28.12. 2014 Jakub Sochor

Design vozidel Dacia: Souhrn dosavadního vývoje

Design vozidel Dacia: Souhrn dosavadního vývoje

Přestože bývá design vozidel Dacia paušálně hodnocen jako low-endový, zdaleka nejde o jednotný proud, který by byl vymezen nějakými specifickými rysy či pevným stylovým rámcem.

Tvorba rumunské značky, jejíž první modely představovaly licenčně vyráběné vozy navržené uznávanými designéry, představuje různorodou a poměrně pestrou oblast, skrze níž byl – kromě mnoha jiného – mapován estetický horizont klasického francouzského sedanu Renault 12. Zároveň hovoříme o tvorbě, jež odvisela od společenských podmínek a kterou do značné míry ovlivňovaly intervence Renaultu do rumunského podniku, neboť prakticky jediným vozem, vyvinutým plně pod vedením Dacie, je malý liftback Nova z roku 1995.

V roce 1999 proběhla privatizace tehdy státem vlastněné Dacie, která tak byla přeměněna v akciovou společnost. Renault tehdy získal 51 % akcií podniku, přičemž o čtyři roky později svůj podíl navýšil na současných 99,43 %. Patrně největším fenoménem značky posledního desetiletí byl rodinný sedan Logan, který byl koncipován jako vůz pro méně rozvinuté trhy východní Evropy, Latinské Ameriky, severní Afriky a Blízkého východu. Navzdory svému předurčení ale uspěl i na západních trzích, a to hned v prvním roce svého prodeje – byla to Francie (s 105.239 prodanými kusy) a Německo (s 58.575 kusy), kde se Logan hned po své domovině prodával nejlépe.

Ekonomicky založený model katapultoval automobilku mezi důležité značky low-endového zaměření a přiměl amatérské i profesionální designéry zamyslet se nad rolí takto pojatého vozu v soudobé společnosti. Musí být design, jehož forma je diktována funkčními a ekonomickými požadavky, apriorně nedostačující, ne-li vysloveně špatný? Nebo v některých ohledech – například objemové vyváženosti či stylové věrnosti svému karosářskému druhu – svede konkurovat i mnohem dražším vozům?

Aktuální produkce značky, kterou v posledních dvou letech rozšířily velkoprostorové a užitkové modely, vybízí k zmapování dosavadního vývoje designu vozidel rumunské značky, s přihlédnutím k charakteristických znakům té které modelové řady a jejich osvětlení. Výčet dosavadní tvarové a karosářské praxe Dacie by však nebyl úplný bez přiblížení jihoamerických studií Renaultu, jež vycházejí z technického základu sériových vozidel a reagují na automobilové zvyklosti země určení, včetně tamní popularity otevřených vozidel a pick-upů.

Design vozidel Dacia: Od licenčních Renaultů po svébytné brazilské koncepty

Rumunská automobilka Dacia byla založena v roce 1966 pod názvem Uzina de Autoturisme Pitești (UAP). Při té příležitosti došlo k vybudování továrny v rumunském Mioveni, nacházejícím se nedaleko Pitesti. O dva roky později započala výroba prvního modelu s označením 1100, který spočíval v licenčně produkovaném Renaultu 8, na jehož designu pracoval Philippe Charbonneaux, pozdější tvůrce kultovního Renaultu 16 a designér, u nějž započal svou profesní dráhu slovutný tvůrce Paul Bracq.

Tvary karoserie o délce 3.995 milimetrů na délku, 1.490 mm na šířku a 1.361 mm na výšku jsou postaveny na podvozku s rozvorem o délce 2.270 mm a spočívají v klasické tříprostorové stavbě, která je oživena dovnitř prolomeným víkem zavazadlového prostoru o celkovém objemu 0,24 m3. Pojetí předního pochromovaného nárazníku, jemuž dominují dva vertikální sloupky s gumovými lištami a vodorovná vyvýšená

V roce 1969 byla spuštěna licenční výroba dalšího tříprostorového Renaultu, a sice modelu 12, koncipovaném jako ekonomický automobil s prostorným interiérem a velkým zavazadlovým prostorem, který by spočíval v jednoduché konstrukci, umožňující výrobu vozu v různých částech planety. Rumunskému modelu, jenž setrval přes několik modernizací ve výrobě až do počátku minulého desetiletí, bylo propůjčeno typové označení 1300.

Sedan s elegantně splývající zádí a třemi větracími mezerami ve sloupcích C je 4.340 mm dlouhý, 1.636 mm široký a 1.434 mm vysoký, přičemž délka jeho rozvoru činí 2.441 mm. Automobil zaujme především atraktivním rozvržením hmoty, jež je horizontálně obepnuta ostrým zlomem. Ten je určujícím faktorem pro šestiúhelníkový tvar předního čela, které tvoří černá maska s vodorovným prokladem a chromovaným rámečkem, který vymezuje prostor pro erbovní logo automobilky – tento prvek byl převzat z výše zmíněného Renaultu 16. Objem zavazadlového prostoru činil 0,356 m3.

Karosářský základ byl vyráběn až do roku 2004, přičemž během své dlouhé produkce prodělal několik modernizačních vln – v letech 1979 až 2004 šlo o modelovou řadu 1310. V rámci estetického pojetí karoserie nutno poukázat především na tu poslední, která proběhla v roce 1998, kdy byl automobil osazen velkoplošnými nárazníky, zapuštěnými plastovými klikami dveří a především omlazenou přídí s novou kapotou, modernějšími kryty světlometů a úhlednou maskou ve tvaru poloviny oválu. Vzhledem k dobovým trendům konce dvacátého století ale šlo o značně archaický počin, který byl z konstrukčního i estetického hlediska již dávno překonán.

V polovině devadesátých let Dacia vyvinula vlastní automobil, malý liftback s názvem Nova. Šlo o první a zároveň poslední čistě rumunský automobil, protože jeho modernizovaná verze, přejmenovaná na SupeRNovu, byla vybavena technickými a výbavovými komponenty Renaultu. Pětimístný pětidveřový liftback ale utvořil určitý typologický rámec, na který v roce 2003 navázal model Solenza, jehož vazba na předchozí modelové řady byla znát již z hrubého obrysu karoserie. I přes to ale šlo o zdařilou modernizaci starších tvarů, které výrazně oživila šípovitá maska chladiče a na ni navazují ochranná lišta nárazníku, podobně jako trojúhelníková koncová světla, jež ohraničují záď ukrývající objemný – a vzhledem k pětidveřové konfiguraci karoserie dobře přístupný – zavazadlový prostor o velikosti 370 litrů.

Vůz byl zkonstruován v době, kdy Dacii vlastnila z 92,7 % automobilka Renault, což se podepsalo na četném využití komponentů francouzské značky v interiéru, který byl zhotoven z dostatečně kvalitních a snadno čistitelných materiálů. Z francouzsko-rumunského partnerství vzešla také technická stránka modelů, jíž představuje čtyřválcový motor o objemu 1,4 litru a výkonu 55 kW.

Moderní dějiny designu vozidel Dacia započaly v roce 2004, kdy byl představen model Logan, výsledek projektu s interním označením X90 a automobil s maximálně jednoduchým designem, který je definován přehledně členěnými třemi karosářskými prostory. Vůz byl navržen ve vývojovém středisku Technocentre jako automobil pro rozvíjející se trhy, které na rozdíl od vyspělých trhů (Severní Amerika, Evropa, Japonsko) měly velký růstový potenciál, ale současně potřebovaly specifický produkt s nízkou cenou a nízkými provozními náklady.

Výsledný automobil, jehož pořizovací cena se pohybovala okolo 5.000 Euro, měří 4.250 milimetrů na délku, 1.735 mm na šířku a 1.525 mm na výšku a byl postaven na podvozku o rozvoru 2.630 mm. Z hlediska vnějšího designu jde o model, který je takřka učebnicovým příkladem klasického tříprostorového vozu kompaktní velikosti. Trojúhelníková maska rozpracovává provedení mřížky použité na přídi předchozího vozu Solenza, je však mnohem lépe zasazena do kontextu čelních partií. Totéž platí pro její velikost, která je vůči postranním krytům reflektorů zcela adekvátní. Zdánlivě nepříliš aerodynamický automobil vykazuje koeficient odporu vzduchu 0,36.

Vzhledem k nekomplikovaným a čistým proporcím byl vůz odbornou veřejností vnímán jako mnohem zdařilejší, než jeho tovární soukmenovec v podobě Renaultu Thalia, jehož tvarovou harmonii negativně ovlivnilo poněkud necitlivé (avšak účelné a ve výsledku velmi praktické) napojení třetího karosářského prostoru na nijak neměněný základ v podobě druhé generace hatchbacku Clio. Logičnost návrhu korunují koncová světla, která jsou vsazena v samotných rozích zádě a tvoří tak její přehledné zakončení.

V roce 2006 byl v prostorách ženevského autosalonu uveden prototyp Logan Steppe, který má význam nejen pro rumunskou automobilku a její designérské směřování, ale především pro obecný tvarový vývoj automobilismu. Podílel se totiž na masové popularizaci vozidel typu kombi, jejichž exteriér je oživen plastovými doplňky, které zahrnují obložení předního i zadního nárazníku, prahů, lemů blatníků a spodní hrany zadních křídlových dveří.

Projekt kompaktní velikosti (karoserie studie měří 4,47 metru na délku) je lakován modrou metalickou barvou, jež navozuje atmosféru chladného a drsného prostředí, která spoluutváří auru české studie Yeti, představené o rok dříve na témže místě. Spolu s ní je koncepční Dacia opatřena střešními nosiči (předurčenými pro snowboardy a vybavenými přídavnými bodovými světlomety) a stříbrným obložením rizikových partií, včetně spodní části obou nárazníků.

Vůz, stojící na 17palcových litých kolech s pěti rozdvojenými paprsky, pracuje se světly, jejichž krystalického efektu je dosaženo přehledným rozmístěním jednotlivých světelných segmentů. V případě předních reflektorů hovoříme o atraktivním diodovém pásu, jenž přiléhá k hlavnímu bixenonovému světlometu, zatímco koncová světla nabývají vertikální orientace a sestávají ze dvou dvojic červených tubusů propojených třemi diodami. Mezi prvky, které zasluhují pozornost, patří skladný a útulně zařízený zavazadlový prostor, jehož objem činí po sklopení zadních sedadel (dělených v poměru 60:40) 1.700 litrů.

Obzvlášť pozoruhodné je však zpracování interiéru, jehož základ v podobě přístrojové desky a výplní dveří vychází z produkčního sedanu Logan. Výsledný efekt, který koresponduje s expedičním pojetím zevnějšku, je vykreslen stylizovaným obtiskem pohorky před místem spolujezdce či originálními ukazateli přístrojů překrytými křehkou a samostatnou stříškou. Její pojetí odpovídá dobovým zvyklostem koncepčního designu Renault – objevuje se například na desce otevřené vize Nepta z téhož roku. Palubní výbavu zahrnuje elektronická parkovací brzda, MP3 přehrávač či například dvojice monitorů zabudovaných do opěrek předních sedadel. Interiér Loganu Steppe je příkladnou ukázkou toho, do jaké míry lze rozpracovat velkosériové díly produkované v mezích nízkých výrobních nákladů.

O rok později byl výše uvedený koncept přepracován do produkční podoby, pojmenované jako Logan MCV (Multi Convivial Vehicle). Stalo se tak pouhým puristickým očištěním výstavní kreace, snížením její světlosti – která i tak činila pozoruhodných 155 mm – a aplikací produkčních dílů z běžného tříprostorového Loganu. Výsledkem byl sedmimístný automobil o délce 4.450 milimetrů, šířce 1.993 mm a výšce 1 640 mm (o dalších 34 mm více zabírají střešní nosiče), který je obzvlášť zajímavý tím, že se svůj primární účel (být dostupným praktickým vozem pro rodinu) nesnaží nijak maskovat.

Oproti tehdy pozvolna nastupujícímu trendu atraktivně pojatých kombi s ostrým spádem střechy – mnohdy však na úkor smyslu takto stavěné karoserie, spočívajícím ve voze s objemným a skladným zavazadlovým prostorem – představil krabicovitou karoserii s křídlovými zadními dveřmi, střešními nosiči a bohatě prosklenou kabinou, jejíž okna mají nízko umístěnou spodní hranu.

Záslužný je ovšem způsob obestavění prostoru, který vyústil v rekordní objem zavazadlového prostoru, který v pětimístném uspořádání kabiny pojímá až 700 litrů nákladu, v dvoumístném pak o 1.650 l více. V případě ponechání třetí řady sedadel činí objem prostoru 200 l, jimž sekundují odkládací schránky a přihrádky v interiéru, jejichž souhrnný objem činí 54 l. Uvedené hodnoty jsou nejvěrohodnějším dokladem užitého designérského postupu, jehož hlavním cílem bylo zhotovení praktického a ryze funkčního automobilu, s čímž souvisí již zmíněné zadní křídlové dveře, které jsou asymetricky dělené v poměru 1:2.

Design vozu byl v témže roce rozvinut karosárnou Heuliez, a sice do hravější podoby s přídomkem Edelweiss Prototype. Vůz byl opatřen plátěnou stahovací střechou, po stranách uchycenou ve stříbrných střešních nosičích, která odkrývala nákladový prostor a umožňovala tak jeho široké využití. Mechanická výbava vozu zahrnovala výklopnou nájezdovou rampu, umožňující vjezd malé čtyřkolky do zavazadlového prostoru (po sklopení zadní lavice).

Důležitým milníkem, který nejenže ohlásil příchod malého SUV, ale především předjímal stylové proměny tvarového směru rumunské značky, je kreace Duster, jejíž premiéra proběhla v roce 2009 na autosalonu v Ženevě. Zároveň jde o první automobil, který byl navržen ve středisku Renault Design Central Europe v Bukurešti, a to v úzké spolupráci s Renault Design Technocentre ve francouzském Guyancourtu. Exteriér na první pohled zaujme unikátním tvarovým vrstvením, které pramení v přední část a graduje před sloupkem C, kde nabývá podoby ostře vykrojené prohlubně, tvořící hranici mezi zónou dveří a vyvýšenou hmotou zadních blatníků.

Vůz o délce 4,25 metru, šířce 1,64 m a výšce 1,49 m byl postaven na rozvoru o neobvyklé délce 2,8 m, s čímž ostře kontrastuje krátký přední (0,65 m) a zadní (0,8 m) převis. Karoserie je tedy stavěna s důrazem na vizuální rozdíl mezi šířkou a výškou své stavby, který je znásoben 21palcovými koly s pěti mohutnými paprsky. Navzdory karosářské koncepci (sportovně-užitkový automobil, který je z hlediska objemu karoserie – i přes atypické nakládání s povrchovými panely – relativně konvenční) je Duster Concept pouze čtyřdveřový. Levá část vozu je přístupná jen skrze řidičovy dveře, zatímco druhá polovina je vybavena dveřmi otvíratelnými proti sobě, jejichž praktičnost umocňuje absence sloupku B.

Asymetrické prostorové řešení se promítá do interiéru, kde se podepisuje na propojení středové konzole se spodní částí skořepinového sedadla řidiče. Je tak utvořen útulný a ergonomický prostor, který doplňuje zcela unikátně pojatý volant s absencí klasicky pojatého středu s rameny – jeho štíhlý věnec je ukotven čtvrtkruhovou spojnicí, čímž usnadňuje výhled na ukazatele přístrojů. Bohatě prosvětlený interiér má díky dlouhému rozvoru velkorysý půdorys, přičemž sedadlo spolujezdce lze zasunout za sedadlo řidiče a uvolněné místo pak využít pro přepravu rozměrnějšího nákladu, například sportovní výbavy nebo jízdního kola. Celkový objem vnitřních prostor pro zavazadla a předměty je 498 litrů, z nichž 470 l zahrnuje zavazadlový prostor, 20 l odkládací schránka v přístrojové desce a zbylých 8 l úložné prostory ve výplních dveří.

Studie Duster Concept tvoří v rámci moderních dějin designu firmy Dacia zlomový bod, a to nejen z důvodu představení prvního karosářského křížence inklinujícího k moderní kategorii takzvaných crossoverů, ale také kvůli modernizaci masky chladiče, která nabývá podoby – dnes tolik módního – horizontálního dílu napojeného na kryty reflektorů. K první realizaci tohoto řešení dochází v roce 2008, kdy je uveden subkompaktní hatchback Sandero, v pořadí již třetí modelová řada moderní éry značky (datované od roku 1999). Vůz o délce 4.020 milimetrů, šířce 1.746 mm a výšce 1.534 mm stojí na rozvoru o délce 2.588 mm a je postaven na podvozkové platformě shodné s Loganem (B0), s nímž ostatně sdílí 70 % dílů. Po vzoru kreace Duster Concept je zevnějšek automobilu modelován plasticky. Přední reflektory jsou vsazeny do (oproti kapotě) sníženého reliéfu a svírají masku tvořenou třemi plastovými lamelami a dekorační pochromovanou lištou.

Sandero je také první sériový vůz značky, který prezentuje nové logo automobilky, jež nahradilo někdejší erbovní motiv prostorově kreativnějším návrhem. Se změnou přístupu k designu souvisí rovněž odklon od plochých vnějších panelů Loganu a příklon k experimentování s plasticitou tvarů, které dalo vzniknout křivkovému vydutí v ploše bočních dveří.

Propracovaná koncová světla vyplňují boční hrany zádě a bezchybně zapadají do celkové kompozice exteriéru, který již není geometricky přesně vymezenou soustavou horizontál, ale mnohem sofistikovanějším návrhem, jenž v témže roce ovlivnil vzhled modernizovaného modelu Logan. Vůz byl opatřen dynamičtějšími světlomety, plastičtějším předním nárazníkem a omlazenou kabinou, inspirovanou právě Sanderem – včetně světlého obložení středového panelu a třikrát zakřivené linky dveřních výplní, jež zahrnují dekorační lištu a madlo.

Na počátku druhé dekády tohoto tisíciletí obohatil modelové portfolio Dacie v pořadí již čtvrtý automobil, tentokrát sportovně-užitkový model Duster. Automobilka jím zareagovala na poptávku po robustním a komfortním SUV za dostupnou pořizovací cenu. Výsledný vůz o délce 4.315 mm, šířce 1.822 mm a výšce 1.625 mm byl z 50 % sestaven z dílů převzatých z jiných modelů Aliance Renault Nissan, přesto ale jde o svébytný automobil, jehož první prototypy vznikly v Pitesti již v dubnu 2009.

Design Dusteru je, podobně jako u modelové řady Logan, podřízen funkci. Karoserie s krátkými převisy a vysokou stavbou působí robustním dojmem a své terénní ambice dává na odiv již na první pohled – děje se tak prostřednictvím předního nájezdového úhlu o velikosti 30°, zadního 36° a přechodového úhlu 23°, včetně světlé výšky 210 mm. Automobil svými opatřeními pro jízdu v terénu překračuje rámec všedního SUV, s čímž souvisejí také nelakované části nárazníků (který byly ve vyšších výbavách doplněny stříbrnými prvky), široký rozchod kol (1.560 mm vpředu a 1.567 mm vzadu) a vysoko posazené blatníky.

Zatím posledním zlomovým obdobím byl rok 2012, kdy automobilku postihla postupná modelová obměna. Prvním vozem nové etapy, založené na plastičtějších tvarech a snaze definitivně opustit krabicové proporce předchozích Dacií, byl velkoprostorový model Lodgy, představený na autosalonu v Ženevě. Objemná karoserie o délce 4.498 mm, šířce 1.751 mm a výšce 1.682 mm nabízí jak pětimístný, tak sedmimístný interiér, od čehož se odvíjí velikost zavazadlového prostoru. Ten v prvním případě pojme 827 litrů nákladu, se dvěma sedadly navíc pak 207 l. Po složení dvou zadních řad sedadel však nákladový prostor narůstá na celkových 2.617 l objemu.

I přes cenové zaměření MPV Lodgy jde o pohledný automobil, jehož objem není nijak maskován – plně odráží funkční a praktické zaměření vozu. Tvůrci však nezanevřeli na estetično a pečlivě vymodelovali boční panely tak, aby došlo k optickému rozšíření předních a zadních boků.

V obdobném stylu byl navržen užitkový model Dokker, oficiálně uvedený během akce Auto Expo 2012 v marocké Casablance, který je nabízen také v dodávkové verzi s přídomkem Van. Tento vůz sdílí s MPV Lodgy platformu i část skeletu karoserie, což lze vytušit na vnějším designu, zvláště pak předních partií. Dokker má však jinak a dynamičtěji klenutou střechu, která se zvyšuje již nad předním párem dveří. Karoserie měří 4.363 mm na délku, 1.751 mm na šířku a 1.814 mm (případně 1.809 mm u Dokkeru Van) na výšku.

Zavazadlový prostor nabízí v základním uspořádání objem 800 litrů (po složení zadní řady sedadel dosahuje velikosti 3.000 l) a je přístupný skrze asymetricky dělené křídlové dveře. Užitkový Dokker Van pak poskytuje ve dvoumístném provedení ložnou plochu o objemu 3.300 litrů, přičemž vyjímatelné sedadlo spolujezdce Easy Seat umožňuje zvětšit nákladový prostor až na 3.900 litrů. I přes ryze užitné založení automobilu můžeme hovořit o zdařilém a dostatečně líbivém tvarosloví, které svou proporční vyvážeností překonává velkoprostorový model Lodgy a z hlediska systematičnosti uspořádání dílčích prvků také modernizovaný Renault Kangoo.

V témže roce dochází k tvarové unifikaci modelových řad Logan a Sandero, které jsou navrženy dle stylistických zásad uplatněných na výše uvedených automobilech. Druhé generační vydání sedanu a hatchbacku bylo oficiálně představeno na autosalonu v Paříži, kde prezentovalo moderní design se zdařile provedenými citacemi charakteristických rysů modelů Lodgy a Dokker. Jde převážně o křivkové členění hmoty nad předními i zadními blatníky, napojení masky chladiče na světlomety a modernější koncová světla s působivější optikou.

V porovnání s první generací vozu není exteriér tvořen soustavou jednoduše vyhlížejících prvků, které určitými rysy – zejména trojúhelníkovou maskou chladiče a strmým zadním čelem – čerpaly z archaického designu liftbacku Solenza. Namísto toho představuje vcelku propracovaný a tvarově nápaditý celek, který vyhlíží moderně jak ve své tříprostorové verzi, tak v provedení hatchback, které měří 4.058 mm na délku, 1.733 mm na šířku a 1.518 mm na výšku.

Brazilské studie Renault: Cesta za hranice tvarového a konstrukčního rámce low-endového vozu

Zvláštní kapitolu designu Dacie představují koncepty navržené pro Jižní Ameriku, kde jsou rumunské vozy uváděny pod značkou Renault.V roce 2008 byl v Sao Paulu uveden projekt Sand’Up, který je vůbec prvním konceptem Renaultu připraveným speciálně pro Jižní Ameriku. Kreace vychází z produkčního modelu Sandero Stepway a disponuje zvýšeným podvozkem a ochrannými plasty, jež pokrývají lemy blatníků, prahy (kde jsou doplněny stříbrnými lištami s rastrem) a spodní partie nárazníků.

Konstrukční zajímavostí vozu, poháněného agregátem 1,6 16V Hi-Flex s nejvyšším výkonem 79 kW (o 3 kW více v případě spalování etanolu), jsou masivní ochranné oblouky, které tvoří základ pro odnímatelnou střechu. Kupé tak lze během chvíle přetvořit na atypický pick-up. Bez ohledu na zvolené provedení jde však o koncept, který je vizuálně odhmotněn prosklenými bočními dveřmi a absencí klasických zpětných zrcátek.

O dva roky později proběhlo na tomtéž místě uvedení kreace Sandero Stepway Concept, která oproti produkční dobové generaci Sandero představila přepracované přední partie s masivní stříbrnou lištou a modifikovanou maskou chladiče, modře podbarvenou optiku reflektorů a jinak tvarované nástavce prahů. Působivá je rovněž kombinace hnědého a černého laku exteriéru, který je oživen členitou optikou koncových světel a dekorací s květinovým motivem. Automobil je poháněn motorem 1,6 16V Hi-Flex o výkonu 82 kW.

Sériový Duster posloužil v roce 2012 jako základ pro přípravu nové studie s označením DCross. Křiklavě zelený lak exteriéru doplňuje nové čelo ve specifickém odstínu stříbrné barvy, do nějž zasahují subtilní hranaté výběžky diodových reflektorů. Zadní partie jsou obloženy metalicky šedým plastem, který zahrnuje také prahy a páté dveře. Zajímavým doplňkem jsou střešní nosiče s rezervním kolem a mohutná kola s pěti originálními paprsky. Pohon zajišťuje dvoulitrový zážehový motor s výkonem 105 kW.

Letošní výstava v Sao Paulu se stala dějištěm uvedení pick-upu Oroch, založeného na tvarovém základě SUV Duster. Koncept, stojící na mohutných kolech obutých do pneumatik 255/60 R 18, byl navržen designérským centrem Renaultu pro Jižní Ameriku (RDAL) a svým karosářským pojetím reaguje na skutečnost, že téměř 75 % všech užitkových aut tvoří v Latinské Americe vozy kategorie pick-up. Vůz je vybaven držáky na kitesurfing, zabudovanými do rámu zadního okna, či panoramatickou střechou.

Spolupracujeme s TipCars.com
Plán na reorganizaci OKD je jediný možný, tvrdí odboráři Plán na reorganizaci OKD je jediný možný, tvrdí odboráři

Reorganizační plán, který předložilo vedení těžební…

Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou

Partnerem dopravce se stala ČSOB, s níž byla uzavřena…

Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu

Evropskému výrobci letecké techniky Airbus klesl v prvním…

 

Štítky Dacia Renault Design

 

Přidat názorDiskuse: Design vozidel Dacia: Souhrn dosavadního vývoje







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 





 
Testujeme Ladu Vesta: Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo? (video)

Testujeme Ladu Vesta! Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo?

Dnes 12:53

Ruskou alternativu k Dacii Logan nebo Citroënu C-Elysée lze pořídit i u nás. Pohodlným podvozkem nadchne, lacinými detaily ale zklame.




Blesk.cz

Krach vztahu v rodině Žilkové: Hercova mladá exmilenka si užívá u moře! A není sama!

Krach vztahu v rodině Žilkové: Hercova mladá…

Zahání smutek u moře. Poté, co se mladá herečka Sabina Rojková (20) rozešla se synem Veroniky Žilkové (55),…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Pazdera ve Zlíně končí! Jeho chování Páníka zarazilo. Van Kessel nepřijde

Pazdera ve Zlíně končí! Jeho chování Páníka…

Ve fotbalovém Zlíně rozhodli rázně: Obránce Lukáš Pazdera (30), jenž se stane od ledna hráčem Baníku Ostrava, si…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Akty X: Udělte čtenářskou kartu nejlepšímu letošnímu snímku!

Akty X: Udělte čtenářskou kartu nejlepšímu letošnímu snímku!

Dnes, ve čtvrtek 17. července v pravé poledne, vstoupila tradiční soutěž Reflexu o nejlepší akt do své další…