30.10. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil - dus.png

Úplně první „auto“ mělo parní pohon a je starší než Benzův patentovaný motorový vůz

V roce 1769 vzniklo první „samohybné silniční vozidlo“. Poháněl jej parní stroj a dodnes coby originál existuje.

První automobilem světa je Motorový vůz Karla Benze z roku 1886. Svůj vynález si Benz nechal patentovat a ve stejném roce, kdy jej poprvé předvedl, začal tento stroj pod názvem Benz Velo také prodávat. Pohon vozu zajišťoval benzinový motor. Později se začalo toto auto vyrábět dokonce sériově.

Před 117 lety

Aby nedošlo k mýlce, nikdo nezpochybňuje Benzův vynález automobilu. Prvním „samohybem“ po silnici ale nebyl. Úplně první stroj se po silnici pohyboval vlastní silou celých 117 let před vozem Karla Benze.

Za prvním samohybným strojem stál francouzský vynálezce a také dělostřelecký důstojník Nicolas Josef Cugnot. Jeho „fardier á vapeur“ neboli parní vůz je prvním samohybným mechanickým vozidlem na světě. Přesto toto někteří zpochybňují a argumentují tím, že už v roce 1672 sestrojil první „samohyb“ vlámský misionář v Číně Ferdinand Verbiest. Ten však údajně existoval pouze jako model. To Cugnotův parní vůz byl od začátku plně funkční a je tomu tak dodnes, jak se ostatně můžete přesvědčit na přiloženém videu.

Mercedes postavil repliku svého prvního patentovaného vozu. Teď může být váš

V roce 1769 však Cugnot postavil svůj parní stroj pouze coby model. Šlo o tříkolové vozidlo. Avšak jen o pouhý rok později už vznikla konečná podoba stroje s reálnými rozměry. Vozidlo si zachovalo tříkolovou koncepci, přičemž hnací bylo pouze přední kolo.

K pohonu předního kola použil Cugnot parní stroj. Využíval dva pracovní válce, vedené svisle, přičemž přední kolo poháněly přes klikový mechanismus. Ty byly tudíž dva, každý z jedné strany hnacího kola. Před předním poháněným kolem našel své místo kotel, coby zdroj páry. I vzhledem k jeho umístění před vozidlem a také faktu, že se parní stroj nacházel přímo nad předním kolem, rozložení hmotnosti na obě „nápravy“ nebylo silnou stránkou prvního samohybného vozidla. Hmotnost stroje činila 2,5 tuny a dle Cugnota měl být vůz schopný uvézt až 4 tuny nákladu.

Velké zatížení předního poháněného kola ale mělo za následek poněkud nestabilní jízdní chování. Přitom stroj měl být schopný také jízdy do kopce a rovněž se pohyboval mimo zpevněné cesty.

První automobilová nehoda

Po vyrobení prvního funkčního vozu v roce 1770 postavil Cugnot o rok později druhý stroj. V roce 1771 tak parní vůz existoval ve dvou funkčních exemplářích. Druhý vyrobený vůz Cugnot veřejně předváděl, ale stala se velmi kuriózní příhoda - s vozem havaroval. Cugnotovi se nic nestalo, stroj však byl poškozen, neboť při nehodě doslova projel zdí. Zřejmě se jedná o historicky první nehodu silničního vozidla.

V následujících letech došlo k zastavení vývoje parního vozu. Samotný Cugnot údajně dostal důchod ve výši 600 Franků ročně. Co se stalo s jeho teď už jediným exemplářem parního vozu? V roce 1800 byl předán do francouzského Muzea umění a řemesel v Paříži. A tady je umístěn dodnes.

Jaký byl osud Cugnota? Když ve Francii vypukla Velká francouzská revoluce, byl jeho důchod zrušen. Cugnot odešel do Belgie, kde žil údajně jak se dalo. Většinou na pokraji chudoby. Zpět do Francie se vrátil v roce 1804 na pozvání samotného Napoleona Bonaparta. Velice záhy, druhého října téhož roku, Cugnot v Paříži zemřel.

Rallye Dakar 2019







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 





 
Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Dnes 07:00

Vyzkoušeli jsme, co vše dnes můžete ve svém autě sledovat a ovládat přes telefon a co v této oblasti výrobci chystají do budoucna.




Blesk.cz

Marii z váhy 137 kilo pomohla až operace. Češi jsou už tlustší než Američané

Marii z váhy 137 kilo pomohla až operace. Češi jsou…

Paní Marie (60) se kilogramy navíc většinou netrápila, přesto se za svých 137 kilo tu a tam zastyděla. Časem se…

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

 

iSport.cz

Král padl, na trůnu je Polanský: Chtěl být jako Laine, ale hokejky neseděly

Král padl, na trůnu je Polanský: Chtěl být jako…

Jedním gólem Jiří Polanský pomohl porazit Pardubice 5:2. Tahle trefa pro něj byla ale výjimečná. Za Oceláře…

TOP 50 talentů: Vítěz z Atalanty, naděje Sparty i brankář Manchesteru United

TOP 50 talentů: Vítěz z Atalanty, naděje Sparty i…

KOMPLETNÍ POŘADÍ OD 50. DO 1. MÍSTA | Deník Sport dal již tradičně dohromady výběr největších českých…

 

Reflex.cz

10 nejlepších hororů všech dob: Hororový zlatý fond aneb nejděsivější filmy historie

10 nejlepších hororů všech dob: Hororový zlatý fond…

Největší slávu zažila filmová hrůza v sedmdesátých a osmdesátých letech. Nejde zapomenout na klasiky, které…

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se zranění a prožijte plnohodnotný život

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se…

Za nepozornost se platí. Dlouhé hodiny by o tom mohl vyprávět šestinásobný paralympijský vítěz a mistr světa…