22.7. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Daihatsu a jeho koncepty miniaut z 90. let: Od mini sportáku po „kachnu“

 

Japonská automobilka Daihatsu, která je součástí Toyoty, se historicky vždy zaměřovala spíše na menší auta. V 90. letech její modely v domovském Japonsku kralovaly takzvané třídě kei car. Právě na jejich základě vznikly četné koncepty.

Zatímco v sousedním Německu má normální oficiální zastoupení, na českém trhu značka Daihatsu oficiálně nefiguruje. V minulosti však její modely u nás možné koupit bylo, často i zásluhou různých „šedých“ dovozců. Možná si vzpomene na elegantní liftback Applaus velikosti zhruba Hondy Civic či off-roady Feroza a Rocky. Nebo na zajímavý malinký roadster Copen. A pak jsou tu novější modely. Třeba podivná Materia či naopak vcelku konvenční Sirion. Asi nejznámější je v Evropě model Charade, případně Cuore.

Mnohem rozmanitější nabídku modelů má Daihatsu na domácím japonském trhu. Tady totiž plně využívá kategorie kei car. Jedná se o malá auta s daňovým zvýhodněním, přičemž aby mohlo být vozidlo zařazeno do třídy kei car, nesmí mít jeho motor objem větší než 660 cm3. V potaz se berou také rozměry vozu. Maximálně přípustná délka činí 3.400 mm, šířka 1.480 mm. Pro konstruktéry se jedná o dost svazující prvky, neboť pokud dané skutečnosti nedodrží, znamená to, že auta jeho majitele vyjde daňově na vyšší částku.

Asi největšího rozmachu dosáhla auta třídy kei car v 90. letech, o což se Daihatsu zasloužilo měrou vrchovatou. Kromě sériových modelů vytvářelo také koncepty, které se zdají být mnohdy až bizarní, a to nejen z dnešního pohledu.

Daihatsu Mira Milano Koncept (1991) – trochu jako „kachna“

Koncept Mira Milano vznikl v roce 1991 na technickém základě vozu Mira kei car. Tvarově připomíná Mira Milano tak trochu Citroën 2CV, neboli „kachnu“. Samozřejmě ve zmenšené podobě.

Daihatsu Pico: Dvoumístný koncept s peprným jménem

Proč koncept použil jméno italského velkoměsta? Zřejmě proto, že je spojeno s módou a odíváním. V průvodní brožuře se píše, že „vůz je řešen tak, aby to odpovídalo italskému módnímu vkusu“. A dále brožura uvádí: „užijte si komfortní jízdu, dokonce i v minisukni“. Opravdu by nás zajímalo, jak takové auto jezdilo. A fakt si nemyslíme, že by ženy v minisukni daly přednost tomuhle před jinými, mnohem konvenčněji řešenými auty. Však se také Milano výroby nedočkalo a asi je to i dobře. Na autosalonu pak vůz vystavili po boku zahradního nábytku hodného exkluzivní vily.

Daihatsu Hijet Dumbo (1989) – Maximum prostoru na minimálním půdoryse

Hijet Dumbo se coby koncept uvedl už v roce 1989. Ideově se jedná o jakýsi minivan, což dokazuje mimo jiné také druhý pár posuvných bočních dveří. Tvarově to nelze označit jinak než za auto podobné krabici. Přitom sériový model Hijet,vyráběný od roku 1990, je coby malinká dodávka po stránce tvarové oblejší.

Hranatá karoserie však byla jistě záměr tvůrců, neboť jen tak bylo možné na tak malé půdorysné ploše vytvořit nezvykle prostornou kabinu. Zajímavě působí zčásti zakrytá zadní kola, podobně jako tomu bývalo u Citroënů. Asi není divu, že zůstalo jen u konceptu, neboť jestli by tohle někdo koupil… no možná, že Japonci v té době ano.

Daihatsu Fellow 90 (1989) – Miniaturní targa

O poznání zajímavějším konceptem bylo Fellow 90. Jednalo se studii sportovního vozu s karoserií typu targa. Dlouhá přední část evokovala klasickou koncepci uspořádání pohonu, byť ve skutečnosti se počítalo jistě s motorem napříč a pohonem předních kol.

Kabina tohoto mini sporťáku byla navržena tak, aby pojala čtveřici cestujících včetně řidiče, byť toto berte se značnou rezervou. Barevně se interiér vyznačuje červeným čalouněním a prozrazuje, že koncept používal samočinnou převodovku.

Daihatsu Midget III (1995) – reminiscence na bublinová auta

Midget III svým názvem evokuje malý roadster britské značky MG. Ideově však koncept navazoval na takzvaná bublinová auta, jakým bylo třeba BMW 600 Isseta. V přední řadě tvůrci umístili pouze řidiče, do druhé řady se mohli posadit dva cestující. Ti dokonce využívali vlastních dveří na levé straně. Naopak řidič nasedal dveřmi vpředu vytvořenými na pravé straně vozu. Zajímavě působily vystouplé přední svítilny, opět evokující 40. a 50. léta, kdy se bublinová auta vyráběla.

Daihatsu Akindo (1997) – auto jako pojízdná skříň

V některých autech máte problém odložit si svůj svršek. Zejména pokud nosíte třeba sako, které nechcete mít zmačkané, a tudíž jej nemůžete jen tak položit na sedadlo. Akindo však představuje přesně opačným extrém. S vámi se svezl pouze jediný cestující, oba jste si však mohli s sebou vzít množství sak a košil odpovídající zaplněné šatní skříni. A ani se vám nezmačkaly.

Daihatsu Basket: Koncept miniauta pro volný čas

Tam, kde jsou normálně zadní sedadla, případně zavazadelník, se napříč nacházely dva stojany na ramínka s oblečením, podobně jako někde v butiku či „sekáči“. Přístup sem byl možný jednak po vyklopení zadního víka, tedy jako kufru běžného hatchbacku či kombi, nebo z boku z levé strany. V tomto místě se do prostoru na šaty vstupovalo dveřmi vyklápějícími se vzhůru, podobně jako u dveří u slavného „racka“ Mercedesu 300 SL.

Daihatsu Personal 4 (1993) – předobraz pro Copen

Jak už jsme psali, ve třídě kei car bylo možné najít také sportovní auta. V roce 1993 zhmotnilo své představy o takovém voze Daihatsu v konceptu Personal 4. Atraktivně tvarované kupé s předními světlomety podobnými těm u vozů Porsche přerostlo v roce 2002 v již zmíněný sympatický roadster Copen. Pevnou střechu konceptu nahradila pevná skládací, design s kulatými předními svítilnami však inspiraci Copenu v Personal 4 nezapře. Navíc Copen se coby nový prodával oficiálně i na evropském trhu jako jeden z mála kei car, byť jen verze vyráběná do roku 2012, tedy první generace.

Marko: Daihatsu - Playmobile z Japonska

Daihatsu Naked (1997) – vypadalo jak postavené z lega

Naked, čili nahý. Podivné jméno pro zvláštní auto. Trochu připomíná některé starší modely Suzuki, například Ignis. Jeho hranatá karoserie zaujme výraznějšími spárami mezi jednotlivými panely či vystouplými panty dveří, takže vypadá jak postavené z dětské stavebnice. Spíše však mělo evokovat historická auta.

Auto zaujalo natolik, že jej Japonci nakonec v letech 2000 až 2004 vyráběli. A sice v jen mírně pozměněné podobě v porovnání s konceptem z roku 1997.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby

Na jihu Ruska se při cvičném letu zřítil letoun L-39,…

Miliardář Novotný definitivně prohrál spor o radějovskou oboru, musí povolit vstup veřejnosti Miliardář Novotný definitivně prohrál spor o radějovskou oboru, musí povolit vstup veřejnosti

Miliardář Leoš Novotný starší musí pouštět veřejnost do…

Ministerstvo mírní přísná pravidla pro STK. Platila jen několik týdnů Ministerstvo mírní přísná pravidla pro STK. Platila jen několik týdnů

Novela silničního zákona platí od začátku října a již…

 

Štítky Daihatsu Design

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

 





 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Dnes 18:50

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Tupláky piva, halloween, voňavá posvícení i závod psích spřežení

Tipy na víkend: Tupláky piva, halloween, voňavá…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

 

iSport.cz

Tyson draží v Česku historii! Kus ringu z legendárního zápasu s Lewisem

Tyson draží v Česku historii! Kus ringu z…

Byla to památná bitva. 8. června 2002 v Memphisské Pyramidě ve státě Tennessee se konal boxerský zápas, který…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…