TEST Fiat Tipo 1.5 GSE T4 MHEV RED – Příliš velká očekávání
Populární Fiat Tipo se v loňském roce začal prodávat s novou mild-hybridní patnáctistovkou, která je jedinou motorizací s automatickou převodovkou. S nejmodernější jednotkou v nabídce se však nežije tak, jak bychom si přáli.
Design, interiér
Novodobý Fiat Tipo je na světě už od roku 2015 a jakkoli může působit zastarale, dokonce i letos je nejprodávanějším modelem značky v Česku. Pro italskou automobilku bylo uvedení moderního Tipa významným krokem, protože před bezmála desetiletím prodávala pouze stylovky a neměla žádný model pro širokou masu rodinně smýšlejících zákazníků. Fiatu se nové zacílení vyplatilo, protože loni v turecké továrně Bursa vyrobil už miliontý vůz.
S loňským rokem 2022 se Fiat Tipo vyjma výrobního úspěchu dočkal i zásadních novinek v nabídce. Automobilka spolu s praktičtějším kombi v oplastované variantě Cross oznámila také uvedení nové hybridní motorizace, která už na jaře vstoupila na český trh. Nám novinka poprvé zaparkovala v redakční garáži až nyní, a protože jsme od ní očekávali opravdu hodně, ve výsledku je docela zklamáním.
Nová hybridní technika pro Tipo je dostupná pro všechny pakety výbavy a nám v redakci zaparkovalo to úplně nejlepší, co si můžete koupit. Elektrifikované Tipo nám dělalo společnost ve vrcholné výbavě RED, která s jiným motorem ani není dostupná. Už v roce 2020 se navíc model nižší střední třídy dočkal faceliftu s novým logem a full-LED systémem pro přední světlomety i LED zadních svítilen.
Novinkou tehdejší modernizace byla i pseudo-terénní verze Cross, inspirovaná populární Pandou Cross, jaká spolu s ochrannými plasty na karoserii přinesla i o 40 milimetrů vyšší světlou výšku. Pro nejvyšší výbavu RED jsou prvky crossoveru standardem a u testovaného vozu elegantně kontrastují s volitelnou typicky italskou červenou barvou Passione za 14 tisíc korun. Na podvozku platformy Small Wide od FCA pak v nejlepším provedení obouvá stylové sedmnáctky.
Pojďme usednout za volant a přenést se trochu do minulosti. V ergonomicky příjemné kabině je Tipo až „devadesátkové“. Všude vás obklopuje levný plast a moderními výstřelky jsou pouze centrální 10,25“ dotykový displej infotainmentu UConnect s bezdrátovou konektivitou Apple CarPlay a kombinovaný přístrojový štít se 7“ barevnou obrazovkou.
Přístrojovka byla jednou z mých nejméně oblíbených vlastností nejnovějšího Tipa. Otáčkoměr při jízdě s hybridním autem v automatu sice nijak zvlášť nepotřebujete, ale pokud jej rádi sledujete, bude vám chvíli trvat než se v něm zorientujete. Skládá se z postupně rozsvěcejících se políček, stejně jako palivoměr na opačném konci panelu, který naopak zhasíná. Na obojí si nejprve musíte zvyknout, než to zvládnete číst pouhým mrknutím oka.
Najdou se tu však i příjemné drobnosti, jimiž by se mohlo inspirovat i více konkurentů. Líbí se mi zejména způsob vypínání hlídání jízdy v pruhu, pro jehož deaktivaci stačí dvojité stisknutí tlačítka na levé ovládací páčce pod volantem.
A zapomenout nesmím ani na klasické ovládání klimatizace, ale vzhledem k modelovému stáří vozu by bylo překvapivé, kdybychom v něm našli „moderní“ výhradně dotykové řešení.
A nepochybně důležitou informací o novém hybridním modelu je skutečnost, že praktičností si nijak nepohoršil ve srovnání s tradičnějšími motorizacemi. I s elektrifikací má velký zavazadlový prostor se solidním základním objemem 440 litrů a velmi praktickým tvarem.
Motor, jízdní vlastnosti
Fiat Tipo se aktuálně v Česku prodává se třemi motorizacemi – základním benzinovým tříválcem 1.0 GSE T3 o 74 kW (100 koních), vznětovým čtyřválcem 1.6 MultiJet o 96 kW (130 koních) a novinkou loňského roku je nová hybridní jednotka 1.5 GSE T4 MHEV. Je dostupná pro všechny pakety výbavy a standardně je jedinou motorizací, kterou vám automobilka nabídne a prodá s automatickou převodovkou.
Základem techniky je turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1469 cm3, s vrtáním 71,2 mm a zdvihem 92,2 mm, který pracuje v úsporném Millerově cyklu pro zvýšenou tepelnou účinnost. Automobilka jej vybavila mild-hybridní technickou pracující s elektrickým napětím 48 voltů a kombinující startér-generátor s malým akumulátorem a kompaktním elektromotorem mezi spalovacím motorem a převodovkou. Hybridní Tipo tak umí parkovat nebo jet krokem v koloně čistě na elektřinu.
Elektrifikovaná přeplňovaná patnáctistovka tak disponuje kombinovaným maximálním výkonem 96 kW (130 koní) při 5250 otáčkách za minutu a točivým momentem 240 newtonmetrů při 1500 otáčkách. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 9 sekund a maximální rychlost činí 207 km/h.
Fiat pyšně udává, že Tipo nově umí zvládnout až 62 procent jízdy čistě na elektřinu a kontrolka EV, signalizující čistě elektrický režim, se v něm opravdu rozsvěcí často. Bohužel se však italským inženýrům nepovedlo hybridní techniku naladit tak, abyste o její činnosti nevěděli. A nebudu to prodlužovat – mild-hybridní Tipo mě zrovna moc nepotěšilo.
Fiat Tipo 1.5 GSE T4 MHEV RED |
Dovolte mi vysvětlit vám situaci, v jaké jsem se s Tipem poprvé sžíval. Během pondělního podvečera jsem s ním vyrazil na přibližně padesát kilometrů dlouhou cestu, která z velké části vedla po pražské Jižní spojce, z níž se tou dobou už tradičně stala „jižní stojka“. Když jsem poprvé brzdil do kolony, Tipo v přibližně 25 km/h zhaslo spalovací motor a zastavilo s výhradně elektrickým pohonem.
A v tu chvíli to začalo – skoro každý pohyb v koloně se skládal z relativně plynulého rozjezdu pomocí elektromotoru a následného škubnutí při připojení spalovacího motoru, s nímž Tipo rázem nabralo na síle a začalo se rozjíždět víc, než bych chtěl. Zpomalování se naopak skládalo z cuknutí při odpojení spalovacího motoru a necitlivého zastavení kousavými konvenčními brzdami. A tohle se opakovalo zhruba půl hodiny, než se večerní dopravní špička znovu rozjela.
K lepšímu chování mu bohužel nepomáhá ani sedmistupňová dvouspojková převodovka, která při rozjezdech znatelně cuká. Během těch desítek minut jsem zjistil, že komfortní jízda v kolonách v hybridním Tipu vyžaduje neuvěřitelně velké množství citu a soustředění.
Kombinace spalovacího a elektrického pohonu s dvouspojkovou převodovkou v lidovém Fiatu moc dobře nefunguje ani při rozjezdech, zejména při těch rychlých. Znáte takovou tu situaci, kdy potřebujete odbočit doleva, protijedoucí auto na vás bliká, abyste jeli, a vy tomu pořádně naložíte?Tak tady se nic nestane. Zvenku jsem musel vypadat až vtipně, když jsem za volantem Tipa rozhazoval rukama a křičel, ať konečně něco dělá. Od hlubokého sešlápnutí plynu do rozjezdu to Fiatu trvalo zhruba dvě až tři vteřiny.
Nejlepších jízdních vlastností v mild-hybridním Tipu dosáhnete, když tlačítkem „e-Auto Off“ vypnete elektrickou část pohonu a necháte ho jet pouze silou spalovacího motoru. Sice budete mít dynamicky slabší, ale řidičsky mnohem příjemnější auto. A s méně cukáním.
Fiat Tipo 1.5 GSE T4 MHEV RED |
Abych však pouze nekritizoval, pozitivní stránkou hybridního modelu je řidičská nenáročnost, když už se rozjede. S podvozkem skládajícím se z nezávislého předního zavěšení McPherson a zadní torzní příčky je ve městech i okreskách a dálnicích přijatelně komfortní a v zatáčkách drží vámi zvolenou stopu. Výhodou je také o 40 milimetrů vyšší světlá výška vycházející z verze Cross, díky níž se můžete vypravit i vstříc menším nerovnostem nebo na polní cestu.
A pokud se nakonec rozhodnete si nové hybridní Tipo koupit, budete v něm jezdit s reálnou kombinovanou spotřebou okolo 6 litrů na 100 kilometrů. Po dálnicích se pak elektrifikovaný lidový Fiat pohybuje se spotřebou maximálně do 7 litrů na 100 kilometrů. Skutečné hodnoty se tak příliš neliší od oficiálně udávaného kombinovaného údaje 5,9 l na 100 kilometrů v cyklu WLTP.
Závěr
Elektrifikovaný Fiat Tipo s mild-hybridem 1.5 GSE T4 MHEV je pro mě docela zklamáním. V teorii vypadá opravdu dobře, ale v praxi se s ním žije tak nějak zvláštně. Když umíte přijmou kompromisy, chvílemi nepříjemné chování hybridní techniky vám ve výsledku nebude moc vadit, protože s lehkou nohou budete jezdit za málo benzinu. V jiných autech však podobné koncepce fungují výrazně lépe.
V nejvyšší výbavě RED, inspirované organizací Retired Extremely Dangerous bojující s globálními zdravotními hrozbami (AIDS nebo Covid-19), je příjemně vybavené, ale také už docela drahé. Za elektrifikovaný Fiat Tipo ve vrcholné specifikaci totiž zaplatíte minimálně 719.900 Kč a můžete si jej dovybavit příplatkovou volitelnou barvou, paketem Comfort RED za 31.000 Kč nebo paketem Tech RED za 8.000 Kč. A celkově je to docela dost peněz.
Nejlevnější verze modelu | 489.900 Kč (Tipo, 1.0 GSE T3) |
Základ s testovaným motorem | 619.900 Kč (Tipo, 1.5 GSE T4 MHEV) |
Testovaný vůz bez příplatků | 719.900 Kč (Tipo RED, 1.5 GSE T4 MHEV) |
Testovaný vůz s výbavou | 772.900 Kč (Tipo RED, 1.5 GSE T4 MHEV) |
Plusy
- Reálná spotřeba paliva
- Přijatelná jízda bez elektropohonu
- Celková praktičnost
- Výbava RED podporuje dobrou věc
Minusy
- Nepříjemná jízda s elektropohonem
- Cukání dvouspojkové převodovky