Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda či Peugeot v Kanadě? Tamní dealeři by rádi prodávali evropské elektromobily

Škoda Enyaq Coupé 85x
Škoda Enyaq Coupé 85x
Škoda Enyaq Coupé 85x
Škoda Enyaq Coupé 85x
117 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (2)

V Kanadě je dnes aktivních několik evropských značek, velké úspěchy tam však neslaví žádná. Přesto by místní skupina dealerů ráda do země dostala více evropských elektromobilů, od kterých si slibují lepší ceny a zlepšení nabídky.

Evropské automobilky nástup elektromobility asi trochu překvapil, dnes je však nabídka lokálních modelů již rozsáhlá a na domácím kontinentu také úspěšná. Trochu jiný je příběh v jiných zemích, kde evropské automobilky více ztrácí na konkurenci Tesly či dravých čínských výrobců. Platí to i v USA, kde po dominantní Tesle září také General Motors a daří se Hondě či korejským značkám.

Veliký úspěch nemá Evropa ani v Kanadě, kde dominují americké, japonské a korejské značky. Nabídka evropských automobilek zde víceméně kopíruje tu u jižních sousedů, což by ale rádo změnilo sdružení kanadských dealerů. Podle něj  by Kanada měla uvolnit regulace tak, aby umožnila dovoz více evropských elektromobilů.

Důvod je jednoduchý: větší konkurence má vést k nižším cenám elektromobilů a lepší nabídce pro místní. A v současné situaci, kdy se americký prezident rozhodl vést s Kanadou obchodní válku, je větší zaměření na Evropu logické. Už dnes se v Kanadě pár evropských elektromobilů prodává, například se značkami Volkswagen, Audi nebo Porsche.

Vždy jde o modely, které byly schváleny pro Spojené státy, jejichž pravidla jsou velmi podobná těm kanadským. Úprava vozů pro Ameriku je docela nákladnou záležitostí, protože tamní požadavky pro nárazové testy jsou dost odlišné. A právě bezpečnost je hlavním důvodem, proč se tam většina evropských modelů nenabízí. Měnit se však musí i další detaily, včetně blinkrů, zrcátek a dalších komponent.

Podle sdružení Electric Mobility Canada by právě tyto regulace měla kanadská vláda trochu rozvolnit. „Pokud jsou ta auta dostatečně dobrá pro Evropu, kde se jezdí rychleji než v Kanadě, neříkejte mi, že nejsou dostatečně bezpečná pro evropské cesty,“ řekl k tomu šéf sdružení Daniel Breton. „Transport Canada tvrdí, že kvůli bezpečnosti se musí měnit nárazníky, světla a to vše z bezpečnostních důvodů, což je podle mě prostě hovadina,“ dodal. Transport Canada je státní orgán zodpovědný za regulace související s dopravou v Kanadě.

To reagovalo e-mailem pro kanadské médium CTVNews. „Požadavky na certifikaci v jiných jurisdikcích nemusí být dostatečné pro uspokojení bezpečnostních potřeb uživatelů kanadských silnic kvůli specifickému prostředí v Kanadě,“ napsal mluvčí Hicham Ayoun. „Některé požadavky evropských nárazových testů nejsou až tak striktní, jako ty kanadské, vzhledem k rozdílům v tamním provozu.“

Video placeholder
Modernizovaná Škoda Enyaq RS a Coupé RS • Zdroj: Škoda Auto

Je pravda, že kanadské cesty se podobají spíše těm americkým, s dlouhými, otevřenými úseky cest mezi městy. Maximální rychlost na dálnicích se však pohybuje mezi 110 a 120 km/h, mimo dálnice je obvykle 90 km/h a ve městech 50 km/h.

Sdružení si nechalo udělat anketu mezi obyvateli Kanady, a z 2585 dotázaných jich bylo pro povolení evropských elektromobilů 70 %, jen 10 % bylo vysloveně proti. Součástí byl také dotaz na čínská elektrická vozidla, na která se dnes v Kanadě vztahuje 100 % clo. Z dotázaných jich 53 % souhlasilo s následováním evropského modelu, kdy jsou cla stanovena pro každou čínskou značku separátně, dle odhadované výše dotací získaných od čínské vlády.

V Kanadě dnes z evropských značek prodává elektromobily zejména koncern Volkswagen, ale také Stellantis s malým Fiatem 500e. Kanadané však mají podobný vkus na auta jako jejich jižní sousedi, a žebříčkům prodejů dominují pick-upy a velká SUV. Nejprodávanějším elektromobilem na kanadském trhu je letos Ford Mustang Mach-E s 4767 kusy; nejúspěšnější z evropských elektrických modelů je tam Volkswagen ID.4 se 3105 kusy.

Nabídka evropských automobilek v Kanadě dříve bývala podstatně rozsáhlejší. Peugeoty se tam prodávaly ještě počátkem 90 let, Renault to vzdal o dekádu dříve a Citroën o dvě. Škodovka nabízela řadu 742 v Kanadě ještě koncem 80. let a v 50. letech se tam dokonce prodala řada Tatraplánů. Krom toho to ale zkoušely i značky jako Lancia, Yugo, Saab, Lada nebo Dacia.

Zdroj: CTVNews, zdroj foto: auto.cz a Lancia, zdroj videa: Škoda

Vstoupit do diskuze (2)