Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia v nové době: Od licenčních renaultů k úspěchům napříč Evropou

David Bureš
Diskuze (63)
Rumunská automobilka Dacia vlastně už od svého založení spolupracuje s Renaultem. Spolupráce se vyplatila, protože Dacii se dnes nadmíru daří.

Automobilka Dacia podobně jako ruský AutoVAZ v letošním roce slaví 50 let své existence, v roce 1966 totiž byla založena společnost Uzina de Autoturisme Pitești (UAP), která o dva roky začala produkovat licenční renaulty právě pod značkou Dacia. Na konci sedmdesátých let sice byla francouzsko-rumunská spolupráce rozvázána, později se ale k ní obě firmy vrátily. Jak pro Renault, tak pro Dacii to byla trefa do černého.

UAP nabízející své modely se značkou Dacia podle kraje jejich rodiště zahájila v roce 1968 produkci modelem 1100, alias licenčním Renaultem 8. Už o rok později následovala Dacia 1300, neboli Renault 12, nejprve jako sedan, později i jako kombi. Právě kvůli tomuto modernímu autu UAP vznikla, než však bylo hotové, montovala továrna v mezičase 1100, která v produkci vydržela až do roku 1972.

Spolupráce s Renaultem měla čtyři fáze. Nejprve byl model 1100 montován z dovezených dílů, později však rostl podíl komponent vyráběných přímo v Rumunsku. Po jednodušších rumunských dílech následovaly i motory, převodovky a nápravy, později i samotné karoserie.

1300 se v průběhu sedmdesátých let stává hlavním modelem Dacie, ne však jediným. V omezených počtech vzniká i Dacia D6, neboli užitkový Renault Estafette, později dokonce i Dacia 2000, luxusní Renault 20 určený jen pro nejvyšší představitele Rumunska.

Na konci sedmdesátých let se spekuluje také o licenční výrobě Renaultu 18, místo toho se ale UAP rozhodne rozvázat spolupráci s Renaultem a vyvíjet si auta sama. Jelikož ale rumunští konstruktéři nemají zase tolik zkušeností, znamená to jen další a další automobily na bázi stávající 1300, která je spolu s tím modernizována a přejmenována na 1310. Vedle pick-upu přichází také třeba třídveřová varianta (!), Dacia 1310 Sport, která se používá pro rallye. Pod značkou Dacia se navíc začínají na vybraných trzích prodávat i vozy dalších rumunských výrobců – například offroad ARO 10 (jako Dacia Duster) nebo dokonce minivozítko firmy Tehnometal poháněné půllitrovým dvouválcem (Dacia 500 Lăstun).

S takovou nabídkou Dacia vchází i do nové doby, doby po rozpadu východního bloku, která v Rumunsku znamenala i mnohé národnostní problémy. Už v roce 1990 nabídku Dacie rozšiřuje liftback na bázi 1310, který je na oslavu revoluce pojmenován 1325 Liberta (Svoboda).

Rumunští konstruktéři si ale stále více uvědomují, že automobil s technikou datovanou do sedmdesátých let už konkurenci nestačí, a proto pracují na novém vozu. Výsledkem se v roce 1995 stává nova, první auto vlastní rumunské konstrukce Dacie. Pětidveřový liftback je dlouhý jen čtyři metry, což znamená, že je výrazně menší než dosavadní řada 1300, dlouhá asi 4,4 metru. Nova navíc nenavázala na úspěchy svého předchůdce, a tak řada 1300 zůstává ve výrobě i nadále. Novu nakonec ještě překonává, zatímco nova končí v roce 2000, řada 1300 se vyrábí ještě o čtyři roky později, 35 let od své výrobní premiéry. Až do roku 2006 se pak vyrábí odvozený pick-up, známý též jako shifter nebo gamma.

V té době už Dacia funguje pod novým vlastníkem. V roce 1999 je automobilka privatizována a koupena Renaultem, který ji vidí jako zajímavou možnost k expanzi na východoevropských trzích. Něco takového Renault vlastně již zamýšlel se Škodou, kterou však v roce 1991 nakonec koupil Volkswagen. Renault nejprve získává 51% podíl, který v roce 2003 navyšuje na 99 %.

Prvním výsledkem opětovné spolupráce s Renaultem se stává Dacia SupeRNova, což jak název napovídá, byla modernizovaná verze stávající novy, doplněná o techniku z francouzské dílny. V rámci další modernizace v roce 2003 se pak supernova přejmenovává na solenzu.

To už se ale pracuje na automobilu s interním kódem X-90, který na trh přichází v roce 2004 jako Dacia Logan. Tento sedan už byl vyvíjen podle nové strategie značky – Dacia pod vedením Renaultu měla nabídnout jednoduché a hlavně levné vozy, postavené na známé technice francouzského původu. Hovořilo se dokonce o ceně 5.000 eur, což tehdy odpovídalo 165.000 Kč. Logan se nakonec dokonce dostal pod tuto cenovku, když v roce 2010 začínal na částce 159.900 Kč, v době zahájení prodeje ale základní cena na českém trhu činila 199.900 Kč.

Logan byl navíc pro Dacii důležitý z hlediska expanze. Původně se auto mělo prodávat jen ve východní Evropě, zájemců ze Západu ale bylo tolik, že Dacia postupně zahájila prodej i tam – v roce 2005 tak rumunská značka postupně míří na francouzský, německý, belgický nebo i švýcarský trh, v roce 2013 vstupuje také na britské ostrovy. Rychlá expanze je umožněna využitím stávající prodejní a servisní sítě mateřské značky.

Nabídka se navíc postupně rozšiřuje. Od sedanu je postupně odvozeno i kombi Logan MCV (2006), pětidveřový hatchback sandero nebo pick-up (obě 2008). V roce 2010 pak přichází SUV se staronovým jménem duster, které se v následujících letech stává doslova hitem. Dacia pak ve výsledku expanduje i globálně, mnohé její vozy se prodávají i v Asii nebo Jižní Americe, avšak se znaky mateřského Renaultu, na jehož bedrech ostatně stojí vývoj aut a v případě mimoevropských trhů také výroba. Dacia Duster se pak v přepracované verzi dokonce prodává také jako Nissan Terrano, zatímco Dacia Logan MCV se dodnes nabízí jako Lada Largus.

Sázka na levné automobily se vyplatila, a to zvlášť v době hospodářské krize, kdy se Dacia díky paletě levných aut stala jednou z nejrychleji rostoucích značek na starém kontinentu. V Česku je pak dnes dokonce pátou nejprodávanější značkou na trhu.

V aktuálním období růstu ale roste zájem o luxusnější zboží, na což reaguje i rumunská automobilka, která se rozhodla postupně vylepšovat výbavu svých aut. Novinkou se tak letos stala třeba automatická převodovka.

Co se týče modelů, tak aktuálně je napjatě očekávána nová generace dusteru, která se má světu ukázat v příštím roce. Oproti dnešnímu provedení má auto narůst z 4,31 metru k hranici 4,5 metru, aby se dovnitř vešla i třetí řada sedadel. V minulosti se pak několikrát spekulovalo o příchodu miniauta, toho jsme se ale zatím nedočkali, hlavně proto, že by se nepodařilo výrazně srazit jeho cenu proti konkurenci. Místo toho se hovoří o konci některého ze stávajících modelů – prodeje dua Dokker/Lodgy zůstávají za očekáváním, a tak se spekuluje o tom, že dodávka a MPV na shodném základu skončí.

David Bureš
Diskuze (63)
Avatar - Blue Sun
18. 8. 2016 08:14
Re: Napínavý príbeh
Buď té lásky, nereaguj na mě, odpade.
Avatar - Blue Sun
18. 8. 2016 08:14
Re: Absolutní úspěch
Ale jo, trošku náznak tam je. Mně třeba výrazné boční vedení nevyhovuje, i když jsem hubený. Tady to tlačí, támhle to tlačí... ne ne...
18. 8. 2016 08:01
Re: Napínavý príbeh
nejses timhle vyjadrovanim uz hodne za hranou??
18. 8. 2016 07:50
Re: Absolutní úspěch
Ich sedadlá sú síce možno pohodlné, nemajú však absolútne žiadne bočné vedenie. Vyskúšané na Logane MCV - v zákrute prejdenej rýchlejšie som sa musel nohami zapierať aby som ostal v sedačke. A to porovnávam s mojím Meganom II, ktorý takisto nemá nejako úžasné bočné vedenie, ale k niečomu podobnému tam nedochádza. Napriek tomu som si Logana objednal - holt nové auto je nové auto.
Avatar - Blue Sun
18. 8. 2016 07:22
Re: Absolutní úspěch
S jejich sedadly nemám problém, to mě více štvou škodovácké mučící lavice.