Rollswagen vznikl jako reklamní tah. Proslavil ho John Wayne a dnes stojí miliony
Prodloužený Volkswagen Brouk z roku 1968 dostal přezdívku „Rollswagen“ – a není divu. Mahagonové obložení, minibar i dělicí přepážka z něj dělají auto, které si nezadá s vozy pro elity.
Limuzíny byly odjakživa symbolem moci, bohatství a slávy. Přestože většinou vycházely ze sériových modelů, díky okázalému designu či luxusnímu provedení vždy budily pozornost. Chrysler 300 C, Hummer H2 nebo Lincoln Town Car jsou jen některé z nich. Občas se ale objeví kreace, u nichž by původní základ uhádl málokdo.
Na aukčním portále RM Sotheby’s se aktuálně objevil mimořádně zachovalý Volkswagen Brouk z roku 1968 s prodlouženou karoserií. Ačkoliv vychází z „lidového vozu“, jeho osud byl od začátku spojen s originalitou, nevšední reklamou a zvučnými jmény – včetně Johna Waynea.
Život tohoto Brouka začal zcela standardně. Vyroben byl 8. října 1968 s černým lakem, červeným interiérem a motorem 1.5, určeným pro americký trh. Vůz byl dodán do New Orleans, ale později zamířil do kalifornské karosárny Troutman-Barnes v Culver City. Právě zde vznikaly speciály jako čtyřdveřové varianty Porsche 911 – a také prodloužený Brouk.
Pomocí originálních dílů zde karosáři vytvořili druhý pár dveří s větracími okénky, přičemž celková délka vozu vzrostla o 102 cm na přibližně 4,6 metru. Kvůli nárůstu hmotnosti o zhruba 180 kg byl původní motor nahrazen silnějším čtyřválcem 1.6 s dvojicí 48mm karburátorů Weber, aby limuzína neztratila jízdní elán.
Původní černý lak nahradila sofistikovanější úprava z dílny House of Kolor v Lynwoodu. Interiér dostal doslova hollywoodský vzhled: o čalounění se postaral slavný závodník hot rodů Tony Nancy ze Sherman Oaks. Zvolil šedé anglické plátno s čalouněním připomínajícím sofa, které doplnil mahagonovým obložením. Nechyběla přepážka mezi řidičem a cestujícími, interkom, minibar, čtecí lampičky, pět reproduktorů s kazetovým přehrávačem Philips, dodatečné odhlučnění ani elektricky ovládaná okna. V pozdějších letech byl přidán ještě CD přehrávač Kenwood. Přední část interiéru zůstala stroze černá, jak velí tradice.
Tento extravagantní vůz, později přezdívaný „Rollswagen“, si objednal John von Neumann – závodník a obchodník s rakouskými kořeny, který hrál zásadní roli při prosazování značek Porsche a Volkswagen v USA. Dovážel vozy z Evropy a zásoboval klientelu především na západním pobřeží a Havaji.
Rollswagen měl přitáhnout pozornost – a skutečně se to povedlo. Dobová reklama zobrazovala vůz s řidičem v uniformě a šokující cenovkou 35.000 dolarů, přestože přestavba vyšla jen na 2.063 dolarů. Neumann vůz vystavil na autosalonu v Los Angeles a údajně v něm vezl i Johna Waynea na předávání Oscarů v roce 1971, kde herec získal svou jedinou sošku za snímek Opravdová kuráž. O rok později se vůz objevil i v časopise Dune Buggies and Hot VWs.
V roce 1972 Neumann prodal jak dealerství, tak i Brouka firmě VW of America. Ta ho o dva roky později zapůjčila jako exponát autosalonu Masterson Motors ve Ventuře, kde sloužil výstavním účelům až do roku 1977. V lednu 1979 se objevila další dražba – a novým majitelem se stal Chick Iverson, přítel Johna Waynea a majitel prvního VW dealerství v Orange County.
Iverson si vůz ponechal do roku 1996, kdy ho prodal Lorenzu Pearsonovi, distributorovi VW dílů v Kalifornii. Ten si pečlivě vedl ručně psaný záznamník o provozu, opravách a souvisejících fakturách po celých dvacet let
A nyní se unikátní limuzína s bohatou historií opět objevuje na trhu. Aukční dům očekává výslednou cenu mezi 3,18 a 4,2 milionu korun.

Zdroj: RM Sotheby’s