Renault R-Space: Nový design pro MPV, nové motory TCe Energy
Francouzská automobilka Renault se v Ženevě prezentuje konceptem velkoprostorového vozu R-Space. Studie používá nový tříválcový motor TCe Energy, který byl vyvíjen v rámci aliance s Nissanem. Jednotka se v sériových Renaultech objeví příští rok.
Přeplňovaný tříválec o objemu 900 cm3 je v Renaultu R-Space kombinován s automatickou dvouspojkovou převodovkou EDC, kterou používá sériový Scénic a Fluence. Nový motor je vybaven přímým vstřikováním paliva od firmy BorgWarner Beru Systems, systémem recirkulace výfukových plynů a stop-start systémem. Většinu těchto systému Renault používá už ve svých dieselových motorech dCi.
Pomocí tlačítka je pak možné motor přepnout do úsporného režimu, což přizpůsobí odezvu motoru a dále sníží spotřebu.
Všechny zmíněné systémy mají snížit emise CO2 a spotřebu paliva. Podle automobilky jsou emise CO2 nižší než 95g/km, kombinovaná spotřeba je 3,7 l/100 km. Výkon motoru je 80 kW, vrchol točivého momentu činí 160 Nm. Podle Renaultu zrychlí R-Space z 0-100 km/h za 11 s a jede až 200 km/h.
Svými rozměry automobil zapadá mezi sériové modely Modus a Scénic. Délka R-Space je 4.250 mm (+ 216 mm oproti Modusu), šířka 1.850 mm a rozvor 2.717 mm. R-Space je však s výškou 1.547 mm o 39 mm nižší než Modus. Hmotnost konceptu je 1,3 tuny.
Vzhled automobilu navrhoval designérský tým pod vedením Holanďana Laurensa van den Ackera, který k Renaultu nastoupil před dvěma lety. Předtím pracoval pro Mazdu či Ford.
Úkolem designérů bylo postavit jednoduché, smyslné a příjemné rodinné vozidlo, které bude prezentovat budoucí designový směr Renaultu. Automobil má být funkční, ale zároveň sportovní a smyslný, což podle Renaultu má splňovat očekávání současných zákazníků značky.
Hlavním prvkem R-Space je jeho čelní maska s mohutným znakem Renaultu. Úzká boční linie oken bez B-sloupku má zdůrazňovat dynamický profil, zatímco díky velkému čelnímu sklu a panoramatické střeše má být interiér vzdušný. Samotný tvar byl podle designéra Fabrice Pouillea inspirován svaly lidského těla.
Naopak barevné provedení se netradičně inspirovalo nedělní snídaní. Zlatý odstín karoserie evokuje med, hnědé doplňky čokoládu a bílý interiér mléko. Použité materiály jsou podle Renaultu příjemné na dotek.
Futuristický interiér s plující přístrojovou deskou nemá nic společného s plány do sériové výroby. Stejné motivy byly použity už v konceptu DeZir z loňského pařížského autosalonu, který tvořil stejný designérský tým.
Přístrojová deska je zaměřena na řidiče. Zadní polovina interiéru je přímo určena dětem. Tvoří ji totiž několik kostek, které je možné díky 27 elektromotorů různě konfigurovat. Je libo stůl, nebo dětskou hernu?
Dalším ženevským konceptem, který má ukázat budoucí designový trend značky, bude Captur, což je koncept třídveřového SUV. Střešní díl tohoto auta je odnímatelný, terénní kupé se tak může přeměnit v nekonvenční kabriolet.