Daimler a Bosch se bouří proti nestandardním dobíjecím stanicím Tesly
V lednu letošního roku otevřela Tesla čtveřici dobíjecích stanic mezi Kolínem nad Rýnem v západní části Německa a Mnichovem na jihu. Nebyla na to sama, pomohl jí vlakový dopravce Deutsche Bahn. Tyto stojany umožňují majitelům vozů americké automobilky, tedy hlavně Modelu S, který se na starém kontinentu nabízí, aby doplnili zpět na plnou kapacitu své akumulátory za pouhou půlhodinku. Problém je ten, že vůz jiné značky sem přistavit nemůžete.
Na tuto skutečnost poukazují firmy Daimler a Robert Bosch. Nezapomeňme, že Tesla s automobilkou z Untertürkheimu spolupracuje, elektrické Smarty a Mercedesy třídy B využívají článků amerického výrobce a německý koncern vlastní 4,3 % akcií! Tady si ale Elon Musk & spol. hrají tak trochu na vlastním písečku, což vzbudilo u jmenovaných vlnu kritiky.
Daimler i jeden z největších dodavatelů automobilových dílů poukazují na to, že zásuvky pro dobíjení by měly být standardní pro všechny. Jistě, není tomu tak jen v případě Tesly. Šéf výzkumu a vývoje Daimleru Thomas Weber ale německému týdeníku Automobilwoche v rozhovoru řekl: „Budoucnost leží v oblasti normalizace. Stejně jako u běžných čerpacích stanic, i zde potřebujeme stejný systém pro všechny výrobce, a to nejen proto, že snižuje náklady na infrastrukturu, ale je také mnohem pohodlnější pro zákazníky.“ Pan Weber má naprostou pravdu. Elektromobily (spolu s hybridy) nejsou sice zdaleka tak rozšířené jako vozidla s klasickými spalovacími motory, ale dokážete si představit, že by hrdla nádrží a hubice na čerpacích stanicích nebyly pro benzinová a naftová auta standardní? Jezdit třeba několik desítek kilometrů k jedné „pumpě“ jen proto, že u jiné prostě nenatankujete, je hodně absurdní vize.
Generální ředitel firmy Robert Bosch Volkmar Denner sdělil stejnému médiu, že pokud si každá automobilka vyvíjí (a bude vyvíjet) svůj vlastní dobíjecí systém, jedná se doslova o „ekonomický nesmysl“. Jistě, náklady jsou obří, byť se o ně podělí například s dodavateli elektrické energie. A ve finále jsou stejně biti uživatelé. „Technika pro evropskou nabíjecí síť existuje, máme ji, stačí ji jen chtít realizovat“. I Arndt Neuhaus, šéf německé RWE, je stejného názoru: „Se svojí zástrčkou musíte mít možnost použít jakoukoli nabíjecí stanici v Evropě. Samostatný konektor vám prostě nepomůže.“
Tesla chce však dále svou síť rozšiřovat, měla by pokrýt polovinu Německa. V současné době má po celém starém kontinentu pouhých čtrnáct rychlodobíjecích stanic. Jak celá causa dopadne, zda se všechny ve sporu zainteresovaní dohodnou a bude nucena celý systém předělat, na to si budeme muset počkat. Vzhledem k tomu, že trojcípá hvězda je v americké automobilce finančně přítomna, může skončit všelijak.