Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2019 – 3. etapa: Prokop se přiblížil desítce

Michal Štěpanovský
Diskuze (6)
Český automobilový jezdec Martin Prokop postupuje dále směrem vzhůru v průběžném pořadí hodnocení automobilů na 41. ročníku Rallye Dakar 2019. Třetí etapu dokončil na devátém místě a v průběžném pořadí mu patří jedenáctá příčka.

Ve třetí etapě ze San Juanu de Marcona do Arequipy okusili účastníci poprvé v historii písečné duny oblasti Acarí. Celkem museli zdolat trasou dlouhou celkem 798 kilometrů, z nichž se 331 se jelo jako měřený test. Náročnost středeční části tratě umocňovalo i to, že trať po startu od moře vystoupala až do 2000 metrů nad mořem.

Favorité měli problémy

V hodnocení automobilů slavil první letošní etapové vítězství jedenáctinásobný vítěz Stéphane Peterhansel z Francie a do čela průběžného pořadí se dostal Katařan Nasser Al-Attiyah, který byl ve středeční etapě třetí. Loňský vítěz Carlos Sainz krátce po startu téměř utrhl přední kolo a čekal téměř tři hodiny na asistenční vozidlo. Na trati se zdrželi také dosavadní lídr kategorie automobilů Jihoafričan Giniel de Villiers (Toyota) nebo nejrychlejší muž předchozí etapy Francouz Sébastien Loeb (Peugeot). Toho využil Prokop, který měl dva defekty a jednou zapadl, v cíli předčil slavného Francouze o osm minut.

V hodnocení motocyklistů odstoupil dosud vedoucí Španěl Joan Barreda. Na 143. kilometru sjel ze správného směru a uvízl ve špatně průjezdném terénu. Nedokázal vyprostit svoji tovární hondu z písečného trychtýře a odstoupil. Značnou ztrátu nabral také rakouský obhájce prvenství Matthias Walkner, který přijel do cíle s odstupem více než 23 minut, a těžkosti měl i dosud třetí Američan Ricky Brabec.

Video se připravuje ...

V kategorii kamionů se udržel v čele obhájce loňského prvenství Rus Edouard Nikolajev s kamazem. Na pátém místo si polepšil Martin Macík s liazem, přestože na trati položil svůj kamion v řečišti. Bohužel do technických problémů se dostal Martin Kolomý s tatrovkou. Zůstal stát asi sto kilometrů po startu v těžko přístupném terénu a posádka musela opravovat prasklou horní kardanovou hřídel. Ve 22 hodin středečního středoevropského času ještě na trati. V cíli nebyla ani s buginou SxS jedoucí Olga Roučková.

Co řekli Češi v cíli

Martin Macík: „Byl to očistec, ale zvládli jsme to. Na každém kilometru čekala nějaká sviňárna. Jemný písek feš feš, pláně i obrovské duny. Zakopali jsme se a mysleli, že se z toho kopce nedostaneme, ale povedlo se to. Nebo si představte, že sjíždíte dunu, jste v náklonu, ale máte jet doprava a dole řečiště. Já neměl rychlost, tak jsme spadli do toho řečiště. Kdyby to nebylo natočené, tak nikdo nevěří, že se z toho dostaneme. Ale dostali. Šli jsme ven z kabiny, s rozvahou okoukli a povedlo se to. Máme prolomený celý přední nárazník. Bok je pochroumaný, ale Franta jede super.“

Ve čtvrtek 10. ledna je na programu první část maratonské etapy. Večer v bivaku se závodníci budou muset obejít bez asistence svých mechaniků. Startovní pole se rozdělí do dvou skupin. Motocyklisté a čtyřkolkáři zamíří do Tacny, kde také přenocují. Cestou z Arequipy na ně čeká celkem 511 kilometrů, z nichž 405 absolvují v rámci rychlostní zkoušky. Pro auta, buginy SxS a kamiony 664 km, všechny čeká shodně 405 kilometrů měřeného testu.

Video se připravuje ...

Výsledky v 3. etapě

Motocykly: 1. De Soultrait (Fr./Yamaha) 4:07:42; 2. Quintanilla (Chile/Husqvarna) +15 s; 3. K. Benavides (Arg./Honda) +2:37; … 30. Brabec (ČR/Husqvarna) +59:57; 33. Engel (ČR/KTM) +1:13:56; 60. Vlček (ČR/Husqvarna) +54:58; 88. Veselý (ČR/Husqvarna) +2:01:22; 114. Novotná (ČR/Husqvarna) +4:02:12.

Automobily: 1. Peterhansel, Castera (Fr./X-Raid Mini) 3:54:31; 2. Al-Attiyah, Bäumel (Katar, Fr./Toyota Hilux) +3:26; 3. Pryzgonski, Colsoul (Pol., Bel./X-Raid Mini) +11:47; … 9. Prokop, Tománek (ČR/Ford Raptor RS Cross Country) +34:39; 22. Ouředníček, Křípal (ČR/Ford RS Cross Country) +1:12:04.

Čtyřkolky: 1. Gonzales Ferioli (Arg./Yamaha) 5:18:03; 2. Cavigliasso (Arg./Yamaha) +1:44; 3 Gallego (Arg./Yamaha) +10:50; … 6. Kubiena (ČR/IBOS Hawk) +31:51 min.

SxS: 1. Farres Guell, Oliveras Carreras (Šp./Can-Am Maverick) 4:35:58; 2. Lopez Contrado, Quintanilla (Chile/Can-Am) +2:03; 3. Karjakin, Vlasjuk (Rus./BRP) +4:42; …

Kamiony: 1. Karginov (Rus./kamaz) 4:26:49; 2. Villagra (Ar./Iveco) +11:55; 3. Sotnikov (Rus./Kamaz) +13:42; … 5. Macík (ČR/Liaz) +17:25; 7. Šoltys (ČR/Tatra) +57:42; 9. Loprais (ČR/Tatra) +1:01:02.

Pořadí po 3. etapě

Motocykly: 1. Quintanilla (Chile/Husqvarna) 8:34:28; 2. K. Benavides (Arg./Honda) +11:23; 3. Sunderland (Brit./(KTM) +12:12; … 24. Brabec (ČR/Husqvarna) +37:22; 35. Engel (ČR/KTM) +2:17:26; 86. Veselý (ČR/Husqvarna) +4:57:25; 89. Vlček (ČR/Husqvarna) +5:05:53; 105. Novotná (ČR/Husqvarna) +7:00:39.

Automobily: 1. Al-Attiyah, Bäumel (Katar, Fr./Toyota Hilux) 8:34:08; 2. Al Radži, Gottschalk (Spoj. Arab. Emiráty, Něm./X-Raid Mini) +6:48; 3. Peterhansel, castera (Fr./X-Raid Mini) +7:03; … 11. Prokop, Tománek (ČR/Ford Raptor RS Cross Country) +54:16; 22. Ouředníček, Křípal (ČR/Ford RS Cross Country) +2:00:35.

Čtyřkolky: 1. Cavigliasso (Arg./Yamaha) 10:57:12; 2. Gonzalůes Ferioli (Arg./Yamaha) +29:52; 3. Gallego (Arg./Yamaha) +30:20; … 6. Kubiena (ČR/IBOS) +1:00:51.

SxS: 1. Lopez Contrado, Quintanilla (Chile/Can-Am) +10:00:28; 2. Farres Guell, Oliveras Carreras (Šp./Can-Am MAverick) +3:24; 3. Karjakin, Vlasjuk (Rus./BRP) +8:06;

Kamiony: 1. Nikolajev (Rus./Kamaz) 9I:37:46; 2. Villagra (Arg./Iveco) +5:17; 3. Sotnikov (Rus./Kamaz) +8:42; … 5. Macík (ČR/Liaz) +31:48; 11. Šoltys (ČR/Tatra) +1:58:48; 13. Loprais (ČR/Tatra) +2:18:09.

Výsledky jsou neoficiální.

Video se připravuje ...

Michal Štěpanovský
Diskuze (6)
Avatar - wakantanka
11. 1. 2019 19:03
Re: Liaz
Prečo bohužiaľ? Tá značka je mŕtva už nejaký ten piatok. Z marketingového hľadiska to je posun a zrejme aj možný ďalší príjem do rozpočtu. Veď okrem aj tej značne upravenej kabíny na tom aute nie je z Liazu nič. Ostáva jedine nostalgia.
10. 1. 2019 13:08
Re: Liaz
Ano u Macíků je zřetelný postupný vývoj, ale také je to tvrdá práce trvající přes 10 let. Pro příští rok staví dvě nová auta (jedno financuje Valtr) a už nebudou mít bohužel kabinu liaz :-(
10. 1. 2019 13:06
Re: Výsledky
Tak každý si to financuje sám a za pomoci sponzorů, které si sežene.
A proč nejsou naši dobří jako Kamaz? Protože Kamaz je jediný profesionální tým a má k dispozici velký rozpočet. Ale i tomu kamazu trvalo 10 let než se dostal tam kde je.
A občas mu dokáže konkurovat tým deRooy, který dokázal postavit špičková auta a hlavně je dokázal pronajmou jezdcům, kteří dokážou jezdit rychle a zároveň ten pronájem zaplatit.
Buggyra měla takové ambice vytvořit velký silný tým, ale když si od nich pronajl auto Valtr nebo Loprais, tak po jedné zkušenosti tu spolupráci radši ukončili.....

Zbytek světa jsou proti nim amatéři (včetně všech našich).
10. 1. 2019 12:30
Liaz
A nejsmutnější snad je, že nejlepší z té české ekipy je Macík na trucku mrtvé značky, skvělý marketingový potenciál, fakt bravo :'-( , rusáci se musí jenom smát.
10. 1. 2019 12:24
Re: Výsledky
Vidím to a nechápu to naprosto stejně. Už té shovívavosti bylo dost, doba hájení skončila, kolikátá účast Buggyry už to je? A výsledky horší a horší, to už musí vidět každý, že tohle není cesta vedoucí na bednu a jestli si hoši chtějí jen tak zablbnout a "zažít adrenalin", tak ať to řeknou předem a nemelou něco o nějaké sošce beduínka. Jsou tam 4 Kamazy, 4 Iveca, takže s takovým přístupem je pro ně první pětka naprosté tabu, prostě konkurenceschopnost není, tečka. Je to mrzuté, tatrovka si to snad ani nezaslouží, škoda no, že tu není iniciativa spojit síly a vytvořit jeden pořádný tým, takhle si každý hrabe na svém písečku, točí si videjka a je "spokojený", smutné.