reklama


2.1. 2015 redakce AUTO.CZ

Dakar 2015: Utkání koncept Tatra (kyvné polonápravy) versus Liaz (pevné nápravy)

 

Od počátku účasti českých kamiónů na Dakaru (od druhé poloviny osmdesátých let 20. století) dochází ke konfrontaci podvozkových konceptů kyvných polonáprav a tuhých náprav. Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?

V následujících řádcích si vysvětlíme výhody a negativa obou systémů. V náročných podmínkách Rallye Dakar jsou podrobeny zkouškám, jako nikde jinde.

Ve statistice startovního pole jednoznačně převládají kamióny s tuhými nápravami. Používají je vozy značek Liaz, Kamaz, MAN, Iveco, MAZ, Renault, Hino, DAF a Mercedes. Vozy Tatra disponují unikátním konceptem podvozků kyvných polonáprav a kamiony GINAF praktikují u některých svých automobilů systém zavěšení pomocí lichoběžníkových ramen na obou nápravách.

Ve statistice českých účastníků převládá dominantním způsobem počet vozů konceptů podvozku Tatra, proto se pokusíme srovnat přednosti a nedostatky obou systémů. Obecně lze říci, že podvozek Tatra využije svých předností v extrémních terénech, ve kterých kamióny nedosahují maximálních rychlostí. U tohoto systému je totiž zásadně komplikovanější stabilizace vozu ve vyšších rychlostech, a to nejen v důsledku proměnlivé kinematiky a geometrie. Jen málo odborníků si uvědomuje, že kola na jedné straně jsou podélně posunuta proti kolům na straně druhé o 51 milimetrů. I toto technologické řešení je samo o sobě hodně velkým unikátem.

Značnou nevýhodou tohoto konceptu je stabilita vozu při doskoku. Tatra během času, kdy je auto nad zemí, vyvěsí na kyvných polonápravách všechna čtyři kola. Ta tvoří tvar písmene V (všem notoricky známý pohled na nezatíženou Tatru - viz obrázek). Kyvné polonápravy se pohybují po radiusu a při vyvěšení kol fakticky zužují rozchod. Tatra tak při prvním kontaktu po doskoku “pracuje” s daleko užším rozchodem. V případě doskoku na ideální rovinu nehraje tento faktor zásadní roli, ale v terénu může takový aspekt sehrát klíčovou úlohu. Snadno totiž dojde po dopadu až k těžko předvídatelnému “zaškobrtnutí” a následné havárii.

Tatra však má, jak bylo řečeno, svoje nesporné výhody v extrémním terénu. Kyvné polonápravy lépe kopírují příčné i podélné nerovnosti a zajišťují lepší přenos hnací síly (trakci). Centrální roura tatrováckého podvozku zásadně snižuje těžiště celého vozidla. Pomocný rám držící kabinu a zadní nástavbu totiž nefungují v takových situací jako centrální nosný prvek podvozku takovým způsobem, jako je tomu u podvozkového konceptu pevných náprav.

Tatra nepoužívá v současném systému závodních podvozků kolové reduktory, což pozitivně prospívá snížení neodpružených hmot. Zásadní limitací jsou u vozů typu Tatra kloubové hnací hřídele přední nápravy. Při absenci reduktoru a mezinápravového diferenciálu musí přenášet točivý moment v poměru 1:1 a nikoliv v poměru 1:3 až 1:5 (podle zpřevodovaní), jak se tomu děje u náprav s kolovými reduktory.

Podvozek s pevnými nápravami vychází z klasického konceptu, ve kterém se jednotlivé vozy od sebe liší řešením detailu nosného rámu, který je základním nosným prvkem, délkou a tvarem listových pružin, typem tlumičů a stabilizátorů.

Co se týká samotného odpružení, Tatra používá vzduchové měchy, které mají velmi proměnlivou, neexaktní charakteristiku pružení jako takového. Ve srovnání s listovými pružinami konkurenčního konceptu bych to však za výhodu nepovažoval. Nabízejí ovšem proměnlivé nastavování světlé výšky vozidla.

Závodní kamiony mají pravidly omezený zdvih pérování na 300 milimetrů. Tento parametr jde jednoznačně ku prospěchu pevných náprav, protože jsou schopny efektivně využít plného zdvihu v rámci pravidel. Možnost takzvaného “křížení” tuhé nápravy je faktor, který u kyvné polonápravy využít nejde, a proto je zdvih pérování u podvozku Tatra hůře využitelný v plném rozsahu.

Tatra výhody

  • výborná trakce v extrémním terénu
  • robustnost podvozku jako celku
  • nižší těžiště vozu

Tatra nevýhody

  • komplikované řešení celého konceptu
  • náročná výměna náprav nebo součástí v netradičních podmínkách rallye
  • komplikovanější stabilizace vozu ve vysokých rychlostech
  • nejistá stabilizace kamionu při doskoku
  • větší opotřebení pneumatik díky proměnlivé geometrii při “propružení” kamionu při dopadu
  • extrémní namáháni předních kloubových hřídelů

Liaz výhody

  • jednoduché řešení celkového konceptu podvozku
  • snazší výměna jednotlivých součástí v netradičních podmínkách rallye
  • lepší podélná stabilita vozu ve vyšších rychlostech
  • dobrá stabilita kamionu při doskoku

Liaz nevýhody

  • kolové reduktory jsou velmi náchylné na přehřívání a lubrikaci
  • vyšší poměr neodpružených hmot
  • životnost podvozku, náchylnost na defekty v důsledku extrémních sil působících na rám konstrukce kamionu

A jaký plyne závěr z našeho rozboru?

Výše zmíněná sumarizace jednotlivých předností a nedostatků obou řešení nám neskýtá žádný významný podklad, ze kterého bychom mohli učinit jednoznačný závěr. Obě řešení mají své zastánce i odpůrce. Na Rallye Dakar 2015 se dostanou do podmínek, ve kterých budou těžit i ztrácet oba koncepty. Proto nám nezbude nic jiného, než se zájmem počkat na výsledek nadcházejícího dakarského klání.

Úplným závěrem bych poděkoval všem účastníkům diskuzí za vánoční příspěvky, které mi jsou motivací. Definitivně jsem zamítl uvažované publikování pod pseudonymem :)

Autor: Martin Koloc

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Dnes 19:50

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama