Baterie s pevným elektrolytem? V MG4 prý bude alespoň částečně
V Číně se připravují na uvedení nového MG4, které dosud ničím příliš nezaujalo. Novinka ale chce vylepšit horší prodeje předchůdce na domácím trhu a zkusí to zajímavou technologickou inovací. Jako první sériové auto totiž dostane baterii s částečně pevným elektrolytem.
O nástupu baterií s pevným elektrolytem se mluví už roky, se slibem, že budou „tak za dva roky“. Realita je taková, že žádný výrobce nemá přesné datum, kdy se poprvé projedeme v produkčním voze s takovou baterií. A i podle čínských vědců je jejich uvedení stále velmi daleko, některé problémy související s masovou výrobou totiž stále nebyly překonány.
V mezičase se ale do aut dostanou baterie, které výrobci označují jako semi-solid, tedy s částečně pevným elektrolytem. V takových je většina tvořena pevným vodivým materiálem, ponořeným v kapalném elektrolytu. Výhodou má být lepší odolnost proti požárům, lepší specifická energie článků a také menší využití vzácných materiálů. Do aut už je některé automobilky nasadily, avšak v omezeném množství. Jednou z nich je Nio, které pro své modely nabízí možnost pronájmu 150 kWh baterie s částečně pevným elektrolytem, přímo koupit si ji však zatím nikdo nemůže. Menší množství vozů, určených spíše pro testování, už ale má i Dongfeng.
Prvním masově vyráběným vozem využívajícím baterií s částečně pevným elektrolytem má každopádně být druhá generace MG4, která se představí na začátku srpna. Baterie dodávaná méně známým výrobcem Qingtao Energy má mít jen 5 % kapalného elektrolytu. Podle MG prošla úspěšně náročným testováním, včetně 360° testu propíchnutí. Specifická energie je 180 Wh/kg a v MG4 by baterie měla poskytnout dojezd 537 kilometrů, i když dle tamního cyklu CLTC. Lépe má fungovat v chladném počasí a podle MG nabídne o 13,8 % lepší dojezd v teplotách kolem -7 °C, ve srovnání s porovnatelnou LFP baterií.
V druhém MG4 bude mít baterie kapacitu 70 kWh a energii bude dodávat 120 kW elektromotoru na zadní nápravě. Pro srovnání, současné MG4 nabízí baterie o kapacitě 49, 64 a 77 kWh a výkonové verze se 125, 150, 180 nebo 320 kW. Jestli se více variant dočká i novinka, zjistíme až v srpnu. Cenou má mířit mezi 80.000 až 120.000 yuanů, což je v přepočtu 235.000 až 350.000 Kč. Uvnitř MG4 dostane nový multimediální systém vyvinutý ve spolupráci s čínskou značkou mobilů Oppo.
Výroba novinky již začala v továrně SAIC v čínském Nanjingu, dodávky zákazníkům se tak dají očekávat brzy po uvedení počátkem srpna. Evropané mají každopádně smůlu. Jak nám potvrdilo i lokální zastoupení, na starém kontinentu bude pokračovat dosavadní MG4, které se ale koncem roku dočká modernizace.

Zdroj: Carnewschina, zdroj foto: MG, zdroj videa: Auto.cz