Citroën C4: První dojmy
První přiblížení k Citroënu C4 vyvolává mnohem silnější dojmy, než by se mohlo zdát z oficiálních fotografií. Jedná se sice o klasického zástupce nižší střední třídy, jeho karoserie ale působí majestátním dojmem. Příď si bere to nejlepší z aktuální generace C5, záď pětidveřového hatchbacku naopak vzdáleně připomíná Renault Laguna Grandtour – ovšem s přiměřeně mohutnými proporcemi a bez zbytečně rozmáchlých linií.
Z interiéru se vytratila originalita předchůdce, méně unikátních (nebo spíš nekonvenčních) řešení ale v tomto případě znamená značný posun ve vnímání kvality. Za základ lze opět vnímat větší model C5, některé detaily ale jakoby měly inspiraci u značky Volvo. Platí to už pro přístrojový štít, dělený do tří tubusů s centrálním displejem uvnitř rychloměru, jehož ručička obíhá jen úzký pás po obvodu. Budíky navíc mají zajímavé prostorové uspořádání s kombinací modrého a bílého podsvícení.
Lehkou inspiraci u Volva naznačuje také středový panel. Nachází se na něm relativně velký počet různých tlačítek, jsou ale rozdělena do přehledných celků a jsou jednoduše dostupná se zápěstím opřeným o hlavici řadicí páky. Mimochodem ta dobře padne do ruky a snadnost pohybu v kulise je stejná jako u např. Peugeotu RCZ – jedná se zřejmě o totožné ústrojí.
Značným zlepšením v rámci skupiny PSA je přemístění tlačítek z pod volantu přímo na volant. Přehlednost ovládacích prvků dále pokračuje umístěním důležitých, ale méně využívaných, tlačítek nalevo od volantu. Jedná se o otevírání palivové nádrže, vypínání ESP, ovládání dalších bezpečnostních systémů a režim Eco – vše je hezky po ruce.
Nová C4 se může pochlubit také několika zajímavými detaily, jako je propracovaná textura v dekoru palubní desky, volič robotizované převodovky vzdáleně připomínající převodovky Ferrari F1 (s velmi snadným a přesným přesunem mezi polohami R-N-A-M) nebo relativně velká pádla řazení pevně umístěná na sloupku volantu, v případě provedení s robotizovanou převodovkou.
Výhled šikmo vpřed je díky relativně subtilním sloupkům čelního skla více než dobrý, naopak trochu na obtíž je mohutná kaplička nad přístrojovým štítem. Výhled směrem dozadu patří k dnešnímu standardu.
Přední sedadla ve výstavních kusech mají slušné boční vedení, naopak vzadu se nachází jednoduše tvarovaná plochá lavice. Místa vpředu je ve všech směrech dostatek, dozadu se ale pohodlně umístí jen menší postavy. V podélném směru nabízí C4 prostoru dostatek a zadní šířka v úrovni loktů 145 cm je také dobrá. Vadí ale směrem vzad se zužující a svažující střecha. Nad sedákem je proto ve svislém směru jen 90 cm. To znamená přiměřený prostor pro osoby s výškou kolem 170 cm, vyšší pasažéři ale vymění pocit přiměřené stísněnosti za nepohodlné krčení se.
Zavazadlový prostor se základním objemem 408 litrů je dlouhý 82 cm, mezi podběhy široký 104 cm a pod krytem je na výšku 38 cm prostoru. Sklopením dělených sedadel se ložná plocha prodlouží na 148 cm, vznikne ale nepraktický schod. Nakládací hrana leží přijatelných 70 cm nad zemí. Praktickým detailem je vyjímatelná svítilna v zavazadlovém prostoru. Budoucí majitelé v našich končinách jistě ocení také zámek zavazadlového prostoru umístěný vysoko nad spodní hranou pátých dveří – toto řešení, se kterým jsme se setkali už např. u Peugeotu 3008, značně komplikuje případné vypáčení vstupu do kufru.
Z počátku bude na výběr známá paleta motorů. Citroën sice udává jen obecné specifikace bez udání zdvihového objemu, vzhledem k heslu osvědčené motory a udaným výkonům je ale zřejmé, že půjde o 1,4 VTi 95 (70 kW), 1,6 VTi 120 (88 kW) a přeplňovaný 1,6 THP 155 (115 kW) s robotizovanou převodovkou. Turbodiesely bude zastupovat 1,6 HDi 90 (66 kW), 1,6 HDi 110 FAP (82 kW) a 2,0 HDi 150 FAP (110 kW).
Úsporná verze e-HDi 110 FAP (82 kW) dostane robotizovanou převodovku, pneumatiky s nízkým valivým odporem a reverzibilní alternátor (schopný dobíjet akumulátor rekuperací brzdné energie) ve spojení se systémem Start-Stop. Emise CO2 budou 110 g/km, což odpovídá kombinované spotřebě zhruba 4,2 l/100 km.