Citroën C4 Picasso: Na vzduchovém polštáři
Komfortnější značka koncernu PSA rozšiřuje výrobní paletu o prostorný, 4,6 m dlouhý minivan. Na první pohled by se zdálo, že nahradí již sedmiletou Xsaru Picasso, která se ve době stala jedním z prvních konkurentů třídotvorného Scénicu, avšak není tomu tak. Minimálně po nějaký čas zůstanou ve výrobním programu společně a potvrdí tak starou pravdu, že Citroën umí dlouhověké modely. Umělecké jméno Picasso se také zřejmě stává u Citroënu standardem.
Citroën C4 Picasso
je ve srovnání s Xsarou Picasso o 20 cm delší a především sedmimístný. Vznikl na bílém papíře a konstruktéři nahrazují dlouhé čekání propracovaným, v mnoha ohledech inovativním řešením interiéru, který přináší několik rekordů ohledně vnitřního prostoru. Díky nim se také prý jedná o plnohodnotný sedmimístný vůz, ve kterém si najdou pohodlí dospělí i ve třetí řadě, což je u přímé konkurence zatím spíš výjimka, než pravidlo.
Pětidveřový minivan se podobá stájovému kolegovi C8, zároveň ale přináší řadu nových stylistických prvků a neokoukané ztvárnění zejména obou konců auta. Nadprůměrné rozměry (4,59 m délka, 1,83 m šířka a 1,66 m výška) dále dotvářejí originální proporce karoserie. Nejnápadnější je extrémní prosklení, které svou plochou 6,4 m² (včetně příplatkového panoramatického střešního okna 1,04 m²) vytváří uvnitř vzdušnou atmosféru a skýtá nadprůměrný výhled celé posádce, zejména řidiči, který má skrz vysoké čelní sklo k dispozici dvojnásobný horizontální úhel výhledu, než je obvyklé. Speciální vrstvené sklo přitom zaručuje, že se interiér nebude nadměrně plnit teplem ani hlukem. Za pozornost stojí tenké A-sloupky, které spolu s velkými trojúhelníkovými bočními okénky dále zlepšují výhled na okolní provoz.
Uvnitř
čeká sedm samostatných sedadel, pět zadních lze zaklopit do podlahy a vytvářet tak velký užitečný prostor s rovnou podlahou podle potřeby. Tři stejně široká sedadla ve druhé řadě nabízejí ISOFIX a poskytují nejkomfortnější posez ve třídě, totéž platí pro obě zadní. Bezproblémový přístup na zadní sedačky obstarává systém výklopných krajních sedadel ve druhé řadě, kterým se nejdřív zvednou sedáky jako v kině a pak se odsunou vpřed. Nejnápadnější změnou je "decentralizace" palubní desky, která odstranila mechanické páky převodovky a parkovací brzdy a s nimi tzv. sloní nohu, překážejícímu volnému pohybu uvnitř vozu. Reorganizace palubní desky umožnila využít její podstatnou část pro čtyři velké odkládací boxy, z nichž ten centrální je chlazený a pojme jednu 1,5litrovou a dvě půllitrové láhve. Čtyřzónovou klimatizaci posádka ovládá pomocí malých individuálních ovladačů. Zadních pět cestujících má k dispozici vlastní klimatizační jednotku.
Inovace, inovace...
Odstavený vůz se nyní zajišťuje elektrickým tlačítkem, parkovací brzda je také schopna se samočinně de-/aktivovat a pomáhat např. s rozjezdem do kopce. Zcela zmizela mechanická vazba s převodovkou - mechanickou šestistupňovou ovládají elektromotory prostřednictvím režimového voliče a řadících motýlků pod volantem, alternativní samočinná je ovládána obdobně. Pochopitelně nechybí od C4 přebraný volant s pevným středem, umožňující optimální fuknci airbagu nezávisle na natočení řízení. Největší inovace, doslova převrat, se ale skrývá v zadní nápravě. C4 Picasso totiž za příplatek nabízí zadní nápravu s automatickým udržováním světlé výšky a snížením nakládací hrany na požádání. To vše už známe z velkých Citroënů, ovšem zde není hnacím médiem obvyklý hydraulický olej, ale vzduch! Citroën dal tomuto, v rámci značky doslova revolučnímu, řešení přednost zejména z ekonomických důvodů a spolu s novým Jumperem se Citroën C4 Picasso zapíše do kronik jako první vzduchonoš.
Horká novinka se oficiálně představí již v září na pařížském autosalonu, odkud také přineseme podrobnější informace. Úvodními motorizacemi se stanou šestnáctiventilové čtyřválce 2.0i, 1.6 HDi a 2.0 HDi.