Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën odhalil omlazený C4 Cactus. Z crossoveru se stal hatchback, má být reklamou na komfort

Stanislav Kolman
Diskuze (48)
Jak se očekávalo, Citroën C4 Cactus přijíždí nově coby hatchback, byť kořeny crossoveru v sobě nezapře. Inovovaný vůz jsme prozkoumali v rámci světové premiéry v hlavním městě Francie.

Když francouzská automobilka před časem odhalila zvýšený model C3 Aircross, lidé se ptali, co bude s rozměrově hodně podobným C4 Cactusem. Odpověď jsme dostali během světového představení v Paříži, i když byla tak trochu očekávaná. Již dříve se šéfka Citroënu Linda Jacksonová nechala slyšet, že modernizace od sebe obě auta odliší. A stalo se. Zapomeňte na crossover, z modelu C4 Cactus je nově kompaktní hatchback! Přitom ještě pár dnů před vypuknutím akce jsme byli plni očekávání, jelikož v pozvánce stálo, že se můžeme těšit na odhalení hatchbacku zcela nového. Nesprávně jsme hádali rozšíření modelového portfolia, naopak. C4 jako „normální“ auto končí.

Při pohledu na omlazený C4 Cactus je sice snížení patrné, ale stále ve mně tyhle křivky evokují slovo crossover. Alespoň vezmeme-li v potaz, že jiné automobilky takto titulují i podstatně kompaktnější vozy. Novinka je 4170 mm dlouhá, 1710 mm široká a 1480 mm vysoká. Rozvor náprav činí 2600 mm, což je o pět milimetrů více než v případě předchůdce a o rovných 60 mm více než u C3 Aircross.

Citroën C4 Cactus: rozměrové srovnání s C3 Aircross a předchozí generací
C3 AircrossC4 CactusC4 Cactus (nový)
Délka [mm]415041574170
Šířka [mm]176017291710
Výška [mm]164015301480
Rozvor [mm]260025952600
Objem zavazadelníku [l]410-520/1289348/1170358/1170

Rukopis designerů Citroënu rozpoznáte na první pohled. Úzké světlomety napojené na přední masku zůstávají, stejně jako odvážný design kol. C4 Cactus však dává sbohem kontroverzním bumperům na dveřích, pozůstatkem budiž jen zmenšené provedení v blízkosti prahů. Zatímco u modelu C3 jsou bumpery volitelným doplňkem a zákazník může auto pořídit s nimi i bez nich, řešení čtyřkové novinky je neodnímatelné. Zájemce o C3 lákala možnost individualizace interiéru, na což Francouzi zareagovali pestrou nabídkou i u C4 Cactus. Ta dohromady čítá 31 nejrůznějších barevných kombinací.

Přepracováním prošla i záď, taktéž už není „oblepená“. Není divu, i sama Jacksonová se na akci nechala slyšet, že bumpery již nejsou považovány za prvek ochranný, ale spíše designový. Světlomety jsou širší a podpis připomíná dvě písmena U. Zavazadlový prostor je v segmentu průměrem, pojme 358 litrů, případně 1.170 l při sklopení zadní lavice v poměru 1/3 : 2/3. Zadní okénka jsou stejně jako u předchůdce otevíratelná pouze vyklopením v retro stylu, jejich úplné stažení však kvůli tomu není možné. Jak moc se C4 Cactus změnil ve srovnání s předchůdcem prozradí následující video...

Video se připravuje ...

Interiér sází na jednoduchost a uhlazenost, ve vyšších výbavách kombinuje líbivé měkčené materiály, třeba středovou konzolu ale stále tvoří tvrdý plast. Zapomenout můžete na tradiční budíky, informace o jízdě a rychlosti dostává řidič na úzký displej za volantem. Obrazovka infotainmentu poměrně elegantně vylézá ze středu palubní desky. Na ní dotykem obsloužíte vše, co šlo. Bohužel sem Citroën ukryl i základní funkce včetně nastavování teploty. Z fotografií si můžete všimnout, že ne zrovna přirozeně po ruce je umístěno tlačítko pro nastartování.

Když šéfka francouzské značky o novince před novináři v Paříži hovořila, několikrát zmínila slovo komfort. A nešlo jen o takové ty klasické reklamní řeči, Citroën si hodlá na výtečném pohodlí cestujících skutečně budovat pověst. Tak moc, že vedení automobilky chce z novinky vytvořit benchmark komfortu, zkrátka reklamu na pohodlí. C4 Cactus je v Evropě prvotním nositelem odpružení podvozku s tlumiči s hydraulickými dorazy (PHC). Novinka byla prvně představena na voze C5 Aircross v Číně a automobilka na palubě slibuje efekt „létajícího koberce“.

V rámci vývoje odpružení bylo podáno 20 patentů. Fungování je prosté: zatímco klasické odpružení tvoří tlumič, pružina a mechanický doraz, k řešení PHC se přidávají dva hydraulické dorazy – jeden pro rozpínání a jeden pro stlačení. Podle potřeby zatížení pak odpružení pracuje ve dvou fázích. Příležitost otestovat řešení v praxi budeme mít až koncem února při prvních mezinárodních jízdách, zatím nás Citroën vábí jen ukázkovými videi, podle kterých se vám káva v autě ani na sebevětších nerovnostech nevylije. Uvidíme.

Video se připravuje ...

To ale co do pohodlí není všechno. Světovým debutem byla pařížská akce také pro sedadla Advanced Comfort, které jsou připraveny pro všechny členy posádky. Sezení je opatřeno novou pěnou s vysokou hustotou, jež zlepšuje pohodlí při sezení. To už jsme si osobně vyzkoušet mohli a musím říct, že sezení ve voze je opravdu perfektní. Přední sedačky jsou vzadu vykrojené, aby zde vzniklo ještě více místa pro cestující vzadu. To se povedlo. S výškou 176 centimetrů před sebou sice nemám nijak luxusní rezervu, ale utlačován rozhodně nejsem. Stejné je to i s prostorem nad hlavou. Ale to sezení! Je to jako byste vyrazili do nábytkového řetězce a posadili se do té nejdražší pohovky široko daleko. Pochvala!

Vypíchnout jistě můžeme i asistenční prvky, kterých Citroën do modelu C4 Cactus usadil dvanáct. Namátkou jde o nouzové automatické brzdění, rozpoznávání dopravních značek, varování před opuštěním jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu a tak dále…

Na český trh dorazí novinka zhruba v dubnu příštího roku. Ceník bude odhalen až později, pravděpodobně krátce před uvedením. Zmiňované odpružení se netýká provedení Life, k dispozici je až od druhého výbavového stupně. To ale tuzemské zájemce mrzet nemusí, jelikož základní provedení se k nám vůbec dovážet nebude. Taktéž interiér má ve standardu běžné sedačky, ty pohodlnější budou k dispozici za příplatek. Vnitřek bude celkem dostupný v pěti provedeních, přičemž nejvyšším stupněm bude Hype Red s nevšedními kombinacemi barev.

Celkově se vůz C4 Cactus vydařil. Moderní design značky rozděluje veřejnost na dva tábory, jedna tuhle extravagantnost miluje, druhá ji nemůže ani cítit. Novinka není žádným zlomovým produktem a rozhodně se nedá očekávat, že by k automobilce přitáhla masy nových zákazníků. Nutno ale říct, že ve srovnání s ostatními vozy je C4 Cactus nejméně křiklavý. Otázkou ale zůstává, jestli je to dostatečně konvenční provedení pro „normální“ lidi. Jistě bude na jaře příštího roku zajímavé sledovat, jak si novinka povede ve srovnání se sourozencem C3 Aircross.

Stanislav Kolman
Diskuze (48)
Avatar - wakantanka
28. 10. 2017 13:45
Re: no vida
To nepopieram ale nieco co sa chce nechat nazyvat ako SUV by tu moznost malo mat. Inak je to pre mna crossover :-)
Avatar - rohYpnol
28. 10. 2017 12:58
Co s ním?
C4 Cactus byl vždy mým oblíbencem. I přesto si stojím za tím, že Citroen od začátku nevěděl, co s ním a vlastně mám pocit, že se do výroby dostal tak nějak ... omylem či shodou náhod >:-[]

Původní C4 Cactus byl od začátku nastaven jako "stylovka", ale zároveń byl tak trochu "lowcost" (nikoliv "lowend")... Jenže zatímco technická řešení tomu odpovídala (výdechy klimy, zadní okna, zadní opěradla, ... tak cena tomu neodpovídala. Navíc vnější design byl spíše stylový až výstřední.

Jak s ním tedy naložit? Osobně si myslím, že byly dvě cesty - buď ponechat styl a odstranit "lowcost" řešení, nebo C4 Cactus posunout do mainstreamu. Citroen udělal to druhé, tedy vlastně to samé, co udělala Škoda s Rapidem.

Jsem přesvědčený, že C4 Cactus tímto nebude mít na růžích ustláno, protože stále sebou táhne svůj původ. Udělat z C4 Cactus přímého konkurenta Golfa nebo Leona, tak nezlobte se na mě, ale na tohle prostě Cactus N-E-M-Á 8-s :-! :-!

I přes to musím smeknout před autem samotným, myslím že výsledek se vydařil. Největší paux pas v podobě nedělených zadních sedadel je pryč (a bylo už při předešlém FL, o kterém se tu na ACZ bůh ví proč tak nějak mlčelo...).

Takže výsledek se sice povedl, ale nevím, jestli to byl nejšťastnější recept.
Avatar - Ja Prvni 123
28. 10. 2017 10:47
Re: Vysvětlete mi prosím
To je místní folklor... zvykneš si.
Tohle je facelift... a vlastně nedpodstanej, a auto nepřináší nic nového... tlumiče se určitě budou kazit, když je to Citroen.

Jo to nová barva lišty v interieru u Golfa zakládá novou třídu a úplně mění svět automobilů...

A že se motory sypou a přední náprava nevydrží víc, než jeden servisní interval? To je přece chyba dodavatelů... a našich silnic...
27. 10. 2017 23:43
Praktičnost a servis
Auto ztratilo boční ochranné nebarvené plasty, takže po měste pochytá všechny škrábance. Vstup do kufru - šíleně vysoko a k tomu je úzký. Kolik asi budou stát ty supertlumiče až z nich začne téct olej? 10 tisíc jeden? Bude jako starší špatně prodejné. Chybí otáčkoměr, nelze stáhnout zadní okna. To je pro tvůrce techniky ostuda. Design připomíná bramboru - kulatý předek, nesourodá světla. Musel bych sežrat 8 zubních past s fluorem a vysrknout rtuť z deseti úsporek abych mi mozek dovolil tuto nepovedenou slátaninu "pejsek a kočočka vařili dort" koupit...
27. 10. 2017 21:49
Pro mne ano
napr. zadni nestahovaci ale vyklapeci v pohode, ALE - ten desny display pred volantem, ten to teda kazi.