Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën DS: Letos slaví šedesátiny

Citroën DS
Citroën DS
Citroën DS
Citroën DS
47 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Slavné „déeska“, Francouzi přezdívaná Bohyně, letos slaví kulaté výročí. Pokud chcete být při tom, navštivte výstavu Rétromobile v Paříži ve dnech 4. až 8. února. Bude to stát za to.

Každý, kdo někdy viděl Fantomase, zná i Citroën DS, vždyť to byl jeho služební vůz. Poprvé se objevil v roce 1955, kdy musela jeho technika a design působit jako z jiné planety. Však se také ve výrobě v různých modifikacích udržel do roku 1975, tedy dlouhých 20 let. A to už přitom rok vyjížděl z továrny nástupce, řada CX...

Vyražte do Paříže

Na pařížském výstavišti se díky podpoře značkového klubu Amicales Citroën představí vedle tří modelů řady DS také dvojice luxusních kupé SM, které vznikaly v letech 1970 až 1975 ve spolupráci s Maserati (někdy se vozu proto přezdívá Citroën-Maserati).

A protože je značka DS dnes také skvělým nástrojem marketingu, neopomene Citroën vystavit rovněž moderní model DS3 Cabrio, jenž však s původními vozy této řady nemá pranic společného, tedy kromě označení a výrobce.

Osobně si myslím, že značka DS měla být vyhrazena úplně jiným modelům Citroënu, například luxusní C6, která je v zásadě nepřímým pokračovatelem slavné DS (mezi nimi byly kromě zmíněného CX ještě modernější XM).

Co bude k vidění

Vůz DS 19 z roku 1959 v původní konfiguraci a s kabinou upravenou pro potřeby německého trhu a čtyřstupňovou polosamočinnou převodovkou. Dalším má být DS 21 Cabriolet z roku 1968 v bílém odstínu Carrare a červeným koženým čalouněním.

Třetí DS vystavenou na Rétromobile má být luxusní model DS 20 Pallas z roku 1973, tedy jeden z pozdějších exemplářů. Opět s polosamočinnou převodovkou, střešním oknem a lakem karoserie Tholonet.

Další v pořadí je kupé SM z roku 1971. Jde o konkrétní vůz, jenž byl původně majetkem marockého krále Hassana II. Jak asi očekáváte, je takzvaně „v plné palbě, včetně klimatizace, hi-fi audiosoupravou Continental Edison atd.

Poslední z historiků je SM z roku 1972 vybavené řízením DIRAVI (DIrection à RAppel asserVI). Tedy řízení s aktivním vracením volantu na střed. Rovněž jde o první systém s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti jízdy. Tedy jakýsi předchůdce Servotronicu, samozřejmě s vyloučením elektroniky.

Posledním vystaveným modelem bude DS 3 Cabrio Ultra Prestige. Ale to už je současnost...