10.11. 2013 Jakub Sochor

Designový duel: Fiat 500L vs. Opel Meriva

Designový duel: Fiat 500L vs. Opel Meriva
 

Jeden se ohlíží do historie, druhý hledá nové cesty a vylepšuje to, co přinesla jeho minulá generace. Panují však mezi italským a německým modelem nějaké souvislosti?

Dnešní duel je soubojem retro designu a moderny – dvou zcela protikladných směrů, vyznačujících se odlišnými hodnotami. Fiat 500L nemá přímého předchůdce, neboť opustil inovátorský styl Multiply a vydal se cestou rozšiřování modelové palety řady 500. Opel Meriva navazuje na automobil z roku 2003, který patří mezi průkopníky nepříliš početné kategorie městských velkoprostorových vozidel. Kdo z nich si získá vaše sympatie?

V porovnání s Fiatem je Opel o 148 mm delší a o 32 mm širší. Má také delší rozvor (o 32 mm), je však o 33 mm nižší.

Fiat 500L vs. Opel Meriva - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Fiat 500LOpel MerivaRozdíl
Délka [mm]41404288+148
Šířka [mm]17801812+32
Výška [mm]16601615-33
Rozvor [mm]26122644+32

Designové duely: Speciální příloha Auto.cz


Fiat 500L vs. Opel Meriva
 

Fiat 500L – Retro jinak

Retro design lze zpracovat na mnoho způsobů. Existují například modely, které odkazují na formu historických automobilů, jíž pojímají tak, aby slučovala aspekty moderního vozu s tvary dřívějška. Fiat 500L však pracuje s retro designem trochu jinak – jde o vůz, který kombinuje rysy hatchbacku 500 a rysy, které známe z aktuální Pandy. Výsledkem je pozoruhodný návrh, mezi jehož charakteristické prvky patří motivy obdélníku a čtverce. Oba tyto geometrické útvary však mají zaoblené rohy, což je zjemňuje – dochází tak k unikátnímu souladu s oblými tvary, jimiž se karoserie italského vozidla vyznačuje.

Příď pracuje s uskupením prvků, které známe z vozidel 500a Panda – jednotlivé segmenty osvětlení jsou uspořádány ve třech úrovních, což dodává čelní části na členitosti. Zvláštností je však vcelku výrazný díl v ploše nárazníku, který lze označit za vizuální těžiště předních partií, jež plynule přecházejí do pontonu. Ten je nezvykle vysoký, opticky ucelený (na čemž má podíl černé zbarvení sloupků) a zároveň uhlazený – právě plynulé přechody mezi plochami, které nejsou narušeny ostrými rysy, patří mezi hlavní znak designu tohoto Fiatu. Přibližme si ale charakteristický rys, o kterém je řeč výše – prvky, převzaté z modelu Panda. Jde převážně o provedení bočních ochranných lišt, které korespondují s obdobným dílem vpředu i vzadu. Dále hovoříme o experimentování s tvary, jež mají obvykle tvar kruhu či půlkruhu – snaha ozvláštnit jinak všední partie vozidla se projevila i na ztvárnění podběhů kol a lemů blatníků, které evokují polovinu čtverce se zaoblenými rohy.

Fiat 500L: Technická data, rozsáhlá fotogalerie a série videí

Obdobný postup vidíme na středu volantu, který je součástí nápadité kabiny s tvary, jejichž styl sice známe z Pandy, zde se však setkáváme s jejich zcela novým seskupením. Barevný ovál, který je nejvýraznější částí desky, oživuje interiér a ladí s prvky čalounění v témže barevném odstínu.


Fiat 500L
 

Opel Meriva – S bleskovým profilem

Nový Fiat konkuruje druhé generaci Opelu Meriva – automobilu, který je z hlediska designového jazyka přímým opakem retro designu italského duelanta. Meriva rozvíjí trend, nastolený Insignií a důkladně rozpracovaný kompaktní Astrou. V případě městského MPV však dochází k nemalému experimentování, jež se projevuje převážně na profilu vozu. Odlišnosti v tvarových směrech jsou však zřetelné již při porovnání přídí – zatímco Fiat 500L klade důraz na objem čelní části, příď Merivy je mnohem více spjata s druhým karosářským prostorem. Na harmonickém propojení těchto partií má lví podíl dynamický tvar světlometů a plastový výlisek, v němž jsou zapuštěna mlhová světla.

Profil Opelu je nebývale energický. Horní linka pontonu, jíž zdobí dvojí zakřivení, jako by odkazovala na logo německého výrobce – je odvážně řešena a opticky klade důraz na prostor v zadní řadě sedadel. Tvarový neklid, pramenící z křivky, je kultivován plynulou linkou, jež protíná kliky dveří – pramení v zadních svítilnách a v ploše předních dveří vytváří působivý prolis, který je obdobou toho, co známe z Insignie a Astry.

Opel Meriva má facelift: Příď z Insignie a 1.6 CDTI ze Zafiry Tourer

Diametrální rozdíly panují mezi kabinami obou vozidel. Právě na palubě se plně projevuje modernismus Opelu – přístrojová deska je oproti Fiatu mnohem jednodušší. S dekoracemi pracuje mnohem obezřetněji než italský sok, pro jehož interiér je dekorativnost jedním z hlavních aspektů. Je-li řeč o interiéru Merivy, neopomeňme kontrast mezi členitým středovým panelem a rozměrnou horní částí desky – důrazem na minimalistický charakter kabiny je navázáno na předchozí generaci malého Opelu.

Již na první pohled je zřejmé, že 500L a Meriva představují dva zcela specifické designové světy, mezi nimiž najdeme jen minimum paralel. Zatímco Fiat oprašuje prvky estetiky včerejška (dle pravidel retro stylu, v němž je retrospektivní vzhled pouze jedním ze znaků celkového designu), Opel je pokrokový a hledá nové způsoby, jak stavět městské MPV na subkompaktních základech.


Opel Meriva
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie

Evropskou unii zneklidnila série politických otřesů…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 
 

Přidat názorDiskuse: Designový duel: Fiat 500L vs. Opel Meriva













Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party Federera, říká Josi

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Nikoliv od prvního června, jak se mylně mnozí domnívají, ale od posledního května (tedy od středy) v celé krásné…