10.8. 2018 Leoš Káňa

Citroën Spacetourer vs. Ford Tourneo Custom – Koráby evropských dálnic

 

Místa jako v autobuse, komfort jako v obýváku a rychlost jako pendolino. Pokud chcete rychle dostat početnou rodinou o dovolené k moři nebo cestujete se svým pracovním týmem po Evropě, nic lepšího než velké osobní dodávky nevymyslíte.

V době, kdy velkoprostorovým vozům zvoní umíráček a automobilky nás zavalují sice obřími, ale méně praktickými SUV, řeší stále více zákazníků zásadní otázku: kde sehnat opravdu prostorné auto pro více než pět cestujících? Jednou z možností je zaměřit svou pozornost na osobní verze užitkových dodávek, které během posledních let prodělaly obrovský vývoj. Od stroze vybavených nepohodlných a pomalých krabic se proměnily v místem překypující komfortní dostavníky nabízející zajímavou alternativu k zavedeným velkým MPV. A statistiky hovoří v jejich prospěch, vždyť u nás se prodávají lépe než Ford Galaxy či Volkswagen Sharan.

My jsme proti sobě postavili loňskou novinku Citroën Spacetourer a před rokem modernizovaný Ford Tourneo Custom. Nejdelší verze přitom zaručí dostatek prostoru, nejsilnější vznětové agregáty svižnou jízdu a automatické převodovky pohodu při řízení.

Vzhled na druhé koleji

U vozidel podobného ražení zřejmě nikoho vnější vzhled moc zajímat nebude. V rámci maximálního využití obestavěného prostoru jsou siluety obou automobilů totožné – hranaté krabice, v testovaných nejdelších verzích natažené jako jezevčík. Ani krátká přední část nedává příliš prostoru pro originalitu a mazlení se s křivkami. Jasnější identitou se prezentuje ford s velkou maskou a diodovým páskem ohraničenými světlomety. Mezi jeho plusy musíme zařadit také velká vnější zrcátka – pomalu dvojnásobná než u citroënu.

Jenže design není jen o estetickém cítění, ale také o praktických stránkách, což například pro interiéry obou vozů platí dvojnásob. Ford po loňské modernizaci dostal zcela novou palubní desku, které nyní dominuje displej na středovém panelu – dlouhé provedení ji má vždy, protože se prodává až od vyšší výbavy Titanium. Co nás ale na customu nejvíce potěšilo, je neuvěřitelný počet odkládacích prostor. Dokonce má čtyři držáky na nápoje – dva nahoře na kelímek s kávou a dva ve spodní části na láhev s vodou. Schránek na drobnosti nabídne také dost – praktický je i středový tunel s dvojicí boxů. A nakonec musíme pochválit výplně předních dveří, které jsou celé uzpůsobené na uložení všeho možného. Třešničkou na dortu jsou i kapsy v zadních posuvných dveřích. Citroën v tomto směru působí jako chudý příbuzný, i když ani jemu nelze nic vytknout – přihrádek má dost, dokonce i dvojitou schránku před spolujezdcem, ale méně než ford.

Milion důvodů

Zastavěná plocha blížící se malé garsonce, hromada železa, sedadel jako v kině a nabídka prostoru, kterou překonávají až autobusy. Je jasné, že takový vůz nemůže být levný. Na druhou stranu je pořizovací cena kolem milionu korun v porovnání s jejich praktičností velmi příznivá. Nejlevnějším konkurentem testované dvojice – tedy dlouhá verze, silný turbodiesel a automat – je Toyota ProAce Kombi za 845.790 Kč s DPH (pokud oželíte automatickou převodovku, můžete mít Fiat Talento s výkonem 107 kW za 677.152 Kč). Jenže se jedná o „holátko“ v základní výbavě a s omezenými možnostmi příplatků. Když jsme k pořizovací částce připočítali rádio, klimatizaci nebo dálkové zamykání, vyšlo nám 893.585 Kč. Může se zdát paradoxní, že konstrukčně shodný spacetourer si Citroën ve stupni Feel cení na 1 028 500 Kč.

Jenže francouz proti japonci přímo hýří komfortními prvky a můžete ho vybavit i bezpečnostními systémy, na které základní provedení toyoty nedosáhne. Ještě štědřejší je ale ford, který se v testovaném provedení prodává až od vyšší linie Titanium. Kromě pár drobností jde o naprosto důkladně vybavený automobil, který ve standardu nabídne i třetí řadu sedadel – u Toyoty se za ni připlácí 29.040, u Citroënu 32.670 Kč. I z tohoto pohledu by byla jeho ceníková cena 1.149.137 korun konkurenceschopná. Jenže Ford si pro Tourneo Custom navíc připravil speciální nabídku pro většinu provedení, takže nyní zkoušenou verzi koupíte za výrazně dostupnějších 952.149 Kč. Pro prakticky smýšlející zákazníky je to úžasná částka, protože přibližně tolik stojí Mondeo Kombi Titanium.

Pořizovací náklady Toyota ProAce Verso L2 2.0 D-4D 130 kW 8AT Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi 130 kW 8AT Ford Tourneo Custom L2 2.0 EcoBlue 125 kW 6AT
Základní cena 845 790 Kč (Kombi) 1 028 500 Kč (Feel) 952 149 Kč (Titanium)
Cena verze Světa motorů 893 585 Kč (Kombi)* 1 028 500 Kč (Feel) 952 149 Kč (Titanium)
Výbava verze Světa motorů Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojeni USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač.
POROVNÁNÍ DOSTUPNÉ VÝBAVY
3. řada sedadel 29 040 Kč 32 670 Kč Ano
Klimatizace pro zadní část 59 290 Kč** Ano Ano
Okenní airbagy pro 2. a 3. řadu Ne 7260 Kč Ne
Xenony/bixenony/světlomety LED Ne/Ne/Ne 22 990 Kč/Ne/Ne Ne/20 570 Kč/Ne
Elektrické ovládání posuvných dveří Ne 32 065 Kč Ne
Posuvné zadní dveře na levé straně 12 100 Kč Ano Ano
Volant potaženy kůži Ne 7260 Kč Ano
Zadní/zadní a přední park. senzory 8470 Kč/Ne 6655 Kč/20 250 Kč**** Ano/Ano
Couvací kamera Ne 13 310 Kč 10 890 Kč
Lita kola Ne 17 545 Kč Ano
Rezervní kolo Ano Ano S (dojezdové)
Navigace Ne 24 805 Kč 22 990 Kč
Dešťový a světelný senzor Ne Ano Ano
Hlídaní mrtvého uhlu Ne 20 250 Kč**** 13 310 Kč
Varování před opuštěním jizd. pruhu Ne 17 545 Kč*** 6050 Kč
Tempomat Ano Ano Ano
Bezklíčové startování Ne 9680 Kč Ne
Metalíza 18 150 Kč 19 360 Kč 19 360 Kč
Porovnaní cen 893 585 Kč (100 %) 1 028 500 Kč (o 15 % horši) 952 149 Kč (o 7 % horši)
Známka***** 1,00 1,50 1,00
POŘADÍ  2. 1.
* 893 585 Kč (Kombi + rádio, klimatizace, dálkové zamykání), **Součástí paketu AC kombi, ***součástí paketu Bezpečnost, ****senzory vpředu a vzadu včetně hlídání mrtvého uhlu, *****známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady

Dlouhý a ještě delší

A nyní se dostáváme k zřejmě nejdůležitějšímu kritériu, které bude asi pro většinu zákazníků při nákupu rozhodující – prostorovým možnostem kabiny. S lehkým náskokem vstupuje do tohoto souboje custom, který je celkově delší, širší, vyšší a disponuje i větším rozvorem náprav. To vše se promítlo do našeho měření. Jediné měřítko, ve kterém spacetourer drží s fordem krok, je výška kabiny, kde je dokonce v první a druhé řadě o chloupek lepší. Jenže na šířku zaostává v průměru o zásadních 15 centimetrů. Trojice dospělých cestujících se v zadní části nemůže rozvalovat tak jako u customu – hlavně ve třetí řadě bychom ve třech delší cestu nevydrželi.

TEST 2018: Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi – Vpředu business, vzadu párty

Také v podélném směru jasně vede ford, takže cestujícím ve druhé a třetí řadě zbude více místa před koleny. Citroën tento hendikep alespoň trochu kompenzuje možností podélného posuvu sedadel ve druhé a třetí řadě, takže prostor pro nohy lze měnit podle aktuální potřeby. A musíme uznat, že 174 cm vysoký figurant v tomto směru nestrádal na žádném místě.

Tím se dostáváme k variabilitě zadní části. Spacetourer je standardně dodáván jen s pěticí sedadel a za třetí řadu si musíte u základní verze Feel připlatit 32.670 Kč, u Shine za koženou verzi 44.770 Kč. Navíc jde o dvojkřeslo vlevo a samostatnou sedačku vpravo – oboje lze posunovat nebo úplně vyjmout. Custom má šestici samostatných křesel ve dvou zadních řadách v základní výbavě. Ta se sice podélně neposouvají, ale lze je po jednom jednoduše vyndat a podle libosti zvětšovat nákladový prostor. Druhou řadu navíc můžete otočit o 180 stupňů, takže cestující mohou sedět proti sobě.

Ford má i lépe vyřešené nastupování do zadní části. U krajního sedadla ve druhé řadě složíte opěradlo a celé ho vyklopíte dopředu, čímž vznikne velký průchod. A je jedno, zda zleva, či zprava – ford má stejně jako citroën posuvné dveře na obou stranách. U francouze můžete sedadlo vlevo nebo dvojkřeslo vpravo posunout dopředu, ale překlopit nejde (jen sklopit opěradlo), takže se na třetí řadu protahujete užší škvírou.

Více možností

S velikostí obou kabin přímo souvisí i pohodlí pro cestující. Ford si může v zadní části dovolit širší křesla zajišťující větší komfort při jízdě. Ani nám nevadí kratší sedáky, které i tak dobře podepírají stehna. Pochvalu si zaslouží dlouhá opěradla. V citroënu nám zase vyhovuje měkčí polstrování a příjemněji se cítíme v jeho přední části. Řidič sedí níž a přirozenější pozice za volantem se blíží běžným osobním automobilům. U fordu je více znát jeho původ v užitkovém voze a zvýšená pozice není tak komfortní. Zapomenout nesmíme ani na přepravní schopnosti obou vozů. Vždyť osm lidí směřujících na dovolenou k moři s sebou potřebuje spoustu zavazadel. Vyznění je také v tomto měřítku naprosto jasné. V osmimístném uspořádání zůstane u citroënu za třetí řadou 989 litrů pro náklad, u fordu 1447 l – počítáno ke spodnímu okraji bočních oken. U obou lze vyjmout všechna zadní sedadla, čímž přepravní kapacita francouzského vozu vzroste na 4554 l, ale u customu dokonce na 5,8 m3, takže se z něj stane přeborník ve stěhování čehokoliv. Ford boduje i nižší nákladovou hranou, výše vyklápěným zadním víkem i rozměrnějším vstupním otvorem. Jedno malé plus za praktičnost získává spacetourer – za přenosnou samonabíjecí svítilnu v levém boku kufru.

Údaje o testovaných vozidlech Citroën Spacetourer XL Ford Tourneo Custom L2
Místo podélné/před koleny ve 2. řadě/3. řadě (cm) 251/9-28/8-27 264/33/15
Výška interiéru nad sedákem P/Z/3. řada (cm) 95-102/102/97 94-101/98/99
Místo nad hlavou cestujícího P/Z/3. řada (cm) 11-18/19/13 9-16/14/15
Šířka interiéru v loktech P/Z/3. řada (cm) 149/159/141 159/171/169
Šířka interiéru v ramenou P/Z/3. řada (cm) 147/159/141 166/171/160
D x š sedáku u řidiče/ve 2. řadě vlevo/3. řadě (cm) 47 x 49/48 x 43/48 x 43 46 x 51/45 x 49/45 x 49
D x š opěradla u řidiče/ve 2. řadě vlevo/3. řadě (cm) 61 x 51/57 x 45/57 x 45 60 x 51/62 x 46/62 x 46
Průchodnost zavazadl. prostoru (výška x šířka) (cm) 118 x 117 129 x 123
Vyš. dol. hrany kufru/průch. vyška pod 5. dveřmi (cm) 60/189 59/196

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Ekonomika bez lidí ztrácí na tempu. Analytik: Část firem zvažuje přesun výroby z Česka Ekonomika bez lidí ztrácí na tempu. Analytik: Část firem zvažuje přesun výroby z Česka

Hospodářský růst Česka stojí na útratách lidí a nově i…

Senátoři váhají nad zavedením jednokolové volby. Babiš chce navíc jiný model Senátoři váhají nad zavedením jednokolové volby. Babiš chce navíc jiný model

K volbě senátora by lidé neměli chodit dvakrát, ale jen…

Další špatný den pro Deutsche Bank: tržní hodnotou ji přeskočila fintechová Wirecard Další špatný den pro Deutsche Bank: tržní hodnotou ji přeskočila fintechová Wirecard

Akcie německé společnosti Wirecard, která zajišťuje…

 
 

Přidat názorDiskuse: Citroën Spacetourer vs. Ford Tourneo…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 



Citroën Type H (1948-1981): Co všechno zvládla ikonická francouzská dodávka? Citroën Type H (1948-1981): Co všechno zvládla ikonická francouzská dodávka?

„Háčko“ od Citroënu je asi nejklasičtější dodávkou ze…

Poznali byste v této žluté dodávce nejnovější Citroën Jumper? Poznali byste v této žluté dodávce nejnovější Citroën Jumper?

Proslulý užitkový automobil od Citroënu oslaví letos…

 



 
Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Dnes 18:50

Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari, výrazná osobnost dějin motorismu a zakladatel jedné z nejslavnějších automobilek, zemřel před 30 lety.




Blesk.cz

Smutný Krampol v bolestech: Zdrtil ho verdikt lékařů! Co mu zakázali?

Smutný Krampol v bolestech: Zdrtil ho verdikt…

Jiří Krampol (80) už delší dobu bojuje s velkými bolestmi v kolenou, kvůli kterým nemůže skoro už ani chodit.…

Těhotná Mesarošová měsíc před porodem: Přibírá do krásy!

Těhotná Mesarošová měsíc před porodem: Přibírá do krásy!

Přestože jí do porodu zbývá ještě měsíc, Dominika Mesarošová (32) už svému chlapečkovi založila rodinné album. A…

 

iSport.cz

Chvátal odešel do Olomouce: Ve Spartě někdo nechtěl, abych dostal šanci

Chvátal odešel do Olomouce: Ve Spartě někdo nechtěl,…

Tři a půl roku patřil Spartě, která si jej vyhlédla už jako 18letou naději. Juraj Chvátal (22) však v letenském…

Čecha se dotknul posměšný tweet, psal o hodnotách. Bayer se omluvil

Čecha se dotknul posměšný tweet, psal o hodnotách.…

Brankáře Arsenalu Petra Čecha se dotklo, že si fotbalový klub Bayer Leverkusen na sociálních sítích udělal…

 

Reflex.cz

Bílá duha: Fascinující přírodní úkaz známý především z mrazivých koutů naší planety

Bílá duha: Fascinující přírodní úkaz známý především…

Je to jeden z nejkrásnějších přírodních jevů. Bílá duha se na obloze ukazuje vzácně. Vzniká, když sluneční…

Když u komunistů frčí Klaus: Marta Semelová „jede dál“

Když u komunistů frčí Klaus: Marta Semelová „jede dál“

Víkendový hrdý pochod Prahou si pro sebe - ostatně jako každý rok - ukradli hlavně extremisté. V ulicích Prahy…