Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DAF Transport Efficiency i pro autobusy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Společnost DAF rozšiřuje svůj program DAF Transport Efficiency i na pohonné jednotky a podvozky, které dodává výrobcům autobusů a autokarů.

Program DAF Transport Efficiency je zaměřen na optimalizaci efektivity dopravy. Na letošním veletrhu Busworld v belgickém Kortrijku se představuje nabídka komponentů značky DAF pro výrobce autobusů a autokarů, plně odpovídajících filozofii tohoto programu.

DAF po celá desetiletí zastává významné místo mezi výrobci a dodavateli pohonných jednotek pro autobusy a autokary. V současnosti divize DAF Components představuje kompletní sortiment motorů, splňujících emisní normu Euro 6 a určených právě pro tato vozidla.

Pro velké autokary vhodné k dálkové dopravě cestujících je určen 12,9litrový přeplňovaný vznětový motor PACCAR MX-13, který je k dispozici s výkony 303 kW, 340 kW a 375 kW.

Motorem vhodným i pro linkové autobusy je 10,8-litrový vznětový šestiválec PACCAR MX-11, který je výrobcům nabízen v provedení Euro 6 s výkony 210 kW, 240 kW, 271 kW, 291 kW a 320 kW.

Motory PACCAR MX-11 a MX-13 prošly pro dosažení vyšší účinnosti několika úpravami. Ty byly v případě pohonných jednotek pro nákladní automobily odhaleny již začátkem letošního roku. V případě menší z dvojice šestiválcových jednotek byla vylepšena efektivita mazání. Pozornost byla u tohoto motoru dále věnována lepšímu procesu spalování, kterého bylo dosaženo díky novému provedení spalovacího prostoru, modifikaci vstřikování paliva a změnám řídicího softwaru.

Motor PACCAR MX-13 dostal nové turbodmychadlo, které přispívá ke zlepšení proudění nasávaného vzduchu. Nová vačková hřídel s pozměněným časováním ventilů je krokem k lepšímu spalování. Také tato pohonná jednotka dostala vylepšení pro vyšší efektivitu mazání a snížení třecích ztrát. Nově bylo zavedeno účinnější dvourychlostní vodní čerpadlo a upraven byl řídicí software motoru.

Výše zmíněné změny stojí u motorů MX-11 a MX-13 za snížením spotřeby paliva až o dvě procenta, i když DAF uvádí, že u konečných hodnot záleží na typu provozu a daných podmínkách. Nově zavedené vícenásobné vstřikování mimo jiné znamená, že běh motorů je klidnější a motory jsou ještě tišší.

Vedle nižší spotřeby mají tyto pohonné jednotky disponovat i vyšší spolehlivostí, což mají do jisté míry dokazovat i dlouhé servisní intervaly, které mohou být až do 150 000 km.

Kromě dvojice motorů MX-11 a MX-13 v provedení Euro 6 nabízí DAF výrobcům autobusů a autokarů dodávky 9,2-litrového řadového šestiválce PR s výkony 183 kW, 228 kW a 265 kW nebo 12,9-litrového řadového šestiválce MX s výkony 265 kW, 300 kW, 340 kW a 375 kW ve verzích splňujících emisní normy Euro 3, Euro 4 a Euro 5.

Novým přírůstkem v nabídce DAF Components pro výrobce autobusů a autokarů je kompletní šasi z distribučního nákladního vozidla DAF LF, které je ideální pro stavbu kompaktních autobusů s 30 až 40 místy. Mezi prvními jej využila například polská společnost Solaris Bus & Coach, která právě na tomto podvozku představila svůj koncept midibusu.

DAF nabízí tento podvozek s rozvorem náprav od 4,30 m do 5,40 m a 4,5-litrovým vznětovým čtyřválcem PACCAR PX-5 nebo 6,7-litrovým šestiválcem PACCAR PX-7. Oba motory jsou samozřejmě v provedení Euro 6 a disponují výkony od 112 kW do 231 kW. K dispozici pak má být i široký výběr manuálních, automatizovaných a automatických převodovek.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)