reklama


Čtyři rady pro správný výběr motorového oleje

Čtyři rady pro správný výběr motorového oleje

 

I motorista, jehož péče o vozidlo končí předáním klíčků servisu, musí dnes pro svůj vůz umět vybrat správný olej. Snižování tření v motoru totiž přináší opětovný nárůst jeho spotřeby.

V devadesátých letech kvalitní automobil v dobrém stavu běžně bral oleje tak málo, že mezi jednotlivými výměnami jeho hladina nepoklesla pod spodní rysku. Moderní motory s vyššími výkony a nižším třením však mohou mít přirozenou spotřebu oleje vyšší, což při prodlužování servisních intervalů znamená nutnost jeho stav doplňovat. Některé vozy mají elektronické měření hladiny a na nutnost dolití samy upozorní. Se svítící kontrolkou žluté olejničky (například Volkswagen) či rovnou varovným nápisem v přístrojovém štítu (Mercedes-Benz) zastaví mnozí u čerpací stanice a bezradně zírají do regálů.

1. Na značce nezáleží

Obsluha, ač dle vyjádření většiny provozovatelů čerpacích stanic v olejích pravidelně školená, většinou zírá ještě hůř než sám zákazník. První úvaha motoristů však bohužel většinou nevede k normám a specifikacím, skutečně určujícím vlastnosti oleje a jeho vhodnost pro daný motor, ale ke značce používané v servisu či doporučené automobilkou. Zde je třeba rovnou říci, že žádný výrobce nesmí nařizovat konkrétní značku maziva. Musí stanovit normy, a to buď nadnárodní (v Evropě nejčastěji ACEA), nebo vlastní (například VW 507.00), které nabídne olejářům k aprobaci.

Některé automobilky doporučují oleje konkrétních značek, často způsobem matoucím zákazníky. Na víčku plnicího hrdla motorů BMW je velký nápis Castrol a pod ním malým písmem BMW Recommendes, tedy BMW doporučuje. V servisní knížce Kie cee’d z roku 2008 jsme se zase dočetli, že předepsaným typem motorového oleje je Shell Helix 5W-40 nebo jiný, plnící stejné normy. Přitom na značce ani ceně nezáleží, důležité jsou právě specifikace a normy.

2. Na dolití stačí ACEA

Potřebnou informaci naleznete obvykle v návodu k obsluze či servisní knížce. Například u nového BMW 320d jsme našli pokyn, že olej má plnit „BMW Longlife-4“. Normy známých výrobců (Volkswagen, BMW, Mercedes- Benz) plní a na obalech uvádí většina olejářských značek, stačí vybrat správný druh. Kdybyste ji nenašli, přidává BMW i další specifikace. Olej musí plnit SAE 0W-40, 0W-30, 5W-30 či 5W-40 a zároveň ACEA C3. Označení SAE určuje fyzikální vlastnosti oleje, tedy jeho viskozitu za nízkých (0W) a vysokých (40) teplot. Lidově řečeno zaručuje, že olej bude řídký při ranních startech v mrazech, ale nezřídne příliš, když se pak agregát na dálnici pořádně zahřeje. Označení ACEA určuje výkonnost (odolnost oleje proti opotřebení) a další nároky na složení oleje. Konkrétně kategorie C3 označuje maziva s nízkým obsahem sulfátového popela vhodné pro diesely s filtry pevných částic. A tyto oleje ACEA C3 se v jiných kategoriích SAE než 5W-30 a 5W-40 ani nevyskytují.

 [600×358]

Servisní knížka k Citroënu C3 1.4 VTi to řeší ještě jednodušším způsobem. Pro výměnu specifi kuje dle motorizace konkrétní typ oleje Total (který takto doporučuje), ale zároveň uvádí vlastní B71 2290. Normy koncernu PSA nejsou tak široce respektované jako od VW či BMW, proto může být problém ji na obalu oleje objevit. Zřejmě by byl nutný pohled do kompletních specifikací v tabulkách, které olejáři k produktům dodávají. Pro nákup na čerpací stanici je však velmi důležité, že takto striktní je koncern PSA jen při volbě maziva pro výměnu. Při dolití postačí, když olej bude plnit normu ACEA A3/B4. Připojena je rovněž tabulka teplotních rozsahů. Z ní vyčteme, že když v našich krajích umí teplota v zimě klesnout pod -20 ºC a v létě nepřeleze +50 ºC, bude naprosto vyhovující olej SAE 5W-40. A mazivo SAE 5W-40 plnící ACEA A3/B4 je na tuzemském trhu jedním z nejrozšířenějších.

Japonci vyznávají Ameriku

Ještě víc se nám líbil Renault. Doporučení oleje Elf si též neodpustil, ale žádnými vlastními normami zákazníky netrápí. Požadavkům jeho motorů plně vyhovují jednotlivé kategorie ACEA. Viskozitní třídy SAE podle rozsahu teplot v oblasti Japonské vozy zase bývají více přizpůsobeny zvyklostem amerického trhu, kde se běžně používají normy Amerického petrolejářského institutu (API). V minulosti byly časté i v našich krajích, a ač je v posledních letech trochu vytlačuje ACEA, stále na většině obalů specifikace API najdete.

Třeba pro exotický hybridní Lexus CT200h výrobce doporučuje extrémně řídké oleje SAE 0W-20, které nejlépe napomáhají úspornosti hybridního modelu, ale v tuzemsku nejsou obvyklé. Pokud však dodržíte výkonovou normu API SL nebo SM, můžete použít i olej SAE 5W-30.

Potíž? Jen zcela nový model

Na problém s nákupem maziva jsme narazili u jediného vozu, který se poslední dobou v redakci vyskytl. Ford Focus 1.0 EcoBoost představuje radikálně novou konstrukci, pro niž je určeno také zcela nové mazivo dle normy Ford WSS-M2C948-B. Jde o olej SAE 5W-20 a výrobce si pro specifickou konstrukci nevybral v žádné z kategorií ACEA. Oleje však Fordu vyvíjí Castrol, a tak má jako jediný produkt zmíněné specifikace již v nabídce i pro aftermarket (Magnatec Professional E 5W-20). „Jde o novou specifikaci oleje, po němž je zatím na našem trhu malá poptávka. I na tento trend ale Paramo reaguje a v dohledné době uvede na trh olej dle této specifi kace,“ přislíbil nám projektový manažer českého výrobce olejů Paramo Luboš Krejčík.

3. Když nevíte, nebojte se zeptat

Z některých zejména starších aut se však již návod k obsluze ztratil a servisní knížka byla zahozena. Pokud jste schopni přejímacímu technikovi značkového servisu specifi kovat konkrétní model vozu či nadiktovat číslo karoserie, měl by být schopen říci, jaký olej do jeho motoru patří. Stejně tak by to měli umět dohledat prodejci olejů v tabulkách od výrobců. Pomineme-li příklady vyloženého diletantství, kdy přejímací technik odpoví konkrétním typem oleje od značky, s níž má jeho zaměstnavatel smlouvu, pak prostě život přináší situace, kde tyto rady nefungují. Třeba v noci u benzínky.

V první řadě byste měli zjistit, zda váš vůz jezdí na naftu a má filtr pevných částic. Nejlepším vodítkem je štítek s hodnotou kouřivosti, nalepený v motorovém prostoru či zevnitř na kapotě. Pokud tam najdete hodnoty 0,50 nebo 0,51, a ne vyšší, máte filtr. Sáhněte tedy po oleji, na němž naleznete označení C3. Jde o nejběžnější formulaci bezpopelného maziva, kterou u moderního dieselu nic nepokazíte.

Před rokem 2000 fi ltry pevných částic neexistovaly a většina dieselů vyžadovala oleje s vyšší vysokoteplotní viskozitou. Neuděláte tedy chybu, sáhnete- li po oleji ACEA A3/B4 ve třídě SAE 5W-40 nebo 10W-40.

4. Dražší olej může i uškodit

Některé moderní motory používají ke snížení spotřeby paliva speciálně přizpůsobená maziva se sníženou viskozitou při 150 ºC. ACEA tyto lehkoběžné oleje označuje A1/B1, A5/B5, C1, C2. Vyloženě v popisu k nim uvádí, že použití je možné jen v motorech k tomu přizpůsobených. Pokud takový olej nalijete do konvenčního či staršího agregátu, mohl by třeba začít po zahřátí klepat, což znamená zvýšené opotřebení. Má zkrátka moc velké vůle pro tak řídký olej. Zatímco novému motoru klasickým olejem s vyšší vysokoteplotní viskozitou obvykle neublížíte (jen možná nebude tak úsporný), starší s většími vůlemi a méně výkonným olejovým čerpadlem by mohl mít potíže.

U letitých vozidel často platí, že důležitější než někdejší pokyny výrobce je to, na co je motor zvyklý. Pokud již někdo řešil zvýšenou spotřebu oleje přechodem na hustší nebo speciálně aditivovaný typ určený pro starší vozy, měl by na něj agregát jezdit i nadále. Mnohem dražší 0W-30 mu v žádném případě neprospěje. Starým motorům paradoxně ublížíte víc superdrahým řídkým mazivem než levnějšími hustšími typy.

Specifikace a normy motorových olejů

ACEA - Association des Constructeurs Européens d´Automobile, EU

A – benzinové motory

B – vznětové motory

C – vznětové motory s filtry pevných částic

API - American Petroleum Institute, USA

S – benzinové motory

C – naftové motory

J, F – stupně výkonnosti: čím dále od počátku abecedy, tím výkonnější olej

Normy výrobců motorů a vozidel

VW 507.00, BMW Longlife-04: olej pro vznětový motor s filtrem pevných částic a prodlouženým intervalem výměny

Charakteristické znaky normy ACEA
ZnakyA1/B1A3/B3A3/B4A5/B5C1C2C3C4
Prodloužená výměnaAno  Ano    
Lehkoběžný (1)Ano  AnoAnoAno  
Přímý vstřikAno Ano (2)AnoAnoAnoAnoAno
Filtr pevných částic    AnoAnoAnoAno
Popel maximálně1,30,9-1,51,0-1,61,60,50,80,80,5
Fosfor maximálně    0,050,090,070,09
Síra maximálně    0,20,30,30,2
TBN (alkalita) (3)88108  66
Snížení spotřebyAno  AnoAno 3,0 %Ano 2,5 %Ano 2,05 %Ano 1,0 %
1) S nižší viskozitou při 150 ºC, 2) pouze diesel, 3) odolnost oleje proti okyselování, které zvyšuje třeba leptání gumových těsnění.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 






 
Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Dnes 17:51

Pozici nejlevnější značky na českém trhu léta úspěšně drží Dacia, která se však dočká staronového konkurenta. Větší roli by u nás opět ráda hrála i ruská Lada.




Blesk.cz

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté chtějí zakázat cizí názvy

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté…

Podle skupinky komunistických poslanců jsme v Česku a budeme prostě mluvit česky. A ani na Spidermana už se…

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se kompletně odtrhne od EU

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se…

Británie upřednostní úplné oddělení země od Evropské unie, tzv. tvrdý brexit. Nepřeje si ani částečně setrvat. V…

 

iSport.cz

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili Rosol i Pavlásek

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili…

Adam Pavlásek ani Lukáš Rosol nebudou k dispozici pro první kolo Davisova poháru, které čeští tenisté odehrají…

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

PŘÍMO Z MELBOURNE | Jízda osmatřicetiletého barda Radka Štěpánka se z kvalifikace přelila už do 2. kola…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama