reklama


Co všechno si soutěžák zvládne opravit na autě? Je toho hodně!

 

Jezdci a navigátoři v rallye musí umět více než jen ovládat auto. Pokud přijde technický problém, měli by si umět poradit. O jejich schopnostech jsme se přesvědčili.

Posádka továrního týmu Škody Motorsport Jan Kopecký (34) a Pavel Dresler (30) startuje společně od roku 2011. Tehdy nastupovali s vozem Fabia S2000, počínaje loňským jarem usedají do speciálu Fabia R5. Před pár týdny nám předvedli, co všechno dokážou sami na svém voze vyměnit, opravit a seřídit.

V dílně se zapotili

Stojíme ve velké hale, kde se nacházejí dílny továrního týmu. Čeká na nás Fabia R5 se startovním číslem 34 nalepeným na Katalánské rallye, kde s ní Jan Kopecký vyhrál v kategorii WRC2. Výrobní číslo karoserie auta je 4 a jedná se o nejstarší model současné rallyeové generace Škodovky. Zatím poslední číslo karoserie připravené k montáži už překročilo stovku.

„Auto ze Španělska má za sebou dvanáct startů. Jedenáctkrát vyhrálo a jednou bylo druhé. Absolvovali jsme s ním například všech pět letošních rallye v rámci českého mistrovství,“ chválí Kopecký. Letos ho dovezlo k domácímu titulu. V hodnocení mistrovství světa kategorie WRC2 je aktuálně čtvrtý. Ovšem v závěrečných dvou podnicích MS ve Velké Británii a v Austrálii chce útočit na nejvyšší příčky.

Právě zelenobílý dravec poslouží Janovi a navigátorovi Pavlu Dreslerovi, aby nám na něm demonstrovali na Fabii R5 manuální zručnost.

Kluci začínají na první pohled nejjednodušší prací, výměnou pneumatiky po defektu. Na náš pokyn vyskakují z auta a začíná koncert. Z pohybů Honzy i Pavla je poznat, jak jsou sehraní. Podobných výměn už mají za sebou desítky a spousta dalších je nepochybně ještě čeká při dalších soutěžích v nejbližších letech.

Stopky ukazují pár sekund přes stovku, když nové kolo sedí na svém místě. „Dokážeme být i rychlejší, naším maximem je minuta pětadvacet,“ říká Dresler a Kopecký dodává: „To jsem netušil, jak se v dílně zapotím.“

Opravili hever telefonem

Ovšem i zdánlivě jednoduchá výměna kola se může hodně zkomplikovat. „Na Rallye Sardinie počátkem října nám praskla páka Museli jsme přehodit přední kola za zadní, jinak bychom dojížděli na plátně. A najednou to nešlo. Co teď s tím, že jo?“ popisuje situaci Kopecký.

O tom, co následovalo, podává výklad Milan Poláček. Ten pracuje poslední tři roky jako závodní inženýr české posádky. „V servisu jsme simulovali situaci s nářadím, které měli kluci na silnici desítky kilometrů od nás. Během deseti minut se nám povedlo situaci vyřešit, nafotit na mobil a odeslat jim to. Za pouhých pět minut opravili hever a vyměnili kola,“ říká inženýr.

„Musím říct, že nám bylo hodně dobře, když jsme přijeli na start další rychlostní zkoušky. Soupeři se nevěřícně dívali na přední kola a fotili. Nebylo jim jasné, jak se nám to povedlo,“ usmívá se Kopecký.

V následujících minutách společně s navigátorem kontrolují provozní kapaliny, zjišťují stav fi ltru v motorovém prostoru, „přecvakávají“ tlumiče a upravují výšku auta. Pro jejich šikovné ruce jsou to záležitosti na pár minut. „V takové situaci se neohlížíte na počasí. Snažíte se dát věc co nejrychleji do stavu, aby auto mohlo jet dál,“ vysvětluje navigátor Dresler.

V motorovém prostoru nám Kopecký ukazuje hadice, které v případě nouze lze propojit, aby se zabránilo úniku oleje nebo vyřadil brzdný účinek na poškozené kolo.

Inženýr Milan Poláček přidává zajímavou informaci. „Rallyeové speciály jsou dnes mnohem jednodušší než civilní auta,“ tvrdí a na náš udivený pohled dodává: „To víte že ano. Závodní auto je vybavené jen tím nejnutnějším. Civilní má naopak spoustu elektronických systémů, jež mohou způsobit problémy, které u rallye nepřipadají v úvahu.“

Co si ovšem počít, když praskne řemen alternátoru? Pak jde dolů nejdříve pravé přední kolo. „Na zem musím já, Pavel se neumaže a může u toho stát,“ směje se Kopecký a názorně předvádí. Sám odstraní nejdříve náporové chlazení brzd, plastový kryt a pak se pouští s parťákem do výměny. devět minut je hotovo. „Naštěstí jsme tohle u er pětky ještě dělat nemuseli. Snad nám to dlouho vydrží,“ připomíná Dresler.

Cizinci jsou šikovní kluci

Manuálně zruční jsou také cizinci jezdící v barvách Škody Motorsport. Pořádný kus práce předvedli na Švédské rallye domácí Pontus Tidemand a Jonas Andersson. „Pontus měnil hřídel nápravy, což je pořádná dřina, protože všechny šrouby bývají dotažené hodně fest. Kluci to zvládli ve sněhu a blátě pod autem za dvanáct minut. Všechno stihli bez jakékoliv penalizace,“ říká Kopecký. Jeho parťák Tidemand si tak díky své zručnosti zachránil druhé místo v kategorii WRC2.

Kopecký přidává zkušenost s dalším týmovým kolegou, kterým je pro změnu Fin. „Loni přijel Esapekka Lappi do servisu s tak špinavou kombinézou, že pomalu nebyla poznat její původní barva. Spravoval v blátě, navíc na něj vyšplíchl olej. To bylo ale v tu chvíli jedno, protože auto do servisu dotáhl,“ připomíná Kopecký.

Spravil servo a vyhrál

Existuje limit na opravy během rallye? „Všechno, co si kluci před vámi včetně ramena nápravy zkoušeli, je záležitostí deseti až dvanácti minut. Pokud by však práce na autě přesáhla řekněme čtvrthodinu, už nemá cenu spravovat. Nestihli by totiž časový limit pro přejezd mezi dvěma rychlostními zkouškami. To by znamenalo vyloučení ze soutěže,“ vysvětluje Milan Poláček.

Sám si necelý týden před naší akcí v dílně nepomyslel, že jeho svěřenci nedojedou do cíle. Stalo se to na Katalánské rallye, kde Kopecký s Dreslerem v hodnocení WRC2 dojeli druzí. „Honza si po erzetě stěžoval, že mu nefunguje posilovač řízení. Přes telefon jsme jemu a Pavlovi radili, jak opravit hadici od serva. Smekám, jak rychle a zručně si poradili. Nakonec se jim povedlo a vyhráli,“ připomíná závodní inženýr.

Dokáže posádka ve voze identifikovat problém? „Auto je vybaveno vlastní diagnostikou. Na středovém panelu mezi mnou a závodníkem se v případě problému objeví přesná indikace. Během pár sekund máme jasno. Když je to nutné, můžeme volat Milanovi do servisu, aby se s mechaniky připravili. Pokud slyšíme nějaké rány pod podlahou, bývá to většinou následkem toho, co vyvedeme s autem během erzety,“ popisuje jednání posádky navigátor.

„Auto lze do servisu dostat i v případě, že má poškozenou hnací hřídel a funguje s pohonem na jednu nápravu nebo brzdí jen dvě kola. Po třech kolech by to taky šlo, ale to už se podle pravidel nesmí,“ vysvětluje Kopecký a dodává: „Současné modely R5 jsou spolehlivější a jednodušší na opravu než S2000. To se nedá srovnat s dřívějšími speciály WRC, kde vznikaly závady, které už nepřipadají v úvahu.“

A co když nejsou jezdec a navigátor dostatečně zruční? „Pak mají smůlu, rallye nedokončí. Takže v zájmu každého je umět si na autě opravit základní věci,“ dodává Pavel Dresler.

Jan Kopecký

  • Datum narození: 28. 1. 1982
  • Bydliště: Kostelec nad Orlicí
  • Hobby: lyžování, snowboard, kondiční běh
  • Debut v rallye: 2001
  • Úspěchy: mistr Evropy (2013), vítěz Asijsko-pacifického mistrovství (2014), 2. v IRC (2009–2012), mistr ČR (2004, 2012, 2015 a 2016)
  • Civilní vůz: Škoda Superb 4x4 2.0 TDI DSG

Pavel Dresler

  • Datum narození: 23. 6. 1986
  • Bydliště: Studénka
  • Hobby: cyklistika, lyžování, historické vozy
  • Debut v rallye: 2005
  • Úspěchy: mistr Evropy (2013), vítěz Asijsko-pacifického mistrovství (2014), 2. v IRC (2011 a 2012), mistr ČR (2012, 2015 a 2016)
  • Civilní vůz: Škoda Octavia RS 230

Škoda Fabia R5
Sériový model Škoda Fabia 3. generace
Motor přeplňovaný čtyřválec
Objem 1620 cm3
Výkon 205 kW při 4750 ot./min
Točivý moment 420 Nm při 4750 ot./min
Podvozek McPherson
Pohon 4x4
Diferenciály mechanické nápravové
Převodovka 5rychlostní sekvenční
Brzdy asfalt 355 mm, šotolina 300 mm
Nádrž 82,5 l
Spotřeba 0,6 l/ 1 km rychl. zkoušky
Délka x šířka 3994 x 1820 mm
Min. hmotnost 1230 kg
Pneumatiky Michelin
Spolupracujeme s TipCars.com
Analytici: Vyloučení Česka ze skupiny vyspělých států ekonomiku nepoškodí Analytici: Vyloučení Česka ze skupiny vyspělých států ekonomiku nepoškodí

Zpráva americké banky JPMorgan o vyloučení České…

Česká republika uspěla v arbitráži kvůli Škodaexportu Česká republika uspěla v arbitráži kvůli Škodaexportu

Ministerstvo financí uspělo v arbitráži s britskou…

Exmanažeři Raiffeisenbank rozjíždějí investiční firmu Exmanažeři Raiffeisenbank rozjíždějí investiční firmu

Bankéři Lubor Žalman a Jan Kubín, kteří řadu let působili…

Ryanair expanduje, od října bude létat z Pardubic Ryanair expanduje, od října bude létat z Pardubic

Irský nízkonákladový dopravce Ryanair začne od října…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý…

 




Potvrzeno: Škody Fabia a Rapid ještě letos dostanou motor 1.0 TSI! Potvrzeno: Škody Fabia a Rapid ještě letos dostanou motor 1.0 TSI!

Motor 1.0 TSI aktuálně najdeme ve Škodě Octavia a dalších…

Mikkelsen pojede s Fabií R5 Rally Monte Carlo! Mikkelsen pojede s Fabií R5 Rally Monte Carlo!

Norský soutěžák se znovu posadí za volant Škodovky, s…

 



 
Volkswagen Arteon: Nástupce Passatu CC ukazuje příď a záď

VW Arteon: Nástupce Passatu CC ukazuje příď a záď

Dnes 14:51

Volkswagen přiveze do Ženevy fastback Arteon. Jedná se o nástupce sportovnějšího Passatu. Zatím však nabízí pouze pohledy na přední a zadní partie.




Blesk.cz

Policisté pátrají po osmileté dívce z Prahy. Už dříve se pokoušela o útěk od pěstounů

Policisté pátrají po osmileté dívce z Prahy. Už…

Policisté pátrají po osmileté Kayle Visser (8), která bydlí v Praze. Dívka má jihoafrické občanství a mluví…

Blesk rozkryl pozadí soutěže krásy: Českou Miss ovládá Čunkova rodina!

Blesk rozkryl pozadí soutěže krásy: Českou Miss…

Čunek hledá Českou Miss! Tak by se klidně mohla přejmenovat soutěž krásy. I když se na veřejnosti Eva…

 

iSport.cz

Klesla dostal od Ocelářů výpověď, považuje ji za účelovou

Klesla dostal od Ocelářů výpověď, považuje ji za účelovou

Spor třineckých Ocelářů s obráncem Rostislavem Kleslou (34) se pohnul. Bývalý třinecký kapitán, kterého klub…

Krize krajánků v Anglii. Vydra ani Skalák nehrají, Kalas drží základ

Krize krajánků v Anglii. Vydra ani Skalák nehrají,…

Jsou čtyři a uchovávají naději, aby český fotbal měl v příští sezoně zastoupení v Premier League nejen v Petru…

 

Reflex.cz

Není konopí...  A mnoha pacientům to komplikuje život

Není konopí... A mnoha pacientům to komplikuje život

Je to několik let, co se do našich lékáren dostalo léčebné konopí. Sotva se však v lékárnách objevilo, tak…

Íránská šachová kráska se vzepřela režimu - odmítá hrát v hidžábu. Vyhodili ji z reprezentace a zřejmě emigruje

Íránská šachová kráska se vzepřela režimu - odmítá…

Vynikající mladá íránská šachistka Dorsa Derakhshani (18), které patří momentálně 92. místo ve světovém…

 
 
reklama