Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Renault Frendzy vs. Škoda Roomster

Jakub Sochor
Diskuze (18)
Společným jmenovatelem vizí je orientace na volný čas, odlišné pojetí obou bočních částí a dějiště premiéry. Řeč je o Renaultu Frendzy a Škodě Roomster.

Zatímco Roomster je veřejnosti důvěrně známý (oficiálně se představil v roce 2003 ve Frankfurtu, sériová verze pak o 3 roky později), Frendzy se první prezentace dočká letos na témže místě.

Co se týká rozměrů, Roomster je celkově menší, než Frendzy. Nejmarkantnější je výškový rozdíl, kde Francouz přerůstá Čecha o celých 74 mm.

Renault Frendzy vs. Škoda Roomster Concept - srovnání rozměrů
ModelRenault FrendzyŠkoda RoomsterRozdíl
Délka [mm]40914055-36
Šířka [mm]18721843-29
Výška [mm]17431669-74

Zveřejnění prvních snímků, zachycujících francouzský koncept, vyvolalo diskusi, pochybující o originalitě návrhu. Nemalé části veřejnosti totiž vůz připomíná tuzemský Roomster, a to v mnoha ohledech. Jde však o plagiátorství, nebo jen zdánlivou podobnost?

Začněme nejnovějším a abecedně prvním modelem, kterým je Renault Frendzy. Jde o koncepční vůz, který pokračuje v tvarové linii nového směru, jehož autorem je Laurens van der Acker.

V případě Frendzy jde o aplikaci nových karosářských zásad a principů na malou karoserii MPV s odkazem na předchozí kreace DeZir, Captur či R-Space. Dodejme, že inspirací pro vůz není Roomster, ale nákladní letouny Airbus Beluga či Antonov An-224.

Stěžejním rysem tohoto směru je jednotný celek, skýtající světlomety, logo výrobce a masku chladiče. V případě Frendzy je tento ucelený řád doplněn originálním rozmístěním jednotlivých světelných segmentů včetně jejich nevšední optiky.

Futuristický Renault disponuje rozdílným přístupem designérů k oběma bokům. Dveře levé strany asymetrického vozu se otvírají proti sobě (tzn. zadní dveře proti směru jízdy), pravá strana volila posuvný systém.

Zpestřením je absence klasického okna v této části vozu, které bylo nahrazeno 37palcovou obrazovkou. Nutno připomenout, že rozdíly jsou zde nejen karosářské, ale i z hlediska použitého laku karosérie. Je zřetelné, že v pravé části bylo použito mnohem více tmavé barvy.

Záď vykazuje poměrně konvenční rysy, ovšem s výrazně futuristickými doplňky. Svítilny mají vertikálně orientovaný tvar, který ve svém průběhu volně přechází do křivky a pozvolna mění svou šířku. Tenké světelné linky dodávají na lehkosti, stejně jako zapuštěné směrovky. Lze konstatovat, že celek kombinuje vlastnosti vozu pro pracovní užití a volný čas.

Koncepty Renaultu prosazují nevšední a vysoce avantgardní interiéry. Nejinak tomu je v případě Frendzy, kde byl kladen zřetel nejen na progresivitu tvarů, ale i doplňků. Tvarově velmi lehká sedadla jsou doplněna moderním volantem. Samotná horní část přístrojové desky je poměrně jasně definovaná a disponuje, v porovnání s předchozími koncepty značky, očekávatelným tvarem. Zvláštnosti ji však dodávají četné výstupky, které poslouží jako vývody světla zpod přístrojové desky.

Koncepční předobraz sériové Škody Roomster je veřejnosti důvěrně známý. Pro produkční variantu nastolil zřetelné rysy a připravil veřejnost na asymetrickou orientaci karosérie, která byla převedena do praxe.

Příď vize je první výraznou modernizací původní formy, kterou započala v roce 1996 Octavia. Dokládá to zvýrazněná horní lišta s logem výrobce a přední nárazník, končící v její úrovni. Celek je od Renaultu diametrálně odlišný, nenajdeme zde žádné stylistické vazby. V porovnání s ním je Škoda věcnější a připravenější pro sériovou výrobu, přitom si však ponechává mírně futuristický nádech.

Důležitou kapitolou designu Roomster je profil. I zde je však provedení obou vozidel odlišné. Zatímco Frendzy představuje plně funkční provedení otvírání dveří po obou stranách, Roomster jím disponuje pouze na pravé straně (jejíž tvarová podstata prošla do sériové výroby). Společným znakem je ale samotná myšlenka odlišných principů boků, přičemž originalitu Frenzdy v očích pozorovatelů mohou eliminovat černé A-sloupky karosérie (což je jedna z domén designu Škody).

Zatímco Frendzy zadní sklo vynechal, Roomster jakoby si na něm zakládal. Okno svou výškou sekunduje svítilnám, které i s vertikální polohou prošly i do sériové výroby. Bylo zde dosaženo pozoruhodného skloubení užitkového charakteru s příkladně kolmou zádí a mladistvé modernosti.

Přejdeme-li do interiéru, zjistíme, že Roomster pracuje s podstatně věcnějšími tvary, než Frendzy. Hladké a čisté plochy kontrastují bujarým křivkám Francouzského vozu. Barevné provedení je spíš chladné, na palubě je kladen důraz na praktičnost a modularitu. Červená barva na sedadlech tento dojem mírně narušuje.



Jakub Sochor
Diskuze (18)
Avatar - DawQa
13. 8. 2011 08:43
Re: Druhý pokus
ti se ale ispirovali v Americe ne ? >:D
8. 8. 2011 15:27
Re: Druhý pokus
Podívej se, kdo je momentálně hlavní designér exteriéru u Renaultu. Pak snad pochopíš, že nejde o tu tvou německou inspiraci. Naopak u SAABU se spíš inspirovali ve škodovce.
Avatar - Hammunasakra
8. 8. 2011 01:44
Re: Vyberte si milostivá
:yes: :-)
7. 8. 2011 13:16
Re: Vyberte si milostivá
C3 picasso...
Avatar - GM.rja
7. 8. 2011 08:45
Re: jednoznačně...
:-O cože??? Fxfágn ještě nevyrobil alespoň průměrně hezké auto. Všechny vypadají jako hrouda beztvarého bláta. Třikrát fuj !!!