Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Fiat 500L vs. Opel Meriva

Jakub Sochor
Diskuze (20)
Jeden se ohlíží do historie, druhý hledá nové cesty a vylepšuje to, co přinesla jeho minulá generace. Panují však mezi italským a německým modelem nějaké souvislosti?

Dnešní duel je soubojem retro designu a moderny – dvou zcela protikladných směrů, vyznačujících se odlišnými hodnotami. Fiat 500L nemá přímého předchůdce, neboť opustil inovátorský styl Multiply a vydal se cestou rozšiřování modelové palety řady 500. Opel Meriva navazuje na automobil z roku 2003, který patří mezi průkopníky nepříliš početné kategorie městských velkoprostorových vozidel. Kdo z nich si získá vaše sympatie?

V porovnání s Fiatem je Opel o 148 mm delší a o 32 mm širší. Má také delší rozvor (o 32 mm), je však o 33 mm nižší.

Fiat 500L vs. Opel Meriva - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Fiat 500LOpel MerivaRozdíl
Délka [mm]41404288+148
Šířka [mm]17801812+32
Výška [mm]16601615-33
Rozvor [mm]26122644+32


Fiat 500L – Retro jinak

Retro design lze zpracovat na mnoho způsobů. Existují například modely, které odkazují na formu historických automobilů, jíž pojímají tak, aby slučovala aspekty moderního vozu s tvary dřívějška. Fiat 500L však pracuje s retro designem trochu jinak – jde o vůz, který kombinuje rysy hatchbacku 500 a rysy, které známe z aktuální Pandy. Výsledkem je pozoruhodný návrh, mezi jehož charakteristické prvky patří motivy obdélníku a čtverce. Oba tyto geometrické útvary však mají zaoblené rohy, což je zjemňuje – dochází tak k unikátnímu souladu s oblými tvary, jimiž se karoserie italského vozidla vyznačuje.

Příď pracuje s uskupením prvků, které známe z vozidel 500a Panda – jednotlivé segmenty osvětlení jsou uspořádány ve třech úrovních, což dodává čelní části na členitosti. Zvláštností je však vcelku výrazný díl v ploše nárazníku, který lze označit za vizuální těžiště předních partií, jež plynule přecházejí do pontonu. Ten je nezvykle vysoký, opticky ucelený (na čemž má podíl černé zbarvení sloupků) a zároveň uhlazený – právě plynulé přechody mezi plochami, které nejsou narušeny ostrými rysy, patří mezi hlavní znak designu tohoto Fiatu. Přibližme si ale charakteristický rys, o kterém je řeč výše – prvky, převzaté z modelu Panda. Jde převážně o provedení bočních ochranných lišt, které korespondují s obdobným dílem vpředu i vzadu. Dále hovoříme o experimentování s tvary, jež mají obvykle tvar kruhu či půlkruhu – snaha ozvláštnit jinak všední partie vozidla se projevila i na ztvárnění podběhů kol a lemů blatníků, které evokují polovinu čtverce se zaoblenými rohy.

Obdobný postup vidíme na středu volantu, který je součástí nápadité kabiny s tvary, jejichž styl sice známe z Pandy, zde se však setkáváme s jejich zcela novým seskupením. Barevný ovál, který je nejvýraznější částí desky, oživuje interiér a ladí s prvky čalounění v témže barevném odstínu.


Opel Meriva – S bleskovým profilem

Nový Fiat konkuruje druhé generaci Opelu Meriva – automobilu, který je z hlediska designového jazyka přímým opakem retro designu italského duelanta. Meriva rozvíjí trend, nastolený Insignií a důkladně rozpracovaný kompaktní Astrou. V případě městského MPV však dochází k nemalému experimentování, jež se projevuje převážně na profilu vozu. Odlišnosti v tvarových směrech jsou však zřetelné již při porovnání přídí – zatímco Fiat 500L klade důraz na objem čelní části, příď Merivy je mnohem více spjata s druhým karosářským prostorem. Na harmonickém propojení těchto partií má lví podíl dynamický tvar světlometů a plastový výlisek, v němž jsou zapuštěna mlhová světla.

Profil Opelu je nebývale energický. Horní linka pontonu, jíž zdobí dvojí zakřivení, jako by odkazovala na logo německého výrobce – je odvážně řešena a opticky klade důraz na prostor v zadní řadě sedadel. Tvarový neklid, pramenící z křivky, je kultivován plynulou linkou, jež protíná kliky dveří – pramení v zadních svítilnách a v ploše předních dveří vytváří působivý prolis, který je obdobou toho, co známe z Insignie a Astry.

Diametrální rozdíly panují mezi kabinami obou vozidel. Právě na palubě se plně projevuje modernismus Opelu – přístrojová deska je oproti Fiatu mnohem jednodušší. S dekoracemi pracuje mnohem obezřetněji než italský sok, pro jehož interiér je dekorativnost jedním z hlavních aspektů. Je-li řeč o interiéru Merivy, neopomeňme kontrast mezi členitým středovým panelem a rozměrnou horní částí desky – důrazem na minimalistický charakter kabiny je navázáno na předchozí generaci malého Opelu.

Již na první pohled je zřejmé, že 500L a Meriva představují dva zcela specifické designové světy, mezi nimiž najdeme jen minimum paralel. Zatímco Fiat oprašuje prvky estetiky včerejška (dle pravidel retro stylu, v němž je retrospektivní vzhled pouze jedním ze znaků celkového designu), Opel je pokrokový a hledá nové způsoby, jak stavět městské MPV na subkompaktních základech.


Jakub Sochor
Diskuze (20)
12. 11. 2013 07:47
Re: Proč byli u modelu Bravo staženy benzínové motory
Je to jak u Brava.Ta 1.4 66 KW moc nejede,ale 1.4 TJET ten je v pohodě.U Punta je ta 1.4 57 KW tak na hraně.Tak na 20 km tam a zpět jo. ;-)
Avatar - Ja Prvni 123
11. 11. 2013 20:49
Re: Proč byli u modelu Bravo staženy benzínové motory
???
No ale to přesně to, na co je Punto stvořený.. ne?
;-)
Avatar - Ja Prvni 123
11. 11. 2013 20:46
Re: Autor J.Sochor.....
myslím, že to jsou jen řeči... ano, Bravo je po sezóně.. ale Puntu nic nechybí!
A 500L je kombík jako z praku .. o Livingu ani nemluvě. Doporučuju zajít se podívat.. nejlépe se svézt.
To je "retro" jen hodně vzdáleně... a zveku. Vevnitř je královsky místa a veskrze "moderno"!
;-)
Avatar - Ja Prvni 123
11. 11. 2013 20:44
Re: Autor J.Sochor.....
jo - tak jestli nepřestřelí cenu, tak to bude verze pro mě.
;-)
Avatar - Cuba66
11. 11. 2013 11:25
Zkušenost
Merivou jsem jezdil, líbila se mi, je to dobrý auto a v Německu se daj nový, nejetý s motorem 1,4 Turbo 103kW koupit na naše za pěkných cca 330 tisíc. (autoscout24.de)
Fiat je ale taky pěknej, chce to od člověka ale větší odvahu nebát se, jak v tom proboha budu vypadat...
U Merivy ve vyšších výbavách je ale naprd ta kolejnice mezi sedačkama. Končí totiž až vzadu a pokud si někdo sedne doprostřed, trochu to vadí. Kdo chce ale lepší výbavu, nelze jinak než s kolejnicí... Přitom se dá koupit loketní opěra přímo pro Merivu, vypadá dobře a snad i funkčně