TEST Dlouhodobý test: VW Touran 2.0 TDI DSG Highline. Skutečně úsporný?
Dlouhodobý test našeho touranu se přehoupl do druhé poloviny. V předchozích dílech jsme se soustředili na cenu a prostornost, nyní je nejvyšší čas zaměřit se na jízdní vlastnosti a dynamiku.
Touran jde z ruky do ruky, a kdykoli se chystá nějaká zahraniční cesta, bývá první volbou. Číslo na počítadle kilometrů se od minulého dílu téměř zdvojnásobilo. Ve 29.121 km tak volkswagen absolvoval první návštěvu servisu s pravidelnou prohlídkou a výměnou oleje za 8000 Kč. Jeho dolévaní je však nutné věnovat pozornost i během provozu, zatím jsme do vozu dodali dva litry. K uživatelskému komfortu přispívá kontrolka ohlašující podstav v případě poklesu hladiny pod rysku minima. Od minula jsme také dvakrát (po necelých deseti litrech) doplňovali močovinu AdBlue, celkem jsme tak tedy činili už třikrát.
Hrubší pohodář
Kombinace motoru 2.0 TDI/110 kW s šestistupňovým DSG se ukazuje jako šťastná volba. Převodovka DQ250 s mokrými spojkami řadí rychle a při
rozjezdech necuká, automat si tak chválíme zejména ve městě. Výhrady máme k dunivému zvuku pod zátěží, což se nejvíce projevuje v nízkých otáčkách. Nejčastěji však motor pracuje mezi 1500 a 2500 ot./min (ve 130 km/h točí 2300 otáček), kdy má dvoulitr pro běžné zrychlování dostatek síly a jeho akustický projev už tolik neruší. Manuální řazení pod volantem přijde vhod při sjíždění táhlých klesání, kdy není žádoucí příliš intenzivní brzdění motorem a převodovka zbytečně podřazuje. Jinak není příliš důvod do činnosti elektroniky zasahovat.
Ranou fázi záběhu má diesel už za sebou, motor si příjemně sedá a za plynem jde stále lépe. Spotřebu se nám na dlouhých trasách daří přibližovat k šesti litrům. Dálkovou jízdu po maďarských dálnicích, přes rumunské hory až k bulharskému černomořskému pobřeží jsme absolvovali s reálnou spotřebou 6,1 l/100 km, dálniční sprint přes Německo na pařížský autosalon za rovných sedm litrů. Po městě se pak konzumace pohybuje do 7,5 l/100 km. Palubní počítač přitom ukazuje hodnoty asi o 0,4 l/100 km nižší, než je realita. Vzhledem k nádrži, která bez problémů pojme přes 60 litrů (udávaných je 58 l), lze však s trochou snahy ujet více než 1000 km.
Dynamika i v plném zatížení dostačuje. Jak ukázalo naše měření, hodnoty pružného zrychlení se při zatížení vozu pěti redaktory zhoršily zhruba o 25 %. Subjektivně to tedy řidič vnímá, ale pokud nejede vyloženě naplno, není to omezující. Prostor pro silnější verzi 140 kW se ukazuje zejména při rychlé jízdě po dálnici, nad 160 km/h zátah slabšího provedení citelně ochabuje.
Zrychlení | 80-120 km/h (6. st.) | 80-120 km/h (5. st.) | 60-100 km/h (4. st.) | 0-100 km/h |
Se zátěží 500 kg | 18,5 | 13,5 | 9,2 | 12,8 |
S řidičem 95 kg | 14,7 | 10,9 | 7,2 | 9,7 |
Jisté vedení
Jízdní vlastnosti patří mezi MPV k nejlepším, proti minulé generaci je však naladění podvozku tužší a do interiéru proniká více tupých ran. Ještě více to vynikne na testovaných osmnáctipalcových kolech. Příplatkové adaptivní tlumiče tedy nejčastěji nastavujeme do komfortního režimu, s krátkými příčnými nerovnostmi si ale ani tak zcela neporadí. Ostré otřesy se však k posádce nepřenášejí, a to ani na hodně rozbitých cestách, kterých jsme si zatím nejvíce užili na bulharském venkově. Nízkoprofilová kola i pneumatiky však bez úhony. Přesto nás hřeje pocit, že si pod podlážkou kufru vozíme plnohodnotnou rezervu.
Řízení s třemi otáčkami mezi krajními rejdy je dostatečně pohotové a nepůsobí umělým dojmem. Komfortní režim s horlivě nastaveným posilovačem řízení oceníte nanejvýše ve městě, většinou jsme tak zůstávali v nastavení Normal nebo Sport, kde je odezva citelně lepší.
Plusy
- Jisté jízdní vlastnosti
- Dobrá manévrovatelnost a výhled
- Solidní dynamika
- Skvělá sedadla
- Reálný objem nádrže překonává udávaných 58 l
- Účinné adaptivní světlomety LED
- Rozumná spotřeba
- Možnost individuálního nastavení jízdních režimů
Minusy
- Tvrdší odpružení
- Dunění motoru v nižších otáčkách
- Zbytečné podřazování převodovky v mírných sjezdech
Základní údaje výrobce | |
Motor | Vznětový řadový čtyřválce přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč |
Rozvod | DOHC,4 ventily na válec |
Zdvihový objem | 1968 cm3 |
Výkon | 110 kW při 3500-4000 ot./min |
Točivý moment | 340 N.m při 1750-3000 ot./min. |
Pohon | předních kol |
Převodovka | 6° samočinná dvouspojková |
Nejvyšší rychlost | 206 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,3 s |
Spotřeba město/mimo město | 5,6/4,4 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 4,8 l/100 km |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka x šířka x výška | 4527 x 1829 x 1659 mm |
Rozvor náprav | 2791 mm. |
Rozchod kol vpředu/vzadu | 1569/1542 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 1571/704 kg |
Maximální hmotnost přívěsu nebrzděného/brzděného | 750/2000 kg |
Objem palivové nádrže | 58 l |
Standardní pneumatiky | 205/60 R16, testovaný vůz 225/45 R18 |
Objem kufru | 743/1980 l |
Celková záruka | 2 roky, 3 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie |
Cena testového vozu | 1 046 100 Kč (verze 2.0 TDI DSG Highline 717 900 Kč + metalíza 14 600 Kč, světlomety LED 45 400 Kč, multimediální systém s navigací 44 100 Kč, adaptivní podvozek 23 400 Kč, panoramatické střešní okno 34 300 korun…) |
Autor: Martin Jeník