Co všechno si soutěžák zvládne opravit na autě? Je toho hodně!

 

Jezdci a navigátoři v rallye musí umět více než jen ovládat auto. Pokud přijde technický problém, měli by si umět poradit. O jejich schopnostech jsme se přesvědčili.

Posádka továrního týmu Škody Motorsport Jan Kopecký (34) a Pavel Dresler (30) startuje společně od roku 2011. Tehdy nastupovali s vozem Fabia S2000, počínaje loňským jarem usedají do speciálu Fabia R5. Před pár týdny nám předvedli, co všechno dokážou sami na svém voze vyměnit, opravit a seřídit.

V dílně se zapotili

Stojíme ve velké hale, kde se nacházejí dílny továrního týmu. Čeká na nás Fabia R5 se startovním číslem 34 nalepeným na Katalánské rallye, kde s ní Jan Kopecký vyhrál v kategorii WRC2. Výrobní číslo karoserie auta je 4 a jedná se o nejstarší model současné rallyeové generace Škodovky. Zatím poslední číslo karoserie připravené k montáži už překročilo stovku.

„Auto ze Španělska má za sebou dvanáct startů. Jedenáctkrát vyhrálo a jednou bylo druhé. Absolvovali jsme s ním například všech pět letošních rallye v rámci českého mistrovství,“ chválí Kopecký. Letos ho dovezlo k domácímu titulu. V hodnocení mistrovství světa kategorie WRC2 je aktuálně čtvrtý. Ovšem v závěrečných dvou podnicích MS ve Velké Británii a v Austrálii chce útočit na nejvyšší příčky.

Právě zelenobílý dravec poslouží Janovi a navigátorovi Pavlu Dreslerovi, aby nám na něm demonstrovali na Fabii R5 manuální zručnost.

Kluci začínají na první pohled nejjednodušší prací, výměnou pneumatiky po defektu. Na náš pokyn vyskakují z auta a začíná koncert. Z pohybů Honzy i Pavla je poznat, jak jsou sehraní. Podobných výměn už mají za sebou desítky a spousta dalších je nepochybně ještě čeká při dalších soutěžích v nejbližších letech.

Stopky ukazují pár sekund přes stovku, když nové kolo sedí na svém místě. „Dokážeme být i rychlejší, naším maximem je minuta pětadvacet,“ říká Dresler a Kopecký dodává: „To jsem netušil, jak se v dílně zapotím.“

Opravili hever telefonem

Ovšem i zdánlivě jednoduchá výměna kola se může hodně zkomplikovat. „Na Rallye Sardinie počátkem října nám praskla páka Museli jsme přehodit přední kola za zadní, jinak bychom dojížděli na plátně. A najednou to nešlo. Co teď s tím, že jo?“ popisuje situaci Kopecký.

O tom, co následovalo, podává výklad Milan Poláček. Ten pracuje poslední tři roky jako závodní inženýr české posádky. „V servisu jsme simulovali situaci s nářadím, které měli kluci na silnici desítky kilometrů od nás. Během deseti minut se nám povedlo situaci vyřešit, nafotit na mobil a odeslat jim to. Za pouhých pět minut opravili hever a vyměnili kola,“ říká inženýr.

„Musím říct, že nám bylo hodně dobře, když jsme přijeli na start další rychlostní zkoušky. Soupeři se nevěřícně dívali na přední kola a fotili. Nebylo jim jasné, jak se nám to povedlo,“ usmívá se Kopecký.

V následujících minutách společně s navigátorem kontrolují provozní kapaliny, zjišťují stav fi ltru v motorovém prostoru, „přecvakávají“ tlumiče a upravují výšku auta. Pro jejich šikovné ruce jsou to záležitosti na pár minut. „V takové situaci se neohlížíte na počasí. Snažíte se dát věc co nejrychleji do stavu, aby auto mohlo jet dál,“ vysvětluje navigátor Dresler.

V motorovém prostoru nám Kopecký ukazuje hadice, které v případě nouze lze propojit, aby se zabránilo úniku oleje nebo vyřadil brzdný účinek na poškozené kolo.

Inženýr Milan Poláček přidává zajímavou informaci. „Rallyeové speciály jsou dnes mnohem jednodušší než civilní auta,“ tvrdí a na náš udivený pohled dodává: „To víte že ano. Závodní auto je vybavené jen tím nejnutnějším. Civilní má naopak spoustu elektronických systémů, jež mohou způsobit problémy, které u rallye nepřipadají v úvahu.“

Co si ovšem počít, když praskne řemen alternátoru? Pak jde dolů nejdříve pravé přední kolo. „Na zem musím já, Pavel se neumaže a může u toho stát,“ směje se Kopecký a názorně předvádí. Sám odstraní nejdříve náporové chlazení brzd, plastový kryt a pak se pouští s parťákem do výměny. devět minut je hotovo. „Naštěstí jsme tohle u er pětky ještě dělat nemuseli. Snad nám to dlouho vydrží,“ připomíná Dresler.

Cizinci jsou šikovní kluci

Manuálně zruční jsou také cizinci jezdící v barvách Škody Motorsport. Pořádný kus práce předvedli na Švédské rallye domácí Pontus Tidemand a Jonas Andersson. „Pontus měnil hřídel nápravy, což je pořádná dřina, protože všechny šrouby bývají dotažené hodně fest. Kluci to zvládli ve sněhu a blátě pod autem za dvanáct minut. Všechno stihli bez jakékoliv penalizace,“ říká Kopecký. Jeho parťák Tidemand si tak díky své zručnosti zachránil druhé místo v kategorii WRC2.

Kopecký přidává zkušenost s dalším týmovým kolegou, kterým je pro změnu Fin. „Loni přijel Esapekka Lappi do servisu s tak špinavou kombinézou, že pomalu nebyla poznat její původní barva. Spravoval v blátě, navíc na něj vyšplíchl olej. To bylo ale v tu chvíli jedno, protože auto do servisu dotáhl,“ připomíná Kopecký.

Spravil servo a vyhrál

Existuje limit na opravy během rallye? „Všechno, co si kluci před vámi včetně ramena nápravy zkoušeli, je záležitostí deseti až dvanácti minut. Pokud by však práce na autě přesáhla řekněme čtvrthodinu, už nemá cenu spravovat. Nestihli by totiž časový limit pro přejezd mezi dvěma rychlostními zkouškami. To by znamenalo vyloučení ze soutěže,“ vysvětluje Milan Poláček.

Sám si necelý týden před naší akcí v dílně nepomyslel, že jeho svěřenci nedojedou do cíle. Stalo se to na Katalánské rallye, kde Kopecký s Dreslerem v hodnocení WRC2 dojeli druzí. „Honza si po erzetě stěžoval, že mu nefunguje posilovač řízení. Přes telefon jsme jemu a Pavlovi radili, jak opravit hadici od serva. Smekám, jak rychle a zručně si poradili. Nakonec se jim povedlo a vyhráli,“ připomíná závodní inženýr.

Dokáže posádka ve voze identifikovat problém? „Auto je vybaveno vlastní diagnostikou. Na středovém panelu mezi mnou a závodníkem se v případě problému objeví přesná indikace. Během pár sekund máme jasno. Když je to nutné, můžeme volat Milanovi do servisu, aby se s mechaniky připravili. Pokud slyšíme nějaké rány pod podlahou, bývá to většinou následkem toho, co vyvedeme s autem během erzety,“ popisuje jednání posádky navigátor.

„Auto lze do servisu dostat i v případě, že má poškozenou hnací hřídel a funguje s pohonem na jednu nápravu nebo brzdí jen dvě kola. Po třech kolech by to taky šlo, ale to už se podle pravidel nesmí,“ vysvětluje Kopecký a dodává: „Současné modely R5 jsou spolehlivější a jednodušší na opravu než S2000. To se nedá srovnat s dřívějšími speciály WRC, kde vznikaly závady, které už nepřipadají v úvahu.“

A co když nejsou jezdec a navigátor dostatečně zruční? „Pak mají smůlu, rallye nedokončí. Takže v zájmu každého je umět si na autě opravit základní věci,“ dodává Pavel Dresler.

Jan Kopecký

  • Datum narození: 28. 1. 1982
  • Bydliště: Kostelec nad Orlicí
  • Hobby: lyžování, snowboard, kondiční běh
  • Debut v rallye: 2001
  • Úspěchy: mistr Evropy (2013), vítěz Asijsko-pacifického mistrovství (2014), 2. v IRC (2009–2012), mistr ČR (2004, 2012, 2015 a 2016)
  • Civilní vůz: Škoda Superb 4x4 2.0 TDI DSG

Pavel Dresler

  • Datum narození: 23. 6. 1986
  • Bydliště: Studénka
  • Hobby: cyklistika, lyžování, historické vozy
  • Debut v rallye: 2005
  • Úspěchy: mistr Evropy (2013), vítěz Asijsko-pacifického mistrovství (2014), 2. v IRC (2011 a 2012), mistr ČR (2012, 2015 a 2016)
  • Civilní vůz: Škoda Octavia RS 230

Škoda Fabia R5
Sériový model Škoda Fabia 3. generace
Motor přeplňovaný čtyřválec
Objem 1620 cm3
Výkon 205 kW při 4750 ot./min
Točivý moment 420 Nm při 4750 ot./min
Podvozek McPherson
Pohon 4x4
Diferenciály mechanické nápravové
Převodovka 5rychlostní sekvenční
Brzdy asfalt 355 mm, šotolina 300 mm
Nádrž 82,5 l
Spotřeba 0,6 l/ 1 km rychl. zkoušky
Délka x šířka 3994 x 1820 mm
Min. hmotnost 1230 kg
Pneumatiky Michelin
Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Racing 21 na Barum Rallye 2017: Když oheň ničí Racing 21 na Barum Rallye 2017: Když oheň ničí

Vrcholnou českou Barum Czech Rallye Zlín letos Klokočka…

Škoda slaví. Od roku 1999 vyrobila 4.000.000 Fabií. Prohlédněte si všechny její generace Škoda slaví. Od roku 1999 vyrobila 4.000.000 Fabií. Prohlédněte si všechny její generace

Aktuálně je na trhu třetí generace malého modelu Škoda…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…