2.1. 2015 redakce AUTO.CZ

Dakar 2015: Utkání koncept Tatra (kyvné polonápravy) versus Liaz (pevné nápravy)

 

Od počátku účasti českých kamiónů na Dakaru (od druhé poloviny osmdesátých let 20. století) dochází ke konfrontaci podvozkových konceptů kyvných polonáprav a tuhých náprav. Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?

V následujících řádcích si vysvětlíme výhody a negativa obou systémů. V náročných podmínkách Rallye Dakar jsou podrobeny zkouškám, jako nikde jinde.

Ve statistice startovního pole jednoznačně převládají kamióny s tuhými nápravami. Používají je vozy značek Liaz, Kamaz, MAN, Iveco, MAZ, Renault, Hino, DAF a Mercedes. Vozy Tatra disponují unikátním konceptem podvozků kyvných polonáprav a kamiony GINAF praktikují u některých svých automobilů systém zavěšení pomocí lichoběžníkových ramen na obou nápravách.

Ve statistice českých účastníků převládá dominantním způsobem počet vozů konceptů podvozku Tatra, proto se pokusíme srovnat přednosti a nedostatky obou systémů. Obecně lze říci, že podvozek Tatra využije svých předností v extrémních terénech, ve kterých kamióny nedosahují maximálních rychlostí. U tohoto systému je totiž zásadně komplikovanější stabilizace vozu ve vyšších rychlostech, a to nejen v důsledku proměnlivé kinematiky a geometrie. Jen málo odborníků si uvědomuje, že kola na jedné straně jsou podélně posunuta proti kolům na straně druhé o 51 milimetrů. I toto technologické řešení je samo o sobě hodně velkým unikátem.

Značnou nevýhodou tohoto konceptu je stabilita vozu při doskoku. Tatra během času, kdy je auto nad zemí, vyvěsí na kyvných polonápravách všechna čtyři kola. Ta tvoří tvar písmene V (všem notoricky známý pohled na nezatíženou Tatru - viz obrázek). Kyvné polonápravy se pohybují po radiusu a při vyvěšení kol fakticky zužují rozchod. Tatra tak při prvním kontaktu po doskoku “pracuje” s daleko užším rozchodem. V případě doskoku na ideální rovinu nehraje tento faktor zásadní roli, ale v terénu může takový aspekt sehrát klíčovou úlohu. Snadno totiž dojde po dopadu až k těžko předvídatelnému “zaškobrtnutí” a následné havárii.

Tatra však má, jak bylo řečeno, svoje nesporné výhody v extrémním terénu. Kyvné polonápravy lépe kopírují příčné i podélné nerovnosti a zajišťují lepší přenos hnací síly (trakci). Centrální roura tatrováckého podvozku zásadně snižuje těžiště celého vozidla. Pomocný rám držící kabinu a zadní nástavbu totiž nefungují v takových situací jako centrální nosný prvek podvozku takovým způsobem, jako je tomu u podvozkového konceptu pevných náprav.

Tatra nepoužívá v současném systému závodních podvozků kolové reduktory, což pozitivně prospívá snížení neodpružených hmot. Zásadní limitací jsou u vozů typu Tatra kloubové hnací hřídele přední nápravy. Při absenci reduktoru a mezinápravového diferenciálu musí přenášet točivý moment v poměru 1:1 a nikoliv v poměru 1:3 až 1:5 (podle zpřevodovaní), jak se tomu děje u náprav s kolovými reduktory.

Podvozek s pevnými nápravami vychází z klasického konceptu, ve kterém se jednotlivé vozy od sebe liší řešením detailu nosného rámu, který je základním nosným prvkem, délkou a tvarem listových pružin, typem tlumičů a stabilizátorů.

Co se týká samotného odpružení, Tatra používá vzduchové měchy, které mají velmi proměnlivou, neexaktní charakteristiku pružení jako takového. Ve srovnání s listovými pružinami konkurenčního konceptu bych to však za výhodu nepovažoval. Nabízejí ovšem proměnlivé nastavování světlé výšky vozidla.

Závodní kamiony mají pravidly omezený zdvih pérování na 300 milimetrů. Tento parametr jde jednoznačně ku prospěchu pevných náprav, protože jsou schopny efektivně využít plného zdvihu v rámci pravidel. Možnost takzvaného “křížení” tuhé nápravy je faktor, který u kyvné polonápravy využít nejde, a proto je zdvih pérování u podvozku Tatra hůře využitelný v plném rozsahu.

Tatra výhody

  • výborná trakce v extrémním terénu
  • robustnost podvozku jako celku
  • nižší těžiště vozu

Tatra nevýhody

  • komplikované řešení celého konceptu
  • náročná výměna náprav nebo součástí v netradičních podmínkách rallye
  • komplikovanější stabilizace vozu ve vysokých rychlostech
  • nejistá stabilizace kamionu při doskoku
  • větší opotřebení pneumatik díky proměnlivé geometrii při “propružení” kamionu při dopadu
  • extrémní namáháni předních kloubových hřídelů

Liaz výhody

  • jednoduché řešení celkového konceptu podvozku
  • snazší výměna jednotlivých součástí v netradičních podmínkách rallye
  • lepší podélná stabilita vozu ve vyšších rychlostech
  • dobrá stabilita kamionu při doskoku

Liaz nevýhody

  • kolové reduktory jsou velmi náchylné na přehřívání a lubrikaci
  • vyšší poměr neodpružených hmot
  • životnost podvozku, náchylnost na defekty v důsledku extrémních sil působících na rám konstrukce kamionu

A jaký plyne závěr z našeho rozboru?

Výše zmíněná sumarizace jednotlivých předností a nedostatků obou řešení nám neskýtá žádný významný podklad, ze kterého bychom mohli učinit jednoznačný závěr. Obě řešení mají své zastánce i odpůrce. Na Rallye Dakar 2015 se dostanou do podmínek, ve kterých budou těžit i ztrácet oba koncepty. Proto nám nezbude nic jiného, než se zájmem počkat na výsledek nadcházejícího dakarského klání.

Úplným závěrem bych poděkoval všem účastníkům diskuzí za vánoční příspěvky, které mi jsou motivací. Definitivně jsem zamítl uvažované publikování pod pseudonymem :)

Autor: Martin Koloc

Spolupracujeme s TipCars.com
Kellnerova PPF investovala do britského cestovatelského webu Kellnerova PPF investovala do britského cestovatelského webu

Skupina investorů, mezi které patří skupina PPF…

Úvěrová spolehlivost Českého Aeroholdingu stoupla, uvádí agentura Moody's Úvěrová spolehlivost Českého Aeroholdingu stoupla, uvádí agentura Moody's

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service…

 

Štítky Tatra Dakar 2015

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Dnes 18:50

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to pak zbytečně ještě rozmázl!

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to…

Karel Gott (78) na koncertech všem rozdává radost, on sám se ale tentokrát dočkal jen nemilého překvapení! Na…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Češi na Giro d'Italia 2018: Kreuziger, nováček Štybar a loňská kometa Hirt

Češi na Giro d'Italia 2018: Kreuziger, nováček…

Giro d'Italia pojedou tři čeští cyklisté. V nominacích svých stájí jsou trojnásobný účastník Roman Kreuziger,…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…