Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën DS3 Cabrio vs Fiat 500C: Designový duel

Jakub Sochor
Diskuze (23)
Zatímco Citroën hledí do budoucnosti, Fiat se ohlíží do minulosti, z níž čerpá inspiraci pro své ztvárnění. Oslovuje Vás moderna, nebo retro?

Dnešními duelanty jsou malé kabriolety zcela odlišných designových filozofií, které pojí primární zaměření na design a přístup ke karoserii – nejde totiž o kabriolety v pravém slova smyslu. Silueta obou vozidel zůstala zachována, sloupky a boční oblouky se oproti hatchbacku obou modelových řad nemění. Vozy jsou však vybaveny plátěnou shrnovací střechou, jejíž barvu lze kreativně kombinovat s různými laky karoserie, což může vést k pozoruhodným barevným kreacím.

Vraťme se však k tvarovým filozofiím porovnávaných vozidel. Jak názorněji ukáží následující řádky, jedná se o modely s odlišným a již na první pohled identifikovatelným pohledem na design. Citroën je zde v pozici dynamického pokrokáře, který (v rámci možností) boří dosavadní mantinely a hledá nové cesty. Fiat je oproti tomu zaměřen na retro design se vším, co mu náleží – se zakulacenými tvary, klasicky řešenými prvky a povětšinou pastelovými barvami, které doplňují detaily s lesklým povrchem.

Citroën DS3 Cabrio vs. Fiat 500C - srovnání rozměrů
Rozměr [mm] Citroën DS3 Cabrio Fiat 500C
Délka [mm] 3948 3546
Šířka [mm] 1715 1627
Výška [mm] 1458 1488
Rozvor [mm] 2464 2300
Rozchod vpředu [mm] 1465 1414
Rozchod vzadu [mm] 1467 1408
Zavazadlový prostor [l] 245 182

Citroën DS3 Cabrio – Anti Retro!

První z duelantů zaujme odmítavým postojem k historii, což odpovídá ústřední myšlence DS (Different Spirit) – nehledět na minulost a tvořit pokrokové vozy s minimálními vazbami na to, co již bylo navrženo. Kabriolet DS3 doplňuje svou řadu o emocionálnější karoserii se třemi verzemi plátěné střechy a zdobnými detaily.

Na designu otevřené verze nejmenšího modelu řady DS pracoval designér Bertrand Dantec. Jednou ze zásad, kterou se tvůrci při navrhování vozu řídili, byla snaha zachovat charakter běžného hatchbacku DS3. Ten je patrný prakticky z každého úhlu pohledu, zejména pak při pohledu na boční část s masivní dekorativní lištou, kreativně řešenými lemy blatníků a elegantní plynulou střešní linií (která bývá považována za letmý odkaz na Citroën DS). Nejvýraznějším prvkem boční části je ale dynamický B-sloupek, který tvoří hranatý výběžek, volně ústící do prosklené plochy. Tento osobitý prvek oživuje jinak poměrně konvenční profil karoserie s vyváženými proporcemi a absencí běžně pojaté tornado line – linky, která horizontálně protíná profil a v mnoha případech (například u Audi A1) tvoří jeden z charakteristických rysů boční části vozu.

Záď je oproti hatchbacku DS3 oživena lištou, která opticky vyvažuje chromový díl v profilu. Pozornost pozorovatele však upoutají svítilny s 3D efektem, díky němuž je optika světel (v porovnání s DS3) čistší a pronikavější. Nemalý vliv na celkový vzhled zadní části má také barva a vzor plátna střechy – volit lze mezi černou, modrofialovou či světlou barvou s monogramem DS. Pro zajímavost – designér DS3 Cabrio upřednostňuje kombinaci černého laku karoserie, stříbrných doplňků a poslední jmenované verze střechy.

Členitá a bohatě zdobená přístrojová deska dotváří charakter vozidla. Jejím estetickým základem je lesklý horizontální díl, pod nímž najdeme obdobně zpracovaný středový panel, jehož boky tvoří působivé křivky. Architektura desky – včetně pestrosti z hlediska použitých dekorací – odkazuje na DS Inside Concept z roku 2009.


Fiat 500C – Historie nade vše

Podobně jako Citroën je i Fiat 500C spíše hatchbackem s plátěnou střechou, než plnohodnotným kabrioletem. To však nestojí v cestě přitažlivosti vozu, který je z hlediska designové filozofie přesným opakem DS3 – je nekonfliktní, v zájmu tvarové líbivosti a popularity neprovokuje a odkazuje na historický model, konktrétně na Fiat 500 Transformabile.

Příď, podobně jako u Citroënu, vychází ze stejnojmenného hatchbacku. Pracuje tedy se zakulacenými díly, které jsou aplikovány na uhlazený celek s minimem hran a ostrých linek. Osobitým retro prvkem jsou výrazné lišty, jež evokují nárazníky historického Fiatu – v porovnání s DS3 jde o diametrálně odlišné dílo, které čerpá s designového dědictví svého výrobce a nehledá nové cesty.

Také zde byla plně zachována silueta hatchbacku, se kterou souvisejí jemné přechody mezi jednotlivými díly, nápaditě vedená boční hrana kapoty (navazující na A-sloupek) a minimum detailů, které by rušily tvarově čistý profil s krátkým zadním převisem. Ve srovnání s Citroënem-modernistou má Fiat mnohem čistší střešní linii, která elegantně splývá s předním a zadním sloupkem.

Zatímco zadní partie DS3 Cabrio se od těch z hatchbacku DS3 liší (byť pouze v detailech), záď 500C prakticky nepřináší nic nového – vůz i nadále poutá pozornost výraznou lištou na nárazníku a drobnými svítilnami s atraktivní a členitou optikou. Designéři zde umně skloubili stylistické rysy původního Fiatu 500 s koncepcí vozu s motorem vpředu – moderní kompozice má i při zachování charakteristických znaků kultovního vozidla vyvážené proporce. Fiat, stejně jako Citroën, nabízí tří provedení střechy – volit lze mezi černou, červenou a béžovo-krémovou.

Odlišný přístup k designu se projevuje také v interiéru – zatímco Citroën pracuje s novými motivy a moderními tvary s bohatým dekorováním, Fiat je inspirován historií. Přístrojová deska kombinuje pastelové barvy (typické pro retro design) s kulatými formami, což se podepsalo na ztvárnění tlačítek na středovém panelu či kapličky s nezaměnitelným vzhledem. Neméně osobitá jsou i sedadla s kulatými hlavovými opěrkami a kreativním zakulacením horní části opěradel. V porovnání s Citroënem panuje v kabině Fiatu klidnější atmosféra, na čemž mají podíl již zmíněné pastelové barvy. S těmi souvisí možnost čalounění sedadel v několika barvách a motivech (kupříkladu se světlými sedáky a opěradly s tmavým bočním vedením), což zvyšuje designovou exkluzivitu interiéru.

Již na první pohled je zřejmé, že oba modely oslovují jiné skupiny potenciálních zákazníků. Zatímco Citroën DS3 je sportovní, vyzývavý a energický, Fiat 500C se s nostalgií ohlíží za starými časy, kdy byly v módě pastelové barvy, tenké chromované nárazníky a kruhové přední světlomety. Jde tedy o dva specifické designové světy, které i přes mnoho odlišností pojí společný rys v podobě zachování bočních oblouků a sloupků z hatchbacku své modelové řady, což má nemalý vliv na výsledný design.


Jakub Sochor
Diskuze (23)
10. 6. 2013 10:42
Re: Cabrio ?
SAV, hm napadá mě Symantec Antivirus nebo Slovenská akaemia ved. To už taky jezdí? >:-[]
10. 6. 2013 09:44
Re: Ani jeden
:-)
Avatar - Katikakus
10. 6. 2013 06:22
Re: Ani jeden
Beru zpět, napsal jsem samo blbost. Tak to dopadá, když si člověk dá na zahrádce 4 dvanáctky a nwtrefí pak na Adyho... :*)
10. 6. 2013 01:57
Re: VELKÝ BRATR
"...duel prohrává samozřejmě o třídu menšími rozměry a....."
Dobre ti to preskakuje >:D
9. 6. 2013 23:23
Re: Ani jeden
Nadpis článku : "Designový duel"

Nepleť do toho třídy, víš, že si v nich slabý.