30.10. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil - dus.png

Úplně první „auto“ mělo parní pohon a je starší než Benzův patentovaný motorový vůz

V roce 1769 vzniklo první „samohybné silniční vozidlo“. Poháněl jej parní stroj a dodnes coby originál existuje.

První automobilem světa je Motorový vůz Karla Benze z roku 1886. Svůj vynález si Benz nechal patentovat a ve stejném roce, kdy jej poprvé předvedl, začal tento stroj pod názvem Benz Velo také prodávat. Pohon vozu zajišťoval benzinový motor. Později se začalo toto auto vyrábět dokonce sériově.

Před 117 lety

Aby nedošlo k mýlce, nikdo nezpochybňuje Benzův vynález automobilu. Prvním „samohybem“ po silnici ale nebyl. Úplně první stroj se po silnici pohyboval vlastní silou celých 117 let před vozem Karla Benze.

Za prvním samohybným strojem stál francouzský vynálezce a také dělostřelecký důstojník Nicolas Josef Cugnot. Jeho „fardier á vapeur“ neboli parní vůz je prvním samohybným mechanickým vozidlem na světě. Přesto toto někteří zpochybňují a argumentují tím, že už v roce 1672 sestrojil první „samohyb“ vlámský misionář v Číně Ferdinand Verbiest. Ten však údajně existoval pouze jako model. To Cugnotův parní vůz byl od začátku plně funkční a je tomu tak dodnes, jak se ostatně můžete přesvědčit na přiloženém videu.

Mercedes postavil repliku svého prvního patentovaného vozu. Teď může být váš

V roce 1769 však Cugnot postavil svůj parní stroj pouze coby model. Šlo o tříkolové vozidlo. Avšak jen o pouhý rok později už vznikla konečná podoba stroje s reálnými rozměry. Vozidlo si zachovalo tříkolovou koncepci, přičemž hnací bylo pouze přední kolo.

K pohonu předního kola použil Cugnot parní stroj. Využíval dva pracovní válce, vedené svisle, přičemž přední kolo poháněly přes klikový mechanismus. Ty byly tudíž dva, každý z jedné strany hnacího kola. Před předním poháněným kolem našel své místo kotel, coby zdroj páry. I vzhledem k jeho umístění před vozidlem a také faktu, že se parní stroj nacházel přímo nad předním kolem, rozložení hmotnosti na obě „nápravy“ nebylo silnou stránkou prvního samohybného vozidla. Hmotnost stroje činila 2,5 tuny a dle Cugnota měl být vůz schopný uvézt až 4 tuny nákladu.

Velké zatížení předního poháněného kola ale mělo za následek poněkud nestabilní jízdní chování. Přitom stroj měl být schopný také jízdy do kopce a rovněž se pohyboval mimo zpevněné cesty.

První automobilová nehoda

Po vyrobení prvního funkčního vozu v roce 1770 postavil Cugnot o rok později druhý stroj. V roce 1771 tak parní vůz existoval ve dvou funkčních exemplářích. Druhý vyrobený vůz Cugnot veřejně předváděl, ale stala se velmi kuriózní příhoda - s vozem havaroval. Cugnotovi se nic nestalo, stroj však byl poškozen, neboť při nehodě doslova projel zdí. Zřejmě se jedná o historicky první nehodu silničního vozidla.

V následujících letech došlo k zastavení vývoje parního vozu. Samotný Cugnot údajně dostal důchod ve výši 600 Franků ročně. Co se stalo s jeho teď už jediným exemplářem parního vozu? V roce 1800 byl předán do francouzského Muzea umění a řemesel v Paříži. A tady je umístěn dodnes.

Jaký byl osud Cugnota? Když ve Francii vypukla Velká francouzská revoluce, byl jeho důchod zrušen. Cugnot odešel do Belgie, kde žil údajně jak se dalo. Většinou na pokraji chudoby. Zpět do Francie se vrátil v roce 1804 na pozvání samotného Napoleona Bonaparta. Velice záhy, druhého října téhož roku, Cugnot v Paříži zemřel.








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 





 
Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Dnes 18:50

Nikola Tesla je jedním z největších vynálezců všech dob. Díky němu máme třeba střídavý proud. Jenže Tesla toho vymyslel mnohem více. Třeba turbínu, která se obejde bez lopatek.




Blesk.cz

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze Spyro Reignited Trilogy

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze…

Před rokem způsobil poprask remake původní trilogie legendárního Crashe Bandicoota. Vydavatelský dům Activision…

Lechtivé eskapády Thajce, který chodí nahý a žije jako pračlověk: Do jeskyně vodí turistky na sex!

Lechtivé eskapády Thajce, který chodí nahý a žije…

Doma chodí zásadně nahý, žije v opuštěné jeskyni, bez nábytku, elektřiny a přívodu vody jako v době kamenné. A…

 

iSport.cz

Šílená čísla! Arizona drtí NHL v oslabení. Překoná historický rekord?

Šílená čísla! Arizona drtí NHL v oslabení. Překoná…

Zní to až neuvěřitelně. Arizona si po 19 zápasech drží v NHL fantastická čísla při vlastním oslabení, ve kterém…

Hrajte FIFA 19! Otevřeny jsou dvě kvalifikace v týdnu i o víkendu

Hrajte FIFA 19! Otevřeny jsou dvě kvalifikace v…

V sobotu se odehrála úvodní kvalifikace CZC.cz iSportCup, kde se soutěží o 50 000 korun a profesionální kontrakt…

 

Reflex.cz

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla chránit hitlerovské Německo

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla…

„Válka bude vyhrána nebo prohrána na plážích. Máme jen jednu šanci zastavit nepřítele, a to když je ve vodě a…

Češi bodovali na

Češi bodovali na "mistrovství světa bagristů". To…

Tomáš Sooky (29) z Lipence u Loun obsadil sedmé místo na prestižní soutěži Caterpillar Operator Challenge ve…