Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daimler a Bosch se bouří proti nestandardním dobíjecím stanicím Tesly

Aleš Dragoun
Diskuze (72)
Elon Musk má s Teslou velké plány v Německu a automobilka musí vybudovat potřebnou infrastrukturu pro dobíjení svých elektromobilů. Tady ale naráží.

V lednu letošního roku otevřela Tesla čtveřici dobíjecích stanic mezi Kolínem nad Rýnem v západní části Německa a Mnichovem na jihu. Nebyla na to sama, pomohl jí vlakový dopravce Deutsche Bahn. Tyto stojany umožňují majitelům vozů americké automobilky, tedy hlavně Modelu S, který se na starém kontinentu nabízí, aby doplnili zpět na plnou kapacitu své akumulátory za pouhou půlhodinku. Problém je ten, že vůz jiné značky sem přistavit nemůžete.

Na tuto skutečnost poukazují firmy Daimler a Robert Bosch. Nezapomeňme, že Tesla s automobilkou z Untertürkheimu spolupracuje, elektrické Smarty a Mercedesy třídy B využívají článků amerického výrobce a německý koncern vlastní 4,3 % akcií! Tady si ale Elon Musk & spol. hrají tak trochu na vlastním písečku, což vzbudilo u jmenovaných vlnu kritiky.

Daimler i jeden z největších dodavatelů automobilových dílů poukazují na to, že zásuvky pro dobíjení by měly být standardní pro všechny. Jistě, není tomu tak jen v případě Tesly. Šéf výzkumu a vývoje Daimleru Thomas Weber ale německému týdeníku Automobilwoche v rozhovoru řekl: „Budoucnost leží v oblasti normalizace. Stejně jako u běžných čerpacích stanic, i zde potřebujeme stejný systém pro všechny výrobce, a to nejen proto, že snižuje náklady na infrastrukturu, ale je také mnohem pohodlnější pro zákazníky.“ Pan Weber má naprostou pravdu. Elektromobily (spolu s hybridy) nejsou sice zdaleka tak rozšířené jako vozidla s klasickými spalovacími motory, ale dokážete si představit, že by hrdla nádrží a hubice na čerpacích stanicích nebyly pro benzinová a naftová auta standardní? Jezdit třeba několik desítek kilometrů k jedné „pumpě“ jen proto, že u jiné prostě nenatankujete, je hodně absurdní vize.

Generální ředitel firmy Robert Bosch Volkmar Denner sdělil stejnému médiu, že pokud si každá automobilka vyvíjí (a bude vyvíjet) svůj vlastní dobíjecí systém, jedná se doslova o „ekonomický nesmysl“. Jistě, náklady jsou obří, byť se o ně podělí například s dodavateli elektrické energie. A ve finále jsou stejně biti uživatelé. „Technika pro evropskou nabíjecí síť existuje, máme ji, stačí ji jen chtít realizovat“. I Arndt Neuhaus, šéf německé RWE, je stejného názoru: „Se svojí zástrčkou musíte mít možnost použít jakoukoli nabíjecí stanici v Evropě. Samostatný konektor vám prostě nepomůže.“

Tesla chce však dále svou síť rozšiřovat, měla by pokrýt polovinu Německa. V současné době má po celém starém kontinentu pouhých čtrnáct rychlodobíjecích stanic. Jak celá causa dopadne, zda se všechny ve sporu zainteresovaní dohodnou a bude nucena celý systém předělat, na to si budeme muset počkat. Vzhledem k tomu, že trojcípá hvězda je v americké automobilce finančně přítomna, může skončit všelijak.

Aleš Dragoun
Diskuze (72)
28. 3. 2014 12:26
Re: Co je ser.?
Tak elektrická zařízení jsou obecně regulovaná. Stejně tak, co může dostat značky. Nemluvě o tom, že jsou v tomhle zapojené i energetické společnosti. Takže s tebou můžou vytřít podlahu více než jedním způsobem, když budou chtít. Je možné, že se časem zapojí EU, protože vysílala signály, že do budoucna jiné konektory nebude tolerovat.
28. 3. 2014 12:20
Re: Zvládli by to baterky?
Součástí normy je i komunikační protokol, pokud vím. Pokud by se jí drželi, nebyl by problém. Bezpečnost není něco, co se v tomhle světě podceňuje. Tím spíš, když si hraješ se stovkami voltů a ampér. Auto si řekne, co potřebuje, jednoduše řečeno. Maximálně by nabíjecí stanice mohla odmítnout auto nabít, pokud by nedokázala vyhovět požadavkům - nevím, co na takovou situaci říká norma.

Co se týče chlazení, nemám přehled, ale třeba Focus má kapalinou chlazené baterie. Elektronika ti ale těžko dovolí baterie přehřát, maximálně nebudeš schopen využít plného potenciálu stojanu.

Je spíš otázka, která auta vůbec podporují nabíjení stejnosměrným proudem. Například Zoe je jen AC, i3 umí AC i DC.
28. 3. 2014 08:02
Zvládli by to baterky?
Je tu jeden aspekt, už sem-tam spomenutý, ktorý by mal byť zvážený pri posudzovaní "nekalej" praktiky Tesly ohľadom iného štandardu konektora - rovnaký konektor by zvádzal majiteľov iných elmobilov nabíjať zo stojanov Tesly. Iste, teoreticky by sa dalo nejako ošéfovať platenie za nabíjanie, ale je tu jeden problém: sú na to baterky napríklad Leafu, i3, Golfa-E atď prispôsobené? Treba si uvedomiť, že "riadiaca jednotky" čo má na starosti baterky v Tesle je na to prispôsobená a prispôsobené sú aj samotné baterky - ktoré sú navyše chladené. Mám taký dojem, že žiadny z iných elmobilov baterky aktívne chladené nemá, nie? Na youtube je celkom pekne ukázané, že pri nabíjaní z "nuly", keby stojan tlačí do baterky stovky A a stovky V, hučia ventilátory chladenia baterky ako o život. Ste si istý, že by to baterky, napr. Leafu a podobne zvládli? Ja by som to teda dobrovoľne ani neskúšal.
27. 3. 2014 19:58
Re: DŮVODNÉ E-BOUŘENÍ
EU si vybrala typ 2 jako standardní konektor pro dobíjecí stanice, pokud vím.
27. 3. 2014 19:08
Re: snadny
Zisti si ...