Dějiny Dakaru: Narodil se Monsieur Dakar (3. díl)
Ovšem tehdejší šéf Liazu Viktor Korecký měl více odvahy a prosadil liazky na start. Kopřivnické kamiony se objevily na slavné soutěži až o rok později.
Navzdory tomuto zpoždění měli v Kopřivnici vůči liazkám výhodu. „Tatrovka je v principu konstruována jako terénní auto do těžkých podmínek. Liazka má silniční základ a ten byl při Dakaru přizpůsobený terénním podmínkám. To je obrovský rozdíl,“ vysvětluje Slavomír Krpec, legendární konstruktér závodních kamionů pro dakarskou rallye.
Při premiéře kopřivnických šestikolových valníků seděl v kabině s Karlem Lopraisem. „Po skončení soutěže Slávek říkal, že jedinou cestou k úspěchu Dakaru je postavit čtyřkolový náklaďák,“ vzpomíná Loprais a pokračuje: „Tak ho pro další ročník navrhl a nakonec z tohoto konceptu vzniklo auto, které přineslo Tatře velké úspěchy.“
Rány rovnou do zad
Existovala tehdy rivalita mezi Tatrou a Liazem? „V tehdejším Československu ji možná někdo vytvářel, ale při závodě si posádky pomáhaly na trati i v bivaku po skončení etapy. Byli jsme jedna parta,“ vzpomíná Loprais.
Co tehdejšího nováčka nejvíce překvapilo? „Písky,“ tvrdí s odstupem třiceti let Loprais. „Nikde na světě nenajdete takové terény a vlastní zkušenosti jsou nepřenosné. Mnohokrát auto zapadlo a pomohla nám tehdejší legendární šlapadla, která vymyslel Sláva Krpec,“ vzpomíná Loprais a přidává další postřeh: „Tenkrát se jezdily také noční etapy. To jsme za jízdy skoro spali, protože na odpočinek nebyl čas. Přednost měla oprava auta.“
Rallye Dakar jel devatenáctkrát a je šestinásobným vítězem. Nelákalo ho zaokrouhlit počet startů na dvacet? „Dvakrát jsem měl po haváriích zraněnou páteř, už by to byl hazard se zdravím. V autě sedí člověk nad předním kolem, takže každý otřes jde přes sedačku do zad,“ dodává Loprais.
A jak vzpomíná na tehdejší zkušenosti Josef Kalina? Při tatrovácké premiéře v roce 1986 seděl ve druhé šestikolce a v dalších letech navigoval Karla Lopraise, ve třech ročnících dokonce k vítězství. Po životních peripetiích se k Tatře vrátil a letos jede v posádce s nováčkem Martin Šoltysem v rámci týmu Tatra Buggyra Racing. „Tři neděle jsme skoro nejedli a nespali, o nějaké hygieně ani nemluvě. Zažili víc útrap a dobrodružství než za celý předchozí život. Každý zhubl o deset kil a někteří zešedivěli. Překonali jsme však stav dakarských kojenců a vyšlápli na cestu, která už vždycky bude v dějinách českého závodění legendární,“ říká navigátor.
Úspěchy Tatry na Rallye Dakar | |
1. místo | 1988, 1994, 1995, 1998, 1999, 2001, |
2. místo | 1987, 1996, 2000, 2002, 2003, |
3. místo | 1990, 1992, 1996, 1999, 2007 |
Nejúspěšnější jezdci | Karel Loprais (6x 1.; 4x 2.; 1x 3.), Radomír Stachura (6x 1.; 3x 2.; 1x 3.), Josef Kalina (3x 1.; 1x 2.; 1x 3.) |