desky končí pozitivně, říká hudebník a producent Pavel Richter

Všechny naše desky končí pozitivně, říká hudebník a…

Na konci roku, ve kterém jsme si několikrát připomněli čtyřicet let od vzniku hudebního stylu ambient, jsme se…

21 nejlepších filmů pro děti všech dob. Snímky, které mají rádi i rodiče

21 nejlepších filmů pro děti všech dob. Snímky,…

Určitě se s námi pohádáte: každá rodina má vlastní dětskou “hitparádu”, takže vybrat, nedejbože dokonce seřadit…