Do Česka zamíří benzin E10. Starším vozům může poškodit motor

Uvedení benzinu E10 do prodeje v České republice si vyžádá evropská legislativa. Zvýšením podílu biosložky z původních maximálně pěti procent na deset se benzin stává ekologičtější a touto cestou je možné splnit závazek o desetiprocentním podílů biopaliv v členských státe Evropské unie do roku 2020.
Více biosložky znamená menší závislost na ropě, u starších automobilů ale používáním benzinu E10 hrozí poškození motoru. Palivo by se u nás mělo začít prodávat od roku 2019, nahradí nejrozšířenější Natural 95 a díky vyššímu podílu lihu by mohlo být levnější.
Benzin E10 se například v Německu prodává od roku 2011, jenže zatímco nové motory s jeho použitím nemají problém, u starších vozů, třeba felicií, favoritů, nebo vozů s motory FSI, může při dlouhodobém používání může odcházet například palivové čerpadlo. Totéž se stalo technikům německého ADACu u Opelu Signum 2.2 16V Direct, když na benzin E10 ujeli zhruba 27.000 kilometrů. Některé automobilky podle serveru autembezpecne.cz uvádějí jako riskantní i jediné natankování paliva E10.
Palivu E10 se Česká republika v budoucnu nevyhne, co ale mají dělat řidiči vozů, které by mohly být jeho používáním poškozeny? Nejsnazším řešením je tankování dražšího Naturalu 98, který u českých pump i nadále zůstane, v horším případě pořízení nového vozu nebo častější návštěvy servisu. Nejsou to ale pouze palivová čerpadla, i když ta odejdou asi nejrychleji. V nebezpečí jsou také vstřikovače nebo nejrůznější hadičky, které nedokáží agresivnímu lihu tolik odolávat.
K natankování „omylem“ by díky správně označeným stojanům dojít nemělo, už samotní motoristé by ale měli vědět, co do svého auta tankovat, a co nikoliv. Uvidíme, zda po zavedení paliva E10 v Česku proběhne nějaká „osvěta“ ze strany státu a distributorů…