Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další prachsprostá kopie z Číny. Zotye SR9 je čínské Porsche Macan

David Bureš
Diskuze (17)
Čínská kopie Porsche Macan se německému SUV nepodobá jen zvenku, ale také zevnitř. Pod kapotou však pracuje dvoulitr od Mitsubishi.

Čínské automobilky v poslední době většinou chválíme za to, že už tolik nekopírují vozy ze Západu a konečně raději sázejí na vlastní styl. To však neplatí pro značku Zotye, která stále chrlí jednu kopii za druhou. Po vozech inspirovaných Audi Q3, Audi Q5 nebo VW Tiguan se začalo v Číně prodávat Zotye SR9 (ještě nedávno prezentované jako SR8), které nepochybně okoukalo design od Porsche.

Když pohlédnete na přiložené fotografie, bude vám ihned jasné, z jakého stuttgartského modelu brali Číňané inspiraci. Světla jsou možná trochu jiná, řešení přídě, záď i celková silueta ale nedávají žádný pochyb, tohle je jen prachsprostá kopie Porsche Macan.

Rozměry jsou sice odlišné, celkové proporce ale zůstávají obdobné. SR9 je totiž s délkou 4.744 mm, šířkou 1.929 mm a výškou 1.647 mm o 47 mm delší, šest milimetrů užší a 23 mm vyšší. Rozvor 2.850 mm je ve srovnání s Macanem natažen o 43 mm.

A co teprve když pohlédnete dovnitř, tam je inspirace Macanem ještě patrnější. Hledat rozdíly mezi oběma vozy je opravdu těžké, protože snad nejvýraznějším rozdílem je kvalita zpracování a použitá loga. Řešení palubní desky, středový tunel s množstvím tlačítek podél řadicí páky i tříramenný volant jsou naprosto stejné jako v Macanu.

Není tak divu, že Porsche zvažuje žalobu čínské automobilky. Jenže právo v nejlidnatější zemi světa domácí výrobce většinou brání, a tak zahraniční výrobci nemají v případném soudním případu šanci uspět. V tom hraje roli i čínská mentalita, tvrdící, že kopírování něčeho není zlodějina, nýbrž pocta originálu. Ostatně kopií aut z Evropy a USA jezdí po čínských silnicích nepočítaně.

Nejvýraznější změnou je tak použitá technika. Pod kapotou SR9 pracuje dvoulitrový čtyřválec o objemu 1997 cm3 z dílny Mitsubishi kombinovaný s pětistupňovým manuálem, který dosahuje výkonu 140 kW a točivého momentu 250 N.m. V příštím roce by jej měl doplnit i motor 1.5 Turbo.

Rozdíl je i v ceně. Zatímco Macan na čínském trhu stojí asi 550.000 juanů (tedy asi 2.050.000 Kč), Zotye SR9 přijde na 100.000 juanů (372.000 Kč). Není tak divu, že je mezi Číňany o něj velký zájem.

Zotye je soukromou firmou, která byla založena v roce 2005. Původně se zabývala jen výrobou dílů, později ale přibyly i samotné automobily. Firma přitom nestaví jen nelegální kopie, některé vozy jsou produkovány na základě licence. To platí třeba pro Zotye M300, což je licencovaná verze modernizovaného Fiatu Multipla.

David Bureš
Diskuze (17)
Avatar - white label
20. 12. 2016 11:34
Re: Kdy začíná dovoz do ČR?
K posouzení kvalit konkrétního vozu se nestačí jen na něj dívat, tím spíš podle "obrázků"...
Avatar - white label
20. 12. 2016 11:27
Re: kopie ale..
Ještě, žes tam dal nakonec toho smajlíka...
Avatar - netcar.xx
20. 12. 2016 10:54
Ubozaci
a takovou verbez by sem chtel zatahovat ten vozralej pytel sr@cek z hradu. Mel by se uz radsi odebrat na Olsany
20. 12. 2016 10:13
Re: Cinske Porsche
To iste sa pred 15 rokmi hovorilo o korejcoch. A pred 30 rokmi o japoncoch...
Avatar - Belo13
20. 12. 2016 09:07
Re: Cinske Porsche
pravda